Zmeny v civilnom letectve v súvislosti so stavbami
18. 3. 2025
V zákone č. 143/1998 Z. z. o civilnom letectve (letecký zákon) dochádza od 1. 4. 2025 k legislatívnej úprave s cieľom ľahšej identifikáciu požiadaviek vo vzťahu k posudzovaniu stavby, zariadenia nestavebnej povahy alebo vykonávania činností alebo využívania územia mimo ochranných pásem.
Vzhľadom na skutočnosť, že stavba alebo zariadenie nestavebnej povahy, ktorých súčasťou je veterná turbína s rotujúcimi lopatkami alebo stavba alebo zariadenie nestavebnej povahy, na ktorých je umiestnená veterná turbína s rotujúcimi lopatkami môžu mať vplyv na poskytovanie letových prevádzkových služieb, ako aj na dizajn letových postupov je potrebné uvedené stavby a zariadenia nestavebnej povahy posudzovať samostatne.
Realizácia stavieb uvedených v ustanovení § 30 ods. 1 môže mať zásadný vplyv na bezpečnosť leteckej prevádzky, že by mohlo dôjsť v najhoršom prípade až k zákazu vykonávania letov alebo k nemožnosti prevádzkovať letisko alebo letecké pozemné zariadenie. Z tohto dôvodu je potrebné, aby súhlas Dopravného úradu bol vždy získaný ešte pred akýmkoľvek iným konaním. Zároveň sa ustanovujú náležitosti žiadosti o udelenie súhlasu podľa § 30 ods. 1 a oprávnenie pre Dopravný úrad vyžiadať si stanovisko osoby, ktorá môže byť stavbou, zariadením nestavebnej povahy, činnosťou alebo využitím územia dotknutá.
Ďalej dochádza k spresneniu zákona vo vzťahu k výkonu štátneho odborného dozoru zohľadňujúc úpravu pôsobnosti orgánov štátnej správy v civilnom letectve. Právna úprava predstavuje osobitnú právnu úpravu vo vzťahu k Stavebnému zákonu vzhľadom na skutočnosť, že Dopravný úrad je samostatným orgánom štátnej správy rozhodujúcim aj v prvom stupni a aj v druhom stupni. Z tohto dôvodu je potrebné ustanoviť, kto bude rozhodovať v prvom stupni a kto v druhom stupni. Zároveň sa ustanovuje pôsobnosť Dopravného úradu vydať preukaz stavebného inšpektora na výkon štátneho stavebného dohľadu na stavbe a na stavenisku.
Vzhľadom na úpravu pôsobnosti Dopravného úradu od 1. apríla 2025 ako špeciálneho stavebného úradu pre letiskové stavby a stavby pre letecké pozemné zariadenia prejdú stavby v územných obvodoch letísk, ktoré nie sú letiskovými stavbami z pôsobnosti Dopravného úradu ako špeciálneho stavebného úradu do pôsobnosti stavebných úradov (obcí) a letiskové stavby na osobitných letiskách prejdú z pôsobnosti stavebných úradov (obcí) do pôsobnosti Dopravného úradu ako špeciálneho stavebného úradu
K
Európe hrozia nepokoje
11. 7. 2022
Ak by EÚ aj v čase energetickej krízy pokračovala v znižovaní spotreby uhlia, mohlo by to viesť k zvýšeniu spoločenského napätia, upozornil viceprezident Európskej komisie.
Krátkodobý návrat k fosílnym palivám by mohol pomôcť odvrátiť hroziace občianske nepokoje, povedal pre britské noviny The Guardian viceprezident Európskej komisie Frans Timmermans.
"Musíme zabezpečiť, aby náš priemysel fungoval v čo možno najväčšej miere pretože nepokoje v spoločnosti by mohli hrať v Putinov prospech," vyhlásil v súvislosti s aktuálne prebiehajúcou energetickou krízou spôsobenou konfliktom na Ukrajine.
Timmermans varoval, že Európe v priebehu nadchádzajúcej zimy hrozia ničivé konflikty spojené s vysokými cenami energií. Podľa neho musí mať preto riešenie tejto situácie prednosť pred krotením klimatickej krízy.
V rozhovore pre The Guardian v tomto kontexte zdôraznil, že ľudia majú podľa neho väčšie obavy z bezprostrednej krízy ako z tých dlhotrvajúcich, medzi ktoré patrí aj kríza spojená s globálnym otepľovaním.
Obyvateľov Európskej únie chce preto ubezpečiť, že v priebehu nadchádzajúcej zimy nebudú čeliť problémom spojeným s vykurovaním svojich obydlí.
V
Drahšie úvery postihli ľudí aj štát
11. 7. 2022
V kalendári svietil záver roka 2006 a na realitnom trhu bolo oproti terajšku ešte lacno. V Bratislave a okolí sa však už nafukovala realitná bublina. Kto kupoval, nad cenami hromžil, predávajúci to zas videli opačne. V každom prípade, v širšom okolí hlavného mesta sa dal kúpiť 3-izbový byt za 100-tisíc eur.
Úroky boli v danom čase relatívne vysoko, ale hypotéka v priebehu jej plnenia postupne lacnela. Ak sa veriteľ dostal k 1-percentnému úroku, pri lehote splácania 25 rokov a hypotéke 100-tisíc eur mesačne odvádzal banke 376 eur.
Doba sa však zmenila. Tento rok úvery pod tlakom inflácie a zvyšovania sadzieb zo strany centrálnych bánk zase dražejú. Rovnaký 100-tisícový úver na bývanie je v jednej z bánk aktuálne úročený sadzbou 2,4 percenta a pri ňom už mesačná splátka vychádza na 443 eur.
V
Zmeny Slovenského pozemkového fondu
8. 7. 2022
Novela zákona o pozemkových úpravách reflektuje aj na organizačné zmeny Slovenského pozemkového fondu, pri riešení reštitučných nárokov náhrad z depozitu a neexistenciu právnej úpravy na povinnosť osvedčenia podpisu na plnomocenstve.
V novelizačnom článku III novely sa upravujú opatrenia proti drobeniu pozemkov, ktoré vzniknú aj po vykonaní pozemkových úprav. Cieľom je sprísniť opatrenia proti drobeniu vlastníctva pozemkov a spoluvlastníckych podielov k pozemkom a zamedziť zvyšovaniu rozdrobenosti pozemkového vlastníctva v Slovenskej republike.
Novela zákona predstavuje ďalší krok, ktorý je realizovaný v podobe nastavenia jednotlivých legislatívnych zmien za účelom naplnenia opatrení v uvedených nelegislatívnych materiáloch. Podľa materiálu „Návrh opatrení na urýchlené vykonanie pozemkových úprav v SR“ časti „Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu“ kvantifikácia vplyvov na rozpočet verejnej správy na roky 2021-2023 predstavuje indikatívny výpočet, pričom konkrétne nároky na rozpočet verejnej správy budú predmetom rokovaní pri zostavovaní návrhu rozpočtu verejnej správy na príslušné rozpočtové roky. Novela zákona nebude mať vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti. Novela zákona predpokladá pozitívne aj negatívne vplyvy na služby verejnej správy pre občana a bude mať pozitívny vplyv, ale aj negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.
K
Pozemkové úpravy po novom
4. 7. 2022
Novela zákona Slovenskej národnej rady č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách rozširuje dôvody vykonania pozemkových úprav a reaguje na zmenu klimatických podmienok a je zameraná na potrebu zabezpečenia zadržiavania vody v krajine.
Ako ďalší podstatný dôvod rozšírenia dôvodov na vykonanie pozemkových úprav možno uviesť, že novela zákona odstraňuje nesúlad zákona č. 66/2009 Z. z. o niektorých opatreniach pri majetkovoprávnom usporiadaní pozemkov pod stavbami, ktoré prešli z vlastníctva štátu na obce a vyššie územné celky a súčasnej podoby zákona č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách, ktoré sa prejavovali v priebehu celého konania o pozemkových úpravách, od rozporov v povolení alebo nariadení pozemkových úprav, v posudzovaní obvodu pozemkových úprav, nejednoznačnom určení subjektu poskytujúceho náhradu a pod.
Novela zákona predkladá riešenie spôsobom vyňatia konania o pozemkových úpravách zo zákona č. 66/2009 Z. z. a začlenenie tohto špecifického konania do samostatného ustanovenia zákona č. 330/1991 Zb., pričom sa nastavujú jednoznačné procesné a technické podmienky konania o pozemkových úpravách, týkajúce sa preukazovania dôvodu ich vykonania, určenia a zadefinovania žiadateľa, určenia podmienok a spôsobu začatia konania, určenia spôsobu vyrovnania, posudzovania podmienok primeranosti vyrovnania a pod.
Pokiaľ ide o ďalšie legislatívne zmeny zákona, novela zavádza povinnosť vzdelanostného predpokladu pre vedúcich projektov pozemkových úprav tzv. osobitný kvalifikačný predpoklad, ktorý bude možné získať vykonaním skúšky pred skúšobnou komisiou zriadenou ministerstvom.
Novela zákona vzhľadom na jednotlivé fázy konania o pozemkových úpravách ustanovuje obsahové náležitostí zloženia jednotlivých dokumentácií a zároveň stanovuje výnimky pre prípady, v ktorých sa nebude na konkrétne prípady vyžadovať úplná dokumentácia. Ďalšie legislatívne zmeny riešia problémy doručovania počas pozemkových úprav v podobe ustanovenia opatrovníka v prípadoch, kedy vlastník pozemku zomrie alebo je vyhlásený za mŕtveho.
K