Verejná osobná doprava
7. 11. 2023
Ešte 21. júna 2023 bol schválený nový zákon č. 332/2023 Z. z. o verejnej osobnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Tento zákon upravuje podmienky prevádzkovania verejnej osobnej dopravy, práva a povinnosti dopravcov a cestujúcich, zabezpečovanie dopravnej obslužnosti územia dopravnými službami vo verejnom záujme v pravidelnej doprave, pôsobnosť orgánov verejnej správy a zodpovednosť za porušenie povinností ustanovených týmto zákonom.
Na účely tohto zákona sa rozumie dopravcom prevádzkovateľ cestnej dopravy, dráhový podnik alebo iný podnikateľ, ktorý je držiteľom povolenia na prevádzkovanie linky, licencie alebo iného oprávnenia, ktoré ho oprávňuje na poskytovanie dopravných služieb na základe zmluvy o preprave osôb, dopravným prostriedkom autobus, autokar, iné cestné motorové vozidlo a prípojné vozidlo konštruované a vybavené na prepravu osôb, dráhové vozidlo alebo plavidlo, objednávateľom orgán verejnej správy, ktorý je podľa tohto zákona povinný organizovať a zabezpečovať dopravnú obslužnosť územia v pravidelnej doprave, organizátorom obchodná spoločnosť založená na účel vzniku a prevádzkovania integrovaného dopravného systému alebo mestského dopravného systému, ktorá spĺňa podmienky podľa § 24 ods. 3, dopravnými službami preprava cestujúcich a ich batožiny a s tým súvisiace služby, najmä informačné služby poskytované cestujúcim, systém rezervácie a predaja cestovných lístkov a miesteniek, služby poskytované cestujúcim pred začiatkom prepravy, počas prepravy a po nej.
K poklesu tržieb sa prvýkrát pridali aj hypermarkety
5. 3. 2021
Pokles tržieb už netrápi len hotelierov, reštauratérov či malé predajne. V januári prvýkrát poklesli aj príjmy hypermarketov a supermarketov.
„Tržby v maloobchode sa v januári 2021 medziročne znížili o 16,8 percenta, bol to najväčší pokles od roku 2009,“ informoval štatistický úrad s tým, že hypermakety zarobili o 12,4 percenta menej.
Pokles bol evidentný vo všetkých deviatich sledovaných činnostiach maloobchodu, v štyroch z nich dosiahol pokles historické minimá.
„V hypermarketoch a supermarketoch, ktorých tržby tvoria vyše 40 percent z celkových tržieb maloobchodu, platil zákaz predaja ostatného tovaru. O ich pokles tržieb sa tak podpísali najmä páskami prelepené regály s oblečením či iným vybavením do domácností," hovorí Eva Sadovská, analytička spoločnoti Woood & Company.
Zároveň však dodáva, že oproti vlaňajšku si síce mnohé kamenné prevádzky, ktoré musia byť zatvorené, polepšili alebo vytvorili svoje online kanály, no ani tie im ich obvyklý predaj či tržby nedokázali zabezpečiť.
„Prejavy druhej vlny koronakrízy v priebehu januára výrazne zasiahli obchod, tržby v maloobchode zaznamenali väčší prepad ako počas prvej vlny pandémie ochorenia COVID-19 na jar 2020," podotkli štatistici.
Úrady ešte pred Vianocami pre šírenie nového koronavírusu nariadili uzavrieť väčšinu predajní s výnimkou obchodov s potravinami a drogériou. Všetky predajne mohli vydávať tovar objednaný cez internet či telefonicky, no ani online predaj nedokázal vykompenzovať straty z tradičných kamenných prevádzok.
V
Zamestnanci dopravných podnikov hrozia štrajkom, žiadajú finančnú pomoc
3. 3. 2021
Zamestnanci dopravných podnikov na Slovensku varujú pred vyhlásením štrajkovej pohotovosti. Štát žiadajú, aby v plnom rozsahu finančne pomohol ich podnikom a kompenzoval výpadok príjmov spôsobený pandémiou nového koronavírusu.
Zamestnanci tak vyjadrili nesúhlas so stanoviskom ministerstva dopravy, ktoré vyhlásilo, že nemá zákonnú možnosť ani vyčlenené financie na priamu pomoc prevádzkovateľom MHD, informovali o tom zástupcovia zamestnancov dopravných podnikov z Bratislavy, Košíc a Prešova.
Základné odborové organizácie pri jednotlivých dopravných podnikoch vo svojom spoločnom vyhlásení požiadali o urýchlené prehodnotenie rozhodnutia vlády a ministerstva dopravy o neposkytnutí finančnej pomoci.
Žiadajú tiež o participáciu príslušné ministerstvá, aby tieto rozhodnutia boli prehodnotené a boli prijaté systémové opatrenia, ktoré umožnia kompenzáciu výpadkov príjmov dopravným podnikom.
"V prípade neriešenia vzniknutej situácie a za zachovanie pracovných miest máme právo využiť aj štrajkovú pohotovosť zamestnancov dopravných podnikov na Slovensku, a to v zmysle Ústavy SR," upozornili.
Mestskú hromadnú dopravu označili za hybnú silu miest, ktorá udržiava chod a život v mestách, a tým udržuje aj chod krajiny.
Výsledkom zamietnutia kompenzácie výpadkov príjmov pre prevádzkovateľov MHD bude podľa nich v blízkej budúcnosti obmedzenie a rušenie liniek MHD, ktoré následne bude viesť k hromadnému prepúšťaniu zamestnancov.
V
Lacnejšie bývanie v dohľadnej budúcnosti nečakajte
1. 3. 2021
Čaká nás návrat k dostupnejšiemu bývaniu? Pri pohľade na rast cien nehnuteľností vo štvrtom kvartáli 2020 by sme si to mohli myslieť. Ten sa totiž výrazne spomalil.
Oproti tretiemu štvrťroku sa znížil o viac ako jeden percentuálny bod z 8,5 percenta medziročne na 7,3. V porovnaní so začiatkom vlaňajška ide dokonca o pokles takmer na úrovni šesť percentuálnych bodov.
Podľa odborníkov nejde však o zmenu fundamentov, ale skôr o zhodu okolností. „Spomalenie mohol spôsobiť dopredaj drahších projektov, ktoré dovtedy zvyšovali priemernú cenu,“ vysvetlil Ján Palenčár, prezident Národnej asociácie realitných kancelárií Slovenska.
Lacnejšie byty v dohľadnej budúcnosti tak nie sú na programe dňa. Experti upozorňujú aj na to, že druhý a štvrtý kvartál sú vo všeobecnosti menej aktívne.
V
Pomoc pre cestovný ruch nestačí
25. 2. 2021
Stomiliónový balík pomoci pre cestovný ruch je nedostatočný, vyhlásil v pondelok minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nominant Sme rodina). Hoci vláda predpokladala, že táto suma pokryje fixné náklady podnikateľom v sektore cestovného ruchu vrátane gastroprevádzok až do konca tohto roka, už dnes je podľa rezortu dopravy jasné, že to tak nebude.
"Prepad tržieb v tomto sektore je taký výrazný, že vyčlenených sto miliónov eur pokryje pokles výpadku fixných nákladov iba za minulý rok. Ministerstvo dopravy a výstavby sa preto bude uchádzať o navýšenie peňazí do schémy pomoci," povedal minister. O akú sumu pôjde, nekonkretizoval.
Rezort tiež reagoval na informácie platformy Stále máme chuť, ktorá zverejnila vlastný prieskum. Podľa neho štyri z piatich gastro prevádzok stále nedostali podporu zo schémy pomoci.
Ministerstvo podľa Doležala rozumie mimoriadne ťažkej situácii, v ktorej sa títo podnikatelia ocitli a robí všetko pre to, aby sa peniaze k žiadateľom dostali čo najskôr. Pri posudzovaní žiadostí však rezort musí postupovať precízne, lebo nakladá s verejnými financiami a nemôže si dovoliť chyby, ktoré by viedli k neoprávnenému čerpaniu.
V