Zamestnávanie osôb z tretích krajín
26. 5. 2022
Zamestnávanie osôb z tretích krajín sa odlišuje od zamestnávania občanov SR.
Jednou zo základných zásad je, že skôr ako cudzinec podá žiadosť o udelenie prechodného pobytu na účel zamestnania, musí mať zabezpečené pracovné miesto u slovenského zamestnávateľa. V prípade odídencov z Ukrajiny sa proces zjednodušil. Cudzincom, ktorým sa poskytlo dočasné útočisko, t. j. ktorým príslušný útvar úradu hraničnej a cudzineckej polície vydal doklad o tolerovanom pobyte na území SR, majú možnosť sa zamestnať na území SR aj bez povolenia na zamestnanie. Nie je potrebné ani potvrdenie o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta. Zamestnanie môže byť formou pracovného pomeru (t. j. na pracovnú zmluvu) alebo formou dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru. V prípade zamestnania štátneho príslušníka tretej krajiny, tzv. odídenca, sa nevyžaduje:
• potvrdenie o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu,
• ani potvrdenie o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta,
• ani povolenie na zamestnanie.
Ak zamestnávateľ zamestná osobu, ktorej bolo poskytnuté dočasné útočisko, má povinnosť poskytnúť na predpísanom formulári s názvom Informačná karta príslušnému úradu práce podľa miesta výkonu práce údaje o zamestnaní tejto osoby. K informačnej karte doloží aj kópiu pracovnoprávneho vzťahu a kópiu dokladu o tolerovanom pobyte na území SR s označením „dočasné útočisko”. Lehota na splnenie tejto oznamovacej povinnosti je 7 pracovných dní od nástupu do zamestnania a po ukončení pracovného vzťahu.
K
Pripravované zmeny Zákonníka práce
26. 5. 2022
V pracovnoprávnej oblasti sa pripravuje ďalšia novela zákonníka práce, ktorej návrh bol predstavený Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny; navrhovaná účinnosť je od 1. 8. 2022.
Rozsah plánovaných zmien je veľký, preto uvádzame výber navrhovaných zmien, aby boli zamestnávatelia na legislatívne novinky pripravení. Hlavným dôvodom a účelom tejto novely je transpozícia dvoch európskych smerníc, a to smernice 2019/1152 z 20. júna 2019 o transparentných a predvídateľných pracovných podmienkach v Európskej únii a smernice 2019/1158 z 20. júna 2019 o rovnováhe medzi pracovným a súkromným životom rodičov a osôb s opatrovateľskými povinnosťami, ktorou sa zrušuje smernica Rady 2010/18/EÚ.
Medzi najvýznamnejšie zmeny navrhované predkladanou novelou patria:
• úprava podstatných a pravidelných náležitostí pracovnej zmluvy,
• nová informačná povinnosť zamestnávateľa ohľadom pracovných podmienok a podmienok zamestnávania,
• určenie povinnej 10-dňovej lehoty na ukladanie zásielok v prípade doručovania písomností zamestnávateľa,
• zavedenie práva zamestnanca žiadať prechod na inú formu zamestnania (napr. z doby určitej na neurčitý čas),
• možnosť poskytovať informácie zamestnancovi aj v elektronickej podobe,
• nový typ zrážky zo mzdy z dôvodu nevyúčtovaného preddavku na príspevok zamestnávateľa na stravovanie alebo na účelovo viazaný finančný príspevok na stravovanie bez dohody so zamestnancom,
• zavedenie nového inštitútu otcovská dovolenka,
• zavedenie flexibilných foriem práce, ak ide o osoby, ktoré sa starajú o deti,
• ustanovenie zákazu zakazovať zamestnancovi výkon inej zárobkovej činnosti mimo zamestnávateľom určeného pracovného času.
K
Kontrola nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania
23. 5. 2022
Kontrolu budú v súlade s § 5 ods. 1 novely zákona, ktorá bola schválená ešte v marci, vykonávať už len inšpektoráty práce.
V súčasnosti kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania, t. j. či zamestnávateľ nezamestnáva napr. niekoho „načierno” (bez pracovnej zmluvy), kontrolujú dva kontrolné orgány - úrady práce a inšpektoráty práce. Pri výkone kontroly nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania rozdielnymi orgánmi kontroly vznikajú problémy a to najmä z dôvodu, že tieto orgány kontroly nepostupujú pri kontrole podľa rovnakého procesného predpisu. Inšpektoráty práce postupujú podľa zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce, a úrady práce postupujú podľa zákona č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe. Keďže pri kontrole postupujú tieto orgány podľa rozdielnych zákonov, v praxi to vyvolávalo nejednotnosť a chaos.
V novele zákona o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní sa v článku II. mení aj zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti; v prechodnom ustanovení § 72av novely zákona o službách zamestnanosti sa ustanovuje, že úrady práce „dokončia” kontroly nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania začaté do 31. 12. 2022.
Pokutu za nelegálne zamestnávanie na základe výsledkov kontroly nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania začatej pred 1. 1. 2023 uloží ústredie alebo úrad podľa predpisov účinných do 31. 12. 2022. Po 1. 1. 2023 právomoc uložiť pokutu za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania, poriadkovú pokutu za marenie výkonu kontroly nelegálneho zamestnávania a zásady ukladania pokuty vzťahujúce sa k uloženiu pokuty za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania úrady práce už mať nebudú.
K
Výnimka z nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania na spoločnosť s ručením obmedzeným
23. 5. 2022
Novinkou v pracovnoprávnej oblasti je schválenie novely č. 112/2022 Z. z. zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní, ktorou sa od 1. 1. 2023 rozširuje výnimka z nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania.
Schválená bola novela zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní, ktorá nadobúda účinnosť od 1. 1. 2023. Podľa novelizovaného § 2a novely zákona nelegálna práca nie je práca, ktorú pre fyzickú osobu, ktorá je podnikateľom, alebo pre právnickú osobu, ktorá je spoločnosťou s ručením obmedzeným a ktorá má najviac dvoch spoločníkov, ktorí sú príbuznými v priamom rade, súrodencami alebo manželmi, vykonáva príbuzný v priamom rade, súrodenec alebo manžel tejto fyzickej osoby alebo niektorého z týchto spoločníkov, ak tento príbuzný v priamom rade, súrodenec alebo manžel je dôchodkovo poistený, je poberateľom dôchodku alebo je žiakom alebo študentom do 26 rokov veku. Nelegálne zamestnávanie nie je, ak pre fyzickú osobu, ktorá je podnikateľom, alebo pre právnickú osobu, ktorá je spoločnosťou s ručením obmedzeným a ktorá má najviac dvoch spoločníkov, ktorí sú príbuznými v priamom rade, súrodencami alebo manželmi, vykonáva prácu príbuzný v priamom rade, súrodenec alebo manžel tejto fyzickej osoby alebo niektorého z týchto spoločníkov, ak tento príbuzný v priamom rade, súrodenec alebo manžel je dôchodkovo poistený, je poberateľom dôchodku, alebo je žiakom alebo študentom do 26 rokov veku.
Z uvedeného vyplýva, že počnúc 1. 1. 2023 sa rozširuje výnimka z nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania na spoločnosť s ručením obmedzeným, ktorá má najviac dvoch spoločníkov, ktorí sú v príbuzenskom vzťahu v priamom rade, manželmi alebo súrodencami, a na ich príbuzných v priamom rade, súrodencov alebo manželov, ak títo príbuzní sú dôchodkovo poistení, sú poberateľmi dôchodkov alebo sú žiakmi alebo študentmi do 26 rokov veku.
K
Za marec požiadali zamestnávatelia o kurzarbeit za viac ako šesť miliónov eur
21. 5. 2022
Za marec 2022 požiadali zamestnávatelia o podporu v čase skrátenej práce, takzvaný kurzarbeit, vo výške viac ako 6 miliónov eur, pre viac ako 24-tisíc pracovných miest. Informovala o tom Barbara Túrosová, vedúca tlačového a komunikačného oddelenia Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny.
Ústredie práce eviduje podľa nej za marec celkovo 239 žiadostí o podporu v čase skrátenej práce. Dôvody žiadania o podporu sa rôznia. "Dôsledky vojny na Ukrajine sa nedajú označiť za vyslovene dominantnú príčinu smerujúcu k obmedzeniu činnosti. Zamestnávatelia v žiadostiach o podporu v čase skrátenej práce uvádzajú aj iné negatívne vplyvy. Napríklad absenciu polovodičov vo výrobe či dokonca požiar. Problémy nastávajú pri dodávkach výrobný vstupov, pri prevádzke výrobnej technológie či výpadkoch v odbyte. Tu všade sme pripravení podať pomocnú ruku," vysvetlil generálny riaditeľ ÚPSVR Karol Zimmer.
V