Záchranné práce na brale v Strečne stáli 5,2 milióna eur, predražili sa o viac ako 1,7 milióna
12. 12. 2024
Silné búrky na prelome júna a júla odkryli kritické miesta, o ktorých sa predtým nevedelo. Záchranné a zabezpečovacie práce na skalnom brale nad cestou I/18 v katastrálnom území obce Strečno stáli viac ako 5,2 milióna eur. Neplánované náklady zvýšili cenu o viac ako 1,7 milióna eur. Informovala o tom vedúca odboru komunikácie Slovenskej správy ciest (SSC) Jana Lukáčová.
Okrem plánovaných prác odkryli podľa nej silné búrky na prelome júna a júla kritické miesta, ktoré bolo treba zabezpečiť ďalšími ochrannými sieťami a dynamickými bariérami, čo si vyžiadalo materiál navyše, neplánovaný pracovný výkon vysokošpecializovanej pracovnej sily a nasadenie ťažkej techniky. S prácami navyše bolo spojené aj zvýšené množstvo skalnej sutiny, skalných blokov a odstránených stromov a kríkov. Všetky pôvodne neplánované práce navyše, ktoré sa pri sanácii prírodných živých útvarov vyskytujú, si vyžiadali zvýšené náklady na projekt. Pôvodné náklady predpokladali takmer 3,48 milióna eur s DPH.
„SSC počas projektu na cestu I/18 v úseku Margita a Besná namontovala trvalé dopravné body. Doplnením LED gombíkov bol finalizovaný celý úsek cesty I/18 od Nového hradu až po Dubnú Skalu. Toto dopravné značenie je dôležitým faktorom bezpečnosti účastníkov cestnej premávky a zvyšuje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky najmä za tmy a zníženej viditeľnosti," doplnila Lukáčová.
Slovenská správa ciest v sanovanom úseku ešte do konca roka doplní ochranné múriky tesne nad cestou (práce budú prebiehať bez dopravných obmedzení pri zníženej rýchlosti) a bude úsek naďalej monitorovať aj s pomocou monitorovacieho zariadenia, ktoré bolo na úseku nainštalované.
„Pripravuje sa tiež inžiniersko-geologický prieskum ďalších úsekov brala nad cestou I/18 a jeho výsledky spolu s poznatkami z monitorovania sanovanej časti budú podkladom pre ďalší postup pri zabezpečení skalného útvaru," uzavrela Lukáčová.
Záchranné a zabezpečovacie práce na skalnom brale nad cestou I/18 v katastrálnom území obce Strečno sú ukončené, mimoriadna situácia však potrvá až do jari. Doprava pod Strečnom bude bez obmedzení. Po zasadnutí krízového štábu to povedala prednostka Okresného úradu Žilina Emília Pavlusíková.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Odchod zamestnanca na výkon práce mimo štátu a pracovné podmienky
30. 1. 2023
Zamestnávateľ je povinný pred odchodom zamestnanca na výkon práce do štátu mimo územia Slovenskej republiky poskytnúť zamestnancovi osobitnú písomnú informáciu obsahujúcu ďalšie povinné údaje, ak ich neobsahuje pracovná zmluva.
Medzi tieto údaje patrí mena, v ktorej sa bude vyplácať mzda alebo jej časť, údaj o ďalších plneniach spojených s výkonom práce v štáte alebo v štátoch mimo územia Slovenskej republiky v peniazoch alebo naturáliách, údaj o tom, či je zabezpečená repatriácia (t. j. návrat do vlasti) zamestnanca a aké sa na ňu vzťahujú podmienky. Povinnosť poskytnúť tieto údaje nemá zamestnávateľ len vtedy, ak doba výkonu práce v štáte alebo v štátoch mimo územia Slovenskej republiky nepresiahne štyri po sebe nasledujúce týždne. Naopak, ak sa u zamestnanca mení miesto výkonu práce do iného štátu ako je štát, v ktorom zamestnanec obvykle pracoval, je zamestnávateľ povinný aktualizovať údaje o mene, o ďalších plneniach a o podmienkach repatriácie.
Dohodnutý obsah pracovnej zmluvy sa môže zmeniť len vtedy, ak sa zamestnávateľ a zamestnanec dohodnú na jeho zmene. Zamestnávateľ je povinný zmenu pracovnej zmluvy vyhotoviť písomne a jedno vyhotovenie zmeny pracovnej zmluvy vydať zamestnancovi.
V
Kontrola nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania
27. 1. 2023
Kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania vykonávajú inšpektoráty práce. Inšpektorát práce vykonáva kontrolu a je povinný spolupracovať a poskytovať potrebné informácie v rozsahu svojej pôsobnosti.
Novelou zákona č. 112/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, účinnou od 1. 1. 2023, sa po novom ustanovilo, aby kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania vykonávali inšpektoráty práce, ktoré budú jedinými kontrolnými orgánmi nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania.
V súčasnosti kontrolu vykonávajú aj Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny a úrady práce, sociálnych vecí a rodiny. Tieto orgány už nebudú vykonávať kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania. Momentálne vznikajú problémy pri kontrole nelegálneho práce a nelegálneho zamestnávania rozdielnymi orgánmi kontroly najmä z dôvodu, že tieto orgány kontroly nepostupujú pri kontrole podľa rovnakého procesného predpisu. Zatiaľ čo inšpektoráty práce postupujú podľa zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce, ústredie a úrady postupujú podľa zákona č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe.
Ustanovuje sa povinnosť právnickým osobám, fyzickým osobám, ktoré sú podnikateľmi a fyzickým osobám, ktoré vykonávajú závislú prácu, poskytovať požadované informácie v rozsahu svojej pôsobnosti, doklady, vyjadrenia a ďalšie písomnosti potrebné na zabezpečenie prípravy kontroly a výkonu kontroly. Fyzickej osobe, ktorá vykonáva závislú prácu, sa tiež ukladá povinnosť inšpektorátu práce predložiť na požiadanie doklad (napr. preukaz totožnosti, pas, vodičský preukaz), ktorého obsahom bude identifikačné číslo sociálneho zabezpečenia fyzickej osoby, pod ktorým je zaevidovaná v Sociálnej poisťovni. Identifikačným číslom sociálneho zabezpečenia fyzickej osoby je podľa § 235 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení rodné číslo fyzickej osoby.
K
Nemecko dôrazne odmietlo návrhy na nový spoločný dlh Európskej únie
27. 1. 2023
Nemecké ministerstvo financií dnes dôrazne odmietlo návrhy na nový spoločný dlh Európskej únie. Krok, ktorý podporuje Francúzsko, juhoeurópske krajiny či predseda Európskej rady Charles Michel, nie je podľa Berlína potrebný a vyslal by trhom zlý signál. Informovala o tom agentúra Reuters.
"V čase rastúcich úrokových sadzieb a vysokej inflácie musí Európska únia vysielať signály v prospech fiškálnej stability, nie v prospech dlhových nástrojov," uviedlo ministerstvo vo vyhlásení. Podľa rezortu by prípadný dlh viedol k strate dôvery na medzinárodných finančných trhoch a pôsobil by proti sprísňovaniu menovej politiky Európskej centrálnej banky, ktorej cieľom je skrotiť infláciu.
Európska únia zatiaľ využila len zlomok prostriedkov z fondu obnovy po pandémii covidu-19, pripomenulo nemecké ministerstvo. Podobne sa vyjadril aj nemecký kancelár Olaf Scholz, podľa ktorého by sa pred diskusiou o novom financovaní mali najprv použiť prostriedky zo spomínaného fondu.
Návrh záverov februárového summitu lídrov Európskej únie počíta so zriadením nového fondu, ktorý by v reakcii na masívne americké a čínske dotácie podporil obzvlášť zelené a digitálne európske projekty. Najmä Francúzsko či juhoeurópske krajiny sa o fonde vyjadrujú pozitívne, holandský premiér Mark Rutte myšlienku na vznik fondu v utorok jednoznačne odmietol.
V
Povinnosti zamestnávateľa
23. 1. 2023
Novela Zákonníka práce č. 350/2022 Z. z. od novembra 2022 doplnila viaceré povinnosti pre zamestnávateľa, ktorý zamestnáva zamestnancov v pracovnom pomere, ako aj osoby formou dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru a ktoré vychádzajú z transpozície smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1152 z 20. júna 2019 o transparentných a predvídateľných pracovných podmienkach v Európskej únii.
Nové ustanovenie § 47a určuje, že zamestnávateľ je povinný poskytnúť zamestnancovi písomnú informáciu o jeho pracovných podmienkach a podmienkach zamestnávania najmenej v rozsahu týchto údajov:
1. spôsob určovania miesta výkonu práce alebo určenie hlavného miesta výkonu práce, ak sú v pracovnej zmluve dohodnuté viaceré miesta výkonu práce,
2. ustanovený týždenný pracovný čas, údaj o spôsobe a pravidlách rozvrhnutia pracovného času vrátane predpokladaných pracovných dní a vyrovnávacieho obdobia podľa § 86, § 87 a 87a, rozsah a čas poskytnutia prestávky v práci, nepretržitého denného odpočinku a nepretržitého odpočinku v týždni, pravidlá práce nadčas vrátane mzdového zvýhodnenia za prácu nadčas,
3. výmera dovolenky alebo spôsob jej určenia,
4. splatnosť mzdy a výplata mzdy vrátane výplatných termínov,
5. pravidlá skončenia pracovného pomeru, dĺžka výpovednej doby alebo spôsob jej určenia, ak v čase poskytnutia informácie nie je známa, lehota na podanie žaloby o určenie neplatnosti skončenia pracovného pomeru,
6. právo na odbornú prípravu poskytovanú zamestnávateľom, ak sa poskytuje, a jej rozsah.
K