Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...
Záchranná zdravotná služba – nový systém
Cieľom zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zavedenie zmien...
Neskorší výjazd ambulancie záchrannej zdravotnej služby...
Po účinnosti novely zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe bude mať operačné stredisko možnosť určiť neskorší výjazd ambulancie záchrannej...

Murphy radí

Zákon o príspevku za zásluhy v športovej oblasti – prichádzajú novinky

29. 5. 2019 V právnom poriadku Slovenskej republiky nie je upravený nárok fyzických osôb, ktoré reprezentujú, resp. v minulosti reprezentovali Slovenskú republiku v športovej oblasti, na príspevok za zásluhy pre Slovenskú republiku v tejto oblasti.
Takáto právna úprava je však bežnou súčasťou právneho poriadku okolitých štátov, napr. Maďarska, Poľskej republiky, Ruskej federácie, Rumunska, Ukrajiny a ďalších.
Účelom navrhovaného zákona je odmeniť mimoriadne výkony športovcov, ktorí sa významnou mierou zaslúžili mimoriadnymi športovými úspechmi na významných medzinárodných športových podujatiach o propagáciu a dobré meno Slovenskej republiky v zahraničí. Navrhovaná právna úprava zároveň do budúcna motivuje ďalších športových reprezentantov Slovenskej republiky v snahe dosiahnuť mimoriadne športové výsledky, na základe ktorých by im vznikol nárok na príspevok za zásluhy v športovej oblasti. Navrhovaná úprava by tak mohla prispieť aj k masovejšiemu rozšíreniu športu u mládeže.
Šport ako ľudská aktivita prispieva k harmonickému rozvoju ľudstva s cieľom podporovať mierovú spoločnosť. Šport je teda životnou filozofiou, spájajúcou telesnú zdatnosť, vôľu a psychickú odolnosť. Práve myšlienky novodobého olympizmu sa snažia o vyzdvihnutie uvedených aspektov športu a o podporu spôsobu života, založeného na radosti z vynaloženého úsilia, výchovnej hodnote dobrého príkladu, spoločenskej zodpovednosti a na rešpektovaní všeobecných základných etických princípov a ľudskej dôstojnosti.
Nárok na príspevok za zásluhy v športovej oblasti by mal vzniknúť len fyzickým osobám, ktoré spĺňajú podmienku štátneho občianstva Slovenskej republiky a ďalšie podmienky ustanovené týmto zákonom.
Vrcholoví športovci v priebehu svojej športovej kariéry vynakladajú mimoriadne úsilie pre dosiahnutie športových úspechov, pričom dosiahnutie významného športového úspechu na olympijských hrách je mimoriadne cenené nielen odbornou verejnosťou. Takýto športový úspech vedie k pozitívnej propagácii štátu, ktorý je reprezentovaný úspešným športovcom v celosvetovom meradle. Každý štát však pre dosiahnutie takýchto úspechov musí vytvárať adekvátne podmienky.
Zároveň je potrebné vziať do úvahy aj skutočnosť, že u vrcholového športovca v dôsledku nadmernej záťaže v priebehu jeho športovej kariéry dochádza oveľa skôr k nadmernému opotrebeniu organizmu, ako je tomu u bežnej populácie. V dôsledku času stráveného tréningom a prípravou na športové podujatia, vrcholový športovec má sťažené podmienky pre možnosť prípravy na budúce povolanie a jeho uplatnenie po skončení športovej kariéry je významným spôsobom sťažené.
Navrhovaná právna úprava zohľadňuje ocenenie prínosu občanov Slovenskej republiky, ktorí sa ako športoví reprezentanti zaslúžili o dobré meno Slovenskej republiky a mala by prispieť aj k zvýšenému záujmu o reprezentovanie Slovenskej republiky na najvýznamnejších medzinárodných športových podujatiach, ale tiež k masívnejšiemu rozvoju športu detí a mládeže.
Jednou z podmienok pre vznik nároku na príspevok je dosiahnutie stanoveného veku oprávnenej osoby. Túto podmienku návrh zákona navrhuje dosiahnutie 35 rokov veku. Predpokladá sa, že pri podmienke dosiahnutia 35 rokov veku sa nárok na príspevok bude týkať asi 80 – 90 osôb. Na základe uvedených počtov oprávnených osôb, získaných z dostupných zdrojov, je aj kvantifikovaný vplyv návrhu zákona na štátny rozpočet.

