Zlepšenie podnikateľského prostredia
19. 11. 2024
Cieľom novely zákona o sociálnom poistení je tiež zlepšiť podnikateľské prostredie znížením administratívnej záťaže všetkých zamestnávateľov a zároveň splnenie míľnika z Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky.
K záväzku zlepšovať podnikateľské prostredie a zvýšiť motiváciu k začatiu a rozvoju podnikania v Slovenskej republike a v konečnom dôsledku zlepšiť kvalitu podnikateľského prostredia znížením jeho administratívnej záťaže sa Slovenská republika zaviazala k prijímaniu antibyrokratických balíčkov v podobe 100 opatrení ročne na zlepšenie podnikateľského prostredia. Podkladmi pre vytvorenie antibyrokratických balíčkov opatrení sú návrhy iniciované práve zástupcami podnikateľov a samotnými podnikateľskými subjektmi, ktorí sú zavedenými reguláciami priamo dotknutí pri výkone svojej činnosti. Ešte v roku 2023 bola zavedená povinnosť zamestnávateľov písomne alebo elektronickou poštou alebo krátkou textovou správou (SMS) oznámiť svojim zamestnancom, že zamestnávateľ bol zverejnený v zozname dlžníkov vedenom Sociálnou poisťovňou. Zavedená povinnosť zvyšuje administratívnu záťaž zamestnávateľov bez adekvátneho prínosu na strane zamestnancov, ktorí majú možnosť rovnakú informáciu získať inými a už zavedenými spôsobmi, a to buď z údajov zo zoznamu dlžníkov, ktorý Sociálna poisťovňa zverejňuje na svojej webovej stránke alebo prostredníctvom pasívneho prístupu zamestnanca – sporiteľa k pravidelne aktualizovaným údajom týkajúcich sa jeho osobného dôchodkového účtu cez webové sídlo dôchodkovej správcovskej spoločnosti. So zámerom presadiť čo najväčší počet opatrení na zlepšenie podnikateľského prostredia sa ustanovilo zrušenie oznamovacej povinnosti zamestnávateľa voči svojim zamestnancom o informáciách, ktoré sú pre zamestnancov dostupné z iných zdrojov, a to buď z verejne dostupných informácií Sociálnej poisťovne, alebo prostredníctvom individuálneho účtu poistenca v sociálnom poistení. Taktiež sa ruší povinnosť predkladania údajov potrebných na rozhodovanie o nároku na dôchodok na evidenčnom liste dôchodkového poistenia. Ustanovilo sa, aby po rozšírení údajov mesačne zasielaných zamestnávateľmi na účely platenia poistného, Sociálna poisťovňa použila takto vytvorenú databázu aj na rozhodovanie o nároku na dôchodok a na určenie sumy dôchodku.
K
Sladkosti sú menšie, ich cena často rovnaká
30. 8. 2018
Trend zmenšených balení na pultoch pociťujú zákazníci nakupujúci v maloobchodných predajniach na vlastnej koži čoraz častejšie. Niekedy dokonca dochádza k situáciám, keď zostáva balenie vrátane uvedenej gramáže nezmenené a mení sa iba jeho objem. Vtedy tvorí polovicu či dokonca tri štvrtiny balenia vzduch. Najväčším problémom je, že cena zostáva často pôvodná, a tak dochádza k zavádzaniu zákazníka. Na zmeny v hmotnosti či objeme má síce výrobca právo, no podľa zákona musí zákazník prostredníctvom obalu dostávať vždy pravdivú informáciu.
Opakované ubúdanie gramáže z čokoládových tyčiniek, znižovanie hmotnosti balení čokoládových guľôčok, hry s pôvodnou štruktúrou cukroviniek či menší objem jogurtov v kelímkoch. To sú rôzne spôsoby výrobcov, ktorými sa snažia dosiahnuť spoločný cieľ. Jeho korektnosť voči spotrebiteľovi však zostáva otázna. Kým jedna strana sa odvoláva na podporu zdravého životného štýlu, druhá sa cíti ukrivdená. „Výrobcovia reagujú zmenšením veľkosti balenia na aktuálne trendy a dopyt po výrobkoch s nižším obsahom kalórií,“ myslí si Jana Venhartová, riaditeľka Potravinárskej komory Slovenska. Tu sa teda zdá byť hlavnou príčinou hlavne snaha predajcov o vyhovenie zákazníkovi. Výkonný riaditeľ Slovenského združenia pre značkové výrobky Ľubomír Tuchscher to potvrdzuje slovami, že „ľudia si nechcú úplne odoprieť svoju obľúbenú sladkosť, no často im stačí aj menšia dávka cukru.“
Ochrana dlžníkov
29. 8. 2018
Kancelárie Centra právnej pomoci v poslednej dobe zaznamenávajú „pokútne“ praktiky u spoločností či jednotlivcov, ktorí sa snažia zneužiť tých, čo potrebujú pomoc napr. s osobným bankrotom.
Iniciatívu v boji proti pochybným subjektom podporila aj Slovenská advokátska komora, ktorá tiež dlhodobo upozorňuje na podvodníkov, ktorí poskytujú právnu pomoc bez oprávnenia, čo často vedie k reálnemu ohrozovaniu práv ľudí. S nárastom počtu záujemcov, ktorí žiadajú o pomoc pri oddlžení, pribúdajú aj rôzne spoločnosti či jednotlivci, ktorí zneužívajú tieseň klientov (dlžníkov) uchádzajúcich sa o pomoc.
Dlžníci – záujemcovia o osobný bankrot - môžu telefonicky, elektronicky alebo osobne kontaktovať príslušnú kanceláriu Centra právnej pomoci (CPP) pod gesciou rezortu spravodlivosti, podľa miesta trvalého bydliska, kde sa objednajú na konzultáciu. Na konzultácii im zamestnanci centra následne poskytnú potrebné informácie, pomôžu vyplniť formulár žiadosti, ktorého súčasťou sú aj prílohy. Zoznam všetkých kancelárií CPP nájdete na webovej stránke www.centrumpravnejpomoci.sk
Pravidlá pre všetky štátne orgány (ministerstvá aj podriadené organizácie)
28. 8. 2018
Od 1. 10. 2018 by mala pribudnúť povinnosť zverejňovať niektoré informácie vznikajúce podľa návrhu pravidiel pre štátne orgány, ktorý upravuje transparentné zásady využívania právnych služieb advokátov zo strany štátu vrátane ich výberu a odmeňovania.
Vzhľadom na to, že návrh pravidiel sa týka aj existujúcich právnych vzťahov a procesov spojených s poskytovaním právnych služieb zo strany advokátov, v týchto prípadoch sa navrhujú prechodné ustanovenia. Na základe znenia uznesenia Národnej rady SR, ako aj uznesenia vlády SR sa navrhuje, aby sa predložené pravidlá vzťahovali na všetky štátne orgány, ktoré spadajú do ústavného postavenia vlády Slovenskej republiky ako vrcholného orgánu výkonnej moci. Vo vzťahu k ostatným štátnym orgánom sa navrhuje, aby im vláda Slovenskej republiky odporučila postupovať podľa týchto pravidiel.
Návrh pravidiel z rezortu spravodlivosti okrem väčšej transparentnosti pri výbere predpokladá aj pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy a informatizáciu spoločnosti.
Odmeny pre advokátov
27. 8. 2018
Materiál zo dielne Ministerstva spravodlivosti SR upravuje pravidlá, ktoré má štát dodržiavať pri dojednaní odmeny advokáta, ktorého právne služby využíva.
V tejto časti sa materiál predkladá v alternatívnom znení, pričom v prvej alternatíve sa zakazuje dojednanie podielovej odmeny a v druhej alternatíve sa síce povoľuje dojednanie podielovej odmeny, ale zároveň sa upravujú pravidlá jej určovania. Podielová odmena najviac v nasledovnej výške určenej z hodnoty veci, ktorá je predmetom sporu:
a) do 100 000 eur najviac 10 %,
b) od 100 000,01 eur do 500 000 eur najviac 7,5 %,
c) od 500 000,01 eur do 1 000 000 eur najviac 5 %,
d) od 1 000 000,01 eur najviac 1 %.