Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Život treba žiť

Aké je smutné utešovať sa myšlienkou, že iní sú na tom horšie (Wilde)

Jestvujú tri metódy ako žiť: žobrať, kradnúť alebo niečo urobiť. (Miraeau)

Všetko na svete má, zrejme kvôli zachovaniu rovnováhy, svoj protiklad. Ku hmote dnes máme antihmotu, k peniazom dieru vo vrecku, k ilúziám hrču na hlave, no a k dôvtipu máme ľudskú závisť...

(Zrnká úsmevu)
Nebo je v nebi

Posledné slová slávnych sú dobre známe – a väčšinou nudné. Zato posledné dialógy bezvýznamných sú úplne neznáme – a zaujímavé.

Keď si ťava rohy pýta, obyčajne príde o ucho. (Židovské príslovie)

Každý má takého boha akého si zaslúži. (Troyat)

(Zrnká úsmevu)
Murphyho vynálezy

Ak sa niekto dusí kockou ľadu, najľahšie mu pomôžete tak, že mu do hrdla nalejete vriacu vodu – ľad sa roztopí takmer okamžite.

Nepotopiteľná kotva je neoceniteľná v prípade, keď s už loď potápa. Ostane z nej aspoň niečo, čo sa dá speňažiť v zberných surovinách.

Nehlučný budík neničí nervy vyzváňaním o šiestej ráno, keď sa človeku chce najviac spať.

(Murphyho zrnká II)
Všeobecné ustanovenia

Veci sa pokazia rýchlosťou blesku, náprava trvá večnosť.

Nevŕtajte do vecí – pokazia sa aj samy!

Neexistuje cesta, po ktorej by sa dala chyba obísť.

(Murphyho zákonník)
Mnoho je na svete mocného...

Kôň je zrodený na behanie, vôl na oranie, pes na stopovanie zveri, človek je zrodený na dve veci – myslenie a konanie, akoby bol akýmsi smrteľným bohom. (Cicero)

Každý má poznať svoje možnosti a rešpektovať ich vo veľkých i malých veciach. (Iuvenalis)

Nepoctivosť nikdy nenechá oddýchnuť si toho, v koho srdci prebýva. (Cicero)

(Myšlienky bez cla)

Vláda schválila nový zákon o ochrane spotrebiteľa

21. 11. 2023 Návrh modernizuje spotrebiteľskú legislatívu a detailnejšie ju zosúlaďuje s právnymi predpismi EÚ, uviedlo Ministerstvo hospodárstva (MH) SR v dôvodovej správe k návrhu zákona. Nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý v pondelok schválila vláda, by mal do budúcnosti predstavovať základný právny predpis v oblasti ochrany spotrebiteľa a nahradí niekoľko aktuálne platných zákonov. Zákon v takmer rovnakom znení už bol prerokovaný aj parlamentom, no pre poslanecký pozmeňovací návrh bol vrátený prezidentkou Zuzanou Čaputovou. Podľa ministerky hospodárstva Denisy Sakovej prijala vláda na podnet ministerstva financií iba malú zmenu, ktorá sa týkala terminológie.
Aktualizácia povinností
Zákon nahradí okrem aktuálne platného predpisu aj zákon o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a tiež zákon o dohľade a pomoci pri riešení neodôvodnenej geografickej diskriminácie zákazníka na vnútornom trhu. Hlavným dôvodom revízie súčasnej právnej úpravy je podľa Ministerstva hospodárstva (MH) SR potreba transpozície smernice Európskeho parlamentu a Rady EÚ. Najvýraznejšími konkrétnymi zmenami sú zjednotenie používaných termínov v súlade s legislatívou EÚ, aktualizácia informačných požiadaviek pri zmluvách uzatváraných na diaľku alebo mimo prevádzkových priestorov obchodníka v súvislosti s digitalizáciou a nová úprava informačných povinností prevádzkovateľov online trhov, ktorí budú musieť napríklad vyslovene uviesť, či ponuka pochádza od obchodníka alebo nepodnikateľa. Zároveň návrh zákona stanovuje požiadavky na kompatibilitu a interoperabilitu digitálneho obsahu a digitálnej služby. Prostredníctvom novelizácie Občianskeho zákonníka sa v reakcii na vývoj trhu a zmeny európskej spotrebiteľskej legislatívy zavádzajú do právneho poriadku definície digitálneho obsahu, digitálnej služby či veci s digitálnymi prvkami.
Autenticita produktov
V súvislosti s nekalými obchodnými praktikami na online trhoch nový právny predpis zavádza požiadavky na informovanie spotrebiteľa o tom, či a akým spôsobom obchodník zabezpečuje autenticitu spotrebiteľských hodnotení produktov, ako aj o hlavných parametroch, ktoré určujú poradie produktov vo výsledku vyhľadávania v online rozhraní a ich vzájomnom význame. Klamlivé obchodné praktiky sa rozširujú o marketing dvojitej kvality. Zároveň sa zavádza, kedy sa takáto praktika nebude považovať za klamlivú.
Návrh zákona v porovnaní s doterajšou právnou úpravou podstatným spôsobom nemení povinnosti v súvislosti s označovaním tovaru cenami, ale zavádza novú reguláciu pri znižovaní cien, aby nedochádzalo k cenovej manipulácii v podobe zavádzania spotrebiteľov o výške skutočnej zľavy. Ide o nekalú obchodnú praktiku, ktorá bola identifikovaná v praxi viacerých relevantných obchodníkov v EÚ, najmä počas špeciálnych výpredajových akcií.
Nový zákon by mal nadobudnúť účinnosť od marca budúceho roka.
B
(Zdroj: aktuality.sk)

Štátna zľava na kúpu nového auta zabrala

9. 3. 2009 Pomoc štátu sa už odzrkadľuje aj v praxi. Odkedy vláda rozhodla o šrotovnom, predajcovia zaznamenali takmer dvestopercentný nárast návštevnosti. V niektorých predajniach si vďaka šrotovnému začali klienti dokonca nové autá už aj objednávať.
Podľa predajcov zatiaľ nie je  technicky úplne doriešené preukazovanie likvidácie starého auta. Obávajú sa, že niektorí kupujúci  môžu doklad o zošrotovaní starého auta sfalšovať, na čo by neskôr doplatil predajca. Dotiahnutie technických detailov by sa malo uskutočniťzajtra.
Rada pre záujemcov o kúpu  nového auta s príspevkom
- overte si, či staré auto spĺňa podmienky
- odhláste staré auto z evidencie
- zájdite s ním do šrotovne a vypýtajte si doklad o likvidácii
- tento doklad predložte pri kúpe nového auta
- distribútor auto predá za cenu zníženú o 1 000  alebo 2 000 €
- preplatenie 1 000 alebo 1 500 € si bude distribútor následne nárokovať od štátu
Podmienky, ktoré musí spĺňať auto na zošrotovanie pre príspevok
- auto bolo vyrobené pred 1. januárom 1999
- auto bolo zaregistrované najneskôr 31. decembra 2008 na meno žiadateľa o príspevok
- auto sa musí dať identifikovať podľa čísla karosérie
Príspevok sa vzťahuje na kúpu  nových áut, ktoré
- nemajú  najazdených viac ako 6 000 kilometrov
- neboli uvedené do prevádzky pred viac ako polrokom
- nestoja viac ako 25 000 eur
(Zdroj: HNONLINE)

Flexibilita je jeden z najdôležitejších výkonných parametrov firmy

6. 3. 2009 Presviedčajú sa o tom firmy, ktoré posielajú ľudí domov, oznamujú nútené dovolenky, či zaraďujú sa do kolónky bankrot. A to aj napriek tomu, že ich konkurenti si svoju pozíciu obhajujú.
Odpoveď sa nachádza priamo v konkrétnych firmách. Tie, ktoré sa dokázali prispôsobiť trhu,
súčasné turbulencie prežívajú znateľne jednoduchšie. Flexibilita je totiž jeden z najdôležitejších výkonných parametrov firmy.
Prispôsobivosť podniku sa začína pri  pozornom sledovaní potrieb zákazníkov. Tí sú známi svojovou premenlivosťou a zároveň netrpezlivosťou. V súboji o zákazníkov vyhráva ten, kto je schopný im dodať to, čo chcú, rýchlejšie ako konkurencia. Zároveň získava lepší cash-flow, pretože skôr dostane peniaze.
Firmy sa neustále predháňajú uvádzaním noviniek na trhu. Otázkou však je, ako často meniť produktové portfólio. Každý produkt má svoju životnú krivku - od fázy zrodu, až po fázu zániku. Fáza zániku je charakteristická tým, že produkt stráca štatút výnimočnosti, robia ho všetci a za nízke ceny, celá konkurenčná súťaž je tak iba o nákladoch.
Treba zobrať do úvahy, že meniť a inovovať produkty treba v dostatočnom predstihu pred týmto posledným štádiom.
Flexibilita firmy je podmienená
Podpornými vplyvmi
- neustálym mapovaním potrieb zákazníkov
- rýchlym a lacným reagovaním na požiadavky klientov
- diverzifikovaním portfólia služieb a produktov
- dosiahnutím flexibility logistického a výrobného reťazca
- schopnosťou kooperácie
- zlepšovaním plánovania
- skracovaním rozhodovacích procesov
- znižovaním administratívnej záťaže a byrokracie
- schopnosťou reagovať na fluktuáciu v dopyte
- schopnosťou inovovať
Obmedzujúcimi vplyvmi
- investíciami do zariadení, ktorým chýba "pružnosť"
- výrobou vo veľkých dávkach
- priebehom zákazky cez množstvo procesov, v ktorých sa nachádza veľa plytvania
- predimenzovanými kapacitami
- vysokými fixnými nákladmi
- nevhodnými technológiami
- zlým nastavením organizačných konceptov
- nedostatkom strategickej flexibility
(Zdroj: HNONLINE)

Hoteliéri prehodnocujú cenovú politiku

6. 3. 2009 Kým pred pár mesiacmi so znížením cien vyčkávali, situáciu aj u nich zmenila hospodárska kríza. Hoteliérsky trh sa totiž bude musieť v roku 2009 vyrovnať s prepadom záujmu na úrovni 14 až 40 percent.

Jednou z príčin tohto prepadu  je pokles kurzov mien okolitých štátov. 
Okrem znižovania cien na základe vývoja musia preto hoteliéri  pristupovať aj k takým nepopulárnym opatreniam, ako prepúšťanie zamestnancov.
Hoteliérom problémy nespôsobuje iba finančná kríza, ale aj zvyšovanie konkurencieschopnosti.  Slovensko je už dlhšie známe svojimi nadhodnotenými cenami v hoteloch.  Kvalita a rozsah služieb však často nezodpovedali týmto cenám. Kríza teda prinútila hotely zamyslieť sa nad cenotvorbou a prehodnotiť ju tak na horách, ako aj v mestách.
Očakáva sa, že aj v prípade, že dôjde k oživeniu ekonomike, hoteliérstvo bude jedným z posledných, kde sa situácia začne zlepšovať. 
(Zdroj: HNONLINE)

Rada na krízu - zoštíhľovať náklady ale nepodceňovať marketing a komunikáciu

6. 3. 2009 Kríza ukázala, že biznis nejde sám. Väčšina firiem sa počas nej snaží zoštíhliť náklady. Dôležité však je ani v čase hospodárskej krízy nezanedbať získavanie nových zákazníkov a zabezpečiť starostlivosť o tých existujúcich.
Šetrenie na marketingu by síce v krátkodobom horizonte mohlo znamenať úsporu, ale zo strednodobého a dlhodobého hľadiska žiadny marketing znamená  stratu zákazníkov aj stratu pozície na trhu. Firma, ktorá škrtá na marketingu sa dlho neudrží.
Výraznejší marketing neznamená nutne zvyšovanie marketingových rozpočtov. Skôr je potrebné zvýšiť  objem času, ktorý  firma venuje  komunikácii so zákazníkmi. Sústrediť sa  na lacné a efektívne prostriedky na informovanie zákazníkov. Vypustiť rôzne tlačené propagačné materiály – napríklad letáky, a reklamný rozpočet z menej efektívnych prostriedkov takmer celý presunúť  na internet.
Kríza však zároveň umožňuje nový pohľad na podnikanie, dáva šancu uvedomiť si, kde sa dá ešte zapracovať a kde sú rezervy, ktoré treba efektívnejšie využiť.
Kríza ukázala, že vo firme treba zjednotiť sily a snažiť sa nastaviť procesy tak, aby firma skutočne fungovala ako jeden celok, jeden organizmus s jasným cieľom - uspokojiť dlhodobých zákazníkov a získať nových.
Poučením z krízy je, že aj keď vo firme všetko funguje dobre, je užitočné sa aspoň niekoľkokrát do roka zastaviť a prehodnotiť procesy, internú štruktúru, náklady aj marketingové aktivity.  Každá firma dokáže fungovať efektívnejšie a s menšími výdavkami, ako sa na prvý pohľad môže zdať a môže dosahovať rovnaké alebo aj lepšie výsledky.
(Zdroj: HNONLINE)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Ferdinand
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner