Účet za ignorovanie reforiem vystavila inflácia. Slovensko na európske pomery výrazne chudobnie
22. 3. 2023
Slovensko má našliapnuté stať sa najchudobnejšou krajinou Európskej únie. Spôsobia to vysoké cena a slabý rast miezd
Domáca ekonomika prestala s nástupom finančnej krízy dobiehať životnú úroveň bohatých západných štátov. Inflačná kríza zasa spôsobila, že rast slovenských mzdových nákladov nestíha držať tempo s oveľa chudobnejším Bulharskom. Podľa prepočtu hrubého domáceho produktu na obyvateľa v parite kúpnej sily dosiahlo Slovensko ku koncu roka 2021 len 68 percent priemeru Európskej únie. Horšie tom boli obyvatelia Grécka so 65 percentami a Bulharska s 55 percentami. O pár rokov však už o nelichotivý titul najchudobnejšej európskej krajiny bude bojovať aj Slovensko.
Takéto nepríjemné varovanie ukázali najnovšie dáta Európskeho štatistického úradu. Inflácia na Slovensku patrí medzi najvyššie v Európe, zatiaľ čo v raste mzdových nákladov je krajina na chvoste rebríčka. S prudkým rastom cien rozpadnutá koalícia však veľa nespraví. Tento boj prehral aj nekompromisný regulátor voľného trhu Viktor Orbán. Maďarsko totiž v súčasnosti čelí najprudšiemu zdražovaniu v EÚ, inflácia tam vo februári dosiahla 25,8 percenta. Slovenský rast cien v tom istom období skončil na úrovni 15,4 percenta.
Nízke dane, vysoké mzdy
Politici však dokážu prostredníctvom reforiem tlačiť smerom nahor mzdy. Maďarsku sa to darí. Hodinové náklady práce v poslednom vlaňajšom kvartáli medziročne vzrástli o 14,9 percenta. Bol to tretí najlepší výsledok v rámci jednotného trhu. Slovenským firmám v tom istom období vzrástli mzdové náklady len o 3,9 percenta. Úspech maďarskej ekonomiky stojí na nízkych firemných daniach. Deväťpercentná sadzba patrí k najnižším v Európskej únii. Budapešť zároveň podnikateľov zaťažila relatívne vysokou daňou z dividend. Tej sa však nadnárodné koncerny môžu vyhnúť vďaka medzinárodným zmluvám zakazujúcim dvojité zdanenie. Takto nastavený systém láka do krajiny zahraničné investície a výsledkom je nízka nezamestnanosť. Firmy tak musia o nových zamestnancov bojovať razantnejším zvyšovaním miezd.
B
(Zdroj: www.trend.sk/ekonomika)
Prvý rok v eurozóne
8. 1. 2010
Slovensko oslávilo prvý rok v eurozóne. Vláda tvrdí, že členstvo v menovej únii uchránilo našu krajinu pred najhoršími vplyvmi minuloročnej ekonomickej krízy. Niet pochýb o tom, že prijatie spoločnej európskej meny tesne pred tým, ako globálna ekonomická kríza postihla región, ušetrilo Slovensko prudkých pohybov výmenných kurzov, ktoré pocítili jeho stredoeurópski susedia. Vo svojom článku zverejnenom na internetovej stránke to uvádza denník Financial Times.
Menej isté je podľa denníka to, či členstvo v eurozóne bolo v roku 2009 výraznou pomocou pre ekonomiku, konštatuje denník. Podľa odhadov slovenskej centrálnej banky sa hrubý domáci produkt (HDP) v roku 2009 zmenšil o zhruba 4,8 %, čo je trochu horšie v porovnaní s Českou republikou, kde sa zmenšenie ekonomiky odhaduje na úrovni 4,1 %. Počas krízy česká koruna oslabila a napomohla exportu.
Podľa slov hlavného ekonóma UniCredit Bank Slovakia, v prípade slovenskej ekonomiky orientovanej na export by počas ekonomickej krízy došlo k oslabeniu národnej meny, ak mala voľne plávajúci kurz. Podľa jeho názoru sa euro viac ukázalo ako nevýhoda.
Guvernér českej centrálnej banky zasa tvrdí, že členstvo v eurozóne pomohlo Slovensko ochrániť pred najhoršími ekonomickými turbulenciami, ktoré postihli zvyšok regiónu. Slovensko si napríklad na medzinárodných trhoch môže požičiavať lacnejšie ako Česká republika. Podľa jeho odhadov v roku 2010 slovenská ekonomika vzrastie o 3,1 %, čo je oveľa viac ako v prípade ekonomiky ČR, pre ktorú české ministerstvo financií odhaduje rast na úrovni 0,3 %.
Pri návrate hospodárskeho rastu sa vracajú aj niektorí investori, ktorých láka perspektíva vyhnutia sa menovým rizikám. Podľa hovorcu spoločnosti Volkswagen Slovakia, ktorá začína v Bratislave produkciu nových malých automobilov, euro umožňuje robiť dlhodobé plány a eliminuje riziká v oblasti výmenných kurzov. Potvrdzuje to tiež investície taiwanskej spoločnosti AU Optronics, ktorá sa definitívne rozhodla vybudovať na Slovensku novú fabriku na výrobu komponentov do LCD televízorov.
Dopyt v maloobchode je stále slabý
7. 1. 2010
Tržby vo vnútornom obchode SR v novembri 2009 poklesli v porovnaní s októbrom v predaji a oprave motorových vozidiel a motocyklov o 1,8 %, v ubytovaní o 4,6 %, v činnostiach reštaurácií o pohostinstiev o 2,7 % a v maloobchode o 0,7 %. Tržby vo veľkoobchode sa nezmenili. Dnes o tom informoval Štatistický úrad SR.
V novembri tržby v maloobchode klesli medziročne o 9,8 % na 1,5 miliardy eur. V maloobchode so zariadeniami pre informačné a komunikačné technológie však vzrástli o 7,8 %, v nešpecializovaných predajniach o 6,3 % a v predajniach s tovarom pre kultúru a rekreáciu o 4 %. V tomto odvetví klesli za prvých jedenásť mesiacov vlaňajška tržby o 10,4 % na 15,7 miliardy eur.
Tržby odzrkadľujú slabý spotrebiteľský dopyt ovplyvňovaný zlou situáciou na trhu práce, kde pokračuje rast nezamestnanosti a nezamestnaným prepusteným na začiatku predchádzajúceho roka končí zároveň polročné obdobie, počas ktorého dostávali dávku v nezamestnanosti.
SkyToll odporúča využiť aj iný hraničný prechod ako Svrčinovec
7. 1. 2010
Na vstup do SR môžu vodiči kamiónov využiť namiesto hraničného priechodu v Mostoch u Jablunkova a Svrčinovci využiť iné bezproblémové priechody na hraniciach s ČR. TASR o tom informovala hovorkyňa spoločnosti SkyToll, a. s. Spoločnosť je prevádzkovateľom systému elektronického výberu mýta na Slovensku.
Na česko-slovenskej hranici pri Svrčinovci aj dnes krátko predpoludním bola dlhá kolóna čakajúcich kamiónov. Personálne boli posilnené všetky registračné miesta na maximálne možnú kapacitu. Pracovníci rozdávajú vodičom všetky potrebné formuláre, ktoré budú do konca týždňa k dispozícii aj v turečtine a rumunčine.
Pre čakajúcich vodičov na uvedenom hraničnom vstupe do SR zabezpečila spoločnosť SkyToll bezplatne mobilné sociálne zariadenia, teplé nápoje, kávu, čaj a drobné občerstvenie. Oddnes by mali mať vodiči k dispozícii aj teplú stravu.
Dopravcovia by však mali zvážiť možnosť využiť aj možnosť, hromadne zaregistrovať všetky svoje vozidlá do systému a prevziať si palubné jednotky na ktoromkoľvek registračnom mieste vo vnútrozemí SR na základe priložených fotokópií dokladov od vozidiel. Vybavené kamióny bez čakania potom prejdú vo voľnom cestnom pruhu aj cez hranice pri Svrčinovci.
Bankrotov bude menej
5. 1. 2010
Lavína bankrotov by mala doznievať aj v prvých šiestich mesiacoch. V závere roka by trh mal od problémových firiem prečistiť. Existenčne zostávajú ohrozené firmy vo viacerých odvetviach. Najťažšie obdobie čaká najmä špeditérov a textilky.
Hlavná vlna insolventnosti sa prejavila na konci roka, kedy došlo k viac ako tridsaťpercentnému vyhlásených konkurzov. Najvyšší počet vyhlásených konkurzov bol opäť zaznamenaný vo veľkoobchode a maloobchode. Za obchodom nasledovali dopravné a špedičné firmy, ktoré neprežili prudký pokles dopytu. K najohrozenejším subjektom patrili aj subdodávatelia stavebného priemyslu, pohoršili si realitné kancelárie, prenajímatelia nehnuteľností a poradenské spoločnosti.
Na insolventnosť reagovali firmy rôzne. Veľké a známe spoločnosti išli cestou reštrukturalizácie, alebo na seba vyhlásili konkurz, stredné spoločnosti prepísali spoločnosti na nového nefunkčného majiteľa a malé spoločnosti, ktoré sa stali platobne neschopnými, väčšinou na seba vyhlásili konkurz. Boli zaevidované aj prípady, že majitelia nezaplatili ani poplatok 1 660 € za vyhlásenie konkurzu a nefunkčnú prázdnu firmu sa rozhodli ponechať naďalej zapísanú v obchodnom registri. Najčastejšími príčinami bankrotov boli najmä neschopnosť splácať včas a v plnej výške záväzky, nedostatočný prehľad o dlžníkoch a nedostupnosť úverových zdrojov.
V roku 2010 sa za rizikové odvetvia považujú:
Doprava a špedícia
Textilný priemysel
Potravinárstvo
Kovovýroba
Subdodávatelia automobilového priemyslu