Významné investície po novom
6. 3. 2025
V zákone č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách sa zavádza osobitný režim zániku práv tretích osôb k nehnuteľnostiam dňom zápisu vlastníckeho práva držiteľom osvedčenia alebo dňom vydania osvedčenia (v prípade eventuality, že držiteľ osvedčenia už je vlastníkom dotknutých nehnuteľností) o významnej investícií k nehnuteľnostiam uvedeným v osvedčení, čím sa zamedzí napríklad v pokračovaní nájomných a užívacích vzťahov tretích osôb k nehnuteľnostiam, ktoré môžu spôsobiť obštrukcie v efektívnej výstavbe investícií.
Ide o obdobný nástroj, ktorý bol už efektívne zavedený vo vzťahu k strategickým investíciám, pričom je zároveň zavedená záruka majetkového vyrovnania v prospech tretích osôb, ktorých práva zaniknú. Ide predovšetkým o nájomné právo, záložné právo, právo zodpovedajúce vecnému bremenu (okrem zákonných vecných bremien). Ak ide o práva, ktoré sa zapisujú do katastra nehnuteľností, príslušný okresný úrad na úseku katastra nehnuteľností vymaže uvedené práva ex offo po povolení vkladu vlastníckeho práva do katastra nehnuteľností, t. j. súčasne so zápisom vlastníckeho práva investora (držiteľa osvedčenia o významnej investícií) do katastra nehnuteľností alebo na základe návrhu držiteľa osvedčenia o významnej investícii.
K
Ochrana, podpora a rozvoj verejného zdravia
28. 6. 2021
Novela zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia rieši tri okruhy problémov v súčasnom znení zákona o ochrane verejného zdravia, a to otázku ústavne konformného výkladu ustanovenia § 58 ods. 5 zákona, týkajúceho sa vylúčenia náhrady škody a ušlého zisku, otázku možnosti povoľovania výnimiek z opatrení podľa § 12 a § 48 ods. 4 zákona, otázku odôvodňovania vyhlášok Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky a regionálnych úradov verejného zdravotníctva vydaných podľa § 59b zákona.
V otázke ustanovenia § 58 ods. 5 zákona týkajúceho sa vylúčenia náhrady škody a ušlého zisku sa upravuje toto ustanovenie takým spôsobom, aby nevyvolávalo pochybnosti o tom, že sa má vykladať ústavne konformným spôsobom.
Úmyslom zákonodarcu nebolo vylúčiť možnosť domáhať sa náhrady škody spôsobenej nezákonným rozhodnutím alebo nesprávnym úradným postupom podľa zákona č. 514/2003 Z. z. o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, keďže právo na náhradu škody spôsobenej nezákonným rozhodnutím súdu, iného štátneho orgánu či orgánu verejnej správy alebo nesprávnym úradným postupom garantuje ústava v čl. 46 ods. 3. Predkladatelia novely zákona sú presvedčení, že platné znenie zákona je potrebné vykladať ústavne konformným spôsobom, teda tak, že sa týka iba škody spôsobenej opatreniami, ktoré sú v súlade so zákonom a ktoré sú vykonávané v súlade so zákonom.
V situácii, ak sú možné viaceré výklady zákona a ak okrem výkladu ustanovenia zákona, ktorý je v rozpore s ústavou, existuje aj taký výklad predmetného ustanovenia zákona, ktorý v rozpore s ústavou nie je, nie je dôvod, aby Ústavný súd konštatoval nesúlad zákona s ústavou. Konštatuje len to, že zákon je potrebné vykladať ústavne konformným spôsobom, teda tak, že sa má uplatňovať ten výklad zákona, ktorý je v súlade s ústavou, nie ten, ktorý je s ústavou v rozpore. Tak je tomu podľa názoru predkladateľov aj v tomto prípade. V záujme odstránenia interpretačných pochybností a nastolenia právnej istoty v danej veci sa však do zákona doplnilo, že vylúčenie náhrady škody a ušlého zisku sa netýka náhrady škody spôsobenej nezákonným rozhodnutím alebo nesprávnym úradným postupom.
V otázke individuálnych výnimiek z nariadenia opatrení podľa § 12 alebo § 48 ods. 4 zákona sa upravuje základný zákonný rámec pre ich povoľovanie a zrušovanie.
K
Podmienky vývozu a dovozu predmetu kultúrnej hodnoty
23. 6. 2021
Novelou zákona sa zakazuje vstup tovaru kultúrnej hodnoty uvedeného v časti A prílohy, ktorý sa vyviezol z územia krajiny, v ktorej sa vytvoril alebo objavil, v rozpore so zákonmi a s inými právnymi predpismi uvedenej krajiny.
Colné orgány a príslušné orgány prijmú všetky vhodné opatrenia v prípade pokusu o vstup tovaru kultúrnej hodnoty. Tieto opatrenia sú upravené v § 9a až 9f novele zákona zákon č. 207/2009 Z. z. o podmienkach vývozu a dovozu predmetu kultúrnej hodnoty a o doplnení zákona č. 652/2004 Z. z. o orgánoch štátnej správy v colníctve, ktoré určujú postup colných úradov a Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v prípade, ak je podozrenie, že pri vstupe predmetu kultúrnej hodnoty došlo k porušeniu nariadenia (EÚ) 2019/880. Postup spočíva v zadržaní predmetu kultúrnej hodnoty, jeho odbornom posúdení a následne vrátení osobe, ktorej bol zadržaný alebo zhabaní predmetu kultúrnej hodnoty v prospech Slovenskej republiky a jeho vrátení štátu pôvodu. Tento postup sa bude uplatňovať aj pri predmetoch kultúrnej hodnoty z krajín mimo colného územia Európskej únie, ktoré nie sú predmetom regulácie podľa nariadenia (EÚ) 2019/880, ale ich dovoz na územie Slovenskej republiky je zakázaný v zmysle § 5 zákona č. 207/2009 Z. z. V súlade s čl. 11 nariadenia (EÚ) 2019/880 sa ustanovujú sankcie za porušenie čl. 3 ods. 1 nariadenia (EÚ) 2019/880. Sankcia za tento priestupok, resp. správny delikt sa zavádza až do 100 000 eur.
K
Posudzovanie zhody výrobku a sprístupňovanie určeného výrobku na trhu
23. 6. 2021
Zákon č. 56/2018 Z. z. o posudzovaní zhody výrobku, sprístupňovaní určeného výrobku na trhu je rámcovým zákonom pre sprístupňovanie určených výrobkov na trhu, obsahom ktorého sú základné princípy Nového legislatívneho rámca Európskej únie v podmienkach Slovenskej republiky a prostredníctvom ktorého dochádza k zosúladeniu všetkých spoločných požiadaviek, zavedeniu terminológie pre oblasť posudzovania zhody, autorizácie a notifikácie, pravidiel pre sprístupňovanie určených výrobkov na trhu a postupu orgánov dohľadu pri dohľade nad určenými výrobkami.
Komplexne upravuje sprístupňovanie určených výrobkov na trhu, povinnosti jednotlivých hospodárskych subjektov v oblasti posudzovania zhody určených výrobkov, procesné ustanovenia týkajúce sa autorizácie orgánov posudzovania zhody a procesné ustanovenia upravujúce notifikáciu autorizovaných osôb voči Európskej komisii a členským štátom Európskej únie a upravuje postupy orgánov dohľadu pri vykonávaní dohľadu nad určenými výrobkami.
Predmetom novely zákona je aj úprava niektorých ustanovení týkajúcich sa autorizácie, ktorá by mala podnikateľským subjektom (autorizovaným a notifikovaným osobám) uľahčiť prehľad o ich rozsahu autorizácie, ako aj jednoduchšie preukazovanie svojho oprávnenia v rámci iných správnych konaní. Ďalej sa spresňuje postup udeľovania tzv. výnimiek úradom a dopĺňa sa oprávnenie úradu vykonávať kontrolu nad certifikátmi pre zdravotnícke pomôcky vydané notifikovanými osobami.
K
Automobilky na Slovensku znovu obmedzujú výrobu
21. 6. 2021
Nedostatok polovodičových súčiastok znovu obmedzil výrobu áut v slovenských továrňach automobiliek Volkswagen a Stellantis. Uviedli to hovorcovia oboch závodov. Automobilky v krajine tento rok už skôr kvôli problémom s dodávkami čipov obmedzili produkciu. Podobné problémy zaznamenali aj iné automobilové koncerny.
Slovenská divízia Volkswagenu kvôli nedostatku spomínaných súčiastok dnes a v utorok nevyrába športovo-úžitkové vozidlá (SUV), ktoré tvoria hlavnú časť produkcie bratislavskej továrne automobilky. Túto časť produkcie závod po problémom s dodávkami čipov odstavil na dva týždne už na prelome apríla a mája.
Volkswagen na Slovensku v rámci montáže SUV vyrába modely Audi Q7, Audi Q8, Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne a Škoda Karoq. Produkcie modelu Karoq sa prerušenie výroby nedotklo, pretože tieto vozidlá továreň montuje na linke spolu s malými mestskými vozidlami, ktorých výroba pozastavená nebola.
Už v nedeľu zastavila montážne linky slovenská divízia skupiny Stellantis, ktorá v Trnave vyrába Peugeot 208 a Citroën C3.
V