Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Kolíska práva

Nie je vládca nad zákonmi, ale zákony nad vládcom.

Dobromyseľnosť vyžaduje, aby sa urobilo, čo sa dohodlo.

Otcov zločin alebo trest nemôže nijako poškvrniť syna.

(Myšlienky bez cla)
Nebo je v nebi

Keď si ťava rohy pýta, obyčajne príde o ucho. (Židovské príslovie)

A čo to, pán Kohn, že vaša pani tak náhle zomrela? Čo jej bolo? Ale, ja ani sám neviem. Takto v noci ma zobudí a vraví: „Ty, Max, mne akosi nie je dobre.“ No a ja som jej povedal: „Ale, Sára, a komu je dnes dobre?!“

Každý má takého boha akého si zaslúži. (Troyat)

(Zrnká úsmevu)
Ako sa správajú veci - VIII. večer

Ak poobede zistíte, že ste v polovici "prvoradých" úloh, tak si pripomeňte čo vás učili v prvej ľudovej: prvé je len jedno, to čo je vedľa neho je druhé, tretie,... vaším problémom nie je veľký počet úloh, ale zle postavené priority.

Ak sa snažíte posunúť písomný referát šéfovi, ktorý je zvyknutý čerpať informácie počúvaním hlásení, tak mrháte papierom.

Veci sa zlepšujú len preto, aby sa vzápätí mohli neopraviteľne pokaziť.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Márnivosť môže byť nebezpečná

Kto dokáže z vlastného nedostatku urobiť prednosť, neumrie chudobný.

Nakoniec aj z dobrého jedna človeka rozbolí brucho.

Pri zlej konštelácii vecí človeku skríži plány aj mravec.

(Murphyho zákony v bájkach)
Rady podnikateľom

Staňte sa menšími a menšími, až budete najmenšími na svete. Návod Alexandra Veľkého na zníženie počtu pracovníkov.

Kým lenivý myslí, chytrý urobí.

Pes dvoch dvorov zdochne hladom.

(Myšlienky bez cla)

Vplyv ochrany spotrebiteľa na obchodníkov od 1. 7. 2024

21. 10. 2024 Za obchodníkov v súlade s novým zákonom o ochrane spotrebiteľa patri kamenné obchody a e-shopy.
Medzi najvýznamnejšie zmeny, ktoré prináša nový zákon pre obchodníkov (kamenné obchody i e-shopy) môžeme zaradiť tieto:
• zavedenie pojmu obchodník namiesto doposiaľ používaných pojmov predávajúci (v zákone o ochrane spotrebiteľa) a dodávateľ (v Občianskom zákonníku) - zavedením tohto nového pojmu sa zabezpečuje terminologická jednotnosť na národnej i európskej úrovni,
• rozšírenie informačných povinností – napr. povinnosť informovať spotrebiteľa o popredajnom servise, vrátane povinnosti poskytnutia kontaktných údajov obchodníka, na ktorých bude spotrebiteľovi k dispozícii (telefónne číslo a e-mail) alebo povinnosť informovať spotrebiteľa o znížení ceny tovaru (o zľave),
• vypustenie povinností, ktoré nadmerne zaťažujú obchodníkov (bez reálneho prínosu pre ochranu spotrebiteľov) – napr. vypustenie duplicitnej úpravy náležitostí dokladu o kúpe alebo vypustenie povinnosti zverejňovať oznam o plánovanom dočasnom zatvorení prevádzkarne aspoň 24 hodín vopred,
• zavedenie mechanizmu tzv. druhej šance – t. j. zavedenie viacerých inštitútov smerujúcich k upusteniu od uloženia sankcie v prípadoch, ak obchodníci dobrovoľne ukončia porušovanie právnych predpisov a uskutočnia nápravu v prospech poškodených spotrebiteľov,
• zavedenie nových zásad ukladania sankcií s cieľom zabrániť ukladaniu likvidačných pokút s tým, že sadzby pokút sú určené aj percentuálnym podielom z obratu obchodníka – napr. orgán dohľadu môže uložiť obchodníkovi za porušenie zákonnej povinnosti pokutu vo výške od 200 eur do 2 % obratu obchodníka za predchádzajúce účtovné obdobie, najviac 200 000 eur,
• zavedenie nového typu sankcie (pre e-shopy) – odstránenie alebo zmena obsahu uverejneného v online rozhraní alebo výmaz domény.
K

Podvodov s platobnými kartami stále ubúda

22. 2. 2019 Ľudia pri platení kartou už častejšie využívajú bezkontaktnú platbu než zadávanie PIN kódu. Slováci minulý rok platili kartami takmer 563 miliónov ráz. A z týchto všetkých platieb bolo až 59 percent realizovaných bezkontaktne. Tento spôsob platieb je pohodlný, no k údajom z karty sa môžu na určitú diaľku dostať aj kybernetickí zločinci. Dokonca tak, že ich obeť o tom ani netuší. Zdá sa však, že vydavatelia kariet a bankové domy prechod na bezkontaktné platby zvládli. „Rôzne podvody sa stávajú aj dnes, ale je ich rozhodne omnoho menej ako v minulosti,“ tvrdí Tomáš Kmiť z VÚB banky.
Po bezkontaktných platbách bude novým trendom platenie prostredníctvom mobilných telefónov. Takúto platbu pre smartfóny s Androidom vybavené technológiou NFC už ponúka väčšina bánk na Slovensku. Majitelia iPhonov stále takúto možnosť nemajú. To by sa však čoskoro malo zmeniť. „Predpokladám, že Apple Pay k nám príde niekedy v priebehu druhého až tretieho kvartálu. Tento rok však určite,“ prezradil Peter Géc zo Združenia pre bankové karty. Apple Pay funguje podobne ako Google Pay prostredníctvom kartových spoločností Master Card a Visa. Spoločnosť Apple im udelila mandát, aby tieto firmy zabezpečili Apple Pay z hľadiska technologickej infraštruktúry a zároveň oslovili banky, ktoré majú o túto technológiu záujem.
(Zdroj: hnonline.sk)

Slovenské elektrárne vlani znížili produkciu energie

20. 2. 2019 Najväčší producent elektrickej energie na Slovensku, spoločnosť Slovenské elektrárne (SE), vlani vyrobil najmenej elektriny za posledné roky. Vyplýva to z údajov podniku, do ktorého vlastníckej štruktúry v roku 2016 vstúpila skupina Energetický a priemyselný holding (EPH).
SE vlani vyrobili 18.638 gigawatthodín elektriny. V porovnaní s predchádzajúcim rokom to znamená pokles o 4,1 percenta a zároveň ide o najnižšiu produkciu od roku 2010. Podnik znížil výrobu vo všetkých typoch elektrární vrátane jadrových blokov, ktoré sa na celkových výkonoch firmy podieľali vlani takmer 80 percentami. Spotreba elektriny v krajine podľa SE vlani mierne klesla. Podnik sa na celkovej výrobe elektriny na Slovensku podieľa viac ako dvoma tretinami. Výkony firmy na jar roku 2015 ovplyvnilo ukončenie prenájmu najväčšej vodnej elektrárne v Gabčíkove na rieke Dunaj. Prevádzku tejto elektrárne prevzal pred štyrmi rokmi stáť po tom, čo slovenský súd dlhodobú zmluvu o prenájme elektrárne označil za neplatnú. SE dokončujú dva rozostavané bloky v jadrovej elektrárni Mochovce, kde sú už roky v prevádzke iné dva jadrové bloky. Dostavba elektrárne sa proti pôvodným odhadom oneskorí a predraží. Tretí blok elektrárne by mal byť podľa skorších informácií uvedený do prevádzky v tomto roku a štvrtý blok v budúcom roku.
(Zdroj: hnonline.sk)

Prístup ku elektronickej osobnej schránke

18. 2. 2019 Ide o jednu z elektronickej služieb finančnej správy. Podľa § 33 ods. 3 daňového poriadku je elektronická osobná schránka je elektronická schránka, ktorá je určená na komunikáciu s finančnou správou. Pre daňové subjekty je podstatná zmena v súvislosti s obsahovými náležitosťami rozhodnutia, ktoré sú uvedené v § 63 ods. 3 daňového poriadku taxatívnym výpočtom.
Podľa § 63 ods. 3 písm. f) daňového poriadku rozhodnutie v daňovom konaní musí obsahovať vlastnoručný podpis oprávnenej osoby s uvedením jej mena, priezviska a funkcie a odtlačok úradnej pečiatky; ak sa rozhodnutie vyhotovuje v elektronickej podobe, neobsahuje vlastnoručný podpis a odtlačok úradnej pečiatky, ale sa autorizuje podľa osobitného predpisu, ktorým je už uvedený zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov. Uvedené obsahové náležitosti rozhodnutia vydaného v daňovom konaní, teda aj uvedený § 63 ods. 3 písm. f) daňového poriadku je nevyhnutný z pohľadu posúdenia zákonnosti uvedeného rozhodnutia, čo ovplyvňuje rozhodnutie daňového subjektu v tom ohľade, či podá alebo nepodá odvolanie. Podaním odvolania sa na základe § 72 daňového poriadku spúšťa odvolacie konanie, ktoré znamená možnosť preskúmať už vydané, prvostupňové rozhodnutie správcu dane, čím sa predlžuje celé daňové konanie, ktoré prebieha. V § 122 ods. 3 daňového poriadku, ktorý upravuje účastníkov dražby hnuteľnej veci, sa v odseku 3 vypustila právna povinnosť predložiť správcovi dane výpis z obchodného registra nie starší ako jeden mesiac alebo jeho úradne overenú kópiu. Podobná právna úprava bola vykonaná v § 123 ods. 2 písm. c) daňového poriadku v súvislosti so zoznamom dražiteľov hnuteľnej veci a v § 135 ods. 1 písm. d) daňového poriadku v súvislosti s vyplňovaním individuálnej prezenčnej listiny dražiteľa nehnuteľnosti v konkrétnom prípade.

Podmienky v cestnej premávke sa budú od mája meniť

18. 2. 2019 Cieľom menšej novely zákona je odstrániť povinnosť prevádzkovateľa motorového vozidla, ktorým je právnická osoba zverujúca vozidlo inej osobe, viesť o prevádzke motorového vozidla a jeho vodičovi evidenciu s údajmi o mene a priezvisku vodiča, dátume a čase vedenia motorového vozidla, evidenčnom čísle vozidla a adrese pobytu vodiča.
Túto evidenciu je prevádzkovateľ povinný poskytnúť policajtovi na jeho výzvu podľa súčasného znenia § 6 ods. 6 zákona o cestnej premávke. Predkladatelia novely zákona sú toho názoru, že ponechanie súčasnej povinnosti je administratívnou záťažou pre podnikateľov, ktorá nie je nevyhnutná na účel plnenia úloh Policajného zboru na úseku bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Tento účel je možné dosiahnuť aj menej zaťažujúcou povinnosťou prevádzkovateľov, napr. v podobe povinnosti byť schopný uviesť meno a priezvisko osoby, ktorej bolo vozidlo zverené v dátume a čase, ktorý je pre policajný útvar relevantný. Takúto povinnosť by mala byť právnická osoba, osobitne malý a stredný podnikateľ bez rozsiahleho vozového parku, schopná poskytnúť aj bez nutnosti viesť celoročne detailnú evidenciu. V prípade veľkých podnikov, resp. právnických osôb, ktoré sú prevádzkovateľom väčšieho počtu vozidiel, bude vedenie evidencie nevyhnutné na plnenie navrhovaného rozsahu notifikačnej povinnosti aj bez nutnosti explicitne ustanoviť súčasný rozsah evidenčnej povinnosti.
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Ferdinand
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner