Zmeny nového zákona o ochrane spotrebiteľa v prospech spotrebiteľov
24. 10. 2024
Medzi tie najvýznamnejšie zmeny, ktoré prináša nový zákon v prospech spotrebiteľov možno zaradiť:
• predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu, a to zo 14 na 30 dní pri zmluvách uzavretých pri predajnej akcii alebo pri nevyžiadanej návšteve obchodníka v domácnosti (tzv. podomový predaj),
• zvýšenie ochrany pred umelým navyšovaním cien pred rôznymi zľavami a výpredajmi (napr. Black Friday) v záujme nalákať spotrebiteľa ich na zľavu, ktorá ale v skutočnosti nie je zľavou,
• zavedenie prostriedkov nápravy pre poškodených spotrebiteľov v prípadoch, ak sa obchodník voči nim dopustí nekalej obchodnej praktiky,
• zlepšenie ochrany v online prostredí pred netransparentným nákupom a falošnými recenziami,
• zákaz marketingu propagujúceho tovar ako identický s tovarom v inom členskom štáte EÚ - ide sa o zákaz klamlivého konania (ako nekalej obchodnej praktiky), ktorým sa rozumie taký marketing tovaru, ktorý prezentuje tovar ako identický s tovarom uvádzaným na trh v iných členských štátoch EÚ, pokiaľ tieto tovary majú podstatne odlišné zloženie alebo vlastnosti (zákon však uvádza aj výnimky, kedy sa obchodná praktika nepovažuje za nekalú),
• garancia rýchlejšej nápravy a odškodnenia pre spotrebiteľov.
K
nNa ekonomika by sa mala definitívne vymaniť z pandémie a vojny
24. 6. 2023
Pandémia, ako aj vojna na Ukrajine dali našej ekonomike zabrať. Z týchto negatívnych udalostí by sa malo naše hospodárstvo konečne dostať a začať výraznejšie rásť.
Prinášame vám prehľad najdôležitejších udalostí za uplynulé dni v slovenskej a svetovej ekonomike. Súhrn pripravil reportér ekonomickej redakcie Martin Odkladal.
Slovenská ekonomika by mala v budúcom roku konečne zažiť výraznejší rast: Hospodárstvo Slovenska by sa v roku 2024 malo konečne vrátiť na rastovú koľaj. Dobré výsledky ekonomiky by sa mali prejaviť aj na rodinných rozpočtoch. Vyplýva to z najnovšej prognózy Národnej banky Slovenska (NBS).
B
Nenaleťte na „greenwashing“ firiem. Chcú od vás len vymámiť viac peňazí
22. 6. 2023
Čoraz viac firiem sa začína orientovať na ekologické produkty. Často je to len manipulatívny marketing, ako umelo zvýšiť ceny.
Viacerých Slovákov v priebehu posledného roka oslovil ich dodávateľ energií s tým, či by si nechceli priplatiť za plyn alebo elektrinu z obnoviteľných zdrojov. Za príplatok zopár eur k ich mesačnej faktúre by tak mohli získať energiu, ktorá by mala byť oveľa zelenšia, čím by pozitívne prispeli k ochrane životného prostredia.
Realita je však celkom iná a rozhodne za niekoľko eur navyše nebudete spotrebovávať oveľa ekologickejšiu elektrinu či plyn. V skutočnosti ide len o marketingový trik, ktorým sa dodávatelia snažia získať dodatočné tržby za doplnkové služby. Takýmto praktikám, keď spoločnosti uvádzajú nepravdivé či tendenčné informácie o svojich výrobkoch alebo službách, aby vyzerali ekologicky, sa hovorí greenwashing. A tento manipulatívny marketingový prístup si osvojujú firmy čoraz častejšie.
Na postup energetických dodávateľov pred časom upozornil aj Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO). Regulátor vystríhal spotrebiteľov, aby si poriadne rozmysleli, či uzatvoria dodatky k svojim štandardným zmluvám o dodávkach elektriny či plynu, pretože sa často zaviažu k vyšším platbám na dlhšie obdobie.
Greenwashing na vzostupe. Nielen energetické firmy zneužívajú naivitu a slabú informovanosť spotrebiteľov. Greenwashing je v poslednej dobe na vzostupe.
Firmy vždy nasledujú trendy a aktuálne je trend ‚byť zelený‘. Značky tak siahajú po týchto motívoch a posolstvách. Cieľom je vytvoriť v mysliach zákazníkov asociáciu, že značka XY je uvedomelá, a preto ju v procese rozhodovania uprednostním pred tou ‚nezelenou‘. Alebo môžeme spomenúť aj skratkové asociácie priamo v mieste predaja, keď napríklad značka šampónov na vlasy použije zelenú farbu na obale, čo evokuje eko/bio,“ hovorí marketingová konzultantka Veronika Szabóová z Katedry masmediálnej komunikácie a reklamy Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre.
Najčastejšie sa môžeme stretnúť s greenwashingom pri produktoch bežnej dennej spotreby. Tie nie sú finančne až také náročné a zákazníci ich často nakupujú impulzívne alebo bez zohľadnenia racionálnych apelov.
B
(Zdroj: www.aktuality.sk/)
Chorý zamestnanec nemusí ísť k lekárovi. Môže zostať doma aj bez dovolenky či PN
19. 6. 2023
Uplatnenie dňa na regeneráciu nevyžaduje dodatočnú administratívu ani návštevu lekára. Niektoré firmy vyžadujú nahlásenie vopred, iné nie
V prípadne, že sa zamestnanec cíti zle, nemusí hneď siahať po paragrafe, PN alebo dovolenke. V mnohých firmách si už pracovníci zvykli na to, že majú k dispozícii istý počet dní na regeneráciu, ktoré sú známe pod anglickým pomenovaním sick days.
Hoci sa na prvý pohľad môže zdať, že tento benefit je výhodný len pre zamestnanca, pravda bude niekde inde. Ak by v ňom totiž zamestnávateľ žiadne výhody nevidel, pravdepodobne by ho neposkytoval.
„Z pohľadu zamestnávateľa je to benefit, ktorý spôsobuje výpadky pracovnej sily s krátkou oznamovacou dobou,“ poukázala na možnú komplikáciu riaditeľka personálnej agentúry Adecco. „Zamestnávateľ nedokáže stopercentne predpokladať, s kým môže v tíme na ďalší deň počítať. Môže sa tiež stať, že sick day si nahlási počas jedného dňa viacero zamestnancov, čo môže mať dosah aj na výkon práce,“ doplnila ju Katarína Tešla z portálu Kariéra.sk.
Tento benefit by bol nevýhodným pre firmu v prípade, ak by mala zle nastavený systém čerpania tohto benefitu. Väčšie firmy by mali mať nastavený plán zastupiteľnosti, aby dokázali vykryť úlohy zamestnanca, ktorý si voľno ráno nahlásil. V menej urgentných prípadoch práca počká.
Sick day je deň, počas ktorého môže zamestnanec zostať doma bez toho, aby ho pritom zaťažovala nadbytočná byrokracia či pravidlá. Jedinou podmienkou je zväčša oznámiť, prípadne požiadať nadriadeného o takýto deň. Ide o zdravotné voľno a na tento účel má sick day primárne slúžiť. Keďže však nie je potrebné dodať zamestnávateľovi žiadnu ospravedlnenku od lekára, zamestnanec ho môže využiť prakticky ľubovoľne.
B
Zásobníky plynu na Slovensku sú vo veľkej miere naplnené
16. 6. 2023
Zimná sezóna sa na Slovensku i v Európe skončila bez významných obmedzovaní dodávok zemného plynu alebo energií. Zásobníky plynu v Európskej únii (EÚ) sú naplnené na úrovni viac ako 73 percent, na Slovensku zhruba na úrovni 76 percent celkovej kapacity. Pre Slovenský plynárenský priemysel (SPP) je podľa obchodného riaditeľa a člena predstavenstva Petra Kučeru najväčšou výzvou zabezpečiť v tomto roku a na začiatku roka 2024 dostatok plynu pre ekonomiku a zákazníkov. Uviedol to na konferencii Slovenského plynárenského a naftového zväzu (SPNZ) Bezpečnostné, technické a právne výzvy slovenského plynárenstva v Žiline. Doplnil, že SPP zakontrahoval zvýšené kapacity zásobníkov a uzatvoril aj diverzifikačné kontrakty.
„Verím, že verejnosť nebude pociťovať výpadky plynu a ceny by už nemuseli byť tak dramaticky vysoké ako počas minulej zimy. Strategickým cieľom je zabezpečiť do budúcna zemný plyn z každého smeru. Bolo by ideálne, keby sme mali kontrakty zo severnej Európy, z južnej Európy a do budúcna prípadne z Poľska. Ak sa vybuduje LNG terminál napríklad v Gdaňsku," povedal Kučera. Výkonný riaditeľ SPNZ Richard Kvasňovský pripomenul, že zimná sezóna sa na Slovensku i v Európe skončila bez významných obmedzovaní dodávok zemného plynu alebo energií. „Zásoby sú určite výraznejšie ako vlani. Na druhej strane sa nemôžeme do zimnej sezóny spoliehať len na zásoby. Je dôležité, aby zostal zachovaný denný tok zemného plynu. Riziká podľa analytikov súvisia s tým, že veľkú časť dodávok bude pre Európu zabezpečovať LNG (skvapalnený zemný plyn). A v zime sa očakáva výraznejšia konkurencia zo strany ázijských krajín. Napríklad Číny, ktorú teraz možno až tak necítiť," podotkol.
S