Zmeny v obchodnom registri
13. 7. 2023
Cieľom novely zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri, je odbúrať povinnosť evidencie druhu a čísla dokladu totožnosti u konečných užívateľoch výhod v obchodnom registri a v registri mimovládnych organizácií.
Podľa platnej právnej úpravy sa vyžaduje zapisovať do uvedených registrov údaje o druhu a čísle dokladu totožnosti. Táto právna úprava bola zavedená zákonom č. 52/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Faktom však je, že ani z AML smerníc ani z iných záväzkov Slovenskej republiky nie je možné odvodiť požiadavku na evidenciu údajov o druhu a čísle dokladov totožnosti o konečných užívateľoch výhod v príslušných registroch. V tejto súvislosti je potrebné uviesť, že evidencia druhu a čísla dokladu totožnosti je problematická aj s ohľadom na situácie, kedy dochádza k vydaniu nového dokladu totožnosti, čo núti zapísané osoby aktualizovať údaje zapísané v dotknutých registroch, a teda ide o zbytočnú administratívnu záťaž. Uvedené platí o to viac, že nedávne zneplatnenie certifikátov v občianskych preukazoch slúžiacich na vyhotovovanie elektronického podpisu viedlo k hromadným výmenám občianskych preukazov, čo následne spôsobuje hromadné zmenové konania najmä vo vzťahu k podnikateľom zapísaným do obchodného registra. Pôvodným zámerom zavedenie tejto evidencie bolo dosiahnutie stavu jednoznačnej identifikácie fyzickej osoby, ktorá je konečným užívateľom výhod. Na dosiahnutie tohto zámeru však plne postačuje rodné číslo ako jednoznačný identifikátor fyzickej osoby. Berúc do úvahy skutočnosť, že konečnými užívateľmi výhod nie sú len a výlučne občania Slovenskej republiky, tak nie je namieste rezignovať na evidenciu druhu a čísla dokladu totožnosti úplne, pretože v prípade cudzincov títo častokrát nedisponujú rodným číslom či obdobným jednoznačným identifikátorom. Z tohto dôvodu sa preto podľa právnej úpravy bude vyžadovať evidencia druhu a čísla dokladu totožnosti len v prípade osôb, ktoré nie sú občanmi Slovenskej republiky. Predkladateľ považuje zvolené riešenie za dostatočne vyvážené z hľadiska jeho praktických dopadov.
Na účely dosiahnutie vyššie uvedeného cieľa bola potrebná novelizácia zákona č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákona č. 346/2018 Z. z. o registri mimovládnych neziskových organizácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K
Novinky v Občianskom zákonníku
13. 4. 2014
Prijatú novelu Občianskeho zákonníka, ktorej cieľom je obmedziť možné úžernícke praktiky nebankových subjektov pôsobiacich na Slovensku, kritizujú.
Vo viacerých bodoch môže mať táto novela presne opačný efekt, ako poslanci zamýšľajú a namiesto zvýšenej ochrany spotrebiteľov dosiahnu, že sa bežní ľudia obrátia na firmy v sivej a čiernej zóne ekonomiky. A tam už žiadne zákony spravidla neplatia. meny sa dotknú napríklad vyplácania úverov, ktoré budú realizované bezhotovostne. Poslanci v novele obmedzili aj výšku odplaty za požičanie peňazí, ktorá nesmie presiahnuť dvojnásobok priemernej úrokovej sadzby používanej bankami. Poskytovatelia nebankových služieb budú musieť podľa novely disponovať vysokoškolským vzdelaním druhého stupňa a trojročnou praxou v bankovníctve či poisťovníctve, prípadne stredoškolským vzdelaním s maturitou a sedemročnou praxou. Poskytovateľ nebankových služieb zároveň bude musieť byť bezúhonný voči Slovenskej obchodnej inšpekcii aj voči ďalším orgánom štátnej správy.
Pripravované zmeny zákona o odpadoch
13. 4. 2014
Návrh zákona o odpadoch by mal nahradiť zákon z roku 2001.
Momentálne vstupuje do medzirezortného pripomienkového konania návrh tohto zákona. Úlohou nového zákona má byť zosúladenie našej legislatívy s pravidlami a štandardami Európskej únie. Po novom výrobcovia budú zodpovedať za recykláciu a spracovanie vlastných výrobkov. Platí to napríklad pre výrobcov alebo dovozcov elektrozariadení, vozidiel, pneumatík alebo akumulátorov. O vytriedený odpad sa majú postarať novovytvorené Organizácie zodpovednosti výrobcov.Zákon má priniesť aj zrušenie Recyklačného fondu v marci 2016. Funkcie fondu prejdú na výrobcov a na štát. Takisto sa sprísni systém výkupu kovov od fyzických osôb. Zberniam pribudne povinnosť uskladniť kovy na sedem dní na monitorovacom priestore, ktorý je monitorovaný kamerovým systémom. Nový zákon má tiež účinnejšie bojovať proti čiernym skládkam. Zberne budú musieť využívať len váhy s platným certifikátom o ich ciachovaní. Vyplácanie osôb, ktoré kov do zberne prinesú, bude fungovať len formou prevodu na bankový účet, nie v hotovosti. Tento zákon by sa mal dostať a rokovanie vlády začiatkom júla. Ak ho schváli aj parlament, platiť by mal od januára 2015.
Zmeny v zákone o ochrane osobných údajov
13. 4. 2014
Novelu zákona o ochrane osobných údajov poslanci parlamentu schválili aj s pripomienkou prezidenta.
Za porušovanie zákona o ochrane osobných údajov už nebudú pokuty povinné - Úrad na ochranu osobných údajov sa bude môcť rozhodnúť, či pokutu uloží alebo nie. Ukladanie pokút a poriadkových pokút by tak malo závisieť od jednotlivých typov povinností, ktoré zamestnávateľom z tohto zákona plynú a závažnosti ich prípadného porušenia. Výrazne má tiež klesnúť sadzobník pokút.
Zákon o krátkodobom nájme bytu schválený
13. 4. 2014
Zákon o krátkodobom nájme bytu má rozvíjať a riešiť súkromné nájomné bývanie pri zachovaní chráneného nájomného bývania a sociálneho nájomného bývania podporovaného štátom.
Zákon s účinnosťou od 1. mája má zvýšiť spiaci potenciál budúcich prenajímateľov, a tak ich motivovať a tiež rozvinúť segment trhového nájomného bývania. Zákon o krátkodobom nájme bytu má zároveň zabezpečiť vyrovnanejšie a flexibilnejšie postavenie zmluvných strán oproti chránenému nájomnému bývaniu. Prenajímateľ má mať reálnu možnosť účinne a v reálnom čase si brániť vlastnícke právo k bytu, a to najmä v prípadoch flagrantného porušovania nájomnej zmluvy alebo zákona zo strany nájomcu alebo tretej osoby. Zákon je osobitným právnym predpisom vo vzťahu k Občianskemu zákonníku. Zachováva chránený nájom bytu, neuplatňuje sa na sociálne nájomné byty, byty financované cez Štátny fond rozvoja bývania, na byty osobitného určenia, byty v domoch osobitného určenia, služobné byty a družstevné byty, ani byty vo vlastníctve obcí, samosprávnych krajov.