Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Zmeny v obchodnom registri

13. 7. 2023 Cieľom novely zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri, je odbúrať povinnosť evidencie druhu a čísla dokladu totožnosti u konečných užívateľoch výhod v obchodnom registri a v registri mimovládnych organizácií.
Podľa platnej právnej úpravy sa vyžaduje zapisovať do uvedených registrov údaje o druhu a čísle dokladu totožnosti. Táto právna úprava bola zavedená zákonom č. 52/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Faktom však je, že ani z AML smerníc ani z iných záväzkov Slovenskej republiky nie je možné odvodiť požiadavku na evidenciu údajov o druhu a čísle dokladov totožnosti o konečných užívateľoch výhod v príslušných registroch. V tejto súvislosti je potrebné uviesť, že evidencia druhu a čísla dokladu totožnosti je problematická aj s ohľadom na situácie, kedy dochádza k vydaniu nového dokladu totožnosti, čo núti zapísané osoby aktualizovať údaje zapísané v dotknutých registroch, a teda ide o zbytočnú administratívnu záťaž. Uvedené platí o to viac, že nedávne zneplatnenie certifikátov v občianskych preukazoch slúžiacich na vyhotovovanie elektronického podpisu viedlo k hromadným výmenám občianskych preukazov, čo následne spôsobuje hromadné zmenové konania najmä vo vzťahu k podnikateľom zapísaným do obchodného registra. Pôvodným zámerom zavedenie tejto evidencie bolo dosiahnutie stavu jednoznačnej identifikácie fyzickej osoby, ktorá je konečným užívateľom výhod. Na dosiahnutie tohto zámeru však plne postačuje rodné číslo ako jednoznačný identifikátor fyzickej osoby. Berúc do úvahy skutočnosť, že konečnými užívateľmi výhod nie sú len a výlučne občania Slovenskej republiky, tak nie je namieste rezignovať na evidenciu druhu a čísla dokladu totožnosti úplne, pretože v prípade cudzincov títo častokrát nedisponujú rodným číslom či obdobným jednoznačným identifikátorom. Z tohto dôvodu sa preto podľa právnej úpravy bude vyžadovať evidencia druhu a čísla dokladu totožnosti len v prípade osôb, ktoré nie sú občanmi Slovenskej republiky. Predkladateľ považuje zvolené riešenie za dostatočne vyvážené z hľadiska jeho praktických dopadov.
Na účely dosiahnutie vyššie uvedeného cieľa bola potrebná novelizácia zákona č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákona č. 346/2018 Z. z. o registri mimovládnych neziskových organizácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K

Nový zákon o poskytovaní informácií o technickom predpise

3. 4. 2018 Nový zákon upravuje práva a povinnosti úradu a zodpovedného orgánu pri oznamovaní návrhu technického predpisu na medzinárodnej úrovni podľa Dohody o technických prekážkach obchodu a Dohody o uplatňovaní sanitárnych a fytosanitárnych opatrení, práva a povinností úradu a ministerstva alebo ostatného ústredného orgánu štátnej správy pri poskytovaní informácií o technickom pravidle podľa nariadenia, ktorým sa ustanovujú postupy týkajúce sa uplatňovania určitých vnútroštátnych technických pravidiel na výrobky, ktoré sú v súlade s právnymi predpismi uvedené na trh v inom členskom štáte.

Slovensko stagnuje kvôli absencii reforiem

31. 3. 2018 Posledné dni sa objavili rebríčky, v ktorých Slovensko v oblastiach ako kvalita podnikateľského prostredia a stabilita ekonomiky stagnuje či dokonca dramaticky prepadáva.
Slovensko začalo z pohľadu kľúčových rebríčkov konkurencieschopnosti po viacročnej stagnácii strácať svoju pozíciu. V niektorých ukazovateľoch patrí dokonca medzi najhoršie krajiny Európskej únie (EÚ). Z výsledkov správy Doing Business 2017 z roku 2016 vyplynulo zhoršenie postavenia Slovenska v rámci EÚ z 15. – 16. miesta na 18. pozíciu. Najnovšia správa z roku 2017 toto umiestnenie potvrdzuje a konštatuje čiastočné zväčšenie medzery medzi Slovenskom a špičkou rebríčka v oblasti podnikateľského prostredia. V rebríčku stability ekonomiky medzi európskou dvadsaťosmičkou sa Slovensko umiestnilo na 16. mieste. Medziročne si výrazne pohoršilo, keď vlani skončilo na deviatom mieste. V roku 2012 sa dokonca umiestnilo na piatom mieste. Vyplýva to z tohtoročného výskumu Allianz Euro Monitor, ktorý každoročne hodnotí stabilitu a zdravie ekonomík eurozóny na základe dvadsiatich ukazovateľoch v štyroch hlavných oblastiach. Medzi hlavné oblasti patria rozpočtová udržateľnosť, konkurencieschopnosť, zamestnanosť a produktivita a v neposlednom rade zahraničný dlh.
(Zdroj: hnonline.sk)

Slovenská ekonomika porastie pomalšie, než sa očakávalo

29. 3. 2018 Analytici zároveň očakávajú pozitívny vývoj na trhu práce. V tomto roku by mal rast zamestnanosti dosiahnuť 1,8 percenta. Slovenská ekonomika by mala v tomto roku rásť tempom 4,2 percenta. V budúcom roku by mal rast hrubého domáceho produktu (HDP) zrýchliť na 4,7 percenta a v roku 2020 by mal rast dosiahnuť 4 percentá. Vyplýva to z najnovšej strednodobej predikcie Národnej banky Slovenska (NBS). Slovenská centrálna banka mierne zhoršila odhad rastu slovenského hospodárstva pre tento rok o 0,1 percentuálneho bodu (p.b.). V predchádzajúcej prognóze NBS očakávala rast HDP v roku 2018 na úrovni 4,3 percenta. Pre budúci rok odhad rastu ekonomiky oproti predchádzajúcej prognóze nezmenila a pre rok 2020 zlepšila odhad rastu oproti minulej prognóze o 0,2 p.b. "V porovnaní s predchádzajúcou predikciou došlo len k miernym úpravám, ktoré súviseli s nižšími cenami ropy, potravín a so silnejším zahraničným dopytom," povedal na utorkovej tlačovej konferencii guvernér NBS Jozef Makúch.
Čo malo vplyv na predpoveď.Vplyv na predikciu má posun nábehu rozšírených produkčných kapacít v automobilovom priemysle. NBS totiž očakáva posun nábehu automobilky Jaguar Land Rover o 1. štvrťrok. Na vyhliadky NBS mali vplyv aj nižšie ceny komodít, najmä ropy a do predikcie boli podľa Makúcha zapracované aj zmeny v Zákonníku práce týkajúce sa zavedenia 13. a 14. platu, ako aj zvýšenia príplatkov za prácu. "Stále hovoríme o tom, že predpoklady pre hospodársky rast sú veľmi dobré, aj zahraničné prostredie sa zlepšuje a taktiež aj investície pomáhajú zlepšovať rastový potenciál ekonomiky," uviedol pred novinármi viceguvernér NBS Ľudovít Ódor. Inflácia by sa mala prehupnúť mierne nad dve percentá. V tomto roku by mala byť na úrovni 2,3 percenta. V budúcom roku by mala dosiahnuť úroveň 2,2 percenta a v roku 2020 má byť tiež na rovnakej úrovni. "Očakávame v celom horizonte predikcie, že inflácia bude okolo magických 2 percent," dodal Ódor. Situácia na trhu práce bude priaznivá. NBS podľa predikcie očakáva aj pozitívny vývoj na trhu práce. V tomto roku by mal rast zamestnanosti dosiahnuť 1,8 percenta, v budúcom roku by mal byť rast na úrovni 1,2 percenta a v roku 2020 by mala predstavovať 1,1 percenta. "Na trhu práce citiť relatívne silný dopyt, ale ponuka za ním zaostáva. Aj keď naráža trh práce na niektoré limity, tak zamestnanosť stále rastie," doplnil Ódor s tým, že zamestnávatelia ešte dokážu pracovné miesta obsadzovať ľuďmi z radov nezamestnaných. NBS predpokladá mieru nezamestnanosti v tomto roku na úrovni 7,2 percenta, v roku 2019 by mala dosiahnuť 6,6 percenta a v roku 2020 by mala dosiahnuť 6 percent. Pre tento aj najbližší rok národná banka zhoršila mierne odhad poklesu nezamestnanosti. Na Slovensku by mal pokračovať aj rast nominálnych a reálnych miezd. Odhad rastu priemernej nominálnej mzdy NBS pre tento rok zlepšila o 0,3 p.b., pričom by mal byť na úrovni 5,4 percenta.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)

Politická kríza nemala vplyv na ekonomický vývoj Slovenska

29. 3. 2018 Guvernér Národnej banky Slovenska potvrdili, že neexistuje dôvod na to, aby politická kríza mala významnejší vplyv na ekonomický vývoj krajiny. Politická kríza na Slovensku neohrozila vývoj slovenskej ekonomiky.
Národná banka Slovenska (NBS) pre to nemusela robiť úpravy vo svojej najnovšej strednodobej predikcii. Guvernér NBS Jozef Makúch v súvislosti s politickou krízou v krajine pripomenul aj stanovisko ratingových agentúry, ktoré tiež potvrdili, že neexistuje dôvod na to, aby politická kríza mala nejaký významnejší vplyv na ekonomický vývoj Slovenska. "Ekonomické fundamenty sú zdravé, a preto sa ani neočakáva nejaká zmena ratingu alebo niečo podobné. Takisto sa ani neočakávalo, že budeme musieť niečo zapracovať do predikcie z pohľadu tohto vývoja. Je to vývoj, ktorý nemajú zásadný vplyv na ekonomiku a jej fundamenty," poznamenal na utorkovej tlačovej konferencii Makúch. Viceguvernér NBS Ľudovít Ódor zase pripomenul, že neexistujú ani rozdiely medzi aktuálnym a minulým programom vlády. "Keď sa pozrieme aké sú veľké rozdiely vo vládnom programe, tak to pre nás neimplikuje, že by sme museli prognózy prerábať," doplnil Ódor.
(Zdroj: sme.sk)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Pankrác
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner