Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Láska a sex

Najväčšou tragédiou je vydať sa z lásky a potom zistiť, že dotyčný nemá peniaze.

Včera platilo, že poriadny muž nerobí nič polovičato - dnes nestačí, ani keď to robí naplno!

Jediný spôsob, ako si udržať ženu, je nedať jej všetky peniaze.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Murphy o láske

Zbraňou mladíka je jeho mladosť, zbraňou je jeho mladosť, zbraňou starca sú jeho peniaze.

Ženy sú k mužom dobré nielen vtedy, keď niečo chcú, ale aj vtedy, keď niečo budú chcieť.

Keby sa všetky styky, aj sexuálne, udržiavali výlučne prostredníctvom advokátov, počet rodinných hádok by značne klesol.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Človek a problémy

Riešenie problému zvyčajne spočíva v nájdení riešenia, ale to je vždy problém.

Dĺžka debaty o probléme je v obrátenom pomere k jeho zložitosti.

O problémoch radšej nehovoriť, od problémov utekať!

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Opatrnosti nie je nikdy dosť

Čím je krajší obal, tým bezcennejšie je vnútro.

Unáhlené konanie máva zlé následky. Múdry si najprv zváži dôsledky každého činu, až potom sa doň pustí.

Tí, ktorí sú prvý v rade, sú vždy aj prví na rane.

(Murphyho zákony v bájkach)
O márnom hľadaní - III. večer

Nikdy neinvestuj peniaze do niečoho, čo treba kŕmiť potravou, vodou, benzínom, elektrinou, atď.ˇ

Hnuteľné veci sa časom rozmnožia tak, že bez zvyšku zaplnia všetky skladovacie priestory.

Očakávaná užitočnosť vecí je nepriamoúmerná jej skutočnej užitočnosti.

(Murphyho zákony po poslednej novele)

Výroba, označovanie predaj tabakových výrobkov

6. 3. 2024 Novela zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 89/2016 o výrobe, označovaní a predaji tabakových výrobkov a súvisiacich výrobkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v nadväznosti na prijatie delegovanej smernice, pokiaľ ide o zrušenie určitých výnimiek týkajúcich sa zahrievaných tabakových výrobkov, ustanovila povinnosť najneskôr do 23. júla 2023 prijať zákony a iné právne predpisy potrebné na dosiahnutie súladu s touto smernicou.
Právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a je v súlade s právom Európskej únie. Zákon nebude mať vplyvy na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy pre občana a ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona má negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.
K

