Udrie ešte kríza? Najhoršie má Slovensko stále pred sebou, varujú pre HN ekonomickí experti
22. 8. 2023
Strach z rizika ekonomického úpadku sa v minulom roku šíril po celom svete. Vysoké tempo zdražovania sa stalo globálnym problémom a varovaním, že sa treba pripraviť na ťažké časy. To, že je hrozba veľmi reálna, sa potvrdilo napríklad v susednom Česku, ktoré sa už v druhom polroku 2022 prepadlo do miernej technickej recesie a v podobnej situácii sa začiatkom tohto roka ocitlo aj Nemecko.
Postupné zmierňovanie rekordných úrovní inflácie však vyvoláva pozitívne nálady v súčasných výhľadoch ďalšieho ekonomického rastu. Na druhej strane, v úsilí krotiť rýchle zdražovanie centrálne banky spustili najmasívnejšie zvyšovanie úrokových sadzieb v tomto storočí. Európska centrálna banka od júna minulého roka zvýšila sadzby o 425 bázických bodov. Výsledkom sú hypotéky za vyše štyri percentá a menej dostupné zdroje aj na investície.
HN sa preto spýtali expertov, či je hrozba recesie už skutočne zažehnaná a aké dôsledky hrozia aj pre slovenskú ekonomiku.
Je dôležité pripomenúť si, že v modernej histórii, minimálne za ostatných 50 rokov, každé výrazné zvýšenie úrokových sadzieb malo za následok hospodársku recesiu. Najsilnejším argumentom pre opatrnosť je však pre mňa fakt, že zvyšovanie úrokových sadzieb sa jednoducho ešte nestihlo do ekonomickej aktivity preliať. Po očistení o infláciu sú úrokové sadzby stále ešte negatívne, teda v princípe o nejakom uťahovaní reálnych menových podmienok asi ešte nie je namieste hovoriť.
Navyše, veľká časť domácností, ale aj podnikov má svoje úvery zafixované na nízkych úrovniach, ktoré prevládali pred zvyšovaním sadzieb centrálnymi bankami...
B
(Zdroj: hnonline.sk)
V počte vyrobených áut na tisíc obyvateľov zvýšilo Slovensko svoj náskok
11. 1. 2016
Na Slovensku bolo v roku 2015 podľa predbežných výsledkov vyrobených viac ako jeden milión automobilov. Automobilový priemysel tak prekonal pomyselnú hranicu, ku ktorej sa blížil s vyrobeným počtom 971 160 vozidiel už v roku 2014, ktorý odborníci hodnotili ako úspešný.
Súčasne slovenský automobilový priemysel potvrdil stabilne silnú pozíciu v domácej ekonomike. Uviedli to dnes v Bratislave na stretnutí s novinármi predstavitelia Združenia automobilového priemyslu SR (ZAP SR).
Podiel automobilovej výroby na slovenskom priemysle predstavuje až 44 percent, pričom ďalším pozitívom už niekoľko rokov zostáva svetové prvenstvo Slovenska v počte vyrobených automobilov na 1000 obyvateľov. V roku 2014 to bolo 179 automobilov, v roku 2015 sa ich počet zvýšil na 184.
Automobilová výroba sa na priemyselnom exporte Slovenska podieľala 35 percent. Tento priemyselný sektor zamestnával viac ako 80-tisíc ľudí a vrátane indukovaných pracovných miest vytvára pracovné príležitosti pre viac ako 200-tisíc zamestnancov.
zdroj: hnonline.sk
Taliani sa balia, Česi dostanú naše elektrárne
17. 12. 2015
e tu dohoda. Podiel talianskej skupiny Enel v Slovenských elektrárňach prejde už čoskoro do rúk energetického gigantu EPH z portfólia Daniela Křetinského, Patrika Tkáča a súkromných akcionárov zo skupiny J&T. Podľa informácií HN má dôjsť k podpisu zmluvy medzi Enelom a EPH už tento piatok.
O podiel v Slovenských elektrárňach má záujem aj slovenská vláda. Chcela by sa dostať k 17-percentnému balíku akcií. Keďže už dnes Slovensko vlastní 34 percent akcií, získala by v elektrárňach väčšinu. Dosiahnuť to chce prostredníctvom memoranda medzi štátom a Enelom – včera to oznámil premiér Robert Fico po rokovaní vlády. Šéf rezortu hospodárstva Vazil Hudák pritom už dostal od vlády na vyjednávanie zelenú. K detailom o obsahu memoranda sa však včera ministerstvo nevyjadrilo. Fico by chcel vyjednať predkupné právo na kúpu elektrární na šesť mesiacov. Do pol roka by sa tak vláda rozhodla, či akcie odkúpi, alebo prenechá ďalším záujemcom. Stalo by sa tak až po spustení tretieho a štvrtého bloku jadrovej elektrárne v Mochovciach. Tretí blok má byť dokončený koncom roka 2016, štvrtý o rok neskôr.
zdroj: hnonline.sk
Čierne zlato čakajú poklesy, doplatia na to svetové ekonomiky i firmy.
14. 12. 2015
Stále klesajúca cena ropy, ktorá sa drží na takmer sedemročných minimách, ako aj neochota znížiť výrobu zo strany producentov, vedie spoločnosti aj krajiny k núdzovým opatreniam. V hre už totiž sú nielen zisky, ale i samotné prežitie firiem a ekonomík.
rajiny Perzského zálivu na vyrovnanie strát zavádzajú prvýkrát v histórii spotrebiteľské dane, Rusko chce nad cenou ich ropy väčšiu kontrolu. Ropa Brent v piatok poklesla na úroveň 39 dolárov za barel, ešte hlbšie sa prepadla severoamerická WTI. Súčasná cena ropy Brent sa pohybuje okolo 40 dolárov za barel. V piatok sa dokonca dostala tesne pod 39 dolárov, čo je najnižšia úroveň od decembra 2008. Dosiahla tak nové sedemročné minimum.
zdroj: hnonline.sk
Jaguar je realitou, na Slovensku vytvorí tisícky pracovných miest
11. 12. 2015
Ešte pred rokom by to vyzeralo ako správa z roviny sci-fi. Situácia na automobilovom trhu, konkurenčné prostredie v okolitých krajinách i rastúce náklady u nás nedávali veľké predpoklady, aby si nejaká automobilka vybrala práve Slovensko. Všetky teórie a predpoklady sa však ukázali ako bezpredmetné.
Britská automobilka Jaguar Land Rover si na expanziu definitívne vybrala Slovensko. Predstavitelia vlády v piatok podpísali investičnú zmluvu so spoločnosťou Jaguar Land Rover. Veľkosť investície ju zaraďuje medzi najväčšie v histórii samostatného Slovenska. Podľa predbežných odhadov by mala výška investície dosiahnuť 1,5 miliardy eur. Priamo v nitrianskom závode má vzniknúť štyritisíc miest.
zdroj: hnonli.sk