Zlepšenie podnikateľského prostredia
19. 11. 2024
Cieľom novely zákona o sociálnom poistení je tiež zlepšiť podnikateľské prostredie znížením administratívnej záťaže všetkých zamestnávateľov a zároveň splnenie míľnika z Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky.
K záväzku zlepšovať podnikateľské prostredie a zvýšiť motiváciu k začatiu a rozvoju podnikania v Slovenskej republike a v konečnom dôsledku zlepšiť kvalitu podnikateľského prostredia znížením jeho administratívnej záťaže sa Slovenská republika zaviazala k prijímaniu antibyrokratických balíčkov v podobe 100 opatrení ročne na zlepšenie podnikateľského prostredia. Podkladmi pre vytvorenie antibyrokratických balíčkov opatrení sú návrhy iniciované práve zástupcami podnikateľov a samotnými podnikateľskými subjektmi, ktorí sú zavedenými reguláciami priamo dotknutí pri výkone svojej činnosti. Ešte v roku 2023 bola zavedená povinnosť zamestnávateľov písomne alebo elektronickou poštou alebo krátkou textovou správou (SMS) oznámiť svojim zamestnancom, že zamestnávateľ bol zverejnený v zozname dlžníkov vedenom Sociálnou poisťovňou. Zavedená povinnosť zvyšuje administratívnu záťaž zamestnávateľov bez adekvátneho prínosu na strane zamestnancov, ktorí majú možnosť rovnakú informáciu získať inými a už zavedenými spôsobmi, a to buď z údajov zo zoznamu dlžníkov, ktorý Sociálna poisťovňa zverejňuje na svojej webovej stránke alebo prostredníctvom pasívneho prístupu zamestnanca – sporiteľa k pravidelne aktualizovaným údajom týkajúcich sa jeho osobného dôchodkového účtu cez webové sídlo dôchodkovej správcovskej spoločnosti. So zámerom presadiť čo najväčší počet opatrení na zlepšenie podnikateľského prostredia sa ustanovilo zrušenie oznamovacej povinnosti zamestnávateľa voči svojim zamestnancom o informáciách, ktoré sú pre zamestnancov dostupné z iných zdrojov, a to buď z verejne dostupných informácií Sociálnej poisťovne, alebo prostredníctvom individuálneho účtu poistenca v sociálnom poistení. Taktiež sa ruší povinnosť predkladania údajov potrebných na rozhodovanie o nároku na dôchodok na evidenčnom liste dôchodkového poistenia. Ustanovilo sa, aby po rozšírení údajov mesačne zasielaných zamestnávateľmi na účely platenia poistného, Sociálna poisťovňa použila takto vytvorenú databázu aj na rozhodovanie o nároku na dôchodok a na určenie sumy dôchodku.
K
Tohtoročná letná sezóna bola podľa hotelierov najlepšia od vzniku Slovenskej republiky
28. 10. 2019
Pomohli rekreačné poukazy, hospodársky vývoj, nižšia nezamestnanosť a zvyšovanie príjmov. Tohtoročná letná sezóna bola najlepšou od vzniku Slovenskej republiky z hľadiska p očtu návštevníkov a prenocovaní. Veľký podiel na dobrých výsledkoch v domácom cestovnom ruchu podľa hotelierov majú rekreačné príspevky pre zamestnancov, ale aj pozitívny hospodársky vývoj, znižovanie nezamestnanosti a zvyšovanie príjmov. To prispieva k vyššiemu dopytu po službách cestovného ruchu. Informovala o tom v stredu Asociácia hotelov a reštaurácií Slovenska (AHRS) v tlačovej správe. Otázkou podľa nej je, aké sú na Slovensku podmienky pre podnikanie v službách, či prinášajú návratnosť investícií a zisky pre majiteľov a prevádzkovateľov ubytovacích a stravovacích služieb. O aktuálnych problémoch v cestovnom ruchu diskutovali hotelieri na tradičnom jesennom stretnutí a HORECA konferencii HoReCa trendy 2020 v Žiline od 21. do 23. októbra. Na podujatí s 330 účastníkmi sa venovali popri pozitívnom vplyve príspevku na rekreáciu a zníženej dani z pridanej hodnoty na ubytovanie aj prudkému nárastu ceny práce spôsobenej zvyšovaním minimálnej mzdy a príplatkov. Odvetvie cestovného ruchu má podľa hotelierov množstvo zbytočných regulácií.
Vyše štyri milióny návštevníkov. Za osem mesiacov tohto roka sa na Slovensku ubytovalo celkovo 4,4 milióna návštevníkov pri medziročnom náraste o 12,9 percenta. Domáci návštevníci tvorili 2,7 milióna hostí, ich počet vzrástol o 15,9 percenta, pričom v zariadeniach s prechodným ubytovaním v rámci cestovného ruchu strávili vyše osem miliónov nocí. Počet zahraničných návštevníkov v uvedenom období dosiahol 1,7 milióna a bol vyšší o 8,6 percenta. Informoval o tom v utorok Štatistický úrad Slovenskej republiky. Počet ubytovaných návštevníkov v auguste dosiahol takmer 800 tisíc a medziročne bol vyšší o 17,7 percenta. Hotely, penzióny a ďalšie ubytovacie zariadenia zaznamenali v uvedenom mesiaci skoro 2,5 milióna prenocovaní, čo je o 15,9 percenta viac ako pred rokom v auguste. Ide o najvyššiu mesačnú návštevnosť, ktorú zaznamenal ŠÚ od roku 2006. Ubytovacie služby poskytovalo ku koncu augusta 4 417 ubytovacích zariadení. Ich počet medziročne vzrástol o 8,6 percenta, k dispozícii v nich bolo 74,9 tisíca izieb so 197 tisíc lôžkami.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)
Slovensko prepojí kľúčové trhy s plynom
25. 10. 2019
Plynové potrubie z Veľkých Zlievec do Maďarska, ktoré päť rokov zívalo prázdnotou, je dnes v centre pozornosti. Projekt slovenského Eustreamu bol zaradený do európskeho zoznamu projektov spoločného záujmu PCI ako kľúčový pre energetickú bezpečnosť Únie. Plynovod totiž čaká veľký upgrade.
oto leto začal opäť prepravovať a záujem rastie tak rýchlo, že v najbližších dvoch rokoch zvýši svoju prepravnú kapacitu. Vďaka tomu sa Slovensko stane križovatkou severného a južného plynárenského trhu. To nám prinesie viac záujmu o domáce zásobníky, ako aj nárast obchodovania.
Nelegálna práca a nelegálne zamestnávanie
25. 10. 2019
Novela zákona, ktorým sa mení zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní, sa rozširuje výnimka z nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania na právnickú osobu, ktorá je spoločnosťou s ručením obmedzeným a ktorá má najviac jedného spoločníka, ktorý je fyzickou osobou.
V súčasnosti sa výnimka z nelegálneho zamestnávania vzťahuje výlučne na fyzickú osobu, ktorá je podnikateľom, a na jeho rodinných príslušníkov. Nelegálnym zamestnávaním podľa § 2a ods. 1 zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie je, ak pre ňu vykonáva prácu jeho príbuzný v priamom rade, súrodenec alebo manžel, ktorý je dôchodkovo poistený, je poberateľom dôchodku podľa osobitných predpisov alebo je žiakom alebo študentom do 26 rokov veku. Výnimka z nelegálnej práce je v § 2a ods. 2 citovaného zákona upravená obdobne.
Táto výnimka sa v rovnakom rozsahu, tzn. s rovnakou definíciou rodinných príslušníkov (príbuzný v priamom rade, súrodenec alebo manžel) a s rovnakými požiadavkami pre uplatnenie výnimky (dôchodkovo poistený, poberateľ dôchodku podľa osobitných predpisov alebo žiak alebo študent do 26 rokov veku) vztiahne na spoločnosti s ručením obmedzením s jediným spoločníkom.
V záujme toho, aby bola úprava analogická súčasnej výnimke, ustanovuje sa rozšíriť výnimku na spoločnosti s r.o., ktoré majú jediného spoločníka, bez ohľadu na počet zamestnancov. Spoločnosť s r.o. s jediným spoločníkom predstavuje de facto fyzickú osobu-podnikateľa, na ktorú sa už v súčasnosti vzťahuje výnimka z nelegálneho zamestnávania, a to bez ohľadu na počet jeho zamestnancov. Uvedená novela tak spĺňa zásadu rovnakého zaobchádzania a požiadavku ústavnej konformity.
Sociálna práca – novela zákona
23. 10. 2019
Zákon č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny (zákon o sociálnej práci) ustanovuje ako nevyhnutný kvalifikačný predpoklad pre výkon špecializovaných odborných činností vykonávaných sociálnymi pracovníkmi absolvovanie akreditovaného špecializačného vzdelávacieho programu ustanoveného pre príslušný špecializovaný odbor sociálnej práce.
Zákon o sociálnej práci ustanovuje, že každý sociálny pracovník, ktorý vykonáva jednu z vyššie uvedených činností, musí do konca roka 2020 absolvovať akreditované špecializačné vzdelávanie. V prípade, že túto povinnosť nesplní, nemôže naďalej vykonávať túto činnosť. Akreditované vzdelávacie programy môžu realizovať len vzdelávacie inštitúcie, ktoré majú udelenú akreditáciu od Akreditačnej komisie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky pre oblasť vzdelávania. Napriek tomu, že od účinnosti nariadenia vlády (1. januára 2016) mohli vzdelávacie inštitúcie podávať žiadosti o akreditáciu, spravila tak k dnešnému dňu len jedna (Inštitút ďalšieho vzdelávania pri Vysokej škole zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety, o. z.) a to len na jeden špecializovaný vzdelávací program (sociálna kuratela). Z tohto vyplýva, že ak do 31. decembra 2020 sociálni pracovníci neabsolvujú akreditované špecializované vzdelávacie programy, nebudú spĺňať podmienku osobitného kvalifikačného predpokladu na výkon špecializovanej odbornej činnosti. Podľa zákona o sociálnej práci musia do konca roka 2020 splniť podmienku osobitného kvalifikačného predpokladu všetci sociálni pracovníci, ktorých sa tieto špecializácie týkajú, teda sociálni kurátori a posudkoví sociálni pracovníci. Nariadenie vlády ustanovuje, že príprava na vyššie uvedené špecializačné vzdelávacie programy trvá najmenej 12 mesiacov a najviac 18 mesiacov. Tým môže nastať situácia, že výkon vyššie uvedených činností bude ohrozený, pretože sociálni pracovníci nebudú kompetentní vykonávať tieto činnosti. Z tohto dôvodu sa predlžuje prechodné obdobie, počas ktorého sociálny pracovník, ktorý vykonáva sociálnu posudkovú činnosť alebo sociálnu kuratelu, nemusí spĺňať podmienku osobitného kvalifikačného predpokladu na výkon špecializovanej odbornej činnosti, a to do 31. decembra 2022.