Vláda zaradila výstavbu a dobudovanie rýchlostných a diaľničných úsekov medzi strategické investície
14. 11. 2024
Navrhovaný úsek R4 s dĺžkou vyše 55 kilometrov prechádza okresmi Prešov a Svidník. Stavba zahŕňa štyri mimoúrovňové križovatky, 66 mostov na R4, 12 mostov nad R4 a sedem mostov mimo R4. Rýchlostná cesta R4 v úseku od hraníc s Poľskom po Lipníky bude tiež patriť medzi strategické investície. Na návrh Ministerstva dopravy SR to v stredu schválila vláda. Nový úsek rýchlostnej cesty by mal v budúcnosti slúžiť na zvýšenie plynulosti a bezpečnosti dopravy a tiež odbremeniť okolité obce od tranzitnej dopravy. Navrhovaný úsek R4 s dĺžkou vyše 55 kilometrov prechádza okresmi Prešov a Svidník. Stavba zahŕňa štyri mimoúrovňové križovatky, 66 mostov na R4, 12 mostov nad R4 a sedem mostov mimo R4. Počíta tiež s tromi ekoduktmi a dvomi odpočívadlami. Investorom projektu je Národná diaľničná spoločnosť. Určiť projekt ako strategickú investíciu umožňuje zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete, ktorý podpísal prezident Peter Pellegrini 26. júna. Tento zákon poslanci Národnej rady schválili opätovne po tom, ako ho vetovala predchádzajúca hlava štátu Zuzana Čaputová. Cieľom právnej normy je urýchliť výstavbu projektov vo verejnom záujme.
Aj projekt vybudovania diaľnice D1 až po hranicu s Ukrajinou vláda na svojom rokovaní zaradila medzi strategické investície. Investičný projekt zahŕňa výstavbu nového úseku diaľnice D1 od Bidoviec po štátnu hranicu s Ukrajinou v dĺžke 72 kilometrov. "Realizácia projektu D1 Bidovce - štátna hranica Slovenská republika/Ukrajina predstavuje významný krok v rámci rozvoja dopravnej infraštruktúry Slovenskej republiky. Projekt prispieva k zvýšeniu plynulosti a bezpečnosti cestnej dopravy, znižuje záťaž na existujúce komunikácie a zlepšuje životné prostredie pre obyvateľov dotknutých oblastí. Zároveň bude predstavovať významný koridor pre budúcu obnovu Ukrajiny," píše sa v predkladacej správe. Začiatok výstavby je naplánovaný na prvý kvartál 2028, práce by mali potrvať tri roky. Úsek je zaradený do základnej transeurópskej dopravnej siete na Slovensku. Súčasťou diaľnice má byť sedem mimoúrovňových križovatiek i dve odpočívadlá - Michalovce a Vyšné Nemecké, protihlukové steny, mosty a ekodukty. Investorom projektu je Národná diaľničná spoločnosť.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Niektorí analytici odporúčajú predávať české koruny
10. 2. 2009
Podľa niektorých analytikov vyhliadky na rast českej ekonomiky nie sú dobré a chýba aj konkurečná výhoda. Euro môže do mesiaca stáť aj 29,50 Kč.
Česká národná
banka zverejnila prognózu vývoja kurzu vôbec po prvýkrát. Česká mena je údajne
adeptom na ďalší pokles aj preto, že v uplynulých dňoch jej kurz voči euru
spevňoval. Podľa analytikov to však bol len psychologický rast, o ktorý sa
zrejme postarala samotná ČNB.
V
pondelok sa koruna voči euru predávala okolo 27,55 CZK/EUR. Od začiatku roka
oslabila česká mena voči euru o 2,9 percenta. Je na tom lepšie ako maďarský
forint a poľský zlotý, ktoré zaznamenali pokles sedem percent.
OECD predpovedá Slovensku hospodársky rast
9. 2. 2009
Hodnotiaca správa OECD predpokladá, že Slovensko v tomto roku dosiahne hospodársky rast na úrovni 4 % a v roku 2010 na úrovni 5,6 %. Podľa správy by mala ďalej klesať aj nezamestnanosť a stabilizovať sa inflácia. OECD očakáva, že vláda udrží na uzde aj verejné financie.
Podľa odporúčaní OECD treba udržať flexibilitu miezd, aby sa
ekonomika krajiny dokázala prispôsobiť cyklickým šokom. Ďalej sa odporúča
zvýšiť produktivitu v sektore služieb a zefektívniť fiškálnu politiku.
OECD konštatuje, že Slovensko sa nevyhne hospodárskemu
spomaleniu, keďže zhoršenie globálneho obchodu nepriaznivo ovplyvní slovenský
export. Predovšetkým možno očakávať globálny pokles dopytu po automobiloch.
Napriek tomu OECD očakáva, že v tvorbe hrubého domáceho produktu na jedného
obyvateľa Slovensko dosiahne úroveň 70 % priemeru eurozóny do roku 2015.
Podľa správy by Slovensko malo starostlivo monitorovať vývoj
v poskytovaní hypotekárnych úverov a usilovať sa o flexibilnejší trh s bytmi a
flexibilnejšiu podporu bývania.
Mzdy v podniku Železnice sa napriek kríze zvyšujú
9. 2. 2009
Priemerná mzda v podniku Železnice Slovenskej republiky sa s účinnosťou od 1. februára tohto roka zvýši o 3,3 % a tarifné mzdy sa navýšia o 4 %.
Vyplýva
to z dodatku ku Kolektívnej zmluve ŽSR 2008 až 2010, ktorý rieši zabezpečenie
mzdového nárastu v roku 2009. Dodatok podpísali generálny riaditeľ Železníc a
zástupcovia deviatich odborových organizácií pôsobiach v podniku. Za
predpokladu priaznivého splnenia hospodárskeho výsledku za terajší rok sa
dohodli aj na vyplatení mimoriadnej prémie so mzdou za mesiac november 2009.
Železnice SR majú v kolektívnom vyjednávaní deväť partnerov - odborových
organizácií: Odborové združenie železničiarov,
Federácia prevádzkových pracovníkov, Nezávislé kresťanské odbory
Slovenska - železnice, Odborová asociácia výpravcov a dispečerov,
Železničiarsky robotnícky odborový zväz, Odborové združenie Východoslovenských
prekladísk, Syndikát slovenských železníc, Združenie prevádzkových zamestnancov
železníc a Odbory Železníc Slovenskej republiky
Nové zákazky pre Tatravagónku a ŽOS Vrútky
6. 2. 2009
Nákladné vagóny z Trebišova či Popradu budú čoskoro premávať po ruských železničných tratiach. České jedálenské vozy zasa dostanú nový vzhľad v závodoch vo Vrútkach.
Nové zmluvy pre naše firmy sú do začínajúceho roku dobrým
štartom. Táto odnož ťažkého priemyslu totiž na Slovensku zamestnáva veľa ľudí.
Naplnenie významných zákaziek zároveň ukáže, či tieto firmy dokážu byť pre
svojich zákazníkov spoľahlivými obchodnými partnermi.