Výpočet poplatku za rozvoj
17. 2. 2025
V súvislosti s výpočtom poplatku za rozvoj pri právoplatnom rozhodnutí o povolení stavby k stavbe, ktorá už bola predtým povolená skorším rozhodnutím o stavebnom zámere sa ustanovuje postup stanovenia základu poplatku pri zvýšení podlahovej plochy nadzemného časti stavby a postup stanovenia základu poplatku ak sa zníži podlahová plocha a vznikne záporný rozdiel výmer nadzemnej časti podlahovej plochy.
Pri znížení podlahovej plochy je základom poplatku záporný rozdiel podlahovej plochy. Vždy sa posudzuje čistá nová alebo ďalšia podlahová plocha, ktorá pribudla a podlahová plocha, ktorá ubudla.
K
Elektronické komunikácia
31. 8. 2020
K návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o elektronických komunikáciach podala prezidentka SR pripomienky a vrátila ho do NRSR na opätovné prerokovanie.
Dôvodom rozhodnutia vrátiť Národnej rade Slovenskej republiky schválený zákon na opätovné prerokovanie je jeho rozpor s Ústavou Slovenskej republiky a Dohovorom o ochrane ľudských práv a základných slobôd. Konkrétne ide najmä o ochranu pred neoprávneným zasahovaním do súkromného života a právo na ochranu pred neoprávneným zhromažďovaním, zverejňovaním alebo iným zneužívaním údajov o svojej osobe. Súkromie je pritom jednou z ústredných hodnôt, na ktorých je založená demokratická spoločnosť.
Podľa čl. 19 ods. 2 Ústavy každý má právo na ochranu pred neoprávneným zasahovaním do súkromného a rodinného života. Podľa čl. 22 ods. 1 Ústavy listové tajomstvo, tajomstvo dopravovaných správ a iných písomností a ochrana osobných údajov sa zaručujú. Podľa čl. 13 ods. 4 Ústavy pri obmedzovaní základných práv a slobôd sa musí dbať na ich podstatu a zmysel. Takéto obmedzenia sa môžu použiť len na ustanovený cieľ.
Prijatá právna úprava tiež nie je dostatočne určitá, o čom svedčí aj sťažený výklad konkrétnych ustanovení, ktorý je len ťažko realizovateľný bez použitia dôvodovej správy a medializovaných vyjadrení predkladateľa. Aj keď jednotlivé dotknuté osobné údaje sú vymedzené presne a taxatívnym spôsobom, účel obmedzenia ich ochrany a ich sprístupnenia štátnej moci (Úradu) je formulovaný príliš všeobecne a vágne („ochrana osôb pred hroziacim nebezpečenstvom alebo prijímanie opatrení pri ohrození života a zdravia počas trvania mimoriadnej situácie alebo núdzového stavu“), a teda neprimerane. Vzhľadom na to, že požiadavkou na zákon zasahujúci do telekomunikačného tajomstva je vysoká miera určitosti, skutočný účel – teda kontrola dodržiavania nariadených epidemiologických opatrení, prípadne vyvodenie zodpovednosti za ich porušenie, nie je zo znenia zákona možné ani odvodiť.
Bývanie na Slovensku zdraželo takmer dvojciferným tempom
31. 8. 2020
Ceny bývania na Slovensku rástli aj počas najtvrdšej karantény. A kupujúci ani v časoch zmrazeného trhu nedokázali predávajúcich dotlačiť do výrazného zlacňovania.
Podľa najnovších údajov štatistického úradu aj realizačné ceny nehnuteľností, teda tie, za ktoré sa byty a domy v skutočnosti predali, počas druhého štvrťroka narástli medzikvartálne o 0,5 percenta. Vírus tak nedokázal pri uskutočnených transakciách stlačiť ceny na sumy nižšie ako na začiatku roka. Na druhej strane však došlo aspoň k pribrzdeniu reálneho zdražovania. Ponukové sumy totiž v rovnakom čase rástli až o 3,6 percenta.
Výdavky na PHL pri automobile zahrnutom v obchodnom majetku
26. 8. 2020
Ide o úpravu podľa § 19 ods. 2 písm. l) zákona o dani z príjmov.
Podľa tohto ustanovenia postupujú daňovníci, ktorí používajú v podnikaní
- automobil zaradený v obchodnom majetku,
- prenajatý alebo vypožičaný automobil.
Podľa tohto ustanovenia postupujú aj podnikatelia, ktorí využívajú vlastný nákladný automobil nezaradený v obchodnom majetku. Novelou zákona o dani z príjmov účinnou od 21. 7. 2020 sa zmenil prvý spôsob uplatňovania výdavkov (nákladov) na spotrebované pohonné látky, t. j. spôsob, pri ktorom sa vedie kniha jázd. Vďaka novele si daňovníci môžu uplatni v daňových výdavkoch nadspotrebu PHL vo výške 20 % oproti spotrebe uvedenej v osvedčení o evidencii, v technickom preukaze alebo v doplňujúcich údajoch od výrobcu alebo predajcu. Uplatnenie nadspotreby v daňových výdavkoch je bez povinnosti ďalšieho dokladovania. Zákon o dani z príjmov umožňuje daňovníkovi pri uplatňovaní výdavkov na spotrebované pohonné látky do daňových výdavkov výber jedného z 3 spôsobov, pričom daňovník má sám možnosť rozhodnúť sa pre niektorý z nich.
Dopredaj vozidiel v roku 2021
24. 8. 2020
Obsahom návrhu zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke je umožniť povoľovanie tzv. dopredajov vozidiel v roku 2021 pri kvantitatívnom obmedzení nie len na základe počtu predaných vozidiel v predchádzajúcom kalendárnom roku (rok 2020), kedy boli predaje zasiahnuté korona krízou.
Má sa umožniť kvantitatívne obmedzenia na základe počtu predaných vozidiel v roku 2019, ak tieto predaje boli vyššie.
Na vzniknutý stav zástupcovia Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky upozorňovali Európsku komisiu od apríla tohto roka s tým, že bolo žiadané prijať celoeurópske riešenie, ktoré by reagovalo na vzniknuté dopady. Zástupcovia Európskej komisie až 22. 7. 2020 oznámili členským štátom, že Európska komisia neprijme celoeurópske riešenie, pretože jednotlivé členské štáty boli korona krízou zasiahnuté rôzne. Preto si členské štátu majú prijať vlastné vnútroštátne opatrenia, keďže práve oni najlepšie poznajú, aký dopad má korona kríza na predaje vozidiel v jednotlivých štátoch.
Zástupcovia Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky navrhované vnútroštátne opatrenia v Slovenskej republiky konzultovali s Európskou komisiou, ktorá ich schválila ako vhodné opatrenia.