Zmeny v civilnom letectve v súvislosti so stavbami
18. 3. 2025
V zákone č. 143/1998 Z. z. o civilnom letectve (letecký zákon) dochádza od 1. 4. 2025 k legislatívnej úprave s cieľom ľahšej identifikáciu požiadaviek vo vzťahu k posudzovaniu stavby, zariadenia nestavebnej povahy alebo vykonávania činností alebo využívania územia mimo ochranných pásem.
Vzhľadom na skutočnosť, že stavba alebo zariadenie nestavebnej povahy, ktorých súčasťou je veterná turbína s rotujúcimi lopatkami alebo stavba alebo zariadenie nestavebnej povahy, na ktorých je umiestnená veterná turbína s rotujúcimi lopatkami môžu mať vplyv na poskytovanie letových prevádzkových služieb, ako aj na dizajn letových postupov je potrebné uvedené stavby a zariadenia nestavebnej povahy posudzovať samostatne.
Realizácia stavieb uvedených v ustanovení § 30 ods. 1 môže mať zásadný vplyv na bezpečnosť leteckej prevádzky, že by mohlo dôjsť v najhoršom prípade až k zákazu vykonávania letov alebo k nemožnosti prevádzkovať letisko alebo letecké pozemné zariadenie. Z tohto dôvodu je potrebné, aby súhlas Dopravného úradu bol vždy získaný ešte pred akýmkoľvek iným konaním. Zároveň sa ustanovujú náležitosti žiadosti o udelenie súhlasu podľa § 30 ods. 1 a oprávnenie pre Dopravný úrad vyžiadať si stanovisko osoby, ktorá môže byť stavbou, zariadením nestavebnej povahy, činnosťou alebo využitím územia dotknutá.
Ďalej dochádza k spresneniu zákona vo vzťahu k výkonu štátneho odborného dozoru zohľadňujúc úpravu pôsobnosti orgánov štátnej správy v civilnom letectve. Právna úprava predstavuje osobitnú právnu úpravu vo vzťahu k Stavebnému zákonu vzhľadom na skutočnosť, že Dopravný úrad je samostatným orgánom štátnej správy rozhodujúcim aj v prvom stupni a aj v druhom stupni. Z tohto dôvodu je potrebné ustanoviť, kto bude rozhodovať v prvom stupni a kto v druhom stupni. Zároveň sa ustanovuje pôsobnosť Dopravného úradu vydať preukaz stavebného inšpektora na výkon štátneho stavebného dohľadu na stavbe a na stavenisku.
Vzhľadom na úpravu pôsobnosti Dopravného úradu od 1. apríla 2025 ako špeciálneho stavebného úradu pre letiskové stavby a stavby pre letecké pozemné zariadenia prejdú stavby v územných obvodoch letísk, ktoré nie sú letiskovými stavbami z pôsobnosti Dopravného úradu ako špeciálneho stavebného úradu do pôsobnosti stavebných úradov (obcí) a letiskové stavby na osobitných letiskách prejdú z pôsobnosti stavebných úradov (obcí) do pôsobnosti Dopravného úradu ako špeciálneho stavebného úradu
K
Korona hýbe korunou a mení biznis u suseda
30. 9. 2020
Epidémia vírusu spôsobila, že mena nášho suseda oslabila od septembra voči euru o 3,5 percenta. Môže to pomôcť vývozcom, no tiež zvýšiť ceny v obchodoch.
Slovenská reklamná agentúra Triad Advertising vstúpila na český trh ešte v roku 2012. Aktuálne čelí následkom slabnúcej koruny, ktorá sa blíži tohtoročným minimám. „V našom prípade platí, že zmena kurzu výrazne hýbe s cenou médií, ktoré pre našich klientov nakupujeme v eurách a následne fakturujeme v českých korunách,“ uviedla finančná manažérka agentúry Katarína Kostolná.
Odpady po novom
28. 9. 2020
Dňa 24. 9. 2020 bola schválený zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 302/2019 Z. z. o zálohovaní jednorazových obalov na nápoje a o zmene a doplnení niektorých zákonov z dôvodu riešenia nevyhnutných problémov vyplývajúcich z aplikačnej praxe.
Novelou zákona sa predovšetkým upravujú ustanovenia týkajúce sa triedeného zberu komunálnych odpadov. Zákonom č. 460/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony bola podstatným spôsobom zmenená definícia komunálneho odpadu a v nadväznosti na to aj upravená zodpovednosť obcí a pôvodcov komunálnych odpadov a v konečnom dôsledku výrobcov vyhradených výrobkov prostredníctvom organizácii zodpovednosti výrobcov za komunálny odpad z iných zdrojov, a to od 1. júla 2020. Nakoľko však dotknuté subjekty vyjadrili zásadným spôsobom obavy z nemožnosti plniť túto povinnosť a potrebu špecifikovať určité ustanovenia, novelou zákona sa upravuje zodpovednosť za nakladanie s oddelene vyzbieraným odpadom z obalov a odpadov z neobalových výrobkov z iných zdrojov tak, aby bol zachovaný systém triedeného zberu týchto odpadov pred 1. júlom 2020, teda na pôvodcovi týchto odpadov.
Novela zákona má za cieľ stabilizovať systém nakladania s triedeným zberom komunálnych odpadov – odpadov z obalov a neobalových výrobkov tak, aby bol v súlade s princípom rozšírenej zodpovednosti výrobcov, napr. predísť opakovaniu situácie, ktorá nastala začiatkom roka 2020, kedy okolo 400 obcí z dôvodu vyhýbania sa plneniu zákonných povinností niektorých výrobcov obalov a výrobcov neobalových výrobkov, nemalo uzatvorenú zmluvu s organizáciou zodpovednosti výrobcov pre obaly. Ide o niekoľko opatrení, ako je stabilizovanie vzťahov, povinnosť uhradiť náklady za zabezpečenie triedeného zberu a následného zhodnotenia odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov, posun zverejnenia údajov potrebných na stabilizovanie systému kolektívneho nakladania s odpadom z obalov a odpadom z neobalových výrobkov.
Zákonom č. 460/2019 Z. z. bola zavedená aj povinnosť pre organizácie zodpovednosti výrobcov upraviť svoje cenníky v súlade s tzv. ekomoduláciou, teda tak, aby bol zohľadnený environmentálny dopad výrobku na životné prostredie, keď sa z neho stane odpad. Touto zmenou mali byť v zmysle smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/851 zvýhodnení výrobcovia, ktorých výrobky sú z recyklovateľných materiálov, trvanlivejšie či ľahšie opraviteľnejšie. Povinnosť pre organizácie zodpovednosti výrobcov bola pôvodne nastavená k 31. decembru 2020 a podrobnosti k nej mali byť ustanovené vykonávacím právnym predpisom, aby nedochádzalo k nejednotnému uplatňovaniu pravidiel v rámci jednotlivých organizácií zodpovednosti výrobcov. Samotná smernica predpokladá harmonizáciu pravidiel ekomodulácie na úrovni Európskej únie, avšak do dnešného dňa neboli tieto harmonizované pravidlá ustanovené a keďže nie je žiadúce vytvárať pravidlá ekomodulácie na národnej úrovni a neskôr ich meniť, ustanovuje sa odklad povinnosti upraviť cenníky o jeden rok.
Hypotéky ešte klesnú
25. 9. 2020
Úrokové sadzby na hypotékach môžu pre uvoľnenú politiku ECB a vysokú konkurenciu na našom trhu ešte viac klesnúť.
Ešte na jar sa mohli stretnúť pri obhliadke rovnakého realitného projektu. Kým programátor Jozef sa už nasťahoval, živnostník Martin sa vytúženého bytu musel zriecť. Dôvodom boli sprísnené podmienky domácich bánk pre koronakrízu. Z nich však paradoxne profitoval Jozef, jeho banka oňho v snahe udržať si trhový podiel bojovala viac ako zvyčajne, aby si kompenzovala, že pre zvýšené riziko musela odmietnuť živnostníka Martina.
Kríza zasiahla Slovensko na citlivom mieste
25. 9. 2020
Na našom trhu sa za prvý polrok vyrobilo o 184-tisíc vozidiel menej. To je v prepočte na tisíc obyvateľov bezkonkurenčne najviac.
Slovensko sa často prezentuje ako krajina, ktorá vyrobí najviac vozidiel na obyvateľa. To je pravda. Len v minulom roku sme vyprodukovali 202 áut na tisíc obyvateľov, čo je v Únii najviac. Odteraz sme však tiež krajinou, ktorá pre pandémiu utrpela v oblasti vyrobených vozidiel v Únii proporčne najviac.