Vnútropodnikové účtovníctvo v s.r.o.
11. 9. 2023
Aj v prípade spoločnosti s ručením obmedzeným platí, že organizácia vnútropodnikového účtovníctva a spôsob jeho účtovnej aplikácie sú plne v kompetencii samotnej účtovnej jednotky.
Pre účely organizácie vnútropodnikového účtovníctva je nevyhnutné definovať jeho podstatný účel, ktorým môže vo všeobecnosti byť:
- získavanie informácií pre široko zamerané riadenie nákladov a výnosov za s.r.o. ako celok a v rozdelení podľa jednotlivých procesov a činností,
- získavanie informácií pre hodnotenie hospodárnosti a efektívnosti jednotlivých výrobkov, prác a služieb, pričom sa porovnávajú skutočné náklady na jednotlivé výkony s vopred stanovenými nákladmi a prijímajú sa cenové úvahy a rozhodnutia,
- získavanie informácií pre hodnotenie hospodárnosti a efektívnosti v jednotlivých vnútropodnikových útvaroch s.r.o., pričom sa tieto informácie využívajú za účelom vyjadrenia prínosu týchto útvarov k celopodnikovým výsledkom, k odmeňovaniu zamestnancov jednotlivých útvarov a pod.
Vedenie vnútropodnikového účtovníctva je upravené v rámci § 6 Opatrenia MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v z.n.p. V zmysle uvedeného ustanovenia možno vnútroorganizačné účtovníctvo organizovať:
a) v rámci analytických účtov k finančnému účtovníctvu, pričom sa využijú účty Vnútroorganizačné náklady a Vnútroorganizačné výnosy, ktoré sa zaradia do účtových skupín 59 a 69,
b) v samostatnom účtovnom okruhu, pre ktorý sa vytvoria účty v rámci voľných účtových tried 8 a 9 a ich obsahová náplň,
c) kombináciou uvedených postupov podľa písmen a) a b).
Platí tiež, že vo vnútroorganizačnom účtovníctve môže byť obdobie účtovania a vykazovania kratšie ako účtovné obdobie. Spojovacie účty preukazujúce nadväznosť medzi finančným účtovníctvom a vnútroorganizačným účtovníctvom pri jeho organizácii v samostatnom účtovnom okruhu sa vytvárajú v rámci účtových tried 8 a 9 alebo ich funkciu nahrádza technické spracovanie dát. Potrebné je tiež poznamenať, že účty vnútroorganizačného účtovníctva je potrebné uviesť v rámci účtového rozvrhu účtovnej jednotky.
Jedenkrát a dosť. Zákon proti byrokracii ušetrí ročne milióny
4. 5. 2018
Zákon proti byrokracii z dielne úradu vicepremiéra pre investície a informatizáciu dnes schválili dva parlamentné výbory. Zmyslom zákona je zrušiť povinnosť úradov pýtať od občanov a podnikateľov výpis a odpis z registra trestov, ako aj výpisy z katastra nehnuteľností, obchodného registra a živnostenského registra. Novela zákona prináša nové technické riešenie.
„Tento zákon je prvým krokom k zásade jedenkrát a dosť, čo znamená, že občania už nebudú musieť na úrady nosiť potvrdenia, ktoré si úrady vedia zabezpečiť aj z elektronických registrov štátu,“ povedal podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Richard Raši. Dodal, že v roku 2017 občania a podnikatelia na úrady doniesli viac ako milión výpisov*, ktoré si podľa nášho zákona už budú úrady vymieňať medzi sebou. Očakávame ročnú úsporu cca 13 mil. eur, ktorá spočíva v šetrení občanov a podnikateľov na správnych poplatkoch, cestovných nákladoch a čase. V roku 2017 občania a podnikatelia strávili pri získavaní týchto výpisov až 620 000 hodín. Poslanci dvoch výborov NR SR (výboru pre financie a rozpočet a ústavnoprávneho výboru) dnes takmer jednomyseľne naprieč politickým spektrom schválili návrh zákona o opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy (zákon proti byrokracii). Ide o jeden z najzložitejších zákonov, pretože mení 167 iných zákonov a úrady budú musieť novelizovať aj 68 vyhlášok. Správne fungovanie si vyžaduje aj optimálne technické riešenie: prepojenie so zdrojovými registrami údajov, presun informačného systému CSRÚ (centrálna správa referenčných údajov) do vládneho cloudu a pripravenosť partnerov. „Na začiatku budeme úradom pomáhať v pripájaní systémov, ale následne budeme dohliadať na to, ako si plnia svoje povinnosti. Chceme, aby v deň, kedy zákon vstúpi do účinnosti, bolo technické riešenie vrátane manuálov a prístupov pre používateľov kompletné a nemuseli sme úradom udeľovať pokuty alebo naďalej z ľudí robiť poštárov,“ zdôraznil vicepremiér Raši. Technické riešenie pre odbúranie výpisov sa buduje ako nadstavba centrálneho informačného systému CSRÚ. Je potrebné ho zosúladiť s novým nariadením EÚ o ochrane osobných údajov GDPR, ktoré bude platiť od konca mája tohto roku. „Od 1. septembra bude účinná novela katastrálneho zákona. Aj tú je potrebné zosúladiť s účinnosťou nášho zákona. Keby sme tak neurobili, nebolo by možné sprostredkovať listy vlastníctva s plombou alebo rodným číslom, ktoré úradníci potrebujú pre rozhodovanie v správnom konaní,“ doplnil Raši. Od začiatku septembra Odbúranie papierových výpisov bude zavádzané postupne. Už o pár mesiacov, od 1. septembra, by elektronickú podobu mali mať výpisy z obchodného a živnostenského registra a listy vlastníctva. Výpisov z registra trestov sa to bude týkať od 1. januára 2019. Prepojenie s registrom trestov je nadštandardný proces, pretože údaje v tomto registri sú najcitlivejšie a musia sa poskytovať špeciálnym režimom. Z tohto dôvodu je potrebné dobudovať špeciálny šifrovaný prenos, či kontrolovanie prístupov a účelov použitia údajov.
(Zdroj: aktualne.centrum.sk)
Zákon o cestnej premávke
2. 5. 2018
V máji nadobúdajú účinnosť zmeny v cestnej premávke.
Zákon o cestnej premávke upravuje pravidlá cestnej premávky, práva a povinnosti osôb v súvislosti s cestnou premávkou, pôsobnosť orgánov verejnej správy na úseku organizácie riadenia cestnej premávky, vedenie vozidiel, evidenciu vozidiel a správne delikty za porušenie tohto zákona. Vyhláškou sa upravuje vykonávanie zákona o cestnej premávke.
Nový zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke
2. 5. 2018
Zákonom o prevádzke vozidiel v cestnej premávke sa upravuje:
- schvaľovanie na prevádzku v cestnej premávke vozidiel, systémov, komponentov, samostatných technických jednotiek, spaľovacích motorov necestných pojazdných strojov, častí alebo vybavenia, ktoré môžu predstavovať vážne nebezpečenstvo pre správne fungovanie systémov, požiadavky na ich uvedenie na trh, sprístupnenie na trhu a uvedenie do prevádzky v cestnej premávke,
- doklady vozidla,
- prevádzka vozidiel v cestnej premávke,
- cestné technické kontroly vrátane systému kontroly upevňovania nákladu,
- technické služby na úseku prevádzky vozidiel v cestnej premávke,
- kontroly vozidiel (technické kontroly, emisné kontroly, kontroly originality a cestné technické kontroly) a montáž plynových zariadení vo vozidlách, kontroly v nakladajúcej organizácii,
- pôsobnosť orgánov verejnej správy,
- zodpovednosť za porušenie povinností na úseku prevádzky vozidiel v cestnej premávke.
Autorské právo – autorskoprávna ochrana
30. 4. 2018
Autorský zákon posilňuje postavenie autora pri rokovaní o licenčnej odmene a iných podmienkach licenčnej zmluvy, zavádza inštitút odstúpenia od licenčnej zmluvy za nevyužívanie licencie a upravuje nový zmluvný podtyp - rozšírenú hromadnú licenčnú zmluvu.
Úlohou licenčnej zmluvy je vysporiadať nielen práva k dielam autorov, ktorých zastupuje organizácia kolektívnej správy, ale aj práva k dielam nezastupovaných autorov.