Výroba, označovanie predaj tabakových výrobkov
6. 3. 2024
Novela zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 89/2016 o výrobe, označovaní a predaji tabakových výrobkov a súvisiacich výrobkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v nadväznosti na prijatie delegovanej smernice, pokiaľ ide o zrušenie určitých výnimiek týkajúcich sa zahrievaných tabakových výrobkov, ustanovila povinnosť najneskôr do 23. júla 2023 prijať zákony a iné právne predpisy potrebné na dosiahnutie súladu s touto smernicou.
Právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a je v súlade s právom Európskej únie. Zákon nebude mať vplyvy na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy pre občana a ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona má negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.
K
Nový rok prinesie na trh známe značky
2. 1. 2018
Slovenská ekonomika rastie a spolu s ňou sa darí i maloobchodnému predaju. V roku 2017 sme vďaka tomu boli svedkami, že na trhu pribudlo množstvo svetových značiek ako Domino´s pizza či parfumérie Douglas.
Novinky možno očakávať aj v roku 2018. Hoci konkrétne plány zatiaľ zástupcovia značiek taja, už teraz sa hovorí o takých zvučných obchodoch ako Primark, sieť kaviarní Costa Coffee či športové oblečenie Jack Wolfskin.
„Na to, aby niektorá zo značiek na trh vstúpila, najskôr potrebuje mať vytvorené vhodné podmienky. Predpokladám, že nastane súperenie najmä v oblasti kozmetiky,“ hovorí maloobchodný analytik Ľubomír Drahovský.
V elektronike podľa neho pravdepodobne nepríde k novinke, pretože slovenský trh ovládajú Nay, Okay a Datart a z malých predajní tu pôsobia iba špecialisti ako gigant Apple. Trh je obsadený, aj čo sa týka obuvi, keďže na Slovensku pôsobia Deichmann, CCC a niekoľko menších predajcov, takže je malý predpoklad, že by sa sem ešte niekto nový zmestil.
Podpora menších firiem zaostáva
29. 12. 2017
Malé a stredné podniky tvoria na Slovensku 90 percent všetkých firiem a zamestnávajú dve tretiny ľudí. Napriek tomu sa oproti veľkým zahraničným spoločnostiam sa cítia znevýhodnené. Štátna podpora sa totiž zameriava viac na ne a príliš veľká byrokracia menším firmám sťažuje získanie eurofondov. Podľa ministerstva hospodárstva sa však situácia postupne zlepšuje.
Koncom roka 2016 bolo na Slovensku viac ako 100-tisíc malých a 2,5 tisíca stredných podnikov. Najviac z nich pôsobilo v obchode, stavebníctve a priemysle a ich exporty v rámci Európskej únie tvorili 30 percent všetkých vývozov zo Slovenska. Ministerstvo hospodárstva by však chcelo, aby toto číslo bolo ešte väčšie, a preto časť peňazí pre tieto podniky orientuje práve na túto oblasť aj prostredníctvom projektu Podpora internacionalizácie, na ktorý sa má celkovo vynaložiť 35 miliónov eur. Zatiaľ sa aktivita sústreďuje na podporu zúčastňovania sa na rôznych veľtrhoch, výstavách a podnikateľských misiách prostredníctvom národných stánkov.
Z vajec a masla sa stal nedostatkový tovar
27. 12. 2017
Tento rok by sme známu formulu soľ nad zlato mohli zmeniť na mlieko či maslo. V komoditnom sektore na seba v roku 2017 strhli najväčšiu pozornosť práve tieto dve potraviny. Kým nedostatok vajec spôsobila nákaza fipronilom, v prípade masla ide o dôsledok nedostatku mlieka. V oboch prípadoch však platí, že za najpoužívanejšie komodity, ktorých ponuka na trhu výrazne klesla, si musí svet priplatiť.
Pôvod problému s nedostatkom masla sa začína ešte v roku 2014. Pretlak mliečnych výrobkov vtedy tlačil ceny na minimum. Z tejto situácie síce ťažili spotrebitelia, no nie farmári, ktorí boli nútení zavrieť obrovské množstvo fariem. Následkom tejto situácie nastal v roku 2016 až päťpercentný pokles produkcie. „Zdražovanie je priamym dôsledkom mliečnej krízy, ktorá na Slovensku vrcholila minulý rok,“ tvrdí Jana Holéciová, hovorkyňa Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory.
Korupcia trápi každú druhú firmu
22. 12. 2017
„Svet nás oceňuje za boj proti korupcii,“ tak znela nedávna správa premiéra Roberta Fica, ktorou reagoval na vyhlásenie svetových ambasád o stave korupcie na Slovensku. Výsledky prieskumu medzi slovenskými podnikateľmi, ktorý včera zverejnila Podnikateľská aliancia Slovenska, však hovoria o niečom inom. Vyplýva z nich, že každý druhý podnikateľ na Slovensku má s korupciou osobnú skúsenosť.
To, že Slovensko má s rozšírením korupčného správania vážny problém, naznačujú rôzne rebríčky dlhodobo. V európskom prieskume Eurobarometer sme napríklad skončili na šiestej najhoršej priečke zo všetkých krajín EÚ, keď takmer 60 percent našich firiem označilo korupciu za vážnu prekážku pri podnikaní. Siedmi najhorší v Únii sme skončili aj v najcitovanejšom svetom rebríčku od Transparency International. Keďže vnímanie korupcie v spoločnosti je kritizované ako subjektívne a skresľujúce, spýtala sa Podnikateľská aliancia podnikateľov, či s ňou majú osobnú skúsenosť.