Verejné obstarávanie po novom od januára 2022
17. 9. 2021
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa sleduje dosiahnutie štyroch hlavných cieľov.
Medzi tieto ciele patrí:
• zrýchlenie a zjednodušenie postupu verejného obstarávania,
• revidovanie národnej úpravy z pohľadu rozsahu transpozičnej povinnosti vo vzťahu k smerniciam EÚ,
• zrýchlenie procesu aj z pohľadu uplatňovania práv dotknutých záujemcov, uchádzačov, účastníkov a iných osôb,
• zlepšenie kontroly verejného obstarávania prostredníctvom automatizácie zadávania a vyhodnocovania zákaziek a zabezpečenia efektívneho zberu a analýzy údajov o cenách.
Medzi najvýznamnejšie zmeny zákona o verejnom obstarávaní, ktorými sa sleduje naplnenie vyššie uvedených cieľov patria:
• v oblasti zjednodušenia postupov
- úprava niektorých existujúcich pravidiel, ktoré majú charakter národného goldplatingu,
- úprava finančných limitov pre zákazku, koncesiu a súťaž návrhov, so zachovaním úpravy finančných limitov pre podlimitné zákazky, zákazky s nízkou hodnotou a finančného limitu na uplatňovanie zákona priamo v zákone,
- zriadenie centrálnej obstarávacej organizácie pre štátne orgány,
- používané elektronické prostriedky budú musieť podporovať aj podávanie žiadostí o nápravu a námietky (jedno prostredie pre všetky úkony),
- flexibilnejšia úprava vylúčenia v prípade podozrení na existenciu dohôd obmedzujúcich súťaž,
- umožní sa v žiadosti o účasť a v ponuke predkladať aj elektronické kópie (skeny) a nielen elektronické originály,
- umožní sa uzatvárať zmluvu s ďalším uchádzačom v poradí, ak predošlý neposkytol súčinnosť, a to bez obmedzenia na prvých troch, ako je tomu dnes,
- zavedenie zjednodušeného režimu obstarávania zákaziek na sociálne a iné služby podľa prílohy č. 1 k zákonu,
- zjednotia a zjednodušia sa informačné povinnosti v podlimitných zákazkách a zákazkách s nízkou hodnotou,
- postihovanie špekulatívnych postupov hospodárskych subjektov pri využívaní námietok,
- podpora a zavedenie nástrojov na automatizáciu procesu zadávania zákaziek v podlimitných zákazkách a zákazkách s nízkou hodnotou a realizácia podlimitných zákaziek prostredníctvom jednotnej elektronickej platformy, ktorá bude upravená nielen na verejné obstarávanie bežne dostupných tovarov a služieb, ale aj na verejné obstarávanie tovarov, služieb a stavebných prác, ktoré nie sú bežne dostupné na trhu a na používanie iných kritérií než je cena,
• v oblasti skrátenia procesu
- rozšírenie katalógu postupov verejného obstarávania, pri ktorých bude obmedzené využitie revíznych prostriedkov (so zachovaním možnosti kontroly zo strany ÚVO),
- úpravy revíznych postupov a dohľadu nad verejným obstarávaním, cieľom ktorých je skrátenie dĺžky procesu verejného obstarávania,
- posilnenie koncentrácie v konaní o námietkach,
- v špecifických prípadoch osobitné odklony procesnej úpravy konania o preskúmanie úkonov kontrolovaného,
- mierne skrátenie lehôt a koncentrácia úkonov v podlimitných zákazkách,
• v oblasti zvýšenia transparentnosti
- jednotná a verejne dostupná elektronická platforma na celý proces verejného obstarávania pre všetky podlimitné zákazky a zákazky s nízkou hodnotu (ak sa budú obstarávať oslovením viacerých záujemcov),
- zverejňovanie úmyslu zadať zákazku s nízkou hodnotou na jednotnej elektronickej platforme, pričom ak bude na predloženie ponuky vyzvaných viac hospodárskych subjektov, bude takýto postup prebiehať cez jednotnú elektronickú platformu,
• úprava smerujúca k zvýšeniu profesionalizácie vo verejnom obstarávaní a zvýšeniu zodpovednosti osôb, ktoré pri verejnom obstarávaní porušia zákon.
Na účely zrýchlenia procesu verejného obstarávania bude navrhnutá úprava procesných ustanovení revíznych postupov, vrátane konania o preskúmaní úkonov pred podpisom zmluvy na základe námietok. Cieľom je skrátanie konania so zachovaním potrebnej úrovne ochrany práv dotknutých subjektov vrátane možnosti súdnej ochrany.
Na účely zabezpečenia efektívneho zberu a vyhodnocovania údajov verejného obstarávania budú v rámci jednotnej elektronickej platformy, ktorá vznikne spojením existujúcich informačných systémov, realizované nasledujúce úpravy:
• automatizácia jednotnej elektronickej platformy (vytvorenie inteligentných formulárov pre zadávanie zákaziek s použitím viacerých, aj kvalitatívnych kritérií, automatické zoraďovanie došlých ponúk na základe týchto kritérií),
• umožní sa plnohodnotné fungovanie jednotnej elektronickej platformy pre všetky podlimitné zákazky, ako platforma na realizáciu elektronického verejného obstarávania nielen bežných tovarov a služieb,
• bude vytvorený systém na sledovanie vývoja cien, ako funkčná súčasť jednotnej elektronickej platformy, použiteľný aj v podlimitných zákazkách a aj na účely určenia predpokladanej hodnoty zákazky v nadlimitných zákazkách,
• zrealizuje sa integrácia na spoločný modul procesnej integrácie a integrácie údajov (IS CSRÚ) na účely automatizovaného získavania údajov, ktoré sú potrebné vo verejnom obstarávaní.
Účinnosť navrhovanej právnej úpravy sa navrhuje od 1. marca 2022, vo vzťahu k povinnosti používať elektronické prostriedky zapísané v zozname na 1. júla 2022 a vo vzťahu k povinnosti využívania odborných garantov vo verejnom obstarávaní od 1. marca 2024.
K
Pribúdajú sťažnosti na nevyžiadanú reklamu
15. 12. 2009
Ministerstvo hospodárstva SR v poslednom období zaznamenalo nárast sťažností občanov na doručovanie nevyžiadanej reklamy. Občania sa sťažujú na zasielanie neobjednaných výrobkov priamo do poštových schránok. Ide napríklad o prírodné produkty, ponožky, holiace strojčeky atď.
Stáva sa, že spotrebitelia dostávajú do poštových schránok nevyžiadaný propagačný materiál so vzorkou na vyskúšanie "zadarmo", respektíve za úhradu poštovného a balného. Ak spotrebiteľ so zaplatením poštovného nesúhlasí a svoj súhlas na jeho úhradu predávajúcemu nedal, nie je povinný poštovné a balné uhradiť.
Ak si spotrebiteľ takéto poštové zásielky neželá, mal by o tom informovať odosielateľa. Podľa zákona o reklame reklama nesmie zasahovať do práv iných osôb bez ich súhlasu. Za takýto zásah sa považuje aj vymáhanie poštovného a balného bez právneho titulu. Občania sa sťažujú aj na to, že dostávajú neobjednané výrobky, za ktoré predávajúci požaduje úhradu ceny výrobku, poštovného a balného.
V zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji predávajúci spotrebiteľovi nesmie dodať tovar alebo poskytnúť službu, ktorú si spotrebiteľ neobjednal, ak súčasne s dodávkou takého tovaru alebo s poskytnutím takej služby žiada ich zaplatenie. Ak by bol napriek tomu takýto tovar dodaný, právny úkon je neplatný a neoprávňuje predávajúceho, aby sa domáhal zaplatenia pohľadávky, konštatovalo ministerstvo.
Slovnaft nemusí zaplatiť pokutu Protimonopolnému úradu
15. 12. 2009
Bratislavský krajský súd dnes zrušil rozhodnutie Protimonopolného úradu (PMÚ). PMÚ potrestal rafinériu Slovnaft 300 miliónov korún (takmer desať miliónov eur) za zneužitie dominantného postavenia na trhu. Súd vrátil prípad PMÚ na nové konanie. Voči rozsudku krajského súdu nie je možné odvolanie.
Podľa zistenia súdu výrok rozhodnutia PMÚ neobsahoval všetky potrebné náležitosti podľa zákona o správnom poriadku. Podľa súdu PMÚ nepresne špecifikoval, akého previnenia sa rafinéria dopustila. V skoršom verdikte PMÚ sa nachádzali aj iné nedostatky.
Slovnaft, ktorý je dominantným výrobcom pohonných látok v krajine, dostal sankciu od Protimonopolného úradu ešte začiatkom roka 2007.
Pomalšie napredovanie ekonomiky
14. 12. 2009
Správa o finančnej stabilite za prvý polrok 2009, ktorú zverejnila NBS hovorí o tom, že vývoj hospodárstva je v najbližších rokoch veľmi neistý. V porovnaní s vlaňajškom hrubý domáci produkt klesne, s obnovením jeho rastu ekonómovia počítajú v roku 2010.
Podľa správy NBS na budúci rok hrozí, že po odznení vládnych stimulov sa najmä v najväčších svetových ekonomikách opäť začne sprísňovať menová politika, čo môže viesť k ochabnutiu súkromného globálneho dopytu. Vzhľadom na vysokú citlivosť slovenskej ekonomiky na externý vývoj nie je možné v najbližších rokoch predvídať, aký bude jej rast.
Ekonomická kríza záujem o študentské pôžičky zvýšila
11. 12. 2009
Tento rok o pôžičku na štúdium požiadalo podstatne viac študentov ako vlani alebo rok predtým. V tomto akademickom roku boli priznané pôžičky už pre 2 580 študentov, pričom žiadať o ne možno počas celého akademického roka. Pre porovnanie - v akademickom roku 2008/2009 poskytol fond 1 526 pôžičiek, rok predtým to bolo 1 793.
Súčasné pracovné príležitosti pre študentov nie sú rovnaké ako v predchádzajúcom období. Na Slovensku si napríklad mohli študenti v roku 2007 cez prázdniny zarobiť v priemere asi desaťtisíc korún (331,94 €) mesačne, zatiaľ čo v zahraničí to bolo takmer 31 000 korún (1029 €).
Mnohí študenti sa však pôžičiek obávajú, pretože nevedia, či budú mať po skončení školy prácu a možnosť splácať pôžičku. Pôžička sa úročí a spláca po dvoch mesiacoch odo dňa, keď absolvent prestáva byť študentom prvého vysokoškolského štúdia.
Študentský pôžičkový fond je v tomto roku pripravený požičať šesť miliónov €. Jednému študentovi priznáva od 331,94 € (10-tisíc korún) do 1327,76 € (40-tisíc korún).
V posledných dvoch rokoch študenti dostávali v priemere asi 800 € na akademický rok, v tomto roku to fond predbežne odhaduje na 1 145 €. Predpoklad tohtoročného čerpania pôžičky je cca 3 000 000 €.
Na základe doručených podkladov fond doposiaľ už vyplatil 1,3 milióna € k 2285 podpísaným zmluvám. Zvyšní žiadatelia by peniaze mali dostať do konca roka. Po podpise zmluvy fond vypláca len prvú polovicu pôžičky, druhú dostanú študenti k 15. februáru 2010.