Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Hlúposti sa medze nekladú

Aj malá vec môže byť príčinou veľkej katastrofy. Opatrnosti preto nikdy nie je nazvyš - hlavne vtedy nie, ak má človek dobré miesto.

Keď nemáš nič, zle je, keď máš priveľa, je ešte horšie.

Nič tak neškodí zdraviu, ako hlúpe nápady.

(Murphyho zákony v bájkach)
Bezproblémové riadenie - IV. večer

Snažte sa dvere svojej kancelárie mať vždy zamknuté! Návštevníkom to naháňa strach a pôsobí to dojmom akoby ste stále boli na dôležitej porade.

Byrokratická organizácia, ktorú vytvorili na to, aby zlikvidovala pôvodnú byrokratickú organizáciu, sa bude čoskoro podobať svojej predchodkyni.

Na vysokých postoch tróniaci hlupáci sú podobní človeku na vysokej streche: - všetko vidia zmenšene a aj oni sa zdola zdajú byť malými.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Ako bojovať s klebetou

Ta istá klebeta jedného pochová, iného vynesie do výšin

Veta, utrúsená v správnom čase pred správnym človekom je účinnejšia ako krabica semtexu.

Úspešný človek je ten, kto dokáže o ostatných vymyslieť viac klebiet ako oni o ňom.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Dobrá rada stojí groš

Pýta sa mladý študent učeného profesora Kohna na rôzne náboženské záhady a nechápe hlavne jednu vec: - Ako to, že rabín má aj deti? Veď on nerobí nič iné, len študuje, vzdeláva sa a rozjíma. – To ti môžem vysvetliť. Večer, keď študuje a je už veľmi unavený, pristúpi k nemu štyridsaťtisíc anjelov. Dvetisíc anjelov ho vezme za hlavu, dvetisíc za nohy, dvetisíc za ruky a potom ho odnesú do postele k jeho manželke. – A čo robí tých ostatných tridsaťštyritisíc anjelov? – Tí sú na to, aby ho dotiahli z postele znovu ku knihe.

S gordickým uzlom sa trápili mnohí – a nič. Až prišiel jeden, ktorý si nelámal hlavu hlúposťami a problém rozpletenia uzla zmietol zo sveta jednou ranou dobre nabrúseného meča. Zdá sa, že keby viacerí nasledovali jeho príklad, bol by život oveľa jednoduchší.

Dobrá rada stojí groš. Dve dobré rady stoja za dva groše. A tri dobré rady? Za figu borovú.

(Zrnká úsmevu)

Vláda zaradila výstavbu a dobudovanie rýchlostných a diaľničných úsekov medzi strategické investície

14. 11. 2024 Navrhovaný úsek R4 s dĺžkou vyše 55 kilometrov prechádza okresmi Prešov a Svidník. Stavba zahŕňa štyri mimoúrovňové križovatky, 66 mostov na R4, 12 mostov nad R4 a sedem mostov mimo R4. Rýchlostná cesta R4 v úseku od hraníc s Poľskom po Lipníky bude tiež patriť medzi strategické investície. Na návrh Ministerstva dopravy SR to v stredu schválila vláda. Nový úsek rýchlostnej cesty by mal v budúcnosti slúžiť na zvýšenie plynulosti a bezpečnosti dopravy a tiež odbremeniť okolité obce od tranzitnej dopravy. Navrhovaný úsek R4 s dĺžkou vyše 55 kilometrov prechádza okresmi Prešov a Svidník. Stavba zahŕňa štyri mimoúrovňové križovatky, 66 mostov na R4, 12 mostov nad R4 a sedem mostov mimo R4. Počíta tiež s tromi ekoduktmi a dvomi odpočívadlami. Investorom projektu je Národná diaľničná spoločnosť. Určiť projekt ako strategickú investíciu umožňuje zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete, ktorý podpísal prezident Peter Pellegrini 26. júna. Tento zákon poslanci Národnej rady schválili opätovne po tom, ako ho vetovala predchádzajúca hlava štátu Zuzana Čaputová. Cieľom právnej normy je urýchliť výstavbu projektov vo verejnom záujme.
Aj projekt vybudovania diaľnice D1 až po hranicu s Ukrajinou vláda na svojom rokovaní zaradila medzi strategické investície. Investičný projekt zahŕňa výstavbu nového úseku diaľnice D1 od Bidoviec po štátnu hranicu s Ukrajinou v dĺžke 72 kilometrov. "Realizácia projektu D1 Bidovce - štátna hranica Slovenská republika/Ukrajina predstavuje významný krok v rámci rozvoja dopravnej infraštruktúry Slovenskej republiky. Projekt prispieva k zvýšeniu plynulosti a bezpečnosti cestnej dopravy, znižuje záťaž na existujúce komunikácie a zlepšuje životné prostredie pre obyvateľov dotknutých oblastí. Zároveň bude predstavovať významný koridor pre budúcu obnovu Ukrajiny," píše sa v predkladacej správe. Začiatok výstavby je naplánovaný na prvý kvartál 2028, práce by mali potrvať tri roky. Úsek je zaradený do základnej transeurópskej dopravnej siete na Slovensku. Súčasťou diaľnice má byť sedem mimoúrovňových križovatiek i dve odpočívadlá - Michalovce a Vyšné Nemecké, protihlukové steny, mosty a ekodukty. Investorom projektu je Národná diaľničná spoločnosť.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

Ekonomické rozdiely v rámci menovej únie znepokojujú ministrov

29. 1. 2010 Rozdiely v konkurencieschopnosti medzi jednotlivými členmi eurozóny sa stále zvyšujú, čo začína vzbudzovať vážne obavy týkajúce sa fungovania menovej únie. Uvádza sa to v podkladoch pre stretnutie ministrov eurozóny, ktoré sa bude konať v polovici februára. Spomínaný materiál má k dispozícii nemecký denník Handelsblatt, ktorý o ňom informoval. Z utajovaného dokumentu už v pondelok (25. 1.) citoval nemecký týždenník Der Spiegel. Oboje noviny tvrdia, že bruselských expertov znepokojuje nielen situácia Grécka, ale aj ďalších krajín: Írska, Španielska, Portugalska a Cypru.
Ekonomické rozdiely v týchto piatich krajinách sú mimoriadne veľké, všetky majú výrazné problémy s medzinárodnou kokurencieschopnosťou cien a výrobných nákladov. Ako jediné doteraz začala politické opatrenia uskutočňovať Írsko. Podľa bruselských expertov patrí Slovensko spoločne s Belgickom, Fínskom, Francúzskom, Maltou, Slovinskom a Talianskom do druhej skupiny krajín, ktorých exportný sektor má štrukturálne slabiny vzbudzujúce obavy. Z hľadiska konkurencieschopnosti majú relatívne silnú pozíciu iba štyri krajiny eurozóny - Holandsko, Luxembursko, Nemecko a Rakúsko. Aj tie však musia zlepšiť kvalitu svojich verejných financií, zreformovať trhy práce a podporiť domáci dopyt. Tesne pred Vianocami Európska komisia (EK) predložila rozsiahlu správu týkajúcu sa konkurencieschopnosti členov eurozóny. Už počas januára euroskupina začala rokovať o prípadných politických dôsledkoch a po stretnutí naplánovanom na 15. februára by mala zverejniť svoje stanovisko k tejto záležitosti. V návrhu vyhlásenia sa počíta s tým, že ministri financií prisľúbia "ambiciózne a komplexné" plány, ktorých súčasťou budú opatrenia v oblasti hospodárskej politiky, trhu práce, trhov tovarov a služieb a úverových trhov.
(Zdroj: HNONLINE)

Rok nádeje slovenskej ekonomiky

28. 1. 2010 Podľa štátneho tajomníka Ministerstva financií SR doterajší vývoj naznačuje, že slovenská ekonomika môže v tomto roku dopadnúť aj lepšie, ako ministerstvo v súčasnosti prognózuje. Napriek tomu na konci januára ťažko možno hovoriť o tom, ako dopadne rok 2010. Štátny tajomník to zdôraznil na štvrtkovom seminári Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory, ktorý bol venovaný očakávanému makroekonomickému vývoju. Upozornil však zároveň aj na to, že po doznení fiškálnych impulzov jednotlivých krajín sa môže ekonomický vývoj uberať aj v tvare "W" a po zotavení môže prísť k opätovnému poklesu.
Za veľmi krehké označil postupné zotavovanie globálnej ekonomiky aj guvernér Národnej banky Slovenska Jozef Makúch. Až čas ukáže, či zotavenie je udržateľné. Otvorenosť slovenskej ekonomiky, ktorá sa prejavila v rýchlejšom dopade negatívnych vplyvov krízy, by teraz mohla Slovensku naopak pomôcť. V tomto roku bude hlavnou témou očakávaného vývoja ekonomiky podľa predsedu SOPK udržateľnosť konkurencieschopnosti slovenskej ekonomiky s dôrazom na kvalitné podnikateľské prostredie, ktoré prináša benefity pre celú spoločnosť. Konzervatívny prístup k odhadom vývoja slovenskej ekonomiky zo strany ministerstva financií je podľa štátneho tajomníka na mieste.
(Zdroj: PRAVDA)

Časť dopravcov mýto úplne odmieta

28. 1. 2010 Časť dopravcov podľa slov ministra dopravy s nevôľou prijala samotné zavedenie nového spoplatňovania ciest na Slovensku prostredníctvom elektronického výberu mýta. Rokovania s nimi prebiehajú a čas ukáže, aké budú ich závery. Pripomenul, že splnenie požiadaviek časti malých a stredných dopravcov na obmedzenie spoplatnenia ciest I. triedy povedie k väčšiemu využívaniu týchto ciest nákladnými vozidlami a následne k ich výraznej devastácii.
Dopravcovia, ktorí sú združení v UNAS tento týždeň v stredu avizovali spustenie časovo neobmedzeného štrajku od pondelka 1. februára. Štrajk podľa nich môže zastaviť len splnenie ich základnej požiadavky - pozastavenie výberu mýta na cestách I. triedy do 30. júna tohto roku, prípadne okamžité zníženie rozsahu spoplatnenia ciest I. triedy len na 333,4 km.
(Zdroj: HNONLINE)

Tatry čakajú na nový impulz

27. 1. 2010 Po ničivej víchrici v roku 2004 Tatrám mnohí predpovedali koniec cestovného ruchu. Hoci sa tieto obavy nepotvrdili, o dynamickom rozvoji turizmu v Tatrách hovoriť nemožno. Samotná propagácia regiónu bez kvalitnejších služieb nepomôže. Je viacero dôvodov, pre ktoré sa Tatrám nedarí prilákať viac turistov.
Roky chýba napríklad legislatíva, ktorá by určila, ktoré územia sú prísne chránené a na ktorých sa môže stavať. Podľa výkonného riaditeľa Združenia cestovného ruchu Vysoké Tatry, by pomohlo schválenie zonácie Tatranského národného parku. Zonácia by pomohla výrazne urýchliť stavebné konania tým, že príslušné kompetencie by sa presunuli z ministerstva životného prostredia na mesto. Definitívnu verziu zonácie chce rezort predložiť v marci. Tým sa podľa vysvetlenia prezidenta Zväzu hotelov a reštaurácií vytvorí základný predpoklad na to, aby sa dobudovala ponuka zimného lyžovania v Tatrách. Dôvodom stagnácie turizmu sú ceny služieb. Oslabením okolitých mien oproti euru sa pre Poliakov i Maďarov Tatry stali menej dostupnými. Turisti okrem toho za svoje peniaze nedostanú vždy zodpovedajúcu kvalitu služieb. Tatranci sa nielen ťažšie prispôsobujú, ale nevedia poskytnúť ani poriadnu zľavu. Zlé skúsenosti sú s poskytovaním služieb pre skupiny, alebo ponúkanie takých služieb, o ktoré klient nemá záujem. Hotelieri by sa podľa Slovenskej agentúry pre cestovný ruch mali prispôsobiť návštevníkom. Majitelia hotelov by mali vymýšľať ako prilákať ľudí, veď ide o ich biznis. Často chýbajú detské kútiky či ihriská. Je to tiež možnosť ako prilákať rodiny. Len jedlom dnes už dieru do sveta nikto neurobí. Zákazníci sú náročnejší a vyžadujú full servis. Tatry ročne navštívi približne 1,8 miliónov turistov, no prenocuje tam len 300-tisíc. Počet turistov sa od veternej katastrofy mierne zvyšuje, s výnimkou roka 2009, keď kríza ich počet skresala asi o 15 %. Pomer domácich a zahraničných turistov bol pred rokom 2004 približne vyrovnaný, dnes Slováci už tvoria okolo 60 %. Medzi ubytovanými zahraničnými turistami dlhodobo vedú Česi, medzi jednodňovými zase Poliaci.
(Zdroj: HNONLINE)
jún 2025
T po ut st št pi so ne
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
24 9 10 11 12 13 14 15
25 16 17 18 19 20 21 22
26 23 24 25 26 27 28 29
27 30 1 2 3 4 5 6
Dnes má meniny Valéria
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner