Základné zmeny pri ochrane spotrebiteľa
14. 8. 2023
Najvýraznejšími zmenami, ktoré prináša nová právna úprava ochrany spotrebiteľa, sú zjednotenie používaných termínov v súlade s legislatívou EÚ, aktualizácia informačných požiadaviek pri zmluvách uzatváraných na diaľku alebo mimo prevádzkových priestorov obchodníka v súvislosti s digitalizáciou a nová úprava informačných povinností prevádzkovateľov online trhov, ktorí budú musieť napríklad vyslovene uviesť, či ponuka pochádza od obchodníka alebo nepodnikateľa, aby kupujúci mali transparentnú informáciu, či pri kúpe budú požívať ochranu priznanú im v právnom postavení spotrebiteľa.
Zároveň zákon stanovuje požiadavky na kompatibilitu a interoperabilitu digitálneho obsahu a digitálnej služby. Prostredníctvom novelizácie zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov sa v reakcii na vývoj trhu a zmeny európskej spotrebiteľskej legislatívy zavádzajú do právneho poriadku SR definície digitálneho obsahu, digitálnej služby či veci s digitálnymi prvkami. V súvislosti s nekalými obchodnými praktikami na online trhoch sa zavádzajú požiadavky na informovanie spotrebiteľa o tom, či a akým spôsobom obchodník zabezpečuje autenticitu spotrebiteľských hodnotení produktov, ako aj o hlavných parametroch, ktoré určujú poradie produktov vo výsledku vyhľadávania v online rozhraní a ich vzájomnom význame. Klamlivé obchodné praktiky sa rozširujú o marketing dvojitej kvality. Zároveň sa zavádza, kedy sa takáto praktika nebude považovať za klamlivú. Nový zákon v porovnaní s doterajšou právnou úpravou podstatným spôsobom nemení povinnosti v súvislosti s označovaním tovaru cenami, ale zavádza sa nová regulácia pri znižovaní cien, aby nedochádzalo k cenovej manipulácii v podobe zavádzania spotrebiteľov o výške skutočnej zľavy. Ide o nekalú obchodnú praktiku, ktorá bola identifikovaná v praxi viacerých relevantných obchodníkov v EÚ, najmä počas špeciálnych výpredajových akcií.
S
Nezamestnanosť neklesá všade
24. 11. 2017
Napriek tomu, že Slovensko dosahuje historické minimá v počte ľudí bez práce, regionálne rozdiely v krajine sa neznižujú. Nezamestnanosť v okresoch na západe krajiny klesá rýchlejšie ako v okresoch, kde je najviac ľudí bez práce. V diskusnej relácii na TABLET.TV to vyhlásil Michal Páleník z Inštitútu zamestnanosti.
„Vláda na základe zákona určila, ktoré okresy sú najmenej rozvinuté. Podľa stanoveného vzorca sa to najskôr týkalo 12 okresov a nedávno k nim pribudli ďalšie dva okresy. V tomto smere sa regionálne rozdiely neznižujú,“ zdôraznil Páleník, ktorý tvrdí, že okresy na Slovensku môžeme rozdeliť na tri skupiny. Sú výborné okresy, kde je veľmi nízka nezamestnanosť, potom priemerné okresy, kde sa jej miera pohybuje okolo priemeru, a potom veľmi zlé okresy, kde je jej miera na úrovni 1,4 až 1,6-násobku priemeru. Rastúca slovenská ekonomika by mala generovať nové pracovné miesta aj v nasledujúcich mesiacoch. Nezamestnanosť tak bude na Slovensku ďalej klesať, hoci pomalším tempom. Analytik Unicredit Bank Česká republika a Slovensko Ľubomír Koršňák spočítal, že ak by sa všetky voľné pracovné miesta podarilo obsadiť domácimi nezamestnanými registrovanými na úradoch práce, miera disponibilnej nezamestnanosti by klesla už len na 3,37 percenta. Miera evidovanej nezamestnanosti v SR v októbri 2017 dosiahla hodnotu 6,14 percenta. Medzimesačne sa znížila o 0,28 percentuálneho bodu (p. b.), medziročne klesla o 2,94 p. b. Dostala sa tak na najnižšiu úroveň v histórii samostatnosti SR.
Black Friday zarába obchodníkom čoraz viac
24. 11. 2017
Čoraz populárnejším piatkom „Black Friday“ sa začína predvianočný nákupný maratón, počas ktorého sa zľavy v obchodoch šplhajú na maximá. Záujem o čierny piatok z roka na rok stúpa a predajcovia sa doslova predbiehajú v boji o kupujúcich. Niektorí ponúkajú oproti pôvodným aj ceny nižšie o 80 percent. No i v tomto prípade platí staré známe heslo, že čo sa blyští, nemusí byť zlato. Nie všetky ponúkané zľavy sú také výrazné, ako sa zdajú.
Predávajúci zaznamenávajú každoročné zvýšenie záujmu o Black Friday zo strany nakupujúcich. „Zatiaľ čo vlani sa do tejto akcie zapojili najmä predajne s elektronikou, tento rok sa k nim pridali aj módne a kozmetické značky a ďalšie pribúdajú. Slováci stále citlivo reagujú aj na zľavy, preto očakávame počas víkendu zvýšenú návštevnosť,“ konštatuje Katarína Michaliaková, marketingová manažérka nákupného centra Avion.
„V minulosti sme sa na akciu Black Friday nezameriavali, tento rok robíme prvý raz samostatnú cielenú kampaň. Naše skúsenosti z minulých rokov hovoria, že takéto krátkodobé akcie využívajú zákazníci na nákup drahších kusov oblečenia,“ vysvetľuje Jana Oleničová, marketingová riaditeľka Exisport.
Ďalšie investície v automobilovom priemysle
22. 11. 2017
Štyria výrobcovia komponentov pre automobilový priemysel plánujú na Slovensku investovať dohromady 65,1 milióna eur do rozšírenia existujúcej výroby súčiastok alebo do postavenia nového závodu. Vyplýva to z údajov Ministerstva hospodárstva, ktoré pripravilo návrh na udelenie investičných stimulov spomínaným podnikom.
Prostredníctvom investičných projektov by firmy mali v rôznych regiónoch krajiny vytvoriť celkovo 1097 nových pracovných miest. Investície ohlásili v čase rekordne nízkej nezamestnanosti, ktorá v októbri len tesne presiahla hranicu šiestich percent. Najväčším zo spomínaných zámerov je investícia podniku Dongil Rubber Belt Slovakia z juhokórejskej skupiny DRB holding, ktorý chce na rozšírenie výroby gumových tesnení vo svojej továrni na západnom Slovenskom vynaložiť 19,17 milióna eur. Firma, ktorá už v minulosti dostala stimuly od vlády, dodáva svoje výrobky slovenských továrni automobilky Kia Motors. Novú produkciu plánuje vyvážať do Ruska.
Zmena zákona o ERP
21. 11. 2017
Pri evidencii tržieb v hotovosti sa môže podnikateľ rozhodnúť, či bude používať elektronickú registračnú pokladnicu, alebo virtuálnu registračnú pokladnicu.
Nie každý podnikateľ ale nie je pri predaji tovaru a poskytovaní služieb uvedených v prílohe zákona povinný používania pokladnice. Zákon o ERP, ustanovuje výnimky z používania registračnej pokladnice. Od 1. 1. 2018 zostali výnimky z používania pokladnice zachované, okrem používania registračnej pokladnice podnikateľom, ktorý je ZŤP, kde došlo k zmene.
Podľa § 3 ods. 2 zákona o ERP, platného od roku 2018 rovnako občan, ktorý je zdravotne ťažko postihnutý a v rámci svojej podnikateľskej činnosti predáva tovar alebo poskytuje služby ustanovené v prílohe č. 1 zákona o ERP, nie je povinný prijaté tržby evidovať na pokladnici.
Neplatí to ale v prípade, ak v prevádzke podnikateľa prijíma tržbu nie samotný podnikateľ ZŤP, ale niektorý z jeho zamestnancov, alebo jeho rodinný príslušník. V danom prípade má táto osoba zákonnú povinnosť evidencie tržieb prostredníctvom elektronickej registračnej pokladnice alebo virtuálnej registračnej pokladnice.