Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Vláda zaradila výstavbu a dobudovanie rýchlostných a diaľničných úsekov medzi strategické investície

14. 11. 2024 Navrhovaný úsek R4 s dĺžkou vyše 55 kilometrov prechádza okresmi Prešov a Svidník. Stavba zahŕňa štyri mimoúrovňové križovatky, 66 mostov na R4, 12 mostov nad R4 a sedem mostov mimo R4. Rýchlostná cesta R4 v úseku od hraníc s Poľskom po Lipníky bude tiež patriť medzi strategické investície. Na návrh Ministerstva dopravy SR to v stredu schválila vláda. Nový úsek rýchlostnej cesty by mal v budúcnosti slúžiť na zvýšenie plynulosti a bezpečnosti dopravy a tiež odbremeniť okolité obce od tranzitnej dopravy. Navrhovaný úsek R4 s dĺžkou vyše 55 kilometrov prechádza okresmi Prešov a Svidník. Stavba zahŕňa štyri mimoúrovňové križovatky, 66 mostov na R4, 12 mostov nad R4 a sedem mostov mimo R4. Počíta tiež s tromi ekoduktmi a dvomi odpočívadlami. Investorom projektu je Národná diaľničná spoločnosť. Určiť projekt ako strategickú investíciu umožňuje zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete, ktorý podpísal prezident Peter Pellegrini 26. júna. Tento zákon poslanci Národnej rady schválili opätovne po tom, ako ho vetovala predchádzajúca hlava štátu Zuzana Čaputová. Cieľom právnej normy je urýchliť výstavbu projektov vo verejnom záujme.
Aj projekt vybudovania diaľnice D1 až po hranicu s Ukrajinou vláda na svojom rokovaní zaradila medzi strategické investície. Investičný projekt zahŕňa výstavbu nového úseku diaľnice D1 od Bidoviec po štátnu hranicu s Ukrajinou v dĺžke 72 kilometrov. "Realizácia projektu D1 Bidovce - štátna hranica Slovenská republika/Ukrajina predstavuje významný krok v rámci rozvoja dopravnej infraštruktúry Slovenskej republiky. Projekt prispieva k zvýšeniu plynulosti a bezpečnosti cestnej dopravy, znižuje záťaž na existujúce komunikácie a zlepšuje životné prostredie pre obyvateľov dotknutých oblastí. Zároveň bude predstavovať významný koridor pre budúcu obnovu Ukrajiny," píše sa v predkladacej správe. Začiatok výstavby je naplánovaný na prvý kvartál 2028, práce by mali potrvať tri roky. Úsek je zaradený do základnej transeurópskej dopravnej siete na Slovensku. Súčasťou diaľnice má byť sedem mimoúrovňových križovatiek i dve odpočívadlá - Michalovce a Vyšné Nemecké, protihlukové steny, mosty a ekodukty. Investorom projektu je Národná diaľničná spoločnosť.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

Z alternatívnych pohonov štát plánuje podporiť zatiaľ iba elektrické autá

15. 11. 2019 Kúpu elektromobilov by mal štát podporiť už v najbližšej dobe. Ministerstvo hospodárstvo SR plánuje aktuálne v rámci automobilov na alternatívne pohony podporiť formou dotácií iba elektrické autá. "Zákon o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva SR umožňuje v budúcnosti pristúpiť k podpore všetkých alternatívnych palív a kategórií vozidiel, ktoré sú v zákone uvedené. V najbližšom období plánuje rezort hospodárstva vyhlásiť výzvu len na podporu kúpy batériových a plug-in hybridných elektrických vozidiel kategórie M1 a N1.
V súčasnosti sa výzva na podporu vozidiel s iným alternatívnym pohonom nepripravuje," uviedol pre agentúru SITA hovorca ministerstva Maroš Stano. Vláda pritom v stredu schválila revíziu a aktualizáciu Národného politického rámca pre rozvoj trhu s alternatívnymi palivami, v ktorom sú prvýkrát definované národné ciele pre rozvoj vodíka ako alternatívneho paliva. Jeho súčasťou je aj sedem nových opatrení týkajúcich sa tejto oblasti. Medzi ne patrí napríklad vytvorenie finančného mechanizmu na umožnenie podpory nákupu vozidiel s alternatívnym pohonom, ako aj podpora rozvoja infraštruktúry pre alternatívne palivá, či podpora využívania alternatívneho paliva CNG (stlačený zemný plyn) a LNG (skvapalnený zemný plyn) v doprave. Pôvodne pritom rezort v dokumente v rámci opatrení navrhoval i oslobodenie alebo zníženie spotrebnej dane zo zemného plynu v prípade stlačeného, ako aj skvapalneného zemného plynu použitého v doprave, ale aj dočasné oslobodenie od platieb diaľničného mýta pre vozidlá na pohon CNG alebo LNG do roku 2025. Obe opatrenia však z textu vypadli. Ako objasnil hovorca ministerstva Maroš Stano, dôvodom boli zásadné pripomienky rezortov dopravy a financií v rámci medzirezortného pripomienkového konania. Kúpu elektromobilov by mal štát podporiť už v najbližšej dobe. Výška príspevku na kúpu batériového elektromobilu bude 8 000 eur, v prípade plug-in hybridu to bude 5 000 eur. Získať ho budú môcť samosprávy, podnikatelia aj občania. Podrobnosti bude obsahovať program, ktorý rezort vyhlási ešte v tomto roku. Celková dotácia vo výške 5 mil. eur bude určená na kúpu osobných a ľahkých úžitkových vozidiel. Ministerstvo nadväzuje na pilotný projekt podpory kúpy ekologických vozidiel, ale v ešte výraznejšej forme. Kúpa elektromobilov bola v prípade pilotného projektu podporená sumou 3,5 mil. eur.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)

Realitné fondy budú ako dlhopisy

13. 11. 2019 Svetu profesionálnej správy financií sa na Slovensku darí. Až na výnimky je zhodnotenie peňazí vo fondoch združených v Slovenskej asociácii správcovských spoločností stabilne pozitívne, bez ohľadu na riziká v makroprostredí či v menovej politike hlavných centrálnych bánk sveta.
Odborná konferencia správcovskej asociácie, ktorá sa konala 7. a 8. novembra v hoteli Zochova chata pri Modre, prvýkrát ponúkla aj špeciálnu panelovú diskusiu o realitných fondoch na Slovensku.
(Zdroj: hnonline.sk)

Ukrajinský Naftogaz sa vyhráža Slovensku

11. 11. 2019 Ide o spor, ktorý sa vlečie už roky. Ukrajinská spoločnosť Naftogaz, ktorá je hlavným prepravcom plynu do Európskej únie, sa sporí s talianskou energofirmou IUGAS. Ešte v roku 2003 uzavreli dohodu, podľa ktorej má Naftogaz predávať IUGAS-u zemný plyn a dodávať ho do meracej stanice na hranici Ukrajiny a Slovenska. Avšak od mája 2007 Naftogaz plyn nedodával v dohodnutom objeme. Preto Taliani prípad posunuli na štokholmský arbitrážny súd. Ten rozhodol v ich prospech.
A teraz do celého prípadu vstupuje Slovensko. Naše súdy dali za pravdu Štokholmu a rozhodli, že ukrajinský plyn má na našom území zabaviť exekútor a „odovzdať“ ho Talianom. To sa dnes aj deje.
(Zdroj: hnonline.sk)

Zvýšenie bankového odvodu ohrozí stabilitu celej SK ekonomiky

8. 11. 2019 Zamestnávatelia združení v Republikovej únii zamestnávateľov (RÚZ) zásadne nesúhlasia s predĺžením platnosti a zdvojnásobením bankového odvodu. Takýto krok podľa nich nezasiahne len bankový sektor, ale ohrozí stabilitu celej slovenskej ekonomiky.
Zamestnávatelia zároveň vyzývajú poslancov parlamentu, aby svojím konaním nezneisťovali domácich či zahraničných investorov účelovými populistickými opatreniami, ktoré sa navyše prijímajú v takom krátkom období pred koncom volebného cyklu. Zamestnávatelia uviedli, že dlhodobo upozorňujú na škodlivosť selektívneho zdaňovania vybraných skupín firiem, ktoré na Slovensku predstavujú špeciálne odvody bánk, poisťovní či subjektov pôsobiacich v regulovaných odvetviach.
(Zdroj: hnonline.sk)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Viktória
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner