Vplyv ochrany spotrebiteľa na obchodníkov od 1. 7. 2024
21. 10. 2024
Za obchodníkov v súlade s novým zákonom o ochrane spotrebiteľa patri kamenné obchody a e-shopy.
Medzi najvýznamnejšie zmeny, ktoré prináša nový zákon pre obchodníkov (kamenné obchody i e-shopy) môžeme zaradiť tieto:
• zavedenie pojmu obchodník namiesto doposiaľ používaných pojmov predávajúci (v zákone o ochrane spotrebiteľa) a dodávateľ (v Občianskom zákonníku) - zavedením tohto nového pojmu sa zabezpečuje terminologická jednotnosť na národnej i európskej úrovni,
• rozšírenie informačných povinností – napr. povinnosť informovať spotrebiteľa o popredajnom servise, vrátane povinnosti poskytnutia kontaktných údajov obchodníka, na ktorých bude spotrebiteľovi k dispozícii (telefónne číslo a e-mail) alebo povinnosť informovať spotrebiteľa o znížení ceny tovaru (o zľave),
• vypustenie povinností, ktoré nadmerne zaťažujú obchodníkov (bez reálneho prínosu pre ochranu spotrebiteľov) – napr. vypustenie duplicitnej úpravy náležitostí dokladu o kúpe alebo vypustenie povinnosti zverejňovať oznam o plánovanom dočasnom zatvorení prevádzkarne aspoň 24 hodín vopred,
• zavedenie mechanizmu tzv. druhej šance – t. j. zavedenie viacerých inštitútov smerujúcich k upusteniu od uloženia sankcie v prípadoch, ak obchodníci dobrovoľne ukončia porušovanie právnych predpisov a uskutočnia nápravu v prospech poškodených spotrebiteľov,
• zavedenie nových zásad ukladania sankcií s cieľom zabrániť ukladaniu likvidačných pokút s tým, že sadzby pokút sú určené aj percentuálnym podielom z obratu obchodníka – napr. orgán dohľadu môže uložiť obchodníkovi za porušenie zákonnej povinnosti pokutu vo výške od 200 eur do 2 % obratu obchodníka za predchádzajúce účtovné obdobie, najviac 200 000 eur,
• zavedenie nového typu sankcie (pre e-shopy) – odstránenie alebo zmena obsahu uverejneného v online rozhraní alebo výmaz domény.
K
Aj na trhoviskách sa budú kontrolovať bločky
23. 6. 2014
Kontroly na trhoviskách budú zamerajú na dodržiavanie zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnici, to znamená teda na vydávanie bločkov.
Kontrola sa bude týkať bufetov s občerstvením alebo stánkov s rozličným tovarom, ktorí majú povinnosť pri predaji tovaru vystavovať bloky z registračnej pokladne. Blok je podľa zákona podnikateľ povinný vystaviť bez zbytočného odkladu po prijatí hotovosti. Kontrolu budú vykonávať colníci a daniari počas nasledujúcich týždňov pri kontrolných nákupoch po trhoviskách na celom Slovensku.
S vyberaním parkovného pred nemocnicami sa neskoncuje
11. 6. 2014
Novela zákona o zdravotnej starostlivosti nebola podporená.
Cieľom bolo, aby parkovanie pri nemocniciach a zdravotníckych zariadeniach bolo zadarmo. Zákon mal garantovať, že parkoviská vo vlastníctve štátu, samosprávneho kraja alebo obce pri zdravotníckych zariadeniach budú pre pacientov a zdravotníckych pracovníkov bezplatné.
Ako naložiť s nasporenou sumou v druhom pilieri? Rozhodnúť sa bude môcť len 20 percent sporiteľov
4. 6. 2014
Peniaze na ruku naraz či po častiach si totiž budú môcť dovoliť podľa prepočtu rezortu práce tí, ktorých plat sa pohybuje na úrovni 1,25-násobku priemernej mzdy. V súčasnosti je to 1 030 v eur hrubom.
Približne 300-tisíc ľudí tak dostane šancu rozhodnúť sa, či chcú z druhého piliera čerpať len dôchodok, alebo si chcú časť peňazí vybrať hneď. Splnia totiž kľúčovú podmienku – ich štátna a súkromná penzia bude dokopy viac ako 550 eur. Kto na túto hranicu nedosiahne, musí sa uspokojiť len s pravidelným dôchodkom. V praxi si tak budú môcť vybrať tí sporitelia, ktorí zarábajú aspoň 1 030 eur v hrubom.
Viac ľudí sa bude môcť dostať k hotovosti z II. piliera
30. 5. 2014
Časť penzijných úspor z druhého dôchodkového piliera si po zakúpení doživotnej penzie nakoniec bude môcť vybrať väčšie množstvo sporiteľov, ako pôvodne navrhovalo ministerstvo práce a sociálnych vecí.
Možnosť výberu časti nasporenej sumy sa má týkať najmä tých sporiteľov, ktorých zárobok je nad 1,25-násobkom priemernej mzdy, čo je v súčasnosti 1 030 eur. Ich dôchodok z prvého, priebežného piliera sa totiž v rámci solidarity kráti, a preto by mal byť ich dvojpilierový dôchodok vyšší, ako by bol dôchodok len z prvého piliera.