Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Opatrnosti nie je nikdy dosť

To čo chceme, je vždy o pár centimentrov ďalej, ako dosiahneme.

Nič nie je väčšie a silnejšie ako strach.

Tí, ktorí sú prvý v rade, sú vždy aj prví na rane.

(Murphyho zákony v bájkach)
Murphyho zákony a komentáre

V núdzi poznáš nepriateľa.

Čo je prospešné zdraviu, ešte nemusí byť prospešné životu.

Vernosť si za prachy nekúpiš. Ale poslušnosť áno.

(Murphyho zrnká II)
O podnikaní a vede - VII. večer

V živote každej organizácie príde okamih, kedy už sama voči sebe nevie existovať.

Rozvoj vedy sa dá zmerať podľa toho, akým tempom sa hromadia výnimky zo zákonov, platných už predtým.

Odpusť svojim vinníkom, ale vry si ich do pamäti.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Bezproblémové riadenie - IV. večer

Na vysokých postoch tróniaci hlupáci sú podobní človeku na vysokej streche: - všetko vidia zmenšene a aj oni sa zdola zdajú byť malými.

Každý v organizácii stúpa dovtedy po rebríčku hierarchie, kým sa nevyškriabe na post, na ktorý sa nehodí.

Nikdy neposudzuje ako zlomyseľnosť to, čo môže spokojne byť aj hlúposťou.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Aj koniec má svoj čas - posledný večer

Ak sa zistí, že ľudia schôdzujú viac ako štvrtinu pracovného času, je to príznakom toho, že ide o organizáciu, v ktorej sa schôdzovanie stalo cieľom.

Opakujúca sa kríza je dôkazom nedbalosti a lenivosti šéfa.

Najčastejšou príčinou zlyhania šéfa je jeho neochota, resp. neschopnosť adaptovať sa na nové podmienky.

(Murphyho zákony po poslednej novele)

Tvorba a použitie rezervného fondu

7. 3. 2023 Povinnosť tvoriť rezervný fond majú kapitálové obchodné spoločnosti (akciová spoločnosť, spoločnosť s ručením obmedzeným, komanditná spoločnosť).
Tvorbu rezervného fondu v akciovej spoločnosti upravuje Obchodný zákonník v § 67, § 161d a § 217. Spoločnosť vytvára rezervný fond pri svojom vzniku vo výške 10 %. Tento fond je akciová spoločnosť povinná každoročne dopĺňať o sumu určenú v stanovách, najmenej však vo výške 10 % z čistého zisku vyčísleného v riadnej účtovnej závierke až do dosiahnutia výšky rezervného fondu určenej v stanovách, najmenej však do výšky 20 % základného imania. Podľa § 161d, ak má spoločnosť v majetku vlastné akcie, o ktorých účtuje na strane aktív súvahy musí vytvoriť osobitný rezervný fond v rovnakej výške, ktorý môže znížiť alebo zrušiť len v prípade, ak časť vlastných akcií alebo všetky vlastné akcie prevedie na inú osobu, alebo ak zníži základné imanie, alebo ak zníži základné imanie vzatím časti vlastných akcií, alebo všetkých vlastných akcií z obehu.
V spoločnosti s r. o. upravuje tvorbu rezervného fondu Obchodný zákonník v § 67 a § 124. Spoločnosť môže vytvoriť rezervný fond pri svojom vzniku.
Tento fond je spoločnosť povinná každoročne dopĺňať o sumu určenú v stanovách, najmenej však vo výške 5 % z čistého zisku vyčísleného v riadnej účtovnej závierke až do dosiahnutia výšky rezervného fondu určenej v spoločenskej zmluve, najmenej však do výšky 10 % základného imania.
Spoločnosť môže vytvárať rezervný fond aj nad rámec povinného prídelu zo zisku na základe stanov, prípadne na základe rozhodnutia valného zhromaždenia, a to ďalším prídelom zo zisku alebo prevodom zo štatutárnych fondov prípadne z ostatných fondov.
O použití rezervného fondu rozhoduje predstavenstvo akciovej spoločnosti (v s.r.o. konateľ), ak nie je v stanovách alebo spoločenskej zmluve spoločnosti určené inak.
K

Zatepľovanie verejných budov

20. 8. 2018 Zatepľovanie verejných budov, ako sú školy, budovy ministerstiev, škôlky, nemocnice, kultúrne domy, či internáty bude jednoduchšie, rýchlejšie a efektívnejšie
Na uvedené projekty bude možné využívať súkromné spoločnosti a súkromné prostriedky. Otvárajú sa tak nové investičné možnosti na renováciu a zhodnotenie verejných budov a výrazné zníženie ich nákladov na energie. V súčasnosti je na Slovensku viac ako 15 tisíc verejných budov, ktoré by mohli vhodnou rekonštrukciou znížiť náklady na energie. Celý proces bude po novom oveľa jednoduchší. Tento mechanizmus umožňuje modernizáciu verejných budov bez potreby úvodného investičného výdavku z verejných zdrojov. Naopak, verejný subjekt vypíše napríklad na projekt zatepľovania verejné obstarávanie, do ktorého sa budú môcť prihlásiť súkromné spoločnosti s licenciou od rezortu hospodárstva. Víťaz súťaže uzatvorí s danou inštitúciou zmluvu v ktorej sa zaviaže, že po realizácii projektu dôjde k zníženiu nákladov na energie. Výdavky na energie sa tak po realizácii diela verejnému subjektu znížia. Tieto ušetrené peniaze sa použijú na platby spoločnosti, ktorá projekt realizovala. Investíciu tak bude verejný subjekt splácať postupne v podobe platieb za energetické služby z úspor na energiách. Súkromný investor bude počas celej doby trvania zmluvy garantovať funkčnosť opatrení, servis a aj úroveň úspor. Nový postup je výsledkom dlhodobého úsilia iniciovaného aj Ministerstvom financií SR o to, aby bolo možné využívať súkromné spoločnosti a súkromné prostriedky na energetické zhodnocovanie verejných budov. Európska komisia v spolupráci s Európskou investičnou bankou preto aj na základe týchto diskusií zverejnili tzv. používateľskú príručku pre zmluvy o garantovaných energetických službách. Tá vysvetľuje podrobnosti vrátane zmluvných ustanovení a iných detailov, ktoré rozhodujú o tom, či je prevažná časť rizík spojených s takouto zmluvou na súkromnej spoločnosti a tým pádom nemá negatívny vplyv na verejné financie. Ministerstvo financií SR pripravuje legislatívne zmeny a usmernenia, ktoré umožnia tento nástroj široko využívať v podmienkach SR.

Získanie parkovacích preukazov

18. 8. 2018 Podľa novely zákona po novom dostanú parkovacie preukazy i ľudia so zníženou imunitou, napr. pri onkologickej liečbe a nárok na príspevok na prevádzku auta budú mať žiadatelia počas onkologickej liečby, dialyzačného alebo transplantačného programu aj bez odkázanosti na individuálnu prepravu.
Prirodzene, tieto komplexné zmeny znamenajú aj výrazný finančný dopad na rozpočet. Ministerstvo počíta s navýšením výdavkov o takmer 51 mil. eur už v roku 2018, Každý nasledujúci rok, až do roku 2021, to bude navýšenie rádovo o viac ako 120 mil. eur. Za novelu zákona o kompenzáciách ťažkého zdravotného postihnutia zahlasovalo 13. júna 2018 až 144 poslancov NR SR. Nevylučuje sa, že v budúcnosti sa prikročí k ďalšej novele, nakoľko je cieľom hľadať spôsob, ako ešte viac pomôcť zdravotne ťažko postihnutým ľuďom.

Slovenská ekonomika je špičkou

16. 8. 2018 Jeden z najlepších výsledkov Slovenska za posledné roky. Prekonal aj oficiálne odhady a očakávania expertov. A umiestnil nás dokonca na druhú najvyššiu priečku v rámci eurozóny. Takéto prívlastky si po zverejnení najnovších výsledkov HDP môže pripísať Slovensko. V druhom kvartáli tohto roka sme rástli, sezónne očistene, o 3,9 percenta. Rýchlejšie ako my bolo iba Lotyšsko. Na druhom mieste sa spolu s nami umiestnil, s rovnakým tempom, Cyprus.
Za výrazným zrýchlením, ktoré nie je úplne bežné, stoja ešte stále ľudia. Respektíve domáca spotreba. Keďže nedostatok pracovnej sily a, naopak, množstvo zákaziek, tlačia na mzdy, ľudia si môžu aj viac dovoliť. A tak pomáhajú ekonomike.
(Zdroj: hnonline.sk)

Kontrola v zariadeniach sociálnych služieb

16. 8. 2018 Udalosti uplynulých týždňov poukázali na fakt, že nie všetky inštitúcie zodpovedné za kontroly v zariadeniach sociálnych služieb k svojim povinnostiam pristupujú tak, ako by mali. Práve preto dochádza k účinnejšiemu systému kontrol v zariadeniach sociálnych služieb.
Je dôležité, aby bola v prvom rade vzájomná informovanosť a koordinácia, pretože v systéme kontrol v oblasti sociálnych služieb je zapojených viacero inštitúcií. Zariadenia sociálnych služieb by mali prioritne kontrolovať ich zriaďovatelia, následne vyššie územné celky, ktoré ich registrujú. Kto registruje, musí aj kontrolovať. Samotné ministerstvo práce vykonáva kontrolu a dohľad nad poskytovaním sociálnych služieb - dodržiavanie hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti a účelnosti poskytnutých verejných financií, dodržiavanie základných ľudských práv a slobôd, dodržiavanie záväzkov zo zmluvy o poskytovaní sociálnej služby a pod. Z pozície ministerstva práce na kontroly v zariadeniach sociálnych služieb bude dohliadať 36 pracovníkov. Aktuálne bol zriadený odbor, ktorý bude mať 15 zamestnancov vrátane vysunutých pracovísk v Košiciach, v Žiline a v Nitre. Očakáva sa, že v podobnom duchu personálne posilnia kontroly aj jednotlivé samosprávne kraje.
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Pankrác
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner