Uznesenie vlády slovenskej republiky k návrhu na rozšírenie núdzového stavu
23. 3. 2020
podľa čl. 5 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu
Dňa 18. 3. 2020 bolo schválené uznesenie vlády SR aj na rozšírenie uloženia pracovnej povinnosti na zabezpečenie výkonu zdravotnej starostlivosti a rozšírenie zákazu uplatňovania práva na štrajk niektorým pracovníkom vyhláseného uznesením vlády Slovenskej republiky z 15. marca 2020.
Vláda
A. schvaľuje
A.1. návrh na rozšírenie núdzového stavu podľa čl. 5 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov a na rozšírenie uloženia pracovnej povinnosti na zabezpečenie výkonu zdravotnej starostlivosti a rozšírenie zákazu uplatňovania práva na štrajk niektorým pracovníkom vyhláseného uznesením vlády Slovenskej republiky č. 114 z 15. marca 2020;
B. mení
B.1. s účinnosťou od 19. marca 2020 bod B.1. uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 114 z 15. marca 2020 takto:
slová „okresov v územnej pôsobnosti týchto okresných úradov núdzový stav týkajúci sa poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti uvedených v prílohe tohto uznesenia:
a) Okresný úrad Bratislava pre územné obvody Bratislava I, II, III, IV, V,
b) Okresný úrad Trnava pre územný obvod Trnava,
c) Okresný úrad Trenčín pre územný obvod Trenčín,
e) Okresný úrad Žilina pre územný obvod Žilina,
j) Okresný úrad Prešov pre územný obvod Prešov,
k) Okresný úrad Poprad pre územný obvod Poprad,
l) Okresný úrad Banská Bystrica pre územný obvod Banská Bystrica,
m) Okresný úrad Košice pre územný obvod Košice I, II, III a IV,
n) Okresný úrad Nitra pre územný obvod Nitra,
o) Okresný úrad Nové Zámky pre územný obvod Nové Zámky,
p) Okresný úrad Martin pre územný obvod Martin,
q) Okresný úrad Ružomberok pre územný obvod Ružomberok;“
sa nahrádzajú slovami „Slovenskej republiky“;
C. ukladá
C.1. s účinnosťou od 19. marca 2020 podľa čl. 5 ods. 3 písm. b) ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov pracovnú povinnosť zamestnancom subjektov uvedených v prílohe tohto uznesenia,
predsedovi vlády
C.2. zabezpečiť uverejnenie tohto uznesenia vlády v Zbierke zákonov Slovenskej republiky
bezodkladne
ministerke kultúry
C.3. zabezpečiť vyhlásenie prijatia tohto uznesenia vlády vo vysielaní Rozhlasu a televízie Slovenska a v TASR
bezodkladne
ministrovi hospodárstva
C.4. v spolupráci s členom vlády povereným riadením Ministerstva zdravotníctva SR, ostatnými členmi vlády a predsedom Správy štátnych hmotných rezerv SR pripraviť a predložiť vláde návrhy na vykonanie opatrení hospodárskej mobilizácie
bezodkladne
ministerke vnútra
C.5. usmerniť činnosť bezpečnostných rád okresov na realizáciu opatrenia uloženia pracovnej povinnosti
bezodkladne
C.6. prijať opatrenia na koordináciu činnosti orgánov krízového riadenia pri riešení krízovej situácie núdzový stav
bezodkladne
členom vlády
C.7. prijímať opatrenia, ktoré umožnia odvolať núdzový stav v čo najkratšom čase;
D. zakazuje
D.1. s účinnosťou od 19. marca 2020 uplatňovanie práva na štrajk osobám, ktorým bola uložená pracovná povinnosť podľa bodu C.1. tohto uznesenia.
(Zdroj: slov-lex.sk)
Lacné úvery z nášho trhu tak skoro nezmiznú
25. 10. 2016
Na úverovom trhu strašia banky záporné úroky na vkladoch a scvrkávajúce sa marže, bežní klienti sa však zatiaľ negatívnych úrokov báť nemusia. Hoci v Nemecku už niektoré regionálne banky zaviedli záporné úroky na vklady, vzájomná konkurencia slovenským finančným domom nedovolí posunúť úroky do mínusu. Musia si však zvyknúť na to, že na vkladoch veľa nezarobia.
Na druhej strane sa Slováci môžu tešiť na lacné pôžičky ešte dlhší čas. Tvrdia to analytici a naznačuje to aj opatrnosť Európskej centrálnej banky.
Jej šéf Mario Draghi minulý týždeň opäť ostal tajnostkársky a neprezradil, či v marci skončí s politikou nalievania lacných peňazí do ekonomiky, známou ako kvantitatívne uvoľňovanie. Naznačil, že o tom, ako bude upravovať nástroje na podporu ekonomiky, banka rozhodne až na decembrovom zasadaní. Politika lacných peňazí môže pokračovať aj po marci 2017, teda dátume, ktorý platí v súčasnosti. Analytici odhadujú, že centrálna banka predĺži svoj program kvantitatívneho uvoľňovania o pol roka a tiež, že sa potrubie s lacnými peniazmi nezavrie zrazu v marci, ale bude postupne priškrcovaná bankármi vo Frankfurte.
hnonline.sk
Nezamestnanosť klesla na dlhodobé minimum
21. 10. 2016
Miera nezamestnanosti na Slovensku v septembri mierne klesla na 9,42 percenta z 9,43 percenta v auguste. Dostala sa tak na nové minimum od začiatku roka 2009.
Počet registrovaných nezamestnaných, ktorí mohli hneď nastúpiť do práce, sa v septembri na Slovensku nepatrne znížil na 255 919 z viac ako 256-tisíc nezamestnaných v auguste. V medziročnom porovnaní ubudlo približne 51 100 nezamestnaných. Situácia na slovenskom trhu práce sa v posledných troch rokoch zlepšuje. Napriek tomu nezamestnanosť v krajine je dlhodobo vyššia ako priemer v celej EÚ, kde miera nezamestnanosti ešte v auguste predstavovala 8,6 percenta. Podniky na Slovensku sa už dlhšiu dobu sťažujú na nedostatok vhodných pracovníkov. Nových pracovníkov firmy hľadajú aj v zahraničí a zamestnávajú najviac cudzincov od vypuknutia globálnej ekonomickej krízy.
zdroj: hnonline.sk
Spotrebiteľské úvery a pôžičky
19. 10. 2016
Novela zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon čo spotrebiteľských úveroch a o iných úveroch a pôžičkách pre spotrebiteľov, bola schválená so zámerom vypracovať minimálny okruh regulatórnych požiadaviek za účelom obozretného poskytovania spotrebiteľských úverov veriteľmi a zohľadniť vzniknuté nedostatky vyplývajúce z aplikačnej praxe v tejto oblasti. Novela nadobudne účinnosť 1. januára 2017.
Spotrebiteľské úvery tvoria významný podiel na celkovom poskytovaní úverov v rámci ekonomiky Slovenskej republiky. V oblasti spotrebiteľských úverov je aktuálne zaznamenaný ich vysoký nárast. Objem spotrebiteľských úverov poskytnutých veriteľmi za obdobie posledného roka dosiahol medziročný rast 12 % až 15 %. Z pohľadu stability slovenského finančného sektora bolo preto nevyhnutné, aby bol tento rast postavený na zdravých a udržateľných základoch a nebol len dôsledkom neobozretného uvoľňovania (zmierňovania) podmienok poskytovania spotrebiteľských úverov veriteľmi, ktoré bolo v mnohých prípadoch identifikované ako negatívny dopad na spotrebiteľa.
Vyššie uvedené sa týka napríklad refinancovania spotrebiteľských úverov. Veritelia mnohokrát v praxi nevyužívali pokles úrokových sadzieb na zníženie splátky úveru, ale spolu s predĺžením splatnosti spotrebiteľského úveru ho využili na navýšenie objemu dlhu (pri rovnakej výške splátky spotrebiteľského úveru). Uvedené refinancovanie spotrebiteľského úveru sa v mnohých prípadoch realizovalo bez dodatočného overenia schopnosti spotrebiteľa splácať tento refinancovaný úver, čo malo vo viacerých prípadoch nepriaznivý dopad na užívateľa úveru, ktorým je spotrebiteľ.
Novelou zákona sa dosiahne rozšírenie uplatňovania týchto pravidiel pre všetkých poskytovateľov spotrebiteľských úverov, vrátane takých poskytovateľov spotrebiteľských úverov, ktorí nie sú bankami a ktorí tvoria nezanedbateľný podiel na trhu spotrebiteľských úverov.
Novela zákona o spotrebiteľských úveroch obsahuje predovšetkým špecifikáciu obozretných zásad pre poskytovanie spotrebiteľských úverov v oblasti stanovenia a dodržiavania limitov pre ukazovateľ schopnosti spotrebiteľa splácať spotrebiteľské úvery, overovania príjmov spotrebiteľa, obozretného stanovenia, dodržiavania limitov a pravidiel pre maximálnu splatnosť a spôsob splácania spotrebiteľského úveru a špecifikáciu obozretných pravidiel pre poskytovanie spotrebiteľských úverov prostredníctvom finančných sprostredkovateľov.
Riešenie krízových situácii na finančnom trhu
19. 10. 2016
V roku 2015 sa do slovenského právneho poriadku zaviedol nový rámec prevencie a riešenia krízových situácií na finančnom trhu. V Októbri roku 2016 bola schválená novela zákona o riešení krízových situácií na finančnom trhu.
Hlavným dôvodom novely zákona je zavedenie možnosti podpisu dohody o preklenovacom financovaní vo forme úverovej linky, resp. dohody o úverovom mechanizme, ktorú bude môcť podpísať vláda SR s Jednotnou radou pre riešenie krízových situácií. Úverový mechanizmus bude slúžiť pre potreby riešenia krízovej situácie úverovej inštitúcie so sídlom na území Slovenskej republiky. Novelou sa zároveň zosúlaďujú právomoci Protimonopolného úradu Slovenskej republiky pri riešení krízových situácií na základe konzultácií s Európskou komisiou v oblasti ochrany hospodárskej súťaže. Novela tiež spresňuje znenie zákona najmä s ohľadom na stále prebiehajúci vývoj pri výkone činnosti Jednotnej rady pre riešenie krízových situácií na európskej úrovni a Rady pre riešenie krízových situácií na úrovni Slovenskej republiky a z toho vyplývajúce interakcie a prieniky ich činností.