Tvorba a použitie rezervného fondu
7. 3. 2023
Povinnosť tvoriť rezervný fond majú kapitálové obchodné spoločnosti (akciová spoločnosť, spoločnosť s ručením obmedzeným, komanditná spoločnosť).
Tvorbu rezervného fondu v akciovej spoločnosti upravuje Obchodný zákonník v § 67, § 161d a § 217. Spoločnosť vytvára rezervný fond pri svojom vzniku vo výške 10 %. Tento fond je akciová spoločnosť povinná každoročne dopĺňať o sumu určenú v stanovách, najmenej však vo výške 10 % z čistého zisku vyčísleného v riadnej účtovnej závierke až do dosiahnutia výšky rezervného fondu určenej v stanovách, najmenej však do výšky 20 % základného imania. Podľa § 161d, ak má spoločnosť v majetku vlastné akcie, o ktorých účtuje na strane aktív súvahy musí vytvoriť osobitný rezervný fond v rovnakej výške, ktorý môže znížiť alebo zrušiť