Vláda zaradila výstavbu a dobudovanie rýchlostných a diaľničných úsekov medzi strategické investície
14. 11. 2024
Navrhovaný úsek R4 s dĺžkou vyše 55 kilometrov prechádza okresmi Prešov a Svidník. Stavba zahŕňa štyri mimoúrovňové križovatky, 66 mostov na R4, 12 mostov nad R4 a sedem mostov mimo R4. Rýchlostná cesta R4 v úseku od hraníc s Poľskom po Lipníky bude tiež patriť medzi strategické investície. Na návrh Ministerstva dopravy SR to v stredu schválila vláda. Nový úsek rýchlostnej cesty by mal v budúcnosti slúžiť na zvýšenie plynulosti a bezpečnosti dopravy a tiež odbremeniť okolité obce od tranzitnej dopravy. Navrhovaný úsek R4 s dĺžkou vyše 55 kilometrov prechádza okresmi Prešov a Svidník. Stavba zahŕňa štyri mimoúrovňové križovatky, 66 mostov na R4, 12 mostov nad R4 a sedem mostov mimo R4. Počíta tiež s tromi ekoduktmi a dvomi odpočívadlami. Investorom projektu je Národná diaľničná spoločnosť. Určiť projekt ako strategickú investíciu umožňuje zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete, ktorý podpísal prezident Peter Pellegrini 26. júna. Tento zákon poslanci Národnej rady schválili opätovne po tom, ako ho vetovala predchádzajúca hlava štátu Zuzana Čaputová. Cieľom právnej normy je urýchliť výstavbu projektov vo verejnom záujme.
Aj projekt vybudovania diaľnice D1 až po hranicu s Ukrajinou vláda na svojom rokovaní zaradila medzi strategické investície. Investičný projekt zahŕňa výstavbu nového úseku diaľnice D1 od Bidoviec po štátnu hranicu s Ukrajinou v dĺžke 72 kilometrov. "Realizácia projektu D1 Bidovce - štátna hranica Slovenská republika/Ukrajina predstavuje významný krok v rámci rozvoja dopravnej infraštruktúry Slovenskej republiky. Projekt prispieva k zvýšeniu plynulosti a bezpečnosti cestnej dopravy, znižuje záťaž na existujúce komunikácie a zlepšuje životné prostredie pre obyvateľov dotknutých oblastí. Zároveň bude predstavovať významný koridor pre budúcu obnovu Ukrajiny," píše sa v predkladacej správe. Začiatok výstavby je naplánovaný na prvý kvartál 2028, práce by mali potrvať tri roky. Úsek je zaradený do základnej transeurópskej dopravnej siete na Slovensku. Súčasťou diaľnice má byť sedem mimoúrovňových križovatiek i dve odpočívadlá - Michalovce a Vyšné Nemecké, protihlukové steny, mosty a ekodukty. Investorom projektu je Národná diaľničná spoločnosť.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Preprava tovaru do zahranicia klesla o polovicu
27. 4. 2020
V marci sa to len začalo. Uzatvorenie ekonomík pre dopravcov znamenalo, že im výrazne klesli zákazky. Dnes sa cestní dopravcovia sťažujú, že v apríli budú mať ešte väčšie škrty.
„Problém je, že popadali ceny, lebo dopyt je nízky a ponuka vysoká. Jazdíme veľmi často za symbolické ceny, aby auto nestálo,“ povedal šéf firmy Hochel Martin Hochel.
Ďalšia pomoc podnikateľom
22. 4. 2020
Ministerstvo financií spúšťa ďalšiu pomoc pre podnikateľov, ktorí boli negatívne ovplyvnení opatreniami súvisiacimi so šírením koronavírusu. Slovenská zaručná a rozvojová banka (SZRB) a Eximbanka (EXIM) plánujú malým a stredným podnikateľom a samostatne zárobkovo činný osobám poskytnúť úvery v celkovej hodnote približne 50 miliónov eur.
Na získanie úveru musia podnikatelia splniť niekoľko podmienok. "Minimálne jeden rok udržať svoju podnikateľskú činnosť, udržať zamestnanosť a na konci obdobia nesmú mať dlhy na sociálnych a zdravotných odvodoch," uviedlo ministerstvo financií. „Som rád, že sme spolu s bankami nastavili podmienky tak, aby to bola pre podnikateľov reálna pomoc. Hovoríme totiž o bezúročných úveroch, ktoré im dokážu zastabilizovať ťažkú situáciu,“ povedal štátny tajomník ministerstva financií Marcel Klimek.
Príspevok na stravu zvyšuje byrokraciu
22. 4. 2020
Programové vyhlásenie vlády (PVV) prináša rozsiahle riešenia v oblasti znižovania byrokracie, niektoré opatrenia ju však môžu, naopak, zvýšiť. Približne milión zamestnancov by mohlo mať právo požiadať o príspevok na stravu v hotovosti. Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení (AZZZ) SR upozorňuje, že podnikatelia by museli v rámci účtovných softvérov a evidencie investovať do umožnenia existencie paralelného systému k dnešným stravným lístkom.
Riešením byrokratickej záťaže súvisiacej so stravným môže byť podľa AZZZ SR elektronizácia príspevku na stravovanie po vzore Belgicka. Podľa PVV by zamestnávatelia, ktorí prispievajú zamestnancom až 55 percent z príspevku na stravu, stratili možnosť rozhodnúť sa pre formu vyplácania príspevku. Vo firme by tak podľa AZZZ SR mohli vzniknúť až tri rôzne formy poskytovania benefitu, a to papierová, elektronická a hotovostná. Toto je podľa zamestnávateľov to najhoršie riešenie. Namiesto zjednodušenia by sa podľa nich pridala ďalšia možnosť, ktorá si vyžiada kapacity mzdových účtovníkov, úpravu softvérov, evidenciu preferencií každého zamestnanca vo firme.
Ďalšia pomoc pre podnikateľov, budú môcť požiadať až o 1,2 milióna eur
20. 4. 2020
Ministerstvo hospodárstva poskytne bankám peniaze z nevyčerpaných eurofondov, ktoré si podnikatelia budú môcť čerpať prostredníctvom nízkoúročného úveru. Minister hospodárstva Richard Sulík predstavil ďalšiu pomoc podnikateľom. Zdroje na jej financovanie bude čerpať z eurofondov.