Stimuly pre výskum a vývoj

27. 5. 2019 Zákon o registri partnerov verejného sektora novelizoval viaceré právne predpisy regulujúce prístup k verejným zdrojom s požiadavkou na zápis príslušných subjektov do registra partnerov verejného sektora, pričom zákon o stimuloch ostal nedotknutý.
S cieľom zosúladenia so zákonom o registri partnerov verejného sektora sa do zákona o stimuloch plánuje zaviesť nová podmienka pre poskytnutie stimulov, ktorá spočíva v zápise do registra partnerov verejného sektora. Zmena zákona je momentálne v prvom čítaní. Podstatným je moment, ku ktorému sa skúma zápis do registra. Vzhľadom na to, že zmluva o poskytnutí stimulov sa uzatvára po tom, ako nadobudlo právoplatnosť rozhodnutie o poskytnutí stimulov vydané podľa Správneho poriadku, a teda jej uzavretie predstavuje len výkon právoplatného rozhodnutia vydaného v správnom konaní, je potrebné, aby sa zápis do registra skúmal už v rámci správneho konania. V nadväznosti na uvedené bude mať žiadateľ o stimuly povinnosť byť zapísaný v registri v zákonom ustanovenej lehote od podania žiadosti (30 kalendárnych dní). Sankciou nezapísania sa bude, že ministerstvo v správnom konaní žiadosť zamietne. Toto ustanovenie však nie je koncipované vo vzťahu ku všetkým žiadateľom, ale len vo vzťahu k tým, ktorí majú povinnosť sa do registra partnerov verejného sektora zapísať. Ide o obdobu zákona č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov, podľa ktorého má žiadateľ zákonom ustanovenú dobu od podania žiadosti na zapísanie sa do registra. Prijímateľom nemôže byť fyzická osoba – podnikateľ alebo právnická osoba, ak do 45 pracovných dní od podania žiadosti o investičnú pomoc podľa § 14 nie je zapísaná v registri partnerov verejného sektora, ak je osobou, ktorá má povinnosť zapisovať sa do registra. Zápisom do registra partnerov verejného sektora treba rozumieť zápis všetkých údajov podľa § 4 zákona č. 315/2016 Z. z. o registri partnerov verejného sektora. Vzhľadom na to, že ide o formálne overenie náležitostí, navrhuje sa, aby proti rozhodnutiu o zamietnutí žiadosti z dôvodu nezapísania sa do registra v ustanovenej lehote nebolo možné podať odvolanie.

Zákon o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti

27. 5. 2019 Odborná príprava sestier zodpovedných za všeobecnú starostlivosť sa musí uskutočňovať v súlade s požiadavkami stanovenými v smernici o uznávaní odborných kvalifikácií.
V prílohe citovanej smernice je ako doklad o formálnej kvalifikácii sestier pre Slovenskú republiku uvedený okrem vysokoškolských diplomov v študijnom odbore ošetrovateľstvo aj diplom o získaní vyššieho odborného vzdelania v študijnom odbore diplomovaná všeobecná sestra na strednej zdravotníckej škole. Od schválenia smernice a jej prijatia v Slovenskej republike sa sestry primárne vzdelávajú na vysokých školách a univerzitách. Stredné zdravotnícke školy etablovali vzdelávanie v študijnom odbore zdravotnícky asistent a zaznamenali zníženie záujmu mladých ľudí o štúdium zdravotníckych odborov. Cieľom predkladaného návrhu novely zákona je optimalizácia postavenia stredných zdravotníckych škôl, ktoré nemajú v mieste pôsobenia fakultnú nemocnicu s tými strednými zdravotníckymi školami, v ktorých mieste pôsobenia sa fakultná nemocnica nachádza. Takto dosiahnutý stav by prispel k podpore geografického rozloženia odborného vzdelávania na stredných zdravotníckych školách na Slovensku, nárastu záujmu a počtu uchádzačov o štúdium, teda aj počtu personálu v praxi a tiež k zvýšeniu kvality poskytovanej zdravotnej starostlivosti pre občanov. V nadväznosti na Programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky SR na roky 2016-2020, v ktorom sú v oblasti zdravotnej politiky v časti „Dôstojnosť povolania“ prioritou aj adekvátne podmienky pre prípravu povolania optimalizáciou komplexného modelu vzdelávania zdravotníckych pracovníkov sa s cieľom podpory vyváženého geografického rozloženia výučby na Slovensku možnosťou realizácie praktickej výučby vo vyššom odbornom vzdelaní vo všeobecných nemocniciach zaradených do pevnej siete poskytovateľov a v univerzitných nemocniciach rozširuje zabezpečenie vyššieho odborného vzdelávania v príslušných zdravotníckych študijných odboroch na ďalších dvanástich stredných zdravotníckych školách. Z celkového počtu 30 stredných zdravotníckych škôl bude možné touto úpravou realizovať vyššie odborné vzdelávanie v príslušných zdravotníckych študijných odboroch na 27 stredných zdravotníckych školách.

