Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Ako si komplikovať život - II. večer

Každý zákazník sa snaží porušiť prevádzkové podmienky, uvedené v technickom popise.

Prvoradou úlohou projektanta je, aby výrobcovi sťažil a údržbárom znemožnil prácu.

Keď už všetko vysvetlíte tak, aby to všetci pochopili, nájde sa niekto, kto to chápať nebude.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
O podnikaní a vede - VII. večer

Postupy vedy sú jednoduché: Meraj mikrometrom! Znač kriedou! Rež sekerou!

Honosnosť hlavného vchodu je nepriamo úmerná základnej platbyschopnosti firmy.

Ak veľa administruje konkurent, znamená to zisk, ak veľa administrujeme my, znamená to stratu.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Opatrnosti nie je nikdy dosť

Ani tá najlepšia lesť nefunguje naveky.

Umenie nie je upútať na seba pozornosť, ale vyhnúť sa následkom.

Kým sa dvaja bijú, tretí si privlastňuje plody ich práce.

(Murphyho zákony v bájkach)
Životné pravdy

Jednou z najväčších nerozlúštených záhad je, prečo sú zákazníci v preplnenej reštaurácii obslúžení rýchlejšie, ako keď je reštaurácia poloprázdna.

Múdrosť vám veľa nepomôže, ak vás opustí šťastie.

Ak má byť človek majstrovským dielom, ako potom, preboha, vyzerá nepodarok?

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Človek a život

Ak pravdepodobnosť úspechu nie je práve blízka jednej, potom je čertovsky blízko k nule.

Pravdepodobnosť, že urobíte neuveriteľne hlúpu a trápnu chybu, je priamo úmerná dôležitosti ľudí, ktorí na vás pozerajú.

Buďte opatrný pri výbere životného cieľa - mohli by ste sa trafiť.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)

Ubytovacie zariadenia navštívilo v januári medziročne viac hostí

13. 3. 2024 Ubytovacie zariadenia cestovného ruchu na Slovensku navštívilo v januári tohto roka 374.000 hostí, čo bolo medziročne viac o osem percent. Návštevnosť sa takmer vyrovnala hodnotám v turisticky úspešnom roku 2019, ale do hodnôt rekordného januára 2020 chýbalo ubytovateľom ešte 17 percent návštevníkov. Hostia strávili v hoteloch a penziónoch o takmer 11 percent viac nocí ako pred rokom, ich počet prekročil 958-tisíc, priemerná doba pobytu v januári predstavovala 2,6 noci. Informoval o tom Štatistický úrad (ŠÚ) SR.
Dvojtretinový podiel v štruktúre ubytovaných hostí tvorili domáci návštevníci, ich počet medziročne vzrástol na 238.000 hostí. V porovnaní s rekordným januárom 2020 (posledný január neovplyvnený pandémiou) chýbalo ubytovateľom 16 % domácich turistov (44-tisíc). Počet zahraničných návštevníkov medziročne narástol takmer o desatinu (na 136.000 cudzincov), bolo ich o 18 percent menej ako v roku 2020.
Najviac hostí navštívilo kraje zamerané na zimný cestovný ruch na horách, Žilinský a Prešovský, ktoré spolu tvorili viac ako polovicu celkovej návštevnosti. Oba tieto regióny mali nad 60-tisíc domácich hostí a líšili sa len počtom cudzincov, ktorých bolo výrazne menej v Prešovskom kraji. Na treťom mieste bol Bratislavský kraj, ktorý navštívilo 19 percent turistov SR a ako v jedinom regióne tu väčšinu hostí tvorili zahraniční hostia.
V medziročnom porovnaní návštevnosť vzrástla vo všetkých krajoch Slovensko okrem Košického kraja. Ani jeden región však nedosiahol rekordy počtu návštevníkov z januára 2020. Najbližšie k nim bol Žilinský kraj, ktorému chýbalo už len sedem percent hostí, ostatné regióny zaostávali dvojciferne. Najvýraznejší prepad o viac ako štvrtinu mali Trenčiansky, Nitriansky a Bratislavský kraj.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

Ekonóm a Vianoce

17. 12. 2009 Podľa ekonóma Tomáša Sedláčka (hlavný makroekonomický stratég ČSOB) sa na Vianoce tešia veriaci aj ateisti, pretože Vianoce sú spojené s rozprávkovou atmosférou a rozprávkovými príbehmi, ktorým sme ako deti verili. Pre ekonóma sú Vianoce zaujímavé z viacerých pohľadov.
Jednak preto, že sú charakteristické dávaním darov, čo samotné je ekonomickou anomáliou. Z ekonomického hľadiska by ľudia radšej mali prijímať peňažné dary, aby si mohli za peniaze kúpiť to, čo uznajú za vhodné. Ekonómovia hovoria o strate mŕtvej váhy: ak vám niekto daruje svoju predstavu toho, čo by vám urobilo radosť, môže sa netrafiť (napríklad vo farbe) a vzniká neefektivita. Rozdiel medzi tým, čo zaplatil darujúci a čo by zaplatil obdarovaný, sa dá merať. Niekto si dal kedysi s tým prácu a spočítal, že v USA sa v roku 2001 takto vyhodili „do vzduchu“ 4 miliardy dolárov. Navyše, podstatnou časťou darov boli „bieli sloni“, teda dary, ktoré pre nového držiteľa majú vlastne negatívnu hodnotu, ale nemôže sa ich zbaviť, pretože by to bolo neslušné. „Racionálne“ by pravdepodobne bolo, darovať si rovno peniaze. Práve tomuto sa však bránime zubami – nechtami, dokonca sa na dare nesmie obnoviť ani len náznak ceny. Ďalšou zvláštnosťou je, že práve kvôli dávaniu darčekov sa z Vianoc stal najkomerčnejší sviatok našej civilizácie. Jeden kníhkupec napríklad prehlásil, že keby sa to dalo, najradšej by mal otvorené len pred Vianocami, pretože v porovnaní s predvianočnou dobou zvyšok roka nestojí za nič. Samotný deň Vianoc je naopak z ekonomického hľadiska „najmŕtvejším“ dňom roka. Všetko akoby sa zastavilo. Zaujímavé sú aj postoje ľudí k dvojsviatku Vianoce a Nový rok. Ľudia si posielajú pohľadnice a prajú si v nich všetko dobré. Väčšina pozdravov – aj cudzím ľuďom – je pozitívna. Takmer výhradne sa zdravíme (zo slova uzdravujeme): dobrý deň, alebo nech sa darí, všetko dobré. Jednoducho, kým je to na nás (a nič to nestojí), prajeme ľuďom dobro. To je naša základná túžba, ktorú vyjadrujeme pozdravom, želaním alebo PFkom. Ukazujeme tým, že nám záleží na iných ľuďoch, že nám ich osud nie je ľahostajný, a že ak by bolo po našom, nech sa všetkým vedie dobre. Práve tým sa človek snaží dávať najavo, že mu nezáleží len na sebe, že nie je „sebec“, ale že patrí do širšieho kruhu, na ktorom je závislé jeho vlastné šťastie. Pri Vianociach demonštrujeme lojalitu k rodinnému kruhu, pri Silvestri ku kruhu priateľskému. Vianoce sú teda sviatok oslavujúci poriadok, pokoj a odpočinok. Silvester je sviatok „rarášok“, kedy sú pravidla voľnejšie. Opíjame sa, je to sviatok nepokoja (huriavk z ohňostrojov), zrodu niečoho nového (symbolizovaného novým rokom). Otázka znie, prečo hovoríme deťom príbehy, ktorým sami neveríme. Prečo si dávame dary, aj keď „hundreme“? Pretože sme ľudia a radi veríme. A radi sa obdarúvame. Prečo? Pretože to tak chceme.
(Zdroj: HNONLINE)

Registrácia prenájmu sa po novele týka všetkých

17. 12. 2009 Po novom roku si budú musieť registrovať prenájom čo i len časti nehnuteľnosti (okrem pozemku) napokon aj tí ľudia, ktorí už dávnejšie prenajímali. K vládnemu návrhu daňového poriadku bol pridaný celý nový článok, ktorým sa dopĺňa aj zákon o správe daní a poplatkov. Podľa nového znenia sa musia do 28. februára budúceho roka zaregistrovať aj fyzické osoby, ktoré prenajímajú časť nehnuteľnosti už dnes. Zmenu podpísal prezident.
Táto povinnosť sa zaviedla z dôvodu rôznych špekulácií. Stávalo sa napríklad, že aby sa nemuseli registrovať, ľudia prenajímali napríklad byt bez balkónu. Posledná novela okruh povinných osôb rozšírila aj na tých, ktorí prenajali časť bytu či nebytového priestoru už aj pred 1. januárom 2010. Daňové úrady sú podľa hovorcu Daňového riaditeľstva pripravené na prílev ľudí, ktorí sa budú musieť spätne doregistrovať, či dodatočne prenájom nehnuteľnosti oznámiť. Registračná povinnosť sa vzťahuje na prenájmy poskytnuté za úplatu, či inú, aj nepeňažnú odmenu. Prenajímateľov pozemkov od registračnej povinnosti oslobodila novelizácia cez živnostenský zákon.
(Zdroj: SME)

Zamestnancov automobiliek čakajú celozávodné dovolenky

17. 12. 2009 Automobilky na Slovensku sa cez sviatky už tradične na dva týždne zastavia a zamestnanci budú čerpať celozávodnú dovolenku. Ľudia vo Volkswagene či PSA Peugeot budú mať však voľno kratšie. Baníci budú mať sviatkov menej.
Tohtoročná decembrová výroba v automobilovom sektore bude dokonca o desať až pätnásť percent vyššia ako vlani. V bratislavskej automobilke pracujú tento rok ľudia posledný deň ešte 23. decembra, späť do roboty nastupujú až 7. januára.
Vo firmách sa počas odstávok robí údržba, kontrolujú sa zásoby, v automobilkách sa prerábajú linky. Nie všetky veľké závody budú však oddychovať. Vzhľadom na situáciu na trhu sa napríklad manažment v najväčšom podniku na východe krajiny U. S. Steel Košice dohodol s odbormi v decembri na skrátenom štvordňovom pracovnom týždni. Baníci z Hornonitrianskych baní Prievidza budú mať dokonca voľno len na sviatočný Štedrý deň a Silvester. V ťažobnom úseku Cigeľ a Nováky budú mať baníci vo všetkých troch pracovných zmenách celé sviatky dovolenku. V bani Handlová počas týchto dní nastúpi do práce len ranná zmena.
(Zdroj: PRAVDA)

Pribúdajú sťažnosti na nevyžiadanú reklamu

15. 12. 2009 Ministerstvo hospodárstva SR v poslednom období zaznamenalo nárast sťažností občanov na doručovanie nevyžiadanej reklamy. Občania sa sťažujú na zasielanie neobjednaných výrobkov priamo do poštových schránok. Ide napríklad o prírodné produkty, ponožky, holiace strojčeky atď.
Stáva sa, že spotrebitelia dostávajú do poštových schránok nevyžiadaný propagačný materiál so vzorkou na vyskúšanie "zadarmo", respektíve za úhradu poštovného a balného. Ak spotrebiteľ so zaplatením poštovného nesúhlasí a svoj súhlas na jeho úhradu predávajúcemu nedal, nie je povinný poštovné a balné uhradiť. Ak si spotrebiteľ takéto poštové zásielky neželá, mal by o tom informovať odosielateľa. Podľa zákona o reklame reklama nesmie zasahovať do práv iných osôb bez ich súhlasu. Za takýto zásah sa považuje aj vymáhanie poštovného a balného bez právneho titulu. Občania sa sťažujú aj na to, že dostávajú neobjednané výrobky, za ktoré predávajúci požaduje úhradu ceny výrobku, poštovného a balného. V zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji predávajúci spotrebiteľovi nesmie dodať tovar alebo poskytnúť službu, ktorú si spotrebiteľ neobjednal, ak súčasne s dodávkou takého tovaru alebo s poskytnutím takej služby žiada ich zaplatenie. Ak by bol napriek tomu takýto tovar dodaný, právny úkon je neplatný a neoprávňuje predávajúceho, aby sa domáhal zaplatenia pohľadávky, konštatovalo ministerstvo.
(Zdroj: SME)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Servác
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner