Vláda zaradila výstavbu a dobudovanie rýchlostných a diaľničných úsekov medzi strategické investície
14. 11. 2024
Navrhovaný úsek R4 s dĺžkou vyše 55 kilometrov prechádza okresmi Prešov a Svidník. Stavba zahŕňa štyri mimoúrovňové križovatky, 66 mostov na R4, 12 mostov nad R4 a sedem mostov mimo R4. Rýchlostná cesta R4 v úseku od hraníc s Poľskom po Lipníky bude tiež patriť medzi strategické investície. Na návrh Ministerstva dopravy SR to v stredu schválila vláda. Nový úsek rýchlostnej cesty by mal v budúcnosti slúžiť na zvýšenie plynulosti a bezpečnosti dopravy a tiež odbremeniť okolité obce od tranzitnej dopravy. Navrhovaný úsek R4 s dĺžkou vyše 55 kilometrov prechádza okresmi Prešov a Svidník. Stavba zahŕňa štyri mimoúrovňové križovatky, 66 mostov na R4, 12 mostov nad R4 a sedem mostov mimo R4. Počíta tiež s tromi ekoduktmi a dvomi odpočívadlami. Investorom projektu je Národná diaľničná spoločnosť. Určiť projekt ako strategickú investíciu umožňuje zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete, ktorý podpísal prezident Peter Pellegrini 26. júna. Tento zákon poslanci Národnej rady schválili opätovne po tom, ako ho vetovala predchádzajúca hlava štátu Zuzana Čaputová. Cieľom právnej normy je urýchliť výstavbu projektov vo verejnom záujme.
Aj projekt vybudovania diaľnice D1 až po hranicu s Ukrajinou vláda na svojom rokovaní zaradila medzi strategické investície. Investičný projekt zahŕňa výstavbu nového úseku diaľnice D1 od Bidoviec po štátnu hranicu s Ukrajinou v dĺžke 72 kilometrov. "Realizácia projektu D1 Bidovce - štátna hranica Slovenská republika/Ukrajina predstavuje významný krok v rámci rozvoja dopravnej infraštruktúry Slovenskej republiky. Projekt prispieva k zvýšeniu plynulosti a bezpečnosti cestnej dopravy, znižuje záťaž na existujúce komunikácie a zlepšuje životné prostredie pre obyvateľov dotknutých oblastí. Zároveň bude predstavovať významný koridor pre budúcu obnovu Ukrajiny," píše sa v predkladacej správe. Začiatok výstavby je naplánovaný na prvý kvartál 2028, práce by mali potrvať tri roky. Úsek je zaradený do základnej transeurópskej dopravnej siete na Slovensku. Súčasťou diaľnice má byť sedem mimoúrovňových križovatiek i dve odpočívadlá - Michalovce a Vyšné Nemecké, protihlukové steny, mosty a ekodukty. Investorom projektu je Národná diaľničná spoločnosť.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Ľudia z biznisu budú diskutovať na CFO Fórum Slovensko
24. 9. 2018
Najvýznamnejšie podujatie pre finančných riaditeľov: Výmena skúseností a to najlepšie z praxe na Slovensku Česku. Možnosť stretnúť významných ľudí slovenského biznisu či získať nový pohľad na riešenie finančných záležitostí. Aj to sľubuje tohtoročné CFO Fórum Slovensko, ktoré sa bude konať 19. -20. septembra v hoteli DoubleTree by Hilton v Bratislave.
Na dvojdňovej konferencii sa stretne približne 250 hostí z prostredia finančného sektora a na účastníkov čakajú panelové diskusie, prezentácie, úspešné príbehy či networking. Medzinárodnú konferenciu organizuje už niekoľko rokov spoločnosť EBCG (European Business Conferences Group) a pravidelne na nej vystupujú významní ľudia. Septembrovú konferenciu pripravovalo EBCG 12 mesiacov a svoju účasť prisľúbil napríklad hlavný ekonóm ministerstva financií Biswajit Banerjee, bývalý podpredseda vlády a minister financií Ivan Mikloš či držiteľ titulu CFO roka Juraj Bayer zo ZSE. „Pán Banerjee bol v minulosti členom výboru pre menovú politiku Európskej centrálnej banky, hlavným ekonómom slovinskej centrálnej banky a 26 rokov pôsobil v Medzinárodnom menovom fonde, takže jeho účasť nás mimoriadne teší, “ povedal konateľ EBCG Roman Slovinec a dodal, že na konferenciu lákajú aj mnohé iné významné mená. Rečniť budú finanční riaditelia spoločností ako napríklad c2i, OSRAM, IKEA, Red Bull, Novartis, TESCO CE, Siemens, Heineken, O2 a mnohí ďalší. „Podnetné prezentácie a panelové diskusie umožňujú účastníkom rozšíriť svoje znalosti v oblastiach finančného managementu a inšpirovať ďalší rozvoj finančných oddelení,” hovorí o konferencii Juraj Strieženec, CFO, Kiwi.com. Súčasťou hlavného programu je aj niekoľko workshopov. Dôležitou súčasťou je aj networking, počas ktorého budete mať príležitosť na diskusie s rečníkmi či inými zaujímavými hosťami, s ktorými si budete môcť vymeniť nápady, opýtať sa na názor či dokonca dohodnúť spoluprácu.
Projekt za miliardy nám prinesie lacnejší plyn
21. 9. 2018
Slovenská spoločnosť Eustream má za sebou úspešný týždeň. Po tom, ako v utorok začali výstavbu potrubia, ktoré nás napojí na plynárenskú sieť Poľska smerom k Baltiku, včera slávnostne predstavili detaily ohľadne dlhoočakávaného projektu Eastring. Projekt, ktorý prepravnou kapacitou štyri- až osemkrát prevýši ročnú spotrebu celého Slovenska, bude stáť 2,6 miliardy eur a do prvej fázy prevádzky by mal byť uvedený v roku 2025.
Projekt prepojí plynovodným potrubím Slovensko s Maďarskom, Rumunskom a Bulharskom. To by malo zvýšiť energetickú bezpečnosť celého regiónu. „Slovensko je významný tranzitný bod, ktorého napojenie na ďalší zdroj plynu posilní nezávislosť od jediného plynovodu, ktorý ide cez problematické územia,“ vysvetlil Andrej Lednár, konateľ spoločnosti Prvá energetická. Okrem ruského plynu totiž vďaka Eastringu získame prístup k zdrojom primárne z Balkánu a Turecka, neskôr pripadá do úvahy aj napojenie na sever cez LNG terminály v Poľsku, Baltik a plánovaný zdroj z Nórska. „Naším aktuálnym cieľom je dosiahnuť to, aby každý členský štát Európskej únie mal minimálne tri rôzne zdroje plynu,“ priblížil Šefčovič. Detaily novej štúdie predstavili iba včera. Z troch výsledných alternatív má odporúčaná trasa začiatok vo Veľkých Zlievciach na Slovensku a končí na vonkajšej bulharsko-tureckej hranici Únie.
Región potrebuje podniky s pridanou hodnotou
20. 9. 2018
Miera nezamestnanosti je tu najmenšia spomedzi všetkých krajov na Slovensku. Z najaktuálnejších dát ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny vyplýva, že predstavuje 2,6 percenta. Aj preto však trnavský región trápi nedostatok kvalifikovaných ľudí. Príchod veľkého investora je preto otázkou, ktorú mnohí vnímajú opatrne. Takýto krok by mal byť podmienený jeho pridanou hodnotou. Na diskusii v rámci podujatia Top 10 firiem regiónu to uviedol predseda Trnavského samosprávneho kraja Jozef Viskupič.
Realitou je totiž skupovanie pozemkov v bezprostrednej blízkosti piešťanského letiska nemeckou automobilkou Porsche. Už koncom minulého roka sa špekulovalo o novom závode na výrobu komponentov pre elektromobily, ktorý môže byť aj vďaka týmto indíciám bližšie k realite. Tento investor podľa jeho slov totiž vie, že ide o región s malou nezamestnanosťou. „Takéto investície majú pridané hodnoty, ktoré by nás ako región mali určite tešiť,“ uviedol trnavský župan. Potrebu podobného investora vyzdvihol aj Patrik Ferko, riaditeľ oddelenia auditu spoločnosti Deloitte. „Prečo sú Srbi či Rumuni ochotní prísť robiť za nízke mzdy? Hodnota práce, ktorú vygenerujú, je príliš malá,“ priblížil Ferko s tým, že investor s väčšou pridanou hodnotou je presne to, čo by ako región mali v Trnavskom kraji hľadať. Ako dodal Viskupič, čo sa týka malých a stredných firiem v regióne, práve ocenené firmy tieto hodnoty bez pochýb stelesňujú.
Jaguar trápi brexit. Slovensko môže získať
19. 9. 2018
Na odchod Veľkej Británie z Európskej únie pod taktovkou premiérky Theresy Mayovej sa s blížiacim dátumom brexitu valí kritika z každej strany. K politikom sa pridávajú už aj firmy, ktoré trpia strachom z neistoty, akú podobu bude mať konečný rozvod s Úniou.
Pred pár dňami sa pridala aj automobilka Jaguar Land Rover, ktorá má čoskoro vyrábať aj na Slovensku. „V tejto chvíli neviem ani to, či naše výrobné závody v Británii dokážu fungovať do 30. marca,“ konštatoval šéf výrobcu luxusných automobilov Jaguar Land Rover Ralph Speth. Podľa poslanca Bernarda Jenkinsa išlo o šírenie zbytočnej paniky. Realita však ukazuje, že obavy šéfa automobilky sú oprávnené. Firma oznámila, že obmedzuje výrobu, vďaka čomu budú dve tisícky britských zamestnancov pracovať len tri dni v týždni. „Vzhľadom na pokračujúce negatívne vplyvy zasahujúce automobilový priemysel dočasne upravujeme naše produkčné rozvrhy v závode v Castle Bromwich,“ uvádza výrobca. Obmedzenie výroby je aktuálne od začiatku októbra do decembra. Výrobca sa podľa vlastných slov týmito krokmi snaží o minimalizáciu ekonomických dosahov i zachovanie pracovných miest. Kým na Slovensku má spoločnosť v pláne zamestnancov prijímať, v zahraničí musela prepúšťať. V Anglicku zrušila celkovo vo svojich dvoch závodoch tisíc pracovných miest a značne obmedzila produkciu. Automobilka, ktorá má na tamojšom trhu tretinový podiel, potvrdila, že nebude zrušené miesta obnovovať. Takzvaný tvrdý brexit by totiž so sebou niesol aj zavedenie ciel na dovoz z Británie do Európskej únie, pričom by spoločnosť vinou toho ročne strácala 1,4 miliardy eur.