Ženy musia pracovať o dva mesiace viac, ako muži, aby dosiahli rovnaký plat
26. 2. 2024
Existuje tiež jav, ktorý sa volá lepkavá podlaha či sklený strop, ktorý neumožňuje ženám stúpať v kariére vyššie ako len na danú pozíciu. Akoby im niečo bránilo prejsť cez pomyselnú hranicu a dostať sa do top manažmentu, opisuje právnička a ambasádorka Equal Pay Day Jana Peschlová.
Rozdiel v mzdách mužov a žien na Slovensku je v súčasnosti na úrovni 18,8 %. Ženy tak musia pracovať o dva mesiace dlhšie, aby dosiahli ročnú odmenu, akú majú muži. Vo štvrtok (22.2.) bola podpísaná Iniciatíva Equal Pay pre spravodlivé odmeňovanie, ktorá má za cieľ tieto rozdiely meniť. S iniciatívou prišlo združenie Akčné ženy.
"Na papieri nám to všetko dokonale funguje. Máme ústavu, máme zákony, európske smernice medzinárodnej dohody, ktoré pomenúvajú zákaz diskriminácie a garantujú, že ženy a muži majú právo na rovnakú odmenu, ale ten fakt, že skutočnosť je úplne iná, je presne dôvod, prečo o tom treba rozprávať," uviedla právnička a ambasádorka Equal Pay Day Jana Peschlová.
Zároveň z prieskumu agentúry 2muse vyplýva, že svedkami platovej diskriminácie bolo 46 % žien a 24 % mužov. Podľa Peschlovej sú za nerovnosťou finančného ohodnotenia mužov a žien viaceré faktory. Prvým z nich je, že na pozíciách ako zdravotné sestry, sociálne pracovníčky či učiteľky sú nižšie príjmy ako napríklad na mužských pozíciách údržbárov či smetiarov...
B
(Zdroj: aktuality.sk)
Pokles hodnoty firiem na burzách
19. 1. 2009
Počas roka 2008 klesla hodnota akcií sto najdrahších spoločností sveta o 42 percent.
Prehĺbila sa dôvera voči americkým
spoločnostiam, straty utrpela povesť čínskych aj ruských firiem. Medzi tristo
hodnodenými firmami bola iba jedna firma zo strednej Európy. Takéto zistenia
udáva poradenská spoločnosť Ernst & Young.
V dôsledku finančnej krízy sa investori sa odklonili
od energetických a finančných firiem, ktorých akcie čelili silnému predajnému
tlaku.
Kríza posilnila postavenie sektorov, ktoré sú menej
závislé od hospodárskeho cyklu a to farmaceutické a potravinárske spoločnosti.
Kríza sa prejavila v zníženej kúpyschopnosti Slovákov
19. 1. 2009
K múru pritlačeným európskym predajcom automobilov tak pravdepodobne pribudnú aj tí naši. Očakáva sa nielen pokles trhu predaja vozidiel ale tiež zníženie cien vo všetkých kategóriách áut.
Automobiloví predajcovia sa tak
pravdepodobne vrátia do roku 2007.
Toyta Motor Slovakia napríklad očakáva desaťpercentný pokles. Ešte
skeptickejší pohľad má Asociácia európskych výrobcov automobilov, ktorá
odhaduje pokles predaja minimálne o 15 percent.
Úvodné
fázy hospodárskeho spomaľovania, kedy
jeho dôsledky ešte tak citlivo nedopadajú na domácnosti a ich kúpyschopnosť, by
však zároveň mohli predajcovia využiť na rôzne akciové zlacnenia. Akciové
zlacnenia sa ukazujú byť účinným nástrojom na prebudenie potenciálneho dopytu.
Nová fabrika na výrobu batérií
16. 1. 2009
V okrese Bánovce nad Bebravou by mala vyrásť nová nemecká fabrika na výrobu priemyselných batérií. Investor rokuje so starostom obce.
Vo fabrike by sa malo zamestnať
okolo 240 ľudí, z toho 190 na robotníckych
pozíciách. Začiatok výroby sa predpokladá v roku 2011.
Kríza slovenského zahraničného obchodu
16. 1. 2009
Podľa údajov Štatistického úradu klesol v novembri export SR medziročne o 16 % a import o 13 %. Sú to najhoršie výsledky za ostatných desať rokov.
Slovensko ako otvorená ekonomika tak v novembri pocítilo
krízu už naplno. Aj keď štruktúra zahraničného obchodu nebola zatiaľ
zverejnená, možno očakávať, že export najviac ťahá ku dnu vývoz automobilov.