Slovenská ekonomika sa podľa OECD spomalí

23. 5. 2019 Nezamestnanosť by mala naďalej klesať, ukazuje najnovšia správa. Tempo rastu slovenskej ekonomiky sa podľa Organizácie pre ekonomickú spoluprácu a rozvoj (OECD) spomaľuje. Vyplýva to z najnovšej prognózy, ktorú organizácia zverejnila v utorok na svojej internetovej stránke. Podľa nej slovenské hospodárstvo sa v tomto roku zväčší o 3,5 percenta po vlaňajšom raste o 4,1 percenta.
V budúcom roku by slovenský hrubý domáci produkt mal posilniť ešte menej, a to o 3,4 percenta. Vo februári OECD pritom predpovedala, že hospodársky rast Slovenska sa v tomto roku zrýchli oproti vlaňajšku o 0,2 percentuálneho bodu na 4,3 percenta. Najnovšia predikcia organizácie však napriek spomaleniu ekonomiky predpokladá ďalší pokles nezamestnanosti na Slovensku z vlaňajšej úrovne 6,5 percenta na 5,8 percenta v tomto roku a 5,4 percenta v roku 2020. Spotrebiteľské ceny v SR by podľa OECD mali v tomto roku stúpnuť o 2,6 percenta a budúcoročná inflácia by mala byť vo výške 2,7 percenta. Aj globálna ekonomika podľa OECD v tomto roku posilní menej ako vlani. Podľa najnovšej prognózy organizácie svetové hospodárstvo sa v roku 2019 zväčší o 3,2 percenta a v budúcom roku o 3,4 percenta. Vlani globálna ekonomika posilnila o 3,5 percenta.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)

Energie na Slovensku v porovnaní s priemerom EÚ zdraželi menej

23. 5. 2019 Štatistici z Bruselu porovnávali ceny elektriny a plynu. Medziročný rast cien elektriny a plynu pre domácnosti na Slovensku v druhej polovici vlaňajška bol miernejší v porovnaní s priemerom za celú Európsku úniu. Elektrina na Slovensku v druhej polovici roku 2018 medziročne v priemere zdražela o 1,4 percenta na 14,60 eura za 100 kWh, pričom v rámci celej EÚ bol rast v priemere o 3,5 percenta na 21,10 eura za 100 kWh.
Cena plynu na Slovensku v priemere stúpla o 3,1 percenta na 4,60 eura za 100 kWh. Rast v rámci celej EÚ bol o 5,7 percenta na 6,70 eura za 100 kWh. Informoval o tom v utorok štatistický úrad Európskej únie Eurostat. Najviac elektrina pre domácnosti v národných menách zdražela na Cypre, v Španielsku a v Holandsku. Elektrina pre domácnosti zlacnela iba v štyroch krajinách EÚ, a to v Lotyšsku, Poľsku, Nemecku a v Litve. Pri vyjadrení v eurách mali v druhej polovici roku 2018 najlacnejšiu elektrinu domácnosti v Bulharsku (v priemere 10,10 eura za 100 kWh), Litve (11 eur) a Maďarsku (11,20 eura). Najviac za elektrinu platili domácnosti v Dánsku (31,20 eura), Nemecku (30 eur) a v Belgicku (29,40 eura). Plyn pre domácnosti v národných menách v druhom polroku 2018 medziročne najviac zdražel v Írsku, Bulharsku a Švédsku a zlacnel v Chorvátsku, Portugalsku, Maďarsku a Nemecku. Pri vyjadrení v eurách mali najlacnejší plyn v Maďarsku a Rumunsku (zhodne 3,50 eura za 100 kWh) a v Chorvátsku (3,60 eura). Najdrahší plyn pre domácnosti bol vo Švédsku (12,20 eura), Taliansku (9,50 eura) a Dánsku (9,10 eura).
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Galina
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner