Vláda zaradila výstavbu a dobudovanie rýchlostných a diaľničných úsekov medzi strategické investície
14. 11. 2024
Navrhovaný úsek R4 s dĺžkou vyše 55 kilometrov prechádza okresmi Prešov a Svidník. Stavba zahŕňa štyri mimoúrovňové križovatky, 66 mostov na R4, 12 mostov nad R4 a sedem mostov mimo R4. Rýchlostná cesta R4 v úseku od hraníc s Poľskom po Lipníky bude tiež patriť medzi strategické investície. Na návrh Ministerstva dopravy SR to v stredu schválila vláda. Nový úsek rýchlostnej cesty by mal v budúcnosti slúžiť na zvýšenie plynulosti a bezpečnosti dopravy a tiež odbremeniť okolité obce od tranzitnej dopravy. Navrhovaný úsek R4 s dĺžkou vyše 55 kilometrov prechádza okresmi Prešov a Svidník. Stavba zahŕňa štyri mimoúrovňové križovatky, 66 mostov na R4, 12 mostov nad R4 a sedem mostov mimo R4. Počíta tiež s tromi ekoduktmi a dvomi odpočívadlami. Investorom projektu je Národná diaľničná spoločnosť. Určiť projekt ako strategickú investíciu umožňuje zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete, ktorý podpísal prezident Peter Pellegrini 26. júna. Tento zákon poslanci Národnej rady schválili opätovne po tom, ako ho vetovala predchádzajúca hlava štátu Zuzana Čaputová. Cieľom právnej normy je urýchliť výstavbu projektov vo verejnom záujme.
Aj projekt vybudovania diaľnice D1 až po hranicu s Ukrajinou vláda na svojom rokovaní zaradila medzi strategické investície. Investičný projekt zahŕňa výstavbu nového úseku diaľnice D1 od Bidoviec po štátnu hranicu s Ukrajinou v dĺžke 72 kilometrov. "Realizácia projektu D1 Bidovce - štátna hranica Slovenská republika/Ukrajina predstavuje významný krok v rámci rozvoja dopravnej infraštruktúry Slovenskej republiky. Projekt prispieva k zvýšeniu plynulosti a bezpečnosti cestnej dopravy, znižuje záťaž na existujúce komunikácie a zlepšuje životné prostredie pre obyvateľov dotknutých oblastí. Zároveň bude predstavovať významný koridor pre budúcu obnovu Ukrajiny," píše sa v predkladacej správe. Začiatok výstavby je naplánovaný na prvý kvartál 2028, práce by mali potrvať tri roky. Úsek je zaradený do základnej transeurópskej dopravnej siete na Slovensku. Súčasťou diaľnice má byť sedem mimoúrovňových križovatiek i dve odpočívadlá - Michalovce a Vyšné Nemecké, protihlukové steny, mosty a ekodukty. Investorom projektu je Národná diaľničná spoločnosť.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
OTP Banka rokuje o prevzatí, klienti sa nemusia obávať
13. 1. 2020
O prevzatie prejavilo záujem niekoľko konkurenčných bánk. O prevzatie OTP Banky na Slovensku prejavilo záujem niekoľko konkurenčných bánk. Banka uviedla, že so záujemcami rokuje, klientom poskytuje naďalej plnohodnotné služby. "So záujemcami sa uskutočňujú rokovania a o ďalšom postupe sa rozhodne až po zhodnotení záväzných ponúk. Pre klientov poskytuje OTP Banka na Slovensku naďalej plnohodnotné služby a aj v prípade rozhodnutia o prevzatí inou bankou sa na tom nič nezmení," uviedol pre TASR hovorca OTP Banky Slovensko Róbert Varšányi.
Tiež doplnil, že banka garantuje plnenie všetkých záväzkov voči svojim klientom. "Všetky vklady klientov sú chránené Fondom ochrany vkladov podľa zákona. Skupina OTP ukončila v uplynulých rokoch viac ako desať akvizícií alebo integrácií s inými bankami. Podľa našich skúseností zmena vlastníka v žiadnom z týchto prípadov nemala vplyv na každodennú obsluhu a poskytovanie služieb klientom," dodal Varšányi. O odchode zo Slovenska informoval v stredu predseda Predstavenstva OTP Sándor Csányi. Urobiť by tak mala tento rok do jari. Banka tiež uviedla, že sa jej v uplynulých rokoch nepodarilo zvýšiť svoj podiel na slovenskom trhu nad tri percentá. "Naším plánom je zvýšiť podiel na trhu všade, kde pôsobíme," uviedol Csányi s tým, že banka pôsobí v 12 európskych krajinách, plánuje expandovať do nových štátov, a možno aj za hranice Európy. Dodal, že sa obzerá aj po niektorých ázijských trhoch.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)
Finančná správa bude vymáhať dlhy aj zadržaním vodičských preukazov
13. 1. 2020
Umožňuje to novela daňového poriadku účinná od začiatku roka. Finančná správa (FS) SR sa chystá vymáhať daňové a colné dlhy fyzických osôb aj zadržaním vodičského preukazu.Umožňuje jej to novela daňového poriadku účinná od začiatku roka. Ide však o krajné riešenie a finančná správa ho bude uplatňovať iba v prípadoch, ak iné formy exekúcie nebudú úspešné, informovala v stredu hovorkyňa finančnej správy Ivana Skokanová.
"Tento spôsob daňovej exekúcie bude finančná správa vykonávať podľa zásady primeranosti a so zohľadnením skutočnosti, či dlžník so správcom dane komunikuje, alebo nie a má iný exekúciou postihnuteľný majetok," uviedla Skokanová. Možnosť zadržania vodičského preukazu sa však nevzťahuje na vodičov z povolania."To, že príjem dlžníka je priamo podmienený držbou vodičského preukazu, je povinný preukázať dlžník sám, a to napríklad v odvolacom konaní," dodala Skokanová. Naopak, u dlžníkov, ktorí auto využívajú iba na prepravu či na cestu do práce, sa tento spôsob daňovej exekúcie uplatniť môže. Exekútor pred začatím daňovej exekúcie preverí, či je dlžník držiteľom vodičského preukazu. Následne vydá rozhodnutie o začatí daňového exekučného konania a dlžníka upozorní na možnosť zadržania vodičského preukazu. Ak dlžník nedoplatok nezaplatí v stanovenej lehote, exekútor daňový exekučný príkaz doručí polícii, ktorá zablokuje vodičský preukaz v informačnom systéme. Vďaka tomu bude príslušník polície vykonávajúci kontrolu vodiča vedieť, že vodičský preukaz je zadržaný. Po vyrovnaní vymáhaného nedoplatku exekútor vydá rozhodnutie o zastavení daňového exekučného konania a toto doručí polícii, ktorá blokáciu vodičského preukazu zruší. Nový spôsob exekúcie môže finančná správa uplatniť na všetky nedoplatky evidované daňovými a colnými úradmi vrátane colného dlhu, pokút a iných platieb, vymeraných podľa colných predpisov.Finančná správa upozornila, že daňoví dlžníci by mali okamžite aktívne komunikovať s colným alebo daňovým úradom a hľadať alternatívy riešenia už v momente, keď vedia, že ich finančná situácia sa zhoršila a nebudú schopní zaplatiť daň v lehote splatnosti.
(Zdroj: Ekonomika.sme.sk)
Zmeny v zákone o potravinách
10. 1. 2020
Cieľom novely zákona o potravinách je zmierniť dopady globálneho problému plytvania potravinami.
Novela zákona má ambíciu značne znížiť tvorbu potravinového odpadu najmä v maloobchode s potravinami. Obdobné riešenie môžeme vidieť aj v susednej Českej republike, kde boli ustanovenia aj podrobené prieskumu Ústavným súdom Českej republiky, ktorý konštatuje súlad predmetných ustanovení s ústavou, napriek tomu, že sa zavádza nová povinnosť.
Novela zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi. Novela zákona bude mať pozitívne sociálne vplyvy, pozitívny vplyv na životné prostredie, verejné financie a rodinu.
2020, rok top diaľničných tendrov
7. 1. 2020
Súťaž na úsek pri Rožňave s tunelom Soroška mala byť vyhlásená v tomto roku, diaľničiari to však stihli ešte na konci decembra 2019. Rýchlostná cesta s dĺžkou 14 kilometrov by mala byť postavená v polovičnom profile a predpokladá sa, že bude stáť 243 miliónov eur.
Voči cenovému odhadu diaľničiarov sa však vyhranilo ministerstvo financií a jeho Útvar hodnoty za peniaze. Ten kritizuje hospodársku návratnosť stavby. Poukazuje aj na množstvo nášľapných mín súvisiacich s terénom – štvorkilometrový tunel má totiž prechádzať chránenými územiami.