Vláda zaradila výstavbu a dobudovanie rýchlostných a diaľničných úsekov medzi strategické investície
14. 11. 2024
Navrhovaný úsek R4 s dĺžkou vyše 55 kilometrov prechádza okresmi Prešov a Svidník. Stavba zahŕňa štyri mimoúrovňové križovatky, 66 mostov na R4, 12 mostov nad R4 a sedem mostov mimo R4. Rýchlostná cesta R4 v úseku od hraníc s Poľskom po Lipníky bude tiež patriť medzi strategické investície. Na návrh Ministerstva dopravy SR to v stredu schválila vláda. Nový úsek rýchlostnej cesty by mal v budúcnosti slúžiť na zvýšenie plynulosti a bezpečnosti dopravy a tiež odbremeniť okolité obce od tranzitnej dopravy. Navrhovaný úsek R4 s dĺžkou vyše 55 kilometrov prechádza okresmi Prešov a Svidník. Stavba zahŕňa štyri mimoúrovňové križovatky, 66 mostov na R4, 12 mostov nad R4 a sedem mostov mimo R4. Počíta tiež s tromi ekoduktmi a dvomi odpočívadlami. Investorom projektu je Národná diaľničná spoločnosť. Určiť projekt ako strategickú investíciu umožňuje zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete, ktorý podpísal prezident Peter Pellegrini 26. júna. Tento zákon poslanci Národnej rady schválili opätovne po tom, ako ho vetovala predchádzajúca hlava štátu Zuzana Čaputová. Cieľom právnej normy je urýchliť výstavbu projektov vo verejnom záujme.
Aj projekt vybudovania diaľnice D1 až po hranicu s Ukrajinou vláda na svojom rokovaní zaradila medzi strategické investície. Investičný projekt zahŕňa výstavbu nového úseku diaľnice D1 od Bidoviec po štátnu hranicu s Ukrajinou v dĺžke 72 kilometrov. "Realizácia projektu D1 Bidovce - štátna hranica Slovenská republika/Ukrajina predstavuje významný krok v rámci rozvoja dopravnej infraštruktúry Slovenskej republiky. Projekt prispieva k zvýšeniu plynulosti a bezpečnosti cestnej dopravy, znižuje záťaž na existujúce komunikácie a zlepšuje životné prostredie pre obyvateľov dotknutých oblastí. Zároveň bude predstavovať významný koridor pre budúcu obnovu Ukrajiny," píše sa v predkladacej správe. Začiatok výstavby je naplánovaný na prvý kvartál 2028, práce by mali potrvať tri roky. Úsek je zaradený do základnej transeurópskej dopravnej siete na Slovensku. Súčasťou diaľnice má byť sedem mimoúrovňových križovatiek i dve odpočívadlá - Michalovce a Vyšné Nemecké, protihlukové steny, mosty a ekodukty. Investorom projektu je Národná diaľničná spoločnosť.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Dôvera v slovenskú ekonomiku v novembri opäť stúpla
30. 11. 2010
Dôvera slovenských podnikov a spotrebiteľov v ekonomiku v novembri šiesty mesiac po sebe vzrástla.
Ukazovateľ sa v novembri medzimesačne zvýšil o 0,7 na 92,6 %. Pozitívny vývoj indikátora bol ovplyvnený najmä zvýšením dôvery v maloobchode, službách a stavebníctve.
Pomalší rast ekonomiky
26. 11. 2010
Analytici slovenských bánk v novembri mierne znížili odhady tohtoročného rastu slovenskej ekonomiky.
Predpokladajú, že hrubý domáci produkt SR by mal v závere roka vzrásť v stálych cenách o 4 %, čo je o 0,1 % menej, ako očakávali v októbri. Odhady pravidelne získava a aktualizuje Národná banka Slovenska.
Ceny plynu pre domácnosti sa v budúcom roku meniť nebudú.
26. 11. 2010
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) oznámil, že zamietol návrh SPP na zdraženie plynu pre domácnosti od budúceho roka o 13,4 %.
Plynárňam sa totiž nepodarilo získať súhlas štátu, ktorý je väčšinovým akcionárom spoločnosti. Okrem zdraženia plynu chcel SPP zvýšiť aj ceny plynu určeného na výrobu tepla pre domácnosti, a to o 14 %. Ani tento zámer však štát neschválil.
Rast svetového obchodu prudko spomalil
25. 11. 2010
Rast svetového obchodu v treťom štvrťroku tohto roka prudko spomalil.
Podľa údajov holandského ekonomického inštitútu CPB sa objem obchodu za tri mesiace do konca septembra zvýšil v porovnaní s predchádzajúcim štvrťrokom len o 0,9 %, čo bol najpomalší rast od druhého štvrťroku 2009. V druhom štvrťroku 2010 stúpol obchod o 3,2 %. Štvrťročný rast obchodu spomaľuje už od januára a CPB upozornil, že celkový obchod s ešte nedostal na úroveň pred krízou.