Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Deti naše poklady

Móric sa vráti zo školy a chváli sa matke, že bude hrať divadlo. A akú úlohu ti pridelili? - pýta sa matka. – Budem manželom, hovorí hrdo Móric. Matke sa to však vôbec nepáči a prikazuje Móricovi: - Zajtra povedz učiteľke, aby ti dala úlohu, kde budeš aj hovoriť!

Učiteľka sa pýta v škole malého Móricka: - Móricko, vraj sa vám narodili dvojčatá. Je to pravda? Áno prosím, A už vieš, ako sa budú volať? Ocko povedal, že Himl a Hergot

Ak je mladosť chybou, tak sa jej veľmi skoro zbavíme. (Goethe)

(Zrnká úsmevu)
Murphy optimista

Ak ste nestihli vyskočiť, keď vám šéf povedal hop, nič sa nestalo – o chvíľu vám aj tak povie cup.

Ak vám všetci nadávajú do svíň, nezúfajte! Po zakáľačke vás budú velebiť.

Ak sa príliš pretŕčate, prídete o hlavu. Na druhej strane si konečne budete rovný s ostatnými.

(Murphyho zákonník)
Rady podnikateľom

Nemá to hlavu ani pätu. Šéf firmy Achiles a spol. pri hodnotení plánu na porazenie konkurencie v Tróji.

Všetko sa dá dosiahnuť vytrvalou prácou. Syzifos pri prejave k pracovníkom firmy „Hore vrchom kotúľaj“.

Nemáte oheň? Otázka boha Prometea okolostojacim ľuďom.

(Myšlienky bez cla)
Opatrnosti nie je nikdy dosť

To čo chceme, je vždy o pár centimentrov ďalej, ako dosiahneme.

Čo nebije priamo do očí, zostane nepovšimnuté.

Kto sa chce učiť rýchlo, učí sa na vlastných chybách. Kto sa chce učiť bezpečne, učí sa na chybách iných.

(Murphyho zákony v bájkach)
Oheň a voda

Dôstojník, aby povzbudil vo vojakoch bojového ducha, zápalisto reční: - Vojaci! Teraz nadišiel veľký a slávny okamih. Dnes pôjde muž proti mužovi! Tu sa opatrne ozve vojak Ábeles: - S dovolením, nemohli by ste mi ukázať toho môjho? Ja by som sa s ním hádam aj dohodol...!

Stretli sa dvaja židia v zákopoch a začali si rozprávať, ako sa dostali na vojnu. Vyšlo najavo, že sa obaja dali na vojnu dobrovoľne. Ja som slobodný, nikoho nemám, vojna sa mi páči... A tak som teda tu. A čo ty? – Čo ti budem rozprávať? Ja som ženatý a mám rád svätý pokoj, tak som tu.

Zo štatistiky vyplýva, že najčastejšou príčinou, pre ktorú branci nemôžu ísť na vojnu, vôbec nie je náhle úmrtie dotyčného. Podľa našich zistení s takouto diagnózou ešte nikoho neodviedli. Regrúti sa, ktovie prečo, chytajú diagnóz s oveľa nižšou šancou na úspech. Takýmito sú predovšetkým slepota a hluchota. Hluchotu neodporúčame – mohli by vás odviesť k čističom prúdových motorov. Slepota je o niečo lepšia, ale tiež to nie je bohviečo...

(Zrnká úsmevu)

Záchranné práce na brale v Strečne stáli 5,2 milióna eur, predražili sa o viac ako 1,7 milióna

12. 12. 2024 Silné búrky na prelome júna a júla odkryli kritické miesta, o ktorých sa predtým nevedelo. Záchranné a zabezpečovacie práce na skalnom brale nad cestou I/18 v katastrálnom území obce Strečno stáli viac ako 5,2 milióna eur. Neplánované náklady zvýšili cenu o viac ako 1,7 milióna eur. Informovala o tom vedúca odboru komunikácie Slovenskej správy ciest (SSC) Jana Lukáčová.
Okrem plánovaných prác odkryli podľa nej silné búrky na prelome júna a júla kritické miesta, ktoré bolo treba zabezpečiť ďalšími ochrannými sieťami a dynamickými bariérami, čo si vyžiadalo materiál navyše, neplánovaný pracovný výkon vysokošpecializovanej pracovnej sily a nasadenie ťažkej techniky. S prácami navyše bolo spojené aj zvýšené množstvo skalnej sutiny, skalných blokov a odstránených stromov a kríkov. Všetky pôvodne neplánované práce navyše, ktoré sa pri sanácii prírodných živých útvarov vyskytujú, si vyžiadali zvýšené náklady na projekt. Pôvodné náklady predpokladali takmer 3,48 milióna eur s DPH.
„SSC počas projektu na cestu I/18 v úseku Margita a Besná namontovala trvalé dopravné body. Doplnením LED gombíkov bol finalizovaný celý úsek cesty I/18 od Nového hradu až po Dubnú Skalu. Toto dopravné značenie je dôležitým faktorom bezpečnosti účastníkov cestnej premávky a zvyšuje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky najmä za tmy a zníženej viditeľnosti," doplnila Lukáčová.
Slovenská správa ciest v sanovanom úseku ešte do konca roka doplní ochranné múriky tesne nad cestou (práce budú prebiehať bez dopravných obmedzení pri zníženej rýchlosti) a bude úsek naďalej monitorovať aj s pomocou monitorovacieho zariadenia, ktoré bolo na úseku nainštalované.
„Pripravuje sa tiež inžiniersko-geologický prieskum ďalších úsekov brala nad cestou I/18 a jeho výsledky spolu s poznatkami z monitorovania sanovanej časti budú podkladom pre ďalší postup pri zabezpečení skalného útvaru," uzavrela Lukáčová.
Záchranné a zabezpečovacie práce na skalnom brale nad cestou I/18 v katastrálnom území obce Strečno sú ukončené, mimoriadna situácia však potrvá až do jari. Doprava pod Strečnom bude bez obmedzení. Po zasadnutí krízového štábu to povedala prednostka Okresného úradu Žilina Emília Pavlusíková.
S
(Zdroj: aktuality.sk)

Tankujeme stále drahšie, aj keď ruská ropa pre Slovensko zlacňuje

6. 5. 2022 Vojna na Ukrajine ukrajuje aj z peňaženiek slovenských motoristov. Ešte pred rokom zaplatili za liter benzínu 1,354 eura. Dnes cena produktu na niektorých čerpacích staniciach atakuje hranicu 1,80 eura.
A zdražovaniu ešte nemusí byť koniec. Cenu ropy ovplyvňuje ruská invázia na Ukrajine a aj Európskou komisiou navrhnuté embargo a surovinu dodávanú Moskvou.
Napriek tomu sú však v Únii krajiny, ktoré sú na tom ešte horšie. V rebríčku palív bez daní aj s daňami je napríklad Natural 95 u nás piaty najlacnejší a podobne tak aj nafta.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Inflácia láme rekordy

2. 5. 2022 Inflácia v eurozóne sa v apríli zrýchlila a dostala sa na nový rekord. Index spotrebiteľských cien medziročne stúpol o 7,5 percenta po náraste o 7,4 percenta v marci, uviedol európsky štatistický úrad Eurostat vo svojom rýchlom odhade. Motorom inflácie zostáva prudké zdražovanie energií, ktorých ceny v apríli vyskočili o 38 percent (v marci plus 44,4 percenta).
Ceny potravín, alkoholu a tabaku vzrástli o 6,4 percenta (plus päť percent), priemyselných tovarov mimo energií o 3,8 percenta (plus 3,4 percenta) a služieb o 3,3 percenta (plus 2,7 %'percenta).
V medzimesačnom porovnaní sa spotrebiteľské ceny v eurozóne v apríli zvýšili o 0,6 percenta.
(Zdroj: hnonline.sk)

Stavbári krachujú, projekty opúšťajú aj za ceny pokút

29. 4. 2022 Už pandémia predražila stavebné materiály, teraz situáciu zhoršuje vojna na Ukrajine. Firmy to v niektorých prípadoch núti objednávky rušiť, v lepších zákazníkovi predostrú vyšší účet. „Dom bol už rozostavaný, mal obvodové múry. Tesne pred kolaudáciou nám však developer oznámil, že zvyšuje cenu domu, napriek dohode, o 13 percent,“ hovorí o svojej skúsenosti účastníčka diskusného fóra Modrý koník.
Stavebné náklady v eurozóne tento mesiac narástli o 19 percent, posledný údaj zo Slovenska však prekročil 27 percent. Materiály podľa prezidenta Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavla Kováčika v niektorých prípadoch narástli až o 300 percent. To všetko viedlo k tomu, že nálada v tomto jedinom odvetví v apríli klesla už druhý mesiac za sebou. Ide o najhorší výsledok v tomto roku.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Priemerný týždenný pracovný čas zamestnanca v doprave vrátane nadčasov

25. 4. 2022 Po novele zákona o organizácii pracovného času v doprave nesmie byť priemerný týždenný pracovný čas zamestnanca v doprave vrátane nadčasov dlhší ako 48 hodín počas štyroch po sebe nasledujúcich mesiacov.
Ak zamestnanec v doprave vykonáva nočnú prácu, priemerný pracovný čas nesmie presiahnuť desať hodín za 24 hodín počas šiestich po sebe nasledujúcich mesiacov. Pri výpočte priemernej dĺžky pracovného času sa vychádza z päťdenného pracovného týždňa. Nočná práca je každá práca vykonávaná v nočnom čase medzi 22. hodinou a 6. hodinou. Zamestnávateľ môže po dohode so zástupcami zamestnancov rozdeliť pracovnú zmenu zamestnanca v doprave na dve časti a po dohode so zamestnancom v doprave najviac na tri časti. Do pracovného času zamestnanca v doprave sa nezapočítava čas potrebný na cestu z bydliska na pracovisko a späť, čas prestávok v práci, doba odpočinku a čas pracovnej pohotovosti. Čas režijnej cesty sa započítava do pracovného času. Ide o čas potrebný na presun zamestnanca v doprave z jedného určeného miesta výkonu práce na iné určené miesto výkonu práce pred začatím práce, v jej priebehu alebo po skončení práce. V prípade, ak nastane nepredvídateľná okolnosť v doprave, najmä nepriaznivá poveternostná situácia, nehoda alebo iná mimoriadna okolnosť, zamestnávateľ môže predĺžiť pracovný čas až na čas trvania ohrozenia bezpečnosti vozidla alebo plavidla, posádky, cestujúcich alebo prepravovaného nákladu. Ak ide o práce, ktoré nemožno z preukázateľných objektívnych technických alebo organizačných dôvodov prerušiť, musí sa zamestnancovi v doprave aj bez prerušenia prevádzky zabezpečiť primeraný čas na odpočinok a jedenie; tento čas je súčasťou pracovného času. Problematiku pracovného času podľa konkrétneho druhu dopravy upravuje zákon o pracovnom čase v doprave špeciálne. Podľa schválenej novely napríklad v čase mimoriadnej situácie, núdzového alebo výnimočného stavu bude môcť denný pracovný čas rušňovodiča dosahovať až maximum 15 hodín.
K
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Svetozár
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner