Vláda schválila nový zákon o ochrane spotrebiteľa
21. 11. 2023
Návrh modernizuje spotrebiteľskú legislatívu a detailnejšie ju zosúlaďuje s právnymi predpismi EÚ, uviedlo Ministerstvo hospodárstva (MH) SR v dôvodovej správe k návrhu zákona.
Nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý v pondelok schválila vláda, by mal do budúcnosti predstavovať základný právny predpis v oblasti ochrany spotrebiteľa a nahradí niekoľko aktuálne platných zákonov. Zákon v takmer rovnakom znení už bol prerokovaný aj parlamentom, no pre poslanecký pozmeňovací návrh bol vrátený prezidentkou Zuzanou Čaputovou. Podľa ministerky hospodárstva Denisy Sakovej prijala vláda na podnet ministerstva financií iba malú zmenu, ktorá sa týkala terminológie.
Aktualizácia povinností
Zákon nahradí okrem aktuálne platného predpisu aj zákon o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a tiež zákon o dohľade a pomoci pri riešení neodôvodnenej geografickej diskriminácie zákazníka na vnútornom trhu. Hlavným dôvodom revízie súčasnej právnej úpravy je podľa Ministerstva hospodárstva (MH) SR potreba transpozície smernice Európskeho parlamentu a Rady EÚ. Najvýraznejšími konkrétnymi zmenami sú zjednotenie používaných termínov v súlade s legislatívou EÚ, aktualizácia informačných požiadaviek pri zmluvách uzatváraných na diaľku alebo mimo prevádzkových priestorov obchodníka v súvislosti s digitalizáciou a nová úprava informačných povinností prevádzkovateľov online trhov, ktorí budú musieť napríklad vyslovene uviesť, či ponuka pochádza od obchodníka alebo nepodnikateľa. Zároveň návrh zákona stanovuje požiadavky na kompatibilitu a interoperabilitu digitálneho obsahu a digitálnej služby. Prostredníctvom novelizácie Občianskeho zákonníka sa v reakcii na vývoj trhu a zmeny európskej spotrebiteľskej legislatívy zavádzajú do právneho poriadku definície digitálneho obsahu, digitálnej služby či veci s digitálnymi prvkami.
Autenticita produktov
V súvislosti s nekalými obchodnými praktikami na online trhoch nový právny predpis zavádza požiadavky na informovanie spotrebiteľa o tom, či a akým spôsobom obchodník zabezpečuje autenticitu spotrebiteľských hodnotení produktov, ako aj o hlavných parametroch, ktoré určujú poradie produktov vo výsledku vyhľadávania v online rozhraní a ich vzájomnom význame. Klamlivé obchodné praktiky sa rozširujú o marketing dvojitej kvality. Zároveň sa zavádza, kedy sa takáto praktika nebude považovať za klamlivú.
Návrh zákona v porovnaní s doterajšou právnou úpravou podstatným spôsobom nemení povinnosti v súvislosti s označovaním tovaru cenami, ale zavádza novú reguláciu pri znižovaní cien, aby nedochádzalo k cenovej manipulácii v podobe zavádzania spotrebiteľov o výške skutočnej zľavy. Ide o nekalú obchodnú praktiku, ktorá bola identifikovaná v praxi viacerých relevantných obchodníkov v EÚ, najmä počas špeciálnych výpredajových akcií.
Nový zákon by mal nadobudnúť účinnosť od marca budúceho roka.
B
(Zdroj: aktuality.sk)
Schodok štátneho rozpočtu medziročne vzrástol o takmer osemsto miliónov
7. 6. 2019
Pozitívny vývoj zaznamenali pri dani z pridanej hodnoty. Štátny rozpočet dosiahol ku koncu mája tohto roka schodok vo výške 1,52 miliardy eur. Medziročne vzrástol o 799,3 milióna eur. Vyplýva to z údajov zverejnených Ministerstvom financií (MF) SR. Príjmy štátneho rozpočtu boli ku koncu piateho mesiaca tohto roka medziročne vyššie o 172,5 milióna eur, čo predstavuje nárast o 3,3 %.
Výdavky štátneho rozpočtu boli medziročne vyššie o 971,8 milióna eur, teda o 16,3 %. Medziročný nárast daňových príjmov predstavoval 131,1 milióna eur. "Pozitívny vývoj bol zaznamenaný pri dani z pridanej hodnoty vo výške 171,3 milióna eur, pri spotrebných daniach vo výške 29,3 milióna eur, pri iných daniach na tovary a služby vo výške 18,3 milióna eur a pri dani vyberanej zrážkou vo výške 17,2 milióna eur," vyčíslil rezort financií. Negatívny vývoj bol pri dani z príjmov právnických osôb vo výške 80,5 milióna eur a pri dani z príjmov fyzických osôb vo výške 25,9 milióna eur. Ako ďalej vyplýva z údajov MF SR, pozitívny vývoj bol zaznamenaný v rámci príjmov z rozpočtu EÚ, kde došlo k medziročnému nárastu o 17,1 milióna eur. V rámci ostatných príjmov štátneho rozpočtu došlo k medziročnému nárastu o 24,4 milióna eur. "Ide najmä o medziročný nárast v rámci iných nedaňových príjmov o 13,8 milióna eur, príjmov z prenájmu o 2,8 milióna eur a kapitálových príjmov o 600.000 eur," doplnilo MF SR. Výdavky na obsluhu štátneho dlhu zaznamenali medziročný pokles o 7,5 milióna eur. V kategóriách výdavkov štátneho rozpočtu súvisiacich s čerpaním prostriedkov z rozpočtu EÚ (EÚ fondy) došlo k medziročnému nárastu o 48,4 milióna eur, s čím podľa MF SR súvisí aj nárast zdrojov spolufinancovania o 13,8 milióna eur.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)
Príjmy štátneho rozpočtu medziročne rástli
5. 6. 2019
Podľa údajov zverejnených Ministerstvom financií (MF) SR dosiahol štátny rozpočet ku koncu mája tohto roka schodok vo výške 1,52 miliardy eur. Medziročne tak vzrástol o 799,3 milióna eur. Príjmy štátneho rozpočtu boli k tomuto dátumu vyššie o 172,5 milióna eur, čo poukazuje na nárast rozpočtu o 3,3 %.
Výdavky štátneho rozpočtu medziročne stúpli o 971,8 milióna eur. Pozitívny vývoj zaznamenalo MF SR v rámci príjmov z EÚ. Tie dosiahli nárast o 17,1 milióna eur. Pri ostatných príjmoch bol zaznamenaný medziročný nárast o 24,4 milióna eur. Výdavky poukazované na štátny dlh medziročne klesli o 7,5 milióna eur. Naopak stúpli výdavky štátneho rozpočtu súvisiace s čerpaním EÚ fondov o 48,4 milióna eur a s tým súvisiaci nárast zdrojov spolufinancovania o 13,8 milióna eur.
Zamestnávateľov čaká razia na dodržiavanie BOZP
5. 6. 2019
Od pondelka začne inšpekcia práce veľkú akciu zameranú na dodržiavanie povinností týkajúcich sa bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci (BOZP). Kontrola bude prebiehať v rámci všetkých krajov Slovenska.
Cieľom inšpekcie je nielen zistiť chyby, ktorých sa zamestnávatelia dopúšťajú, ale tiež pomôcť im zorientovať sa v požiadavkách, ktoré sa vzťahujú na ich činnosť a vysvetliť im, ako sa vyvarovať chýb a tak účinne dodržiavať predpisy v oblasti BOZP. Zameriavať sa budú najmä na malé a stredné podniky, prípadne na novovzniknuté firmy. Tie sú totižto z hľadiska bezpečnosti na pracovisku považované za najrizikovejšie.
Zákon proti byrokracii sa zmení
3. 6. 2019
Prijatím zákona č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy (zákon proti byrokracii) došlo v súlade s princípom „jedenkrát a dosť“ v tzv. prvej vlne znižovania administratívnej záťaže fyzických osôb a právnických osôb využívaním informačných systémov verejnej správy k zrušeniu povinností predkladania výpisov z obchodného registra, živnostenského registra, katastra nehnuteľností a registra trestov ako povinných príloh v listinnej podobe.
Fyzické osoby a právnické osoby sú v mnohých konaniach na základe osobitných zákonov naďalej povinné preukazovať prostredníctvom výpisov a potvrdení orgánom verejnej moci ďalšie skutočnosti, ktoré sú evidované v informačných systémoch verejnej správy.
Cieľom predkladaného návrhu je v súlade s princípom „jedenkrát a dosť“ pokračovať v snahe o odbúranie administratívnej záťaže fyzických osôb a právnických osôb prostredníctvom tzv. druhej vlny znižovania administratívnej záťaže fyzických osôb a právnických osôb využívaním informačných systémov verejnej správy, rozšíriť rozsah údajov evidovaných v informačných systémoch verejnej správy, ktoré už fyzické osoby a právnické osoby nebudú musieť orgánom verejnej moci predkladať v listinnej podobe. Ide o nasledovné potvrdenia a výpisy
• potvrdenie o daňových nedoplatkoch,
• potvrdenie o nedoplatkoch na sociálnom poistení,
• potvrdenie o nedoplatkoch na zdravotnom poistení,
• potvrdenie o návšteve školy a
• výpisy z registra mimovládnych neziskových organizácií.
Návrh zákona v jednotlivých novelizačných článkoch vypúšťa z osobitných predpisov zákonnú povinnosť fyzických osôb a právnických osôb na účel preukázania skutočností prikladať k žiadostiam listinné výpisy a potvrdenia, resp. dokladovať nimi skutočnosti, ktoré si orgány verejnej moci vedia preveriť prostredníctvom informačných systémov verejnej správy.
Návrh zákona zároveň reaguje na potrebu niektorých dodatočných legislatívnych úprav, ktoré vyplynuli z praxe po nadobudnutí účinnosti zákona proti byrokracii.