Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Informácie pre šéfa

Naproti tomu každá informácia, ktorú sa vám nepodarilo načas získať, ktorú sa vám nepodarilo načas získať, sa ukáže byť stopercentne správnou.

Reči sa hovoria a chlieb sa je, alebo inými slovami, informácia, ktorú krvopotne získate, sa netýka toho, čím sa práve zaoberáte.

Ak do pevnosti môže vyliezť osol s vrecom zlata, tak nie je nedobytná.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Svetlá budúcnosť

Starý lord príde neskoro večer domov. Verný služobník Ďuro mu pomáha vyzliecť si kabát a pritom si potichu mrmle: „Tak čo ty starý krokodíl, už zasa si bol v bare nasávať a obchytávať mladé dievčatá, čo?“ Slord, inokedy hluchý ako poleno, naraz odpovie: „Nie, môj milý, nie. Dnes som si bol kúpiť naslúchací strojček.“

„Ďuro, slady nepríde ku stolu?“ „Nie pane, dnes ráno ste ju ráčili zastreliť.“ „Ach áno, už si spomínam. Akurát som netušil, že preto bude tak dlho naštvaná.“

Slovenský slord sa rozčuľuje: „A berte na vedomie, doktorko, že len čo sa postavím na nohy, nájdem si iného osobného lekára!“ „Ale prečo, vaše slordstvo_“ „Môjmu sluhovi Ďurovi ste na angínu predpísali tie isté lieky ako mne!“

(Myšlienky bez cla)
Človek a spoločnosť

Ťažko môže byť šťastný ten, kto už chodí po tejto zemi.

Človek má tendenciu preceňovať realitu.

Je lepšie byť živým šakalom, ako mŕtvym levom. Najlepšie je byť živým levom. A obyčajne aj ľahšie.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Na čo má človek rozum

Byť chudobným nie je žiadna hanba, ale to je jediná pozitívna vec, ktorá sa dá o tom povedať. (Židovské príslovie)

Z každého pravidla existuje aspoň jedna výnimka. Platí to aj pre Kohnovo pravidlo zdravého rozumu: „Nad všetkým rozmýšľať!“ Niekedy totiž prílišné rozumovanie môže človeka pripraviť o rozum.

Aj logické uvažovanie môže byť niekedy životu nebezpečné.

(Zrnká úsmevu)

Vplyv ochrany spotrebiteľa na obchodníkov od 1. 7. 2024

21. 10. 2024 Za obchodníkov v súlade s novým zákonom o ochrane spotrebiteľa patri kamenné obchody a e-shopy.
Medzi najvýznamnejšie zmeny, ktoré prináša nový zákon pre obchodníkov (kamenné obchody i e-shopy) môžeme zaradiť tieto:
• zavedenie pojmu obchodník namiesto doposiaľ používaných pojmov predávajúci (v zákone o ochrane spotrebiteľa) a dodávateľ (v Občianskom zákonníku) - zavedením tohto nového pojmu sa zabezpečuje terminologická jednotnosť na národnej i európskej úrovni,
• rozšírenie informačných povinností – napr. povinnosť informovať spotrebiteľa o popredajnom servise, vrátane povinnosti poskytnutia kontaktných údajov obchodníka, na ktorých bude spotrebiteľovi k dispozícii (telefónne číslo a e-mail) alebo povinnosť informovať spotrebiteľa o znížení ceny tovaru (o zľave),
• vypustenie povinností, ktoré nadmerne zaťažujú obchodníkov (bez reálneho prínosu pre ochranu spotrebiteľov) – napr. vypustenie duplicitnej úpravy náležitostí dokladu o kúpe alebo vypustenie povinnosti zverejňovať oznam o plánovanom dočasnom zatvorení prevádzkarne aspoň 24 hodín vopred,
• zavedenie mechanizmu tzv. druhej šance – t. j. zavedenie viacerých inštitútov smerujúcich k upusteniu od uloženia sankcie v prípadoch, ak obchodníci dobrovoľne ukončia porušovanie právnych predpisov a uskutočnia nápravu v prospech poškodených spotrebiteľov,
• zavedenie nových zásad ukladania sankcií s cieľom zabrániť ukladaniu likvidačných pokút s tým, že sadzby pokút sú určené aj percentuálnym podielom z obratu obchodníka – napr. orgán dohľadu môže uložiť obchodníkovi za porušenie zákonnej povinnosti pokutu vo výške od 200 eur do 2 % obratu obchodníka za predchádzajúce účtovné obdobie, najviac 200 000 eur,
• zavedenie nového typu sankcie (pre e-shopy) – odstránenie alebo zmena obsahu uverejneného v online rozhraní alebo výmaz domény.
K

Elektrina pre domácnosti v budúcom roku môže zdražieť až o 15 percent

19. 8. 2021 Elektrina pre domácnosti v roku 2022 môže zdražieť až o 15 percent. Uviedol to Radoslav Igaz, hovorca Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, v reakcii na utorkové vyjadrenia predsedu opozičnej strany Smer-SD Roberta Fica.
ÚRSO ako odborný úrad podľa neho nekomentuje politické vyjadrenia. "Slovenskej verejnosti sme už vopred otvorene avizovali, že výrazné zdražovanie elektriny na svetových burzách bude mať vplyv na koncovú cenu elektriny na rok 2022, nárast pre domácnosti môže byť na úrovni až asi 15 percent," spresnil Igaz. ​"Radi by sme zdôraznili, že masívne zdraženie ceny elektriny na svetových burzách ÚRSO nedokáže ovplyvniť. Dôslednou reguláciou však Úrad pre reguláciu sieťových odvetví môže ovplyvniť iné zložky, ktoré tvoria konečnú cenu elektriny, ako napríklad cena za prenos, TPS (tarifa za prevádzkovanie systému, pozn. TASR), cena za distribúciu a podobne, a na tom už teraz naplno pracujeme," priblížil. Podľa Igaza platí, že Úrad v maximálne možnej miere využije všetky legislatívne a regulačné nástroje na ochranu záujmov slovenských domácností a zároveň na zabezpečenie spravodlivých a transparentných cien elektriny pre všetkých účastníkov trhu.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Predĺženie podporného obdobia v sociálnej poisťovni

16. 8. 2021 Sociálna poisťovňa predĺži podporné obdobie, ktoré uplynulo počas trvania krízovej situácie alebo v období šiestich mesiacov po jej ukončení po účinnosti zákona, najskôr odo dňa nasledujúceho po jeho uplynutí a podporné obdobie, ktoré uplynulo počas krízovej situácie pred účinnosťou zákona, najskôr od účinnosti zákona.
K predĺženiu dochádza na základe písomnej žiadosti poistenca, ktorú podá na tlačive určenom Sociálnou poisťovňou, ak a) dočasná pracovná neschopnosť poistenca trvá, b) dočasná pracovná neschopnosť poistenca, v súvislosti s ktorou uplynulo podporné obdobie, trvala alebo trvá z dôvodu sťaženého prístupu k poskytovanej zdravotnej starostlivosti v súvislosti s krízovou situáciou a c) je predpoklad, že poistenec po ukončení dočasnej pracovnej neschopnosti nebude mať z dôvodu dlhodobo nepriaznivého zdravotného stavu pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 40 % v porovnaní so zdravou fyzickou osobou. Posudkový lekár posudzuje splnenie podmienok uvedených v písm. b) a c) na základe potvrdenia ošetrujúceho lekára vydaného na tlačive určenom Sociálnou poisťovňou po predchádzajúcom vykonaní kontroly posudzovania spôsobilosti na prácu a určuje dĺžku predĺženia podporného obdobia, ak poistenec spĺňa tieto podmienky. Vystavenie potvrdenia sa považuje za zdravotný výkon na účely sociálneho poistenia podľa § 156 ods. 1 písm. f) zákona č. 461/2003 Z. z. v platnom znení. Podporné obdobie možno predĺžiť aj opakovane, v úhrne najdlhšie o jeden rok. Na konanie o predĺžení podporného obdobia sa primerane vzťahujú ustanovenia o dávkovom konaní. O predĺžení podporného obdobia sa písomné rozhodnutie nevyhotovuje; deň oznámenia rozhodnutia o predĺžení podporného obdobia je potrebné chápať ako deň výplaty prvého nemocenského v predĺženom podpornom období. Zamestnancovi a povinne nemocensky poistenej a povinne dôchodkovo poistenej samostatne zárobkovo činnej osobe sa prerušuje povinné nemocenské poistenie, povinné dôchodkové poistenie a povinné poistenie v nezamestnanosti odo dňa nasledujúceho po uplynutí podporného obdobia. Do podporného obdobia sa nezapočítavajú predchádzajúce obdobia dočasnej pracovnej neschopnosti. Samostatne zárobkovo činná osoba je povinná oznámiť príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie povinného nemocenského poistenia a povinného dôchodkového poistenia do ôsmich dní od prerušenia.
K

Zmeny v nároku na dávku, zmeny v nároku na výplatu dávky a zmeny sumy dávky

16. 8. 2021 Výplata materského sa zastaví na žiadosť poberateľa uvedenej dávky najneskôr od splátky materského splatnej v kalendárnom mesiaci nasledujúcom po kalendárnom mesiaci, v ktorej sa žiadosť doručila Sociálnej poisťovni.
ýplata starobného dôchodku sa zastaví aj na žiadosť poberateľa tohto dôchodku najneskôr od splátky tohto dôchodku splatnej v treťom kalendárnom mesiaci nasledujúcom po kalendárnom mesiaci, v ktorom sa žiadosť poberateľa tohto dôchodku doručila citovanej inštitúcii.
K

Zánik nároku na tehotenské

12. 8. 2021 Nárok na tehotenské zaniká dňom skončenia tehotenstva, t. j. dňom pôrodu, dňom spontánneho potratu alebo dňom umelého prerušenia tehotenstva.
Rovnako, ako ostatné dávky nemocenského poistenia (nemocenské, ošetrovné, vyrovnávacia dávka a materské), aj tehotenské sa poskytuje za kalendárne dni. A poskytuje sa aj za dni, kedy má poistenkyňa príjem alebo poberá iné dávky.
K
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Viktória
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner