Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Človek očami klasikov

Koho šťastena rozmaznáva, príde o rozum.

Komu chýba rozvaha doma, málo dokáže so zbraňou v poli.

Dať sa oklamať raz je nepríjemné, dva razy hlúpe a tri razy až hanebné.

(Myšlienky bez cla)
Žiadna správa nie je iba dobrá

Ak máte nevyvrátiteľné dôkazy o tom, že pravda je na vašej strane, tak ich vyhlásia za neuveriteľné informácie.

V určitých situáciách je nadávanie rovnako účinné ako modlitba.

Dnes je toľko informácií o všetkom, že už ničomu nerozumieme.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Ja nič, to Murphy

To, že viete, na koho zvalíte vinu, problém nevyrieši, ale človeku to náramne pomôže.

Každý má toľko, koľko si zaslúži.

Keď sa konečne podarí všetko úplne popísať, objaví sa niečo, čo to všetko úplne zmení.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Murphy a šťastie

Hlúposť je nevyliečiteľná choroba.

Jeden hlupák dokáže skomplikovať veci natoľko, že si s nimi neporadí ani tisíc múdrych.

Opakovanie hlúposti nie je matkou múdrosti.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Zákony odkladania

Aj ten najväčší génius nakoniec stroskotá na maličkostiach.

Ak sa dostaneš do pekla, bude tam pekelná zima, lebo zdraželi energie, čerti musia šetriť a strčia ťa do najpreplnenejšieho kotla.

Veda má vždy pravdu. Faktami sa nedaj ovplyvniť!

(Murphyho Zbierka zákonov)

Zmeny v obchodnom registri

13. 7. 2023 Cieľom novely zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri, je odbúrať povinnosť evidencie druhu a čísla dokladu totožnosti u konečných užívateľoch výhod v obchodnom registri a v registri mimovládnych organizácií.
Podľa platnej právnej úpravy sa vyžaduje zapisovať do uvedených registrov údaje o druhu a čísle dokladu totožnosti. Táto právna úprava bola zavedená zákonom č. 52/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Faktom však je, že ani z AML smerníc ani z iných záväzkov Slovenskej republiky nie je možné odvodiť požiadavku na evidenciu údajov o druhu a čísle dokladov totožnosti o konečných užívateľoch výhod v príslušných registroch. V tejto súvislosti je potrebné uviesť, že evidencia druhu a čísla dokladu totožnosti je problematická aj s ohľadom na situácie, kedy dochádza k vydaniu nového dokladu totožnosti, čo núti zapísané osoby aktualizovať údaje zapísané v dotknutých registroch, a teda ide o zbytočnú administratívnu záťaž. Uvedené platí o to viac, že nedávne zneplatnenie certifikátov v občianskych preukazoch slúžiacich na vyhotovovanie elektronického podpisu viedlo k hromadným výmenám občianskych preukazov, čo následne spôsobuje hromadné zmenové konania najmä vo vzťahu k podnikateľom zapísaným do obchodného registra. Pôvodným zámerom zavedenie tejto evidencie bolo dosiahnutie stavu jednoznačnej identifikácie fyzickej osoby, ktorá je konečným užívateľom výhod. Na dosiahnutie tohto zámeru však plne postačuje rodné číslo ako jednoznačný identifikátor fyzickej osoby. Berúc do úvahy skutočnosť, že konečnými užívateľmi výhod nie sú len a výlučne občania Slovenskej republiky, tak nie je namieste rezignovať na evidenciu druhu a čísla dokladu totožnosti úplne, pretože v prípade cudzincov títo častokrát nedisponujú rodným číslom či obdobným jednoznačným identifikátorom. Z tohto dôvodu sa preto podľa právnej úpravy bude vyžadovať evidencia druhu a čísla dokladu totožnosti len v prípade osôb, ktoré nie sú občanmi Slovenskej republiky. Predkladateľ považuje zvolené riešenie za dostatočne vyvážené z hľadiska jeho praktických dopadov.
Na účely dosiahnutie vyššie uvedeného cieľa bola potrebná novelizácia zákona č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákona č. 346/2018 Z. z. o registri mimovládnych neziskových organizácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K

Zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci

12. 6. 2015 V porovnaní s doterajším stavom sa navrhuje rozšíriť okruh subjektov oprávnených na výchovu a vzdelávanie bezpečnostných technikov a rozšíriť okruh odborne spôsobilých fyzických osôb, ktoré môžu získať oprávnenie na výchovu a vzdelávanie v oblasti ochrany
Podnetom na novelizáciu je požiadavka aplikačnej praxe, aby výchovu a vzdelávanie podľa § 27 zákona č. 124/2006 Z. z. v príslušných skupinách podľa prílohy č. 2 zákona mohli zabezpečovať aj iné odborné fyzické osoby, ako len osoby s príslušným preukazom alebo osvedčením na výkon príslušnej činnosti, a aby aj iné odborne spôsobilé osoby vo vzťahu k odbornému zameraniu výchovy a vzdelávania mohli byť školiteľmi. Na ten účel návrh zákona v porovnaní s doterajším stavom rozširuje okruh odborne spôsobilých fyzických osôb, ktoré môžu získať oprávnenie na výchovu a vzdelávanie v jednotlivých skupinách činností podľa prílohy č. 2 zákona, prehľadne vymedzuje požiadavky na získanie oprávnenia na výchovu a vzdelávanie podľa § 27 ods. 4 zákona a požiadavky na odbornú spôsobilosť a odbornú prax žiadateľa o vydanie oprávnenia na výchovu a vzdelávanie, odborného zástupcu a školiteľa.

Zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách

12. 6. 2015 Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony vyplýva z úloh C.2. „pripraviť návrh novely zákona o cenných papieroch s cieľom zlepšiť právny rámec pre vydávanie investičných certifikátov a zjednodušiť prechod na úplný členský princíp poskytovania služieb centrálneho depozitára cenných papierov“ a C.13. „predložiť na rokovanie vlády návrh novelizácie Občianskeho zákonníka a súvisiacich predpisov s cieľom upraviť režim finančných zábezpek podľa medzinárodných štandardov“ uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 191 z 23. apríla 2014 k návrhu Koncepcie rozvoja kapitálového trhu.
Medzi hlavné ciele navrhovaného zákona patrí: • odbúranie legislatívnych bariér brániacich uvádzaniu nových finančných produktov (investičné certifikáty) na trh, napr. obmedzenia pri vydávaní, kde doteraz platila právna úprava, že ich môžu vydávať len banky, a predmetným návrhom sa toto vydávanie rozširuje aj na obchodníkov s cennými papiermi, • zavedenie úplného členského princípu poskytovania služieb centrálneho depozitára cenných papierov s cieľom znížiť náklady a zvýšiť efektívnosť služieb, • štandardizácia režimu finančných zábezpek, kde by sa zjednodušený režim vzniku záložných práv, použitia zálohu (re use), započítania a výkonu záložného práva podľa smernice Európskeho parlamentu a Rady č. 2002/47/ES zo 6. júna 2002 o dohodách o finančných zárukách mohol rozšíriť aj na ďalšie protistrany nakoľko v súčasnosti je Slovenská republika jediným členským štátom, ktorý neumožňuje uplatniť tento režim pre protistrany finančných inštitúcií z korporátnej sféry.

Novela Obchodného zákonníka schválená v skrátenom legislatívnom konaní

24. 4. 2015 Novelu Obchodného zákonníka parlament schválil vo štvrtok 23. 4. 2015. Prezident sa zaručil, že nevyužije 15-dňovú lehotu na podpísanie zákona, ale podpíše alebo nepodpíše novelu zákona ihneď.
Po novom sa upravuje proces reštrukturalizácie firiem a zavedú sa do praxe opatrenia, na ktorých sa v stredu dohodla vláda s veriteľmi nemenovanej stavebnej firmy, jej vedením a bankami. Zmena zákona je reakciou na problémy malých veriteľov tejto spoločnosti. Účinná bude hneď po jej podpise prezidentom a zverejnení v Zbierke zákonov. Veritelia reštrukturalizovaných firiem si budú môcť odteraz vymáhať celých 100 % zo svojich pohľadávok. Záväzky spoločností sa totiž ani po skončení reštrukturalizačného procesu nevymažú. Zároveň sa novelou rozširuje účel použitia osobitného odvodu bánk aj na posilnenie vlastných zdrojov spoločností, v ktorých má štát 100-% majetkovú účasť. Novela prináša možnosť úpravy reštrukturalizačného plánu ešte pred jeho schválením na schôdzi veriteľov. Novelou sa zavádza aj možnosť, aby sa reštrukturalizačný správca mohol vzdať svojej funkcie. Nového správcu vyberie súd náhodným výberom. Novela tiež do budúcnosti zavádza register diskvalifikácií a prísne postihy pri odďaľovaní riešenia úpadku firmy. Po novom sa upravuje aj inštitút krízy obchodnej spoločnosti.

Po novele Obchodného zákonníka sa mení aj zákon o verejnom obstarávaní

24. 4. 2015
Po novele Obchodného zákonníka, ktorá bola schválené dňa 23. 4. 2015, ktorá by mala byť účinná v najbližšom období sa tiež mení aj zákon o verejnom obstarávaní. Cieľom je zamedziť účasti vo verejnom obstarávaní tým subjektom, u ktorých bola povolená reštrukturalizácia. V čase od povolenia reštrukturalizácie do jej skončenia sa nebude môcť takáto firma zúčastniť verejného obstarávania. Malo by sa týmto krokom predísť najmä k zadĺžovaniu sa veľkých firiem voči malým živnostníkom.
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Pankrác
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner