Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Murphy a šťastie

Hlúposť je nevyliečiteľná choroba.

Najväčší hlupáci sú tí, ktorí splašene behajú dookola a pokúšajú sa urobiť správne veci bez toho, aby si zistili, ktoré veci sú správne.

Opakovanie hlúposti nie je matkou múdrosti.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Murphyho zákonník

Peniaze sú guľaté, ale rýchlosť, akou sa kotúľajú, je určovaná smerom ich pohybu.

Ak jediné, čo vám súd pri rozvode prisúdil, je staré auto, na druhý deň vám ho ukradnú.

Ak necháte advokáta, aby písal zmluvu za vás, do roka vyjdete na psí tridsiatok.

(Murphyho zrnká II)
Ako bojovať s klebetou

Po tom, ako sa vám zdá, že všetky klebety o vás už boli vymyslené, sa objaví nová séria.

Väčšina ľudí si zaslúži povesť, ktorú majú.

Veta, utrúsená v správnom čase pred správnym človekom je účinnejšia ako krabica semtexu.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Človek a veci

Aj keď sa to už dávno pokazilo, ešte sa to môže zdať byť v poriadku.

Ak má prísť niečo dobré, tak toho bude málo.

Veci idú najlepšie vtedy, keď je to najmenej potrebné.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Veda a omyly

Najväčšie umenie je vedieť správne sa mýliť.

Vedátor je tvor, ktorý má za sebou už všetky omyly, ktorých sa možno dopustiť v určitej úzkej oblasti.

Vedecké experimenty by mali byť ľahko reprodukovateľné - všetky by mali zlyhávať rovnakým spôsobom.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)

Vláda zaradila výstavbu a dobudovanie rýchlostných a diaľničných úsekov medzi strategické investície

14. 11. 2024 Navrhovaný úsek R4 s dĺžkou vyše 55 kilometrov prechádza okresmi Prešov a Svidník. Stavba zahŕňa štyri mimoúrovňové križovatky, 66 mostov na R4, 12 mostov nad R4 a sedem mostov mimo R4. Rýchlostná cesta R4 v úseku od hraníc s Poľskom po Lipníky bude tiež patriť medzi strategické investície. Na návrh Ministerstva dopravy SR to v stredu schválila vláda. Nový úsek rýchlostnej cesty by mal v budúcnosti slúžiť na zvýšenie plynulosti a bezpečnosti dopravy a tiež odbremeniť okolité obce od tranzitnej dopravy. Navrhovaný úsek R4 s dĺžkou vyše 55 kilometrov prechádza okresmi Prešov a Svidník. Stavba zahŕňa štyri mimoúrovňové križovatky, 66 mostov na R4, 12 mostov nad R4 a sedem mostov mimo R4. Počíta tiež s tromi ekoduktmi a dvomi odpočívadlami. Investorom projektu je Národná diaľničná spoločnosť. Určiť projekt ako strategickú investíciu umožňuje zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete, ktorý podpísal prezident Peter Pellegrini 26. júna. Tento zákon poslanci Národnej rady schválili opätovne po tom, ako ho vetovala predchádzajúca hlava štátu Zuzana Čaputová. Cieľom právnej normy je urýchliť výstavbu projektov vo verejnom záujme.
Aj projekt vybudovania diaľnice D1 až po hranicu s Ukrajinou vláda na svojom rokovaní zaradila medzi strategické investície. Investičný projekt zahŕňa výstavbu nového úseku diaľnice D1 od Bidoviec po štátnu hranicu s Ukrajinou v dĺžke 72 kilometrov. "Realizácia projektu D1 Bidovce - štátna hranica Slovenská republika/Ukrajina predstavuje významný krok v rámci rozvoja dopravnej infraštruktúry Slovenskej republiky. Projekt prispieva k zvýšeniu plynulosti a bezpečnosti cestnej dopravy, znižuje záťaž na existujúce komunikácie a zlepšuje životné prostredie pre obyvateľov dotknutých oblastí. Zároveň bude predstavovať významný koridor pre budúcu obnovu Ukrajiny," píše sa v predkladacej správe. Začiatok výstavby je naplánovaný na prvý kvartál 2028, práce by mali potrvať tri roky. Úsek je zaradený do základnej transeurópskej dopravnej siete na Slovensku. Súčasťou diaľnice má byť sedem mimoúrovňových križovatiek i dve odpočívadlá - Michalovce a Vyšné Nemecké, protihlukové steny, mosty a ekodukty. Investorom projektu je Národná diaľničná spoločnosť.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

Po náznaku oživenia sa stavebníctvo v úvode roka prepadlo takmer o pätinu

12. 3. 2021 Po náznaku optimistickejšieho vývoja stavebnej produkcie na Slovensku koncom vlaňajška sa stavebníctvo v úvode tohto roka opäť medziročne prepadlo takmer o pätinu. Informoval o tom v stredu Štatistický úrad. Okrem zníženia výstavby za takmer 20-percentným poklesom stojí aj vysoký porovnávajúci základ z januára 2020, keď bol objem stavebnej produkcie najvyšší od roku 2008.
"Stavebné aktivity v prvom mesiaci roka dosahujú dlhodobo najnižší výkon," okomentovali štatistici s tým, že celkový objem stavebnej produkcie v januári 2021 medziročne klesol o 19,8 percenta na 254,3 milióna eur.
"Bol síce najnižší od roku 2017, ale stále mierne nad priemerom januárovej produkcie za posledných deväť rokov," porovnali štatistici. V porovnaní s decembrom 2020 po zohľadnení sezónnych vplyvov bola stavebná produkcia nižšia o 2,4 percenta.
Na začiatku roka klesol najmä objem stavebných prác v tuzemsku. Domáca stavebná produkcia nedosiahla medziročný rast od marca 2020.
Ku koncu roka sa jej pokles zmierňoval, no v prvom mesiaci roka 2021 bolo medziročné zníženie opäť vyššie, a to o 18,9 percenta. Znížil sa objem prác obidvoch zložiek tuzemskej produkcie, z toho novej výstavby vrátane modernizácií a rekonštrukcií o 18 percent a opráv a údržby o 18,9 percenta.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Plán obnovy ide do finišu, výsledný verdikt z Bruselu sa očakáva v lete

9. 3. 2021 V septembri minulého roku unikli prvé rysy chystaného Plánu obnovy, ktorý má Slovensku šiestimi miliardami pomôcť zlepšiť situáciu na Slovensku. Peniaze v Bruseli dohodol premiér Igor Matovič ešte v júli 2020. Po menej než roku sa teraz dostáva do medzirezortného pripomienkového konania. Slovensko ho má odovzdať Európskej komisii do konca apríla tohto roka.
"Dokument, ktorý sa pripravuje 2 až 3 roky, sme museli pripraviť za menej ako rok," povedal dnes minister financií Eduard Heger.
"Stretnutí bolo viac ako 30 a pred nami je ešte šesť okrúhlych stolov. Teraz je čas na finálne pripomienky."
Každý zmysluplný návrh podľa Hegera ministerstvo posúdi. Plán obnovy je podľa neho "stále otvorený dokument".
"Ekonomický model založený na lacnej pracovnej sile a zahraničných investíciách sa vyčerpal. Zaostávame v zdravotnej starostlivosti alebo školstve," uviedol.
Situáciu a konkurencieschopnosť v rámci EÚ majú zlepšiť mnohé štrukturálne reformy.
"Mám z tohto dokumentu veľmi dobrý pocit. Dokázali sme jasne pomenovať problémy a precízne vytýčiť cesty, ako ich riešiť. Vybrali sme priority, navrhli sme reformy a investície," skonštatoval šéf rezortu financií s tým, že plán považuje za realistický. Podotkol, že naplnenie cieľov si bude vyžadovať aj silnú politickú podporu, dobré organizačné schopnosti a veľa trpezlivosti.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

K poklesu tržieb sa prvýkrát pridali aj hypermarkety

5. 3. 2021 Pokles tržieb už netrápi len hotelierov, reštauratérov či malé predajne. V januári prvýkrát poklesli aj príjmy hypermarketov a supermarketov. „Tržby v maloobchode sa v januári 2021 medziročne znížili o 16,8 percenta, bol to najväčší pokles od roku 2009,“ informoval štatistický úrad s tým, že hypermakety zarobili o 12,4 percenta menej. Pokles bol evidentný vo všetkých deviatich sledovaných činnostiach maloobchodu, v štyroch z nich dosiahol pokles historické minimá.
„V hypermarketoch a supermarketoch, ktorých tržby tvoria vyše 40 percent z celkových tržieb maloobchodu, platil zákaz predaja ostatného tovaru. O ich pokles tržieb sa tak podpísali najmä páskami prelepené regály s oblečením či iným vybavením do domácností," hovorí Eva Sadovská, analytička spoločnoti Woood & Company.
Zároveň však dodáva, že oproti vlaňajšku si síce mnohé kamenné prevádzky, ktoré musia byť zatvorené, polepšili alebo vytvorili svoje online kanály, no ani tie im ich obvyklý predaj či tržby nedokázali zabezpečiť.
„Prejavy druhej vlny koronakrízy v priebehu januára výrazne zasiahli obchod, tržby v maloobchode zaznamenali väčší prepad ako počas prvej vlny pandémie ochorenia COVID-19 na jar 2020," podotkli štatistici.
Úrady ešte pred Vianocami pre šírenie nového koronavírusu nariadili uzavrieť väčšinu predajní s výnimkou obchodov s potravinami a drogériou. Všetky predajne mohli vydávať tovar objednaný cez internet či telefonicky, no ani online predaj nedokázal vykompenzovať straty z tradičných kamenných prevádzok.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Zamestnanci dopravných podnikov hrozia štrajkom, žiadajú finančnú pomoc

3. 3. 2021 Zamestnanci dopravných podnikov na Slovensku varujú pred vyhlásením štrajkovej pohotovosti. Štát žiadajú, aby v plnom rozsahu finančne pomohol ich podnikom a kompenzoval výpadok príjmov spôsobený pandémiou nového koronavírusu. Zamestnanci tak vyjadrili nesúhlas so stanoviskom ministerstva dopravy, ktoré vyhlásilo, že nemá zákonnú možnosť ani vyčlenené financie na priamu pomoc prevádzkovateľom MHD, informovali o tom zástupcovia zamestnancov dopravných podnikov z Bratislavy, Košíc a Prešova.
Základné odborové organizácie pri jednotlivých dopravných podnikoch vo svojom spoločnom vyhlásení požiadali o urýchlené prehodnotenie rozhodnutia vlády a ministerstva dopravy o neposkytnutí finančnej pomoci.
Žiadajú tiež o participáciu príslušné ministerstvá, aby tieto rozhodnutia boli prehodnotené a boli prijaté systémové opatrenia, ktoré umožnia kompenzáciu výpadkov príjmov dopravným podnikom.
"V prípade neriešenia vzniknutej situácie a za zachovanie pracovných miest máme právo využiť aj štrajkovú pohotovosť zamestnancov dopravných podnikov na Slovensku, a to v zmysle Ústavy SR," upozornili.
Mestskú hromadnú dopravu označili za hybnú silu miest, ktorá udržiava chod a život v mestách, a tým udržuje aj chod krajiny.
Výsledkom zamietnutia kompenzácie výpadkov príjmov pre prevádzkovateľov MHD bude podľa nich v blízkej budúcnosti obmedzenie a rušenie liniek MHD, ktoré následne bude viesť k hromadnému prepúšťaniu zamestnancov.
V
(Zdroj: hnonline.sk)
august 2025
T po ut st št pi so ne
31 28 29 30 31 1 2 3
32 4 5 6 7 8 9 10
33 11 12 13 14 15 16 17
34 18 19 20 21 22 23 24
35 25 26 27 28 29 30 31
36 1 2 3 4 5 6 7
Dnes má meniny Filip
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner