Verejná osobná doprava
7. 11. 2023
Ešte 21. júna 2023 bol schválený nový zákon č. 332/2023 Z. z. o verejnej osobnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Tento zákon upravuje podmienky prevádzkovania verejnej osobnej dopravy, práva a povinnosti dopravcov a cestujúcich, zabezpečovanie dopravnej obslužnosti územia dopravnými službami vo verejnom záujme v pravidelnej doprave, pôsobnosť orgánov verejnej správy a zodpovednosť za porušenie povinností ustanovených týmto zákonom.
Na účely tohto zákona sa rozumie dopravcom prevádzkovateľ cestnej dopravy, dráhový podnik alebo iný podnikateľ, ktorý je držiteľom povolenia na prevádzkovanie linky, licencie alebo iného oprávnenia, ktoré ho oprávňuje na poskytovanie dopravných služieb na základe zmluvy o preprave osôb, dopravným prostriedkom autobus, autokar, iné cestné motorové vozidlo a prípojné vozidlo konštruované a vybavené na prepravu osôb, dráhové vozidlo alebo plavidlo, objednávateľom orgán verejnej správy, ktorý je podľa tohto zákona povinný organizovať a zabezpečovať dopravnú obslužnosť územia v pravidelnej doprave, organizátorom obchodná spoločnosť založená na účel vzniku a prevádzkovania integrovaného dopravného systému alebo mestského dopravného systému, ktorá spĺňa podmienky podľa § 24 ods. 3, dopravnými službami preprava cestujúcich a ich batožiny a s tým súvisiace služby, najmä informačné služby poskytované cestujúcim, systém rezervácie a predaja cestovných lístkov a miesteniek, služby poskytované cestujúcim pred začiatkom prepravy, počas prepravy a po nej.
Pokles hodnoty firiem na burzách
19. 1. 2009
Počas roka 2008 klesla hodnota akcií sto najdrahších spoločností sveta o 42 percent.
Prehĺbila sa dôvera voči americkým
spoločnostiam, straty utrpela povesť čínskych aj ruských firiem. Medzi tristo
hodnodenými firmami bola iba jedna firma zo strednej Európy. Takéto zistenia
udáva poradenská spoločnosť Ernst & Young.
V dôsledku finančnej krízy sa investori sa odklonili
od energetických a finančných firiem, ktorých akcie čelili silnému predajnému
tlaku.
Kríza posilnila postavenie sektorov, ktoré sú menej
závislé od hospodárskeho cyklu a to farmaceutické a potravinárske spoločnosti.
Kríza sa prejavila v zníženej kúpyschopnosti Slovákov
19. 1. 2009
K múru pritlačeným európskym predajcom automobilov tak pravdepodobne pribudnú aj tí naši. Očakáva sa nielen pokles trhu predaja vozidiel ale tiež zníženie cien vo všetkých kategóriách áut.
Automobiloví predajcovia sa tak
pravdepodobne vrátia do roku 2007.
Toyta Motor Slovakia napríklad očakáva desaťpercentný pokles. Ešte
skeptickejší pohľad má Asociácia európskych výrobcov automobilov, ktorá
odhaduje pokles predaja minimálne o 15 percent.
Úvodné
fázy hospodárskeho spomaľovania, kedy
jeho dôsledky ešte tak citlivo nedopadajú na domácnosti a ich kúpyschopnosť, by
však zároveň mohli predajcovia využiť na rôzne akciové zlacnenia. Akciové
zlacnenia sa ukazujú byť účinným nástrojom na prebudenie potenciálneho dopytu.
Nová fabrika na výrobu batérií
16. 1. 2009
V okrese Bánovce nad Bebravou by mala vyrásť nová nemecká fabrika na výrobu priemyselných batérií. Investor rokuje so starostom obce.
Vo fabrike by sa malo zamestnať
okolo 240 ľudí, z toho 190 na robotníckych
pozíciách. Začiatok výroby sa predpokladá v roku 2011.
Kríza slovenského zahraničného obchodu
16. 1. 2009
Podľa údajov Štatistického úradu klesol v novembri export SR medziročne o 16 % a import o 13 %. Sú to najhoršie výsledky za ostatných desať rokov.
Slovensko ako otvorená ekonomika tak v novembri pocítilo
krízu už naplno. Aj keď štruktúra zahraničného obchodu nebola zatiaľ
zverejnená, možno očakávať, že export najviac ťahá ku dnu vývoz automobilov.