Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Otázky na rádio Jerevan

Platí aj pre podnikateľa: Kto do teba kameňom, ty doňho chlebom“? Nie, tu platí: kto do teba kameňom, ty doňho nástražným systémom.

Čo je najúčinnejším nástrojom na likvidáciu konkurencie? Mätež jazykov pri stavbe Babylonskej veže.

Daňový úrad je dielom božím alebo satanovým? Ako sa to vezme. Pre toho, kto dane platí, to je trest boží. Toho, kto ich neplatí, čakajú muky pekelné.

(Myšlienky bez cla)
Všetko má svoj koniec

Tajomstvom pružného postoja je nerozhodnosť.

Život je najrozšírenejšia a najchytľavejšia pohlavná choroba, ktorá sa v sto percentách prípadov končí smrťou.

Všetko má svoj koniec, iba veci sa kazia bez konca.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Aj koniec má svoj čas - posledný večer

Riadiť vlastný čas znamená snažiť sa sledovať, na čo venujete to málo času, o ktorom môžete sám rozhodovať.

Hlavným prínosom odborného pracovníka nie je produkcia hmotných vecí, ale generovanie nových myšlienok a odovzdávanie znalostí.

Ak sa zistí, že ľudia schôdzujú viac ako štvrtinu pracovného času, je to príznakom toho, že ide o organizáciu, v ktorej sa schôdzovanie stalo cieľom.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Človek a hlúposť

Iba dve veci sú nekonečne veľké: vesmír a ľudská hlúposť. Avšak zatiaľ sa podarilo dokázať len to druhé.

Hlúposť je dedičná, môžete ohlúpnuť z vlastných detí.

Aj hlupák vie, že používanie uší je ďaleko bezpečnejšie, ako používanie jazyka. Ale nedá mu to.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Murphyho zákony a komentáre

Keď dvaja vidia to isté, nemusí to byť to isté.

Moc je moc a peniaze sú peniaze.

Prach si a v prach sa obrátiť, ale predtým si svoje odskáčeš.

(Murphyho zrnká II)

Vplyv ochrany spotrebiteľa na obchodníkov od 1. 7. 2024

21. 10. 2024 Za obchodníkov v súlade s novým zákonom o ochrane spotrebiteľa patri kamenné obchody a e-shopy.
Medzi najvýznamnejšie zmeny, ktoré prináša nový zákon pre obchodníkov (kamenné obchody i e-shopy) môžeme zaradiť tieto:
• zavedenie pojmu obchodník namiesto doposiaľ používaných pojmov predávajúci (v zákone o ochrane spotrebiteľa) a dodávateľ (v Občianskom zákonníku) - zavedením tohto nového pojmu sa zabezpečuje terminologická jednotnosť na národnej i európskej úrovni,
• rozšírenie informačných povinností – napr. povinnosť informovať spotrebiteľa o popredajnom servise, vrátane povinnosti poskytnutia kontaktných údajov obchodníka, na ktorých bude spotrebiteľovi k dispozícii (telefónne číslo a e-mail) alebo povinnosť informovať spotrebiteľa o znížení ceny tovaru (o zľave),
• vypustenie povinností, ktoré nadmerne zaťažujú obchodníkov (bez reálneho prínosu pre ochranu spotrebiteľov) – napr. vypustenie duplicitnej úpravy náležitostí dokladu o kúpe alebo vypustenie povinnosti zverejňovať oznam o plánovanom dočasnom zatvorení prevádzkarne aspoň 24 hodín vopred,
• zavedenie mechanizmu tzv. druhej šance – t. j. zavedenie viacerých inštitútov smerujúcich k upusteniu od uloženia sankcie v prípadoch, ak obchodníci dobrovoľne ukončia porušovanie právnych predpisov a uskutočnia nápravu v prospech poškodených spotrebiteľov,
• zavedenie nových zásad ukladania sankcií s cieľom zabrániť ukladaniu likvidačných pokút s tým, že sadzby pokút sú určené aj percentuálnym podielom z obratu obchodníka – napr. orgán dohľadu môže uložiť obchodníkovi za porušenie zákonnej povinnosti pokutu vo výške od 200 eur do 2 % obratu obchodníka za predchádzajúce účtovné obdobie, najviac 200 000 eur,
• zavedenie nového typu sankcie (pre e-shopy) – odstránenie alebo zmena obsahu uverejneného v online rozhraní alebo výmaz domény.
K

Ďalšie investície pre Slovensko

18. 2. 2010 Na Slovensko smerujú ďalšie spoločnosti, ktoré pôsobia v oblasti spotrebnej elektroniky a dodávatelia pre našich už existujúcich investorov. Potvrdil to štátny tajomník ministerstva hospodárstva. Konkrétne podmienky sú však v štádiu rokovaní.
Na Slovensko by mal prísť taiwanský výrobca elektroniky AU Optronics, ktorý by mal postaviť v Trenčíne závod na LCD panely za vyše 190 miliónov eur a zamestnať 1300 pracovníkov. V súčasnosti je potrebné udržať prílev zahraničných investorov. Slovensko je pre nich podľa Andrewa Cahna, výkonného riaditeľa britskej spoločnosti UK Trade and Investment veľmi atraktívne a v budúcnosti by malo byť ešte atraktívnejšie. Pozíciu Slovenska v tomto roku i v tých nasledujúcich ratingové agentúry hodnotia pozitívne, a považujú ich za najlepšie z krajín V4. V kvalite podmienok na podnikanie by sme mali predbehnúť všetky štáty strednej a východnej Európy. Jedným z pilierov úspešnosti krajiny je kvalitné školstvo, na atraktívnosti by nám malo pridať aj zníženie hranice investícií na poskytovanie pomoci a odstránenie administratívnych prekážok v biznise. Problémom zostáva aj imidž našej krajiny. Briti napríklad vedia, že existuje Rakúsko, Nemecko a možno Česko, ale nepoznajú Slovensko. Ak chceme priťahovať nových investorov, musíme sa zviditeľniť. Prvoradá je konkurencieschopnosť. Dôležitým faktorom, ktorý treba zmeniť, je celkový prístup inštitúcií, súkromných i štátnych, v oblasti etiky, efektívnosti a vymožiteľnosti práva. Ďalšími krokmi by malo byť aj zvýšenie podpory strategických a technologických centier a rozvoj cestovného ruchu.
(Zdroj: HNONLINE)

Slovnaft zvýšil objem predaja ropných výrobkov

18. 2. 2010 Napriek hospodárskej recesii a globálnemu pretlaku ponuky ropných produktov na trhoch sa podarilo skupine Slovnaft v roku 2009 medziročne zvýšiť predaj rafinérskych výrobkov na exportných trhoch o 5,6 %. Na celkovej predaji skupiny Slovnaft tak export predstavoval podľa hovorcu spoločnosti 74,6 %.
Skupina Slovnaft tak vďaka exportu napriek pretrvávajúcej ekonomickej kríze zvýšila celkový objem predaja ropných výrobkov v roku 2009 o 1,1 %. Na domácom trhu predaj v roku 2009 medziročne klesol o 11,2 %. Napriek tomu, že i objem predaja výrobkov sa medziročne zvýšil, tržby z ich predaja v minulom roku v porovnaní s rokom 2008 klesli až o 32 %. Podľa hovorcu sú hlavným faktorom poklesu tržieb nižšie kótované ceny ropných výrobkov. V roku 2009 prevádzková strata skupiny Slovnaft dosiahla 62,1 milióna eur v porovnaní so ziskom 55,4 milióna eur v roku 2008. Prevádzkovú stratu ovplyvnil najmä nepriaznivý vývoj externého prostredia v dôsledku globálnej ekonomickej krízy, najmä v podobe výrazne nižších kótovaných cien palív. V prípade motorovej nafty, ktorá tvorí približne polovicu tržieb skupiny Slovnaft, bol prepad spracovateľských marží (tzv. crack spreadov) oproti minulému obdobiu zaznamenaný o 68 %, čo výrazne ovplyvnilo prevádzkový výsledok. Naopak, k zlepšeniu došlo v petrochemickom segmente, ktorý v porovnaní s rokom 2008 zredukoval prevádzkovú stratu o 21,5 milióna eur. V roku 2009 vzrástol zahraničný predaj polymérov v roku 2009 o 10,2 %, zatiaľ čo predaj na domácom trhu mierne poklesol o 0,1 %. Vplyv nepriaznivého externého prostredia v štvrtom štvrťroku 2009 naďalej pretrvával, k čomu sa pridal aj sezónny pokles predaja ako i vplyv jednorazových položiek. V týchto podmienkach sa skupina Slovnaft naďalej sústredila na systematické opatrenia v snahe znížiť vplyv hospodárskej recesie. V tomto mimoriadne ťažkom prostredí sa skupine Slovnaft podarilo nielen znížiť prakticky všetky prevádzkové náklady a udržať si trhové pozície doma i v okolitých krajinách, ale zachovala si i finančnú stabilitu.
(Zdroj: HNONLINE)

Štúrovská celulózka zaujala dvoch investorov

11. 2. 2010 Írsko-holandský papierenský koncern Smurfit Kappa zverejnil už pred pol rokom, že na jar tohto roku uzavrie tuzemskú celulózku v juhoslovenskom Štúrove. Napokon môže však dôjsť k jej oživeniu a záchrane vyše tristo pracovných miest. Smurfit Kappa rokuje o predaji so záujemcami z juhočeskej papierenskej spoločnosti JIP-Papírny Větřní a nadnárodného koncernu Mondi.
Rokovania sú ešte len na začiatku a žiadna konkrétna ponuka nepadla. V prípade českej firmy by papierenskú výrobu v Štúrove mohla zachrániť spoločnosť, ktorá v nedávnej minulosti mala problémy s vlastnými dlhmi a vysokými stratami. Po vstupe terajšieho vlastníka – českého podnikateľa z oblasti kamiónovej dopravy a stavebníctva Josefa Hanzalíka sa JIP-Papírny dostali do oveľa lepšej kondície. Podnik ležiaci blízko Českého Krumlova už vlani získal severočeské Olšanské papírny neďaleko Olomouca. Druhý najväčší český výrobca papiera dnes v oboch fabrikách zamestnáva 700 ľudí a ročne vyrába papierové produkty za dve a štvrť miliardy českých korún. Rokovania medzi zmienenými spoločnosťami Smurfit Kappa a Mondi novinám potvrdili viaceré dôveryhodné zdroje.
(Zdroj: ETREND)

Zahraničný obchod po 15 rokoch opäť v prebytku

11. 2. 2010 Vlani v decembri vzrástol slovenský export medziročne prvýkrát od septembra 2008, a to o 10,7 %. V porovnaní s rokom 2008 dovoz zostal nezmenený. Vyplýva to z predbežných údajov Štatistického úradu zverejnených dnes.
Celkový vlaňajší objem vývozov sa prepadol o pätinu, dovozy klesli o takmer štvrtinu. Za celý rok 2009 vývoz prevýšil dovoz o 1,26 miliardy eur. Ide o prvý celoročný prebytok zahraničného obchodu od roku 1994. V dvanástom mesiaci roku 2009 stúpol vývoz na 3,22 miliardy eur. V novembri sa po revízii medziročne prepadol o 0,7 %. Štatistici pôvodne za november vykázali rast exportu o 2,7 %. V decembri sa oproti roku 2008 dovoz nezmenil a dosiahol 3,28 miliardy eur. V novembri sa znížil o 9,3 %. V decembri sa obchodná bilancia dostala do schodku, dovozy prevýšili vývozy o 56,6 milióna eur. Zahraničný obchod bol pritom v novembri ešte v prebytku 150,9 milióna eur. Za celý rok 2009 sa vývoz oproti roku 2008 prepadol o 19,9 % a dosiahol 39,68 miliardy eur. Dovozy poklesli o 23,6 percenta na 38,43 miliardy eur. Bilancia sa oproti rovnakému obdobiu roka 2008 výrazne zlepšila, a to o viac ako dve miliardy eur.
(Zdroj: ETREND)
jún 2025
T po ut st št pi so ne
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
24 9 10 11 12 13 14 15
25 16 17 18 19 20 21 22
26 23 24 25 26 27 28 29
27 30 1 2 3 4 5 6
Dnes má meniny Vasil
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner