Záložné právo a zádržné právo
5. 2. 2024
Inštitút záložného práva rovnako ako aj zádržné právo patria do skupiny tzv. zabezpečovacích prostriedkov v rámci obchodno-záväzkových vzťahov.
Pod zabezpečením záväzku treba chápať súhrn právnych prostriedkov, ktorých použitím si veriteľ vytvára najnutnejšie predpoklady na uspokojenie pohľadávky v prípadoch, keď dlžník svoj dlh včas nesplní. Uvedené prostriedky na zabezpečenie záväzkov sa v aplikačnej praxi zaraďujú medzi špeciálne zabezpečovacie prostriedky, ktoré sa v konkrétnom prípade môžu použiť s cieľom dosiahnutia väčšej istoty, že právo veriteľa bude uspokojené. Obidva zabezpečovacie prostriedky pri svojom vzniku predpokladajú existenciu hlavného dlhu, na zabezpečenie ktorého majú slúžiť.
Zásadný rozdiel pri výbere jedného z uvedených zabezpečovacích prostriedkov spočíva v tom, že zatiaľ čo záložné právo sa uplatňuje v predstihu – tzn. ešte predtým, než prípadne dôjde k porušeniu povinnosti dlžníka, zádržné právo sa aplikuje až dodatočne – t. j. až potom, čo k porušeniu povinnosti dlžníka došlo. Inštitút záložného práva je rovnako ako zádržné právo predmetom úpravy výlučne Občianskeho zákonníka.
K
Konzorcium na stavbu diaľnic
19. 2. 2009
V šesťčlennom konzorciu na výstavbu diaľnic sa združili aj slovenské firmy Doprastav a Váhostav. Členmi konzorcia ďalej sú francúzske spoločnosti Bouygues Travauc Publics a Colas, maďarská Intertoll-Europe a portugalská Mota-Engil.
Konzorcium by malo vybudovať a 30 rokov prevádzkovať päť úsekov D1 medzi
Martinom a Prešovom za 3,3 miliardy eur.
Prostredníctvom projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty) chce
štát postaviť asi 150 kilometrov ciest a prepojiť diaľnicou Bratislavu s
Košicami.
Úľavy a stimuly pre obce a mestá
18. 2. 2009
Samosprávy, ktoré pre krízu dostanú do rozpočtu menej peňazí, budú môcť presúvať peniaze z minulých rokov alebo z kapitálových investícií na bežnú prevádzku. Po použití týchto peňazí samosprávy nebudú mať povinnosť dodržať vyrovnaný rozpočet.
v\:* {behavior:url(#default#VML);}
o\:* {behavior:url(#default#VML);}
w\:* {behavior:url(#default#VML);}
.shape {behavior:url(#default#VML);}Úprava investičných stimulov umožní, že sa firmy k
investičným stimulom dostanú aj pri polovičných investíciách v porovnaní s
doterajšími pravidlami. V najchudobnejších regiónoch môžu podniky získať od
štátu úľavy už pri kúpe majetku od 3,3 milióna eur. Od zmiernenia pravidiel si
ministerstvo hospodárstva sľubuje štyridsať nových projektov a 3,5 tisíca
nových pracovných miest.
Vláda chce naštartovať dopyt po slovenskej produkcii
18. 2. 2009
Zatiaľ nie je rozhodnuté ako. Uvažuje aj o odpustení dane z pridanej hodnoty pri kúpe nového auta, poskytnutí jednorazového príspevku na likvidáciu starého auta, alebo o pridelení dotácie na kúpu nového auta.
Ako by tieto stimuly mohli
ovplyvniť štátny rozpočet zisťuje ministerstvo financií. Výsledky zistení má
ministerstvo predložiť Rade pre hospodársku krízu.
Ďalším z návrhov na prekonanie krízy je aj
možnosť obnovenia paušálnej dane pre živnostníkov, ktorá bola zrušená v rámci
daňovej reformy v roku 2003.
Novela zákona o investičnej pomoci
17. 2. 2009
Rozšíriť alebo postaviť nové podniky bude pre firmy na Slovensku ľahšie. Firmy sa k štátnej pomoci dostanú jednoduchšie. Stačí im investovať zhruba o polovicu menej peňazí ako doposiaľ.
Vyplýva to z novely zákona o investičnej pomoci.
Zmeny v zákone sú súčasťou balíka opatrení vlády proti negatívnym
dopadom hospodárskej krízy.
Minister hospodárstva očakáva, že nové
podmienky pre investovanie pritiahnu na Slovensko ďalšie podniky, ktoré by
ponúkli prácu a prispeli k rozvoju ekonomiky.