Zmeny v civilnom letectve v súvislosti so stavbami
18. 3. 2025
V zákone č. 143/1998 Z. z. o civilnom letectve (letecký zákon) dochádza od 1. 4. 2025 k legislatívnej úprave s cieľom ľahšej identifikáciu požiadaviek vo vzťahu k posudzovaniu stavby, zariadenia nestavebnej povahy alebo vykonávania činností alebo využívania územia mimo ochranných pásem.
Vzhľadom na skutočnosť, že stavba alebo zariadenie nestavebnej povahy, ktorých súčasťou je veterná turbína s rotujúcimi lopatkami alebo stavba alebo zariadenie nestavebnej povahy, na ktorých je umiestnená veterná turbína s rotujúcimi lopatkami môžu mať vplyv na poskytovanie letových prevádzkových služieb, ako aj na dizajn letových postupov je potrebné uvedené stavby a zariadenia nestavebnej povahy posudzovať samostatne.
Realizácia stavieb uvedených v ustanovení § 30 ods. 1 môže mať zásadný vplyv na bezpečnosť leteckej prevádzky, že by mohlo dôjsť v najhoršom prípade až k zákazu vykonávania letov alebo k nemožnosti prevádzkovať letisko alebo letecké pozemné zariadenie. Z tohto dôvodu je potrebné, aby súhlas Dopravného úradu bol vždy získaný ešte pred akýmkoľvek iným konaním. Zároveň sa ustanovujú náležitosti žiadosti o udelenie súhlasu podľa § 30 ods. 1 a oprávnenie pre Dopravný úrad vyžiadať si stanovisko osoby, ktorá môže byť stavbou, zariadením nestavebnej povahy, činnosťou alebo využitím územia dotknutá.
Ďalej dochádza k spresneniu zákona vo vzťahu k výkonu štátneho odborného dozoru zohľadňujúc úpravu pôsobnosti orgánov štátnej správy v civilnom letectve. Právna úprava predstavuje osobitnú právnu úpravu vo vzťahu k Stavebnému zákonu vzhľadom na skutočnosť, že Dopravný úrad je samostatným orgánom štátnej správy rozhodujúcim aj v prvom stupni a aj v druhom stupni. Z tohto dôvodu je potrebné ustanoviť, kto bude rozhodovať v prvom stupni a kto v druhom stupni. Zároveň sa ustanovuje pôsobnosť Dopravného úradu vydať preukaz stavebného inšpektora na výkon štátneho stavebného dohľadu na stavbe a na stavenisku.
Vzhľadom na úpravu pôsobnosti Dopravného úradu od 1. apríla 2025 ako špeciálneho stavebného úradu pre letiskové stavby a stavby pre letecké pozemné zariadenia prejdú stavby v územných obvodoch letísk, ktoré nie sú letiskovými stavbami z pôsobnosti Dopravného úradu ako špeciálneho stavebného úradu do pôsobnosti stavebných úradov (obcí) a letiskové stavby na osobitných letiskách prejdú z pôsobnosti stavebných úradov (obcí) do pôsobnosti Dopravného úradu ako špeciálneho stavebného úradu
K
Odstúpenie od zmluvy o zájazde cestovnou kanceláriou a vrátenie financií cestujúcemu
1. 6. 2020
Cestovná kancelária by sa mala dohodnúť s cestujúcim na poskytnutí náhradného zájazdu do 31. augusta 2021.
Ak sa tak nestane, uplatňuje sa nevyvrátiteľná domnienka, že cestovná kancelária od zmluvy odstúpila a cestovná kancelária je mu povinná vrátiť všetky platby, ktoré od neho prijala. Cestujúci nie je povinný dokazovať nijakým spôsobom to, prečo sa s cestovnou kanceláriou nedohodol na náhradnom zájazde. Predpokladom na vrátenie finančných prostriedkov, ktoré cestujúci zaplatil, je uplynutie lehoty a skutočnosť, že dohoda o novom náhradnom zájazde s presným vymedzením základných znakov služieb cestovného ruchu, ktoré majú byť cestujúcemu v rámci náhradného zájazdu poskytnuté, nebola uzavretá.
Uvedeným ustanovením cestujúci v čase nestratil svoje právo na vrátenie svojich finančných prostriedkov.
Zákon tiež hovorí, že aj keď v čase mimoriadnej situácie do účinnosti zákona cestujúci alebo cestovná kancelária odstúpili od zmluvy o zájazde z dôvodu mimoriadnej a neodvrátiteľnej okolnosti (napr. šírenie vírusu Covid-9), platí, že pôvodná zmluva o zájazde trvá, ak cestovná kancelária nevrátila cestujúcemu všetky platby zaplatené na základe zmluvy o zájazde. Ide o vyjasnenie a spresnenie postupu, ktorý je aplikovateľný na zmluvy o zájazde, od ktorých strany odstúpili. Ak by bolo odstúpenie účinné, nebolo by možné na pôvodnú zmluvu nadviazať a zmaril by sa tým účel zákona, ktorým je zmluvy o zájazde predĺžiť.
Ak však cestovná kancelária vrátila cestujúcemu všetky platby prijaté na základe zmluvy o zájazde, novela zákona sa takej situácie netýka.
Dve najväčšie banky na Slovensku dvíhajú poplatky
29. 5. 2020
Meniť sa budú viaceré poplatky spojené s hotovostnými platobnými službami, spracovávaním mincí, kreditnými kartami či vkladnými knižkami. Drahšie výpisy z účtov či vklady na účet. Dve veľké slovenské banky menia od pondelka cenníky za svoje služby.
Slovenská sporiteľňa a VÚB Banka zmenia svoje sadzobníky od 1. júna. Zmeny sa dotknú viacerých oblastí. O mesiac neskôr, teda 1. júla sa k nim pridá aj Poštová banka. Viaceré banky upravili svoju poplatkovú politiku už v uplynulých mesiacoch. Týka sa to Prima banky aj už spomínanej Poštovej banky. Informuje o tom portál Finančnáhitparáda.sk.
Ekonomická nálada na Slovensku je najnižšia za 11 rokov
29. 5. 2020
Ekonomická nálada na Slovensku v máji, keď krajina už zaznamenala výrazný pokles nových prípadov infekcie koronavírusom, pokračovala v poklese. Trojmesačný kĺzavý priemer súhrnného indexu ekonomickej nálady sa po úprave o sezónne vplyvy znížil na najnižšiu úroveň za posledných 11 rokov. Informoval o tom Štatistický úrad.
"Podnikatelia aj spotrebitelia citlivo reagovali na všetky opatrenia súvisiace s koronavírusom. Májové odpovede odrážajú skutočnosť, že boli zbierané po prvej fáze uvoľňovania opatrení a počas druhej a tretej fázy," uviedla Libuša Kolesárová, generálna riaditeľka sekcie podnikových štatistík Štatistického úradu. Na rozdiel od apríla, keď sa ekonomická nálada prepadla vo všetkých sledovaných oblastiach, zlepšil sa v máji ukazovateľ najmä v priemysle, menej už v maloobchode a u spotrebiteľov. Sektory služieb a stavebníctva naopak zaznamenali ďalší pokles.
Právo cestovnej kancelárie odložiť plnenie - oznámenie
27. 5. 2020
Ak cestovná kancelária využije právo svoje plnenie odložiť (poskytnúť cestujúcemu zájazd), je nutné, aby o tom existoval dôkaz pre obidve zmluvné strany, čiže pre cestovnú kanceláriu a cestujúceho.
Cestovná kancelária na tento účel vypracuje a zašle cestujúcemu oznámenie o náhradnom zájazde, ktoré musí obsahovať stanovené náležitosti.
Oznámenie by malo byť zaslané tak, ako bola zaslaná cestujúcemu zmluva o zájazde, napr. e-mailom. Ak bola zmluva uzatvorená v predajnom mieste cestovnej kancelárie, zmluvné strany si môžu dohodnúť iný spôsob doručenia. Oznámenie sa doručuje na trvanlivom nosiči, práve z dôvodu, aby mal cestujúci aj do budúcna dôkaz o možnosti čerpať náhradný zájazd.
Je dôležité, aby toto oznámenie obsahovalo najmä výšku sumy, ktorá bola doposiaľ na základe zmluve o zájazde zaplatená - môže to byť celá cena zájazdu, alebo to môže byť len časť zálohy zaplatenej vopred (napr. 30 % z ceny zájazdu).
Oznámenie by malo obsahovať informáciu, že základné znaky služieb cestovného ruchu obsiahnuté v zmluve o zájazde môžu byť po dohode s cestujúcim zmenené. Základné znaky služieb cestovného ruchu, ktoré majú byť cestujúcemu v rámci zájazdu poskytnuté, sú napr. cieľová destinácia, dátum nástupu na zájazd, dĺžka pobytu či program zájazdu. Po dohode sa tieto znaky môžu zmeniť, aj keď len čiastočne (termín sa zmení určite), a teda cestujúci bude cestovať na iné miesto v inom čase, čo explicitne vyplýva aj z mimoriadnej situácie.
V oznámení sa explicitne vymedzí, že právo cestujúceho postúpiť zmluvu o zájazde zostáva zachované aj po tom, ako cestovná kancelária oznámi cestujúcemu poskytnutie náhradného zájazdu.