Slovensko je v hodnotení ekonomickej slobody najhoršie v regióne

7. 3. 2019 Rebríček zostavuje americká nadácia Heritage. Slovensko sa v rebríčku ekonomickej slobody zostavovanom americkou nadáciou Heritage umiestnilo na 65. priečke zo 180 sledovaných krajín. V hodnotení regiónu tak krajina skončila na poslednom mieste.
Informovali o tom v pondelok na tlačovej konferencii zástupcovia zamestnávateľov, nadácie Heritage a nadácie F. A. Hayeka. Najslobodnejšou krajinou sa v roku 2019 stal Hongkong, ktorý si túto pozíciu udržiava už od roku 1995. V prvej päťke je aj Singapur, Nový Zéland, Švajčiarsko a Austrália. Zo susedných krajín má najlepšiu pozíciu Česko, ktoré skončilo na 23. mieste, Rakúsko sa umiestnilo na 31. priečke, Poľsko na 46. a Maďarsko na 64. priečke tesne pred Slovenskom. Z krajín západnej Európy sa za Slovenskom umiestnili už iba Francúzsko na 71. mieste a Taliansko na 80. priečke. "Slovensko sa nachádza v hodnotení aj iných meraní podmienok pre podnikanie niekde v polovici rebríčkov. Sme dlhodobo priemerní až podpriemerní," povedal Ján Oravec, prezident Združenia podnikateľov Slovenska. Súčasné dobré výsledky indikátorov sociálnej a ekonomickej úrovne, ako napríklad rast hrubého domáceho produktu a ďalšie, sú podľa Oravca dlhodobo neudržateľné. "Problém je regulácia," upozornil Oravec na veľké množstvo právnych noriem, ktoré ovplyvňujú podnikanie. Ministerstvo hospodárstva sa síce podľa Oravca postupne zlepšuje, čo sa týka kvality prijímaných opatrení v prospech podnikateľov, tieto balíčky však nevyvážia negatívne vplyvy ostatných zákonov. "Slovensko je krajina preregulovaná a podnikatelia majú problémy neporušiť zákon," poukázal na veľké množstvo zákonov Matúš Pošvanc z nadácie F. A. Hayeka. Slovensku podľa hodnotenia zhoršujú postavenie nedostatočné úsporné opatrenia vlády, nepružný trh práce a pomalé zavádzanie nevyhnutných reforiem. Slabé hodnotenie si Slovensko vyslúžilo aj za stále vysokú úroveň korupcie. Vysoké hodnotenie si, naopak, krajina odniesla za vysokú úroveň slobody obchodovania a stabilné verejné financie. "Z pohľadu RÚZ vláda SR dlhodobo nepovažuje podnikateľské prostredie a ekonomickú slobodu krajiny za svoju top prioritu. Naopak, svojimi nesystémovými opatreniami postupne výrazne zvyšuje celkové regulačné, daňové a odvodové zaťaženie, čo negatívne dopadá na kvalitu podnikateľského prostredia," uviedol tajomník Republikovej únie zamestnávateľov (RÚZ) Martin Hošták. "Za najviac negatívne považuje RÚZ nasledovné opatrenia vlády SR - zavedenie 2,5-percentného odvodu pre obchodné reťazce, rekreačné poukazy, zvýšenie príplatkov za nočnú prácu a sviatok, zrušenie maloobchodného predaja vo sviatok a realizované i nedávno avizované dramatické zvýšenie minimálnej mzdy," doplnil Hošták. Nepriaznivé hodnotenia medzinárodných rebríčkov sú podľa RÚZ nielen dôležitou informáciou pre domácich tvorcov politík, ale mnohokrát práve lakmusovým papierikom pre rozhodnutia potenciálnych investorov.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)

Audit – overenie účtovnej závierky

6. 3. 2019 Audítor ako nezávislý odborník overí účtovnú závierku a vyjadrí názor či sú finančné výkazy zostavené vo všetkých významných súvislostiach v súlade s príslušným rámcom finančného vykazovania.
Cieľom audítora je získať primerané uistenie o tom, že vo finančných výkazoch sa nenachádzajú žiadne významné nesprávnosti, ktoré by vznikli v dôsledku podvodu alebo chýb. Audit musí mať primeranú kvalitu a musí ho vykonávať audítor alebo audítorská spoločnosť podliehajúca prísnym požiadavkám, ktoré sú kladené na nezávislosť, objektívnosť, zodpovednosť, transparentnosť a spoľahlivosť s cieľom ochrany spotrebiteľov a investorov. V zákone o účtovníctve je stanovené ktoré účtovné jednotky majú povinnosť overovania účtovnej závierky audítorom, za akých podmienok a do akej lehoty. Niektoré spoločnosti majú povinnosť auditu každoročne ak im to ukladá osobitný predpis napr. Exportno-importná banka, zdravotná poisťovňa, Železnice SR, Burza cenných papierov, dôchodcovská správcovská spoločnosť a iné. Povinnému auditu sa nevyhnú ani vyššie územné celky, mestá a obce. Obchodné spoločnosti a družstvá majú povinný audit iba v prípade ak, ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka a za bezprostredne predchádzajúce obdobie splnili aspoň dve zo stanovených podmienok. Kto si nezabezpečí overenie účtovnej závierky a spĺňa kritériá, riskuje finančný postih a daňový úrad v takomto prípade uloží pokutu za finančný delikt.

Verejný funkcionári

4. 3. 2019 Ochrana verejného záujmu je terčom neustáleho záujmu spoločnosti o čo najlepšiu úpravu právneho rámca tejto problematiky. Návrh na novelu ústavného zákona vychádza z požiadaviek na sprísnenie podmienok ochrany verejného záujmu a má snahu splniť i ďalšie požiadavky spoločnosti v tejto oblasti.
Zmeny v ústavnom zákone o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov: - rozšírenie okruhu verejných funkcionárov tak, aby v ňom boli zahrnuté všetky verejné funkcie, v ktorých sa nakladá s finančnými prostriedkami štátu, - sprecizovanie povinností verejných funkcionárov pri ochrane verejného záujmu a odstránenie doterajších vád ústavného zákona, ktoré vyplynuli predovšetkým z praxe a judikatúry Ústavného súdu Slovenskej republiky, - odstránenie v nedostatkoch právnej úpravy ochrany verejného záujmu, ktoré vyplynuli z návrhu opatrení na zabezpečenie plnenia odporúčaní prijatých Skupinou štátov proti korupcii (GRECO) pre Slovenskú republiku v štvrtom kole hodnotení, - odstránenie nedostatkov právnej úpravy, predovšetkým v oblasti formy oznámení funkcií, zamestnaní, činností a majetkových pomerov ústavného zákona, ako súvisiacich nedostatkov oznámení po uplynutí jedného roka odo dňa skončenia výkonu verejnej funkcie, - požiadavka na odstránenie procesnoprávnych nedostatkov konania vo veci ochrany verejného záujmu a zamedzenia rozporu záujmov, - doriešenie vzťahu konania, - zosúladenie s právnymi predpismi na ochranu osobných údajov, ako aj právnych predpisov upravujúcich používanie elektronické prostriedky vo verejnej správe.

Poskytnutie pomoci v poľnohospodárskej prvovýrobe

4. 3. 2019 Novela zákona schválená 30. 1. 2019 upravuje poskytovanie pomoci podnikateľovi v poľnohospodárskej prvovýrobe, ktorým je fyzická osoba - podnikateľ alebo právnická osoba a ktorý vyrába poľnohospodárske produkty, formou úhrady zaplatenej časti spotrebnej dane z minerálnych olejov.
Konkrétne ide o minerálny olej spotrebovaný v poľnohospodárskej prvovýrobe podľa kódu kombinovanej nomenklatúry 2710 19 43, 2710 19 46, 2710 19 47, 2710 19 48, 2710 20 11, 2710 20 15, 2710 20 17 a 2710 20 19. Podnetom pre tvorbu novely zákona bola snaha systémovo určiť spôsob poskytovania štátnej pomoci v poľnohospodárskej prvovýrobe, konkrétne poskytnutie pomoci na stabilizáciu dôležitej časti prevádzkových nákladov. Táto úprava poskytovania pomoci formou úhrady zaplatenej časti spotrebnej dane z minerálnych olejov predstavuje významný moment pre poľnohospodársku prvovýrobu, pretože, na jednej strane stimuluje aktívne poľnohospodárske subjekty, ktoré prinášajú do poľnohospodárstva pridanú hodnotu vo forme výstupov z rastlinnej a živočíšnej produkcie, na druhej strane významne účelovo znižuje náklady na nákup minerálneho oleja použitého v poľnohospodárskej prvovýrobe bez toho, aby neúmerne administratívne zaťažili žiadateľa. Pomoc, ktorá sa ustanovuje týmto návrhom zákona napĺňa aj programové vyhlásenie vlády Mechanizmus poskytovania pomoci je založený na systéme vyzvania na predkladanie žiadostí o pomoc, pričom žiadosť sa predkladá Pôdohospodárskej platobnej agentúre v termíne a za podmienok, ktoré budú uvedené vo výzve. Platobná agentúra vykoná v ďalšom kroku kontrolu žiadosti, v rámci ktorej overí splnenie podmienok stanovených v zákone a vo výzve a po splnení týchto podmienok uzavrie s oprávnenými žiadateľmi zmluvu o poskytnutí pomoci. Následne, platobná agentúra uhradí príjemcovi pomoci kompenzáciu v sume verifikovanej výšky pomoci.
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Roland
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner