Zahraničný obchod skončil s prebytkom takmer 200 miliónov eur
9. 12. 2022
Z desiatich tried v štruktúre exportu vykázalo medziročný nárast osem z nich. Najvýraznejší vplyv na rast celkového exportu mala opäť najobchodovanejšia trieda – stroje a prepravné zariadenia.
Celkový vývoz tovaru zo Slovenska dosiahol v októbri 2022 hodnotu 9,4 miliardy eur, pri medziročnom raste o 18,3 percenta. Ešte o niečo vyšším tempom sa zvýšil aj celkový dovoz tovaru, a to o 21,6 percenta na 9,2 miliardy eur. Bilancia zahraničného obchodu s tovarom skončila s prebytkom 199,5 milióna eur. V rovnakom období minulého roka bol o 177 miliónov eur vyšší. Informoval o tom Štatistický úrad.
Z desiatich tried v štruktúre exportu vykázalo medziročný nárast v októbri 2022 osem z nich. Najvýraznejší vplyv na rast celkového exportu mala opäť najobchodovanejšia trieda zahraničného obchodu – stroje a prepravné zariadenia, kam patrí aj vývoz automobilov.
Po sezónnom očistení údajov v októbri 2022 celkový vývoz tovaru dosiahol hodnotu 8,7 miliardy eur, pri medziročnom raste o 18,6 percenta. Celkový dovoz tovaru sa zvýšil o 21,6 percenta na 8,7 miliardy eur. Saldo zahraničného obchodu bolo aktívne v objeme 22,2 milióna eur, bolo o 182,4 milióna eur nižšie ako v októbri 2021.
Za prvých desať mesiacov tohto roka sa medziročne zvýšil celkový vývoz tovaru o 17,7 percenta na 85,1 miliardy eur a celkový dovoz o 24,7 percenta na 87,6 miliardy eur. Saldo zahraničného obchodu bolo pasívne v objeme 2,5 miliardy eur. Za rovnaké obdobie minulého roka pritom bolo aktívne v objeme viac ako 2,1 miliardy eur.
V
(Zdroj: hnonline.sk)
Zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci
12. 6. 2015
V porovnaní s doterajším stavom sa navrhuje rozšíriť okruh subjektov oprávnených na výchovu a vzdelávanie bezpečnostných technikov a rozšíriť okruh odborne spôsobilých fyzických osôb, ktoré môžu získať oprávnenie na výchovu a vzdelávanie v oblasti ochrany
Podnetom na novelizáciu je požiadavka aplikačnej praxe, aby výchovu a vzdelávanie podľa § 27 zákona č. 124/2006 Z. z. v príslušných skupinách podľa prílohy č. 2 zákona mohli zabezpečovať aj iné odborné fyzické osoby, ako len osoby s príslušným preukazom alebo osvedčením na výkon príslušnej činnosti, a aby aj iné odborne spôsobilé osoby vo vzťahu k odbornému zameraniu výchovy a vzdelávania mohli byť školiteľmi. Na ten účel návrh zákona v porovnaní s doterajším stavom rozširuje okruh odborne spôsobilých fyzických osôb, ktoré môžu získať oprávnenie na výchovu a vzdelávanie v jednotlivých skupinách činností podľa prílohy č. 2 zákona, prehľadne vymedzuje požiadavky na získanie oprávnenia na výchovu a vzdelávanie podľa § 27 ods. 4 zákona a požiadavky na odbornú spôsobilosť a odbornú prax žiadateľa o vydanie oprávnenia na výchovu a vzdelávanie, odborného zástupcu a školiteľa.
Zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách
12. 6. 2015
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony vyplýva z úloh C.2. „pripraviť návrh novely zákona o cenných papieroch s cieľom zlepšiť právny rámec pre vydávanie investičných certifikátov a zjednodušiť prechod na úplný členský princíp poskytovania služieb centrálneho depozitára cenných papierov“ a C.13. „predložiť na rokovanie vlády návrh novelizácie Občianskeho zákonníka a súvisiacich predpisov s cieľom upraviť režim finančných zábezpek podľa medzinárodných štandardov“ uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 191 z 23. apríla 2014 k návrhu Koncepcie rozvoja kapitálového trhu.
Medzi hlavné ciele navrhovaného zákona patrí:
• odbúranie legislatívnych bariér brániacich uvádzaniu nových finančných produktov (investičné certifikáty) na trh, napr. obmedzenia pri vydávaní, kde doteraz platila právna úprava, že ich môžu vydávať len banky, a predmetným návrhom sa toto vydávanie rozširuje aj na obchodníkov s cennými papiermi,
• zavedenie úplného členského princípu poskytovania služieb centrálneho depozitára cenných papierov s cieľom znížiť náklady a zvýšiť efektívnosť služieb,
• štandardizácia režimu finančných zábezpek, kde by sa zjednodušený režim vzniku záložných práv, použitia zálohu (re use), započítania a výkonu záložného práva podľa smernice Európskeho parlamentu a Rady č. 2002/47/ES zo 6. júna 2002 o dohodách o finančných zárukách mohol rozšíriť aj na ďalšie protistrany nakoľko v súčasnosti je Slovenská republika jediným členským štátom, ktorý neumožňuje uplatniť tento režim pre protistrany finančných inštitúcií z korporátnej sféry.
Novela Obchodného zákonníka schválená v skrátenom legislatívnom konaní
24. 4. 2015
Novelu Obchodného zákonníka parlament schválil vo štvrtok 23. 4. 2015. Prezident sa zaručil, že nevyužije 15-dňovú lehotu na podpísanie zákona, ale podpíše alebo nepodpíše novelu zákona ihneď.
Po novom sa upravuje proces reštrukturalizácie firiem a zavedú sa do praxe opatrenia, na ktorých sa v stredu dohodla vláda s veriteľmi nemenovanej stavebnej firmy, jej vedením a bankami. Zmena zákona je reakciou na problémy malých veriteľov tejto spoločnosti. Účinná bude hneď po jej podpise prezidentom a zverejnení v Zbierke zákonov.
Veritelia reštrukturalizovaných firiem si budú môcť odteraz vymáhať celých 100 % zo svojich pohľadávok. Záväzky spoločností sa totiž ani po skončení reštrukturalizačného procesu nevymažú. Zároveň sa novelou rozširuje účel použitia osobitného odvodu bánk aj na posilnenie vlastných zdrojov spoločností, v ktorých má štát 100-% majetkovú účasť.
Novela prináša možnosť úpravy reštrukturalizačného plánu ešte pred jeho schválením na schôdzi veriteľov.
Novelou sa zavádza aj možnosť, aby sa reštrukturalizačný správca mohol vzdať svojej funkcie. Nového správcu vyberie súd náhodným výberom. Novela tiež do budúcnosti zavádza register diskvalifikácií a prísne postihy pri odďaľovaní riešenia úpadku firmy. Po novom sa upravuje aj inštitút krízy obchodnej spoločnosti.
Po novele Obchodného zákonníka sa mení aj zákon o verejnom obstarávaní
24. 4. 2015
Po novele Obchodného zákonníka, ktorá bola schválené dňa 23. 4. 2015, ktorá by mala byť účinná v najbližšom období sa tiež mení aj zákon o verejnom obstarávaní. Cieľom je zamedziť účasti vo verejnom obstarávaní tým subjektom, u ktorých bola povolená reštrukturalizácia. V čase od povolenia reštrukturalizácie do jej skončenia sa nebude môcť takáto firma zúčastniť verejného obstarávania.
Malo by sa týmto krokom predísť najmä k zadĺžovaniu sa veľkých firiem voči malým živnostníkom.