Výška platu sa podľa prieskumu nezmenila u takmer 28 percent opýtaných aj napriek inflácii
30. 1. 2024
Vyššie životné náklady sa zamestnávatelia snažili pokryť u 21,5 percenta respondentov.
Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Endered, o ktorom informoval Trumpeter. Čiastočne prilepšené dostalo 50,8 percenta opýtaných. Napriek tomu však uviedli, že prilepšenie k platu nebolo dostačujúce. Je chvályhodné, že väčšina zamestnávateľov aspoň čiastočne zohľadnila zvýšené náklady na život, či už formou zvýšenia platu alebo formou iných zamestnaneckých benefitov. Nie každý zamestnávateľ si to mohol dovoliť.
Nasledovali pracovné prostredie a kultúra firmy (28,1 percenta), pracovná rovnováha a flexibilita (24,1 percenta), možnosti profesionálneho rozvoja (23,9 percenta), spätná väzba a hodnotenie práce (18,7 percenta) a stotožnenie sa s víziou, cieľmi a stratégiou spoločnosti (7,2 percenta). Najžiadanejším nefinančným benefitom, a to u 70 percent opýtaných, je príspevok na stravovanie aspoň v optimálnej výške 7,80 eura.
V prieskume sa zamestnanci vyjadrili aj k tomu, či sa cítia pre svojho zamestnávateľa dôležití. V tomto smere nemalo 43,1 percenta opýtaných žiaden pocit a nevedelo to vyhodnotiť. Ďalších 27 percent respondentov cíti, že je pre svojho zamestnávateľa dôležitých a 10,2 percenta veľmi dôležitých. Dojem, že nie sú dôležití, uviedlo 7,5 percenta respondentov a 2,2 percenta označilo, že nie sú vôbec dôležití.
Väčšina účastníkov prieskumu sa v roku 2024 neobáva zhoršenia svojej pracovnej situácie. Svoje pracovné očakávania hodnotilo 30,8 percenta respondentov pozitívne. Veľmi pozitívne očakávania má 15,1 percenta zamestnancov a neutrálne 43,7 percenta.
Najdôležitejším faktorom pri zmene práce by bol v roku 2024 plat. Túto možnosť vybralo v prieskume 84,3 percenta opýtaných. Nepeňažné benefity považuje za dôležité 54 percent respondentov a 37,5 percenta opýtaných oceňuje prístup nadriadeného...
B
(Zdroj: aktuality.sk)
Najdlhší tunel Slovenska má 15 rokov
2. 7. 2018
Vodičov prechádzajúcich cez päťkilometrový tunel Slovenska trápia najmä časté uzávierky, nie príliš dobrý technický stav vozovky a potreba rozšírenia o druhú rúru. Po úseku diaľnice D1 medzi Beharovcami a Fričovcami prejde denne cez tunel viac ako 13-tisíc vozidiel, teda asi dvakrát toľko, čo tesne po jeho otvorení. Z nariadenia vlády o bezpečnostných požiadavkách stavby vyplýva, že maximálna intenzita dopravy v jednej rúre je 20-tisíc áut denne. Tento strop má Branisko podľa odhadov diaľničiarov dosiahnuť v roku 2022 a práve vtedy chcelo bývalé vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti dokončiť novú rúru. To sa pravdepodobne ale nestane.
Odborník zaoberajúci sa výstavbou diaľnic, Ján Kovalčík priznáva, že novú rúru bude Branisko akútne potrebovať asi do desiatich rokov, aby sa následne mohlo začať s generálnou opravou tej pôvodnej. Jej nevyhnutnosť nám potvrdil aj starosta obce Fričovce Ján Mikula. Otvorením tunela pred pätnástimi rokmi sa podľa jeho slov situácia neporovnateľne zlepšila, a preto dúfa v čo najskoršie naštartovanie výstavby druhej rúry. „Doprava na diaľnici je z roka na rok viditeľne hustejšia a vieme, že proces prípravy výstavby je zdĺhavý. Podľa mňa by sa malo začať čo najskôr, ak nechceme riešiť problémy opäť na poslednú chvíľu,“ hovorí Mikula. HN sa zaujímali o ďalšie plány diaľničiarov s tunelom Branisko, NDS však na naše otázky do uzávierky nereagovala.
Slováci majú investičný hit. Vo veľkom hľadajú chaty
29. 6. 2018
Slováci chcú tráviť dovolenky čoraz viac doma a čoraz viac vo svojom. Svedčí o tom aj to, že posledné mesiace sa vo veľkom zaujímajú o rekreačné chaty v blízkosti turisticky atraktívnych centier. Dopyt po nich za posledný rok stúpol až o 20 percent. Ukazuje to analýza portálu Nehnuteľnosti.sk.
Najväčším hitom sa pritom stali chalupy pri Michalovciach na Zemplíne. V priebehu mája stúpol záujem Slovákov o chaty v tejto lokalite až o 50 percent. „Je to ovplyvnené najmä Zemplínskou šíravou, ktorá sa postupne vracia ako významná rekreačná oblasť pre celý východ,“ povedal Martin Lazík, realitný analytik portálu Nehnuteľnosti.sk. Expert na cestovanie z TM Travel Michal Macháč pre HN potvrdzuje, že ľudia hľadajú alternatívne, lacnejšie spôsoby dovolenkovania pri vode. „Nízke ceny služieb na východe v porovnaní so západom našej krajiny spôsobujú, že Slováci čoraz viac využívajú možnosti, ktoré im poskytne napríklad Zemplínska šírava,“ dopĺňa Macháč.
Zamestnávanie cudzincov z veľkej časti viazne na ministerstve vnútra
27. 6. 2018
Problém s nedostatkom pracovnej sily sa nedá vyriešiť v rámci jedného rezortu, rôzne procesy závisia od rôznych ministerstiev, vysvetlil v rozhovore pre HN tajomník Republikovej únie zamestnávateľov Martin Hošták.
Na rokovanie tripartity ste prišli s návrhmi, ako upraviť zamestnávanie cudzincov. V čom vidíte najdôležitejšie body?
Je potrebné túto problematiku riešiť komplexne a zatiahnuť do nej ostatné rezorty, a najmä ministerstvo vnútra. Z hľadiska dĺžky administratívnych procesov vybavenie povolenia na pobyt a vôbec zapojenia pracovníkov z tretích krajín práve tie, ktoré spadajú pod jeho právomoc, zaberajú najväčší podiel. My sme aj požiadali ministerku vnútra o stretnutie k tejto téme, keďže nestačí skrátiť procesy iba na strane ministerstva práce, ale jednoznačne aj ministerstva vnútra a zároveň ministerstva zahraničia.
Švajčiari v Kežmarku dostanú milióny eur
25. 6. 2018
Výrobca automobilových komponentov Mubea by mal začať s produkciou na našom trhu už v budúcom roku. Výrobca automobilových komponentov Mubea by mal začať s produkciou na našom trhu už v budúcom roku. Slovenský automobilový priemysel bude už čoskoro bohatší o ďalšieho hráča. Tým je švajčiarsky automobilový dodávateľ Mubea, ktorý sa už definitívne usadil v Kežmarku. Globány výrobca na poli automotive segmentu v priemyselnom parku Kežmarok-Pradiareň preinvestuje 51 miliónov eur. Investícia je o to dôležitejšia, že v regióne panuje jedna z najvyšších mier nezamestnanosti na Slovensku. Výroba zameraná na ľahkú strojársku výrobu mala pôvodne zamestnať 360 ľudí, no konečný počet sa dokonca vyšplhal na 500 zamestnancov.
Výroba rozprestierajúca sa na 13-tisícoch metrov štvorcových má začať s produkciou v prvej polovici budúceho roka. Investor a šéf spoločnosti Mubea Thomas Muhr uviedol, že v Kežmarku budú vyrábať komponenty z odľahčených materiálov, vďaka čomu bude produkcia menej náročná na životné prostredie a bude produkovať menej CO2. Nábeh produkcie bude trvať roky. Závod by mal dosiahnuť plnú kapacitu v roku 2025. Ročná produkcia by mala dosahovať 24 miliónov liniek stabilizátora a 30 miliónov automobilových svoriek. Tie sa používajú do náprav a elektroniky áut. Vyrobené súčiastky nezostanú na našom trhu. 100-percent pôjde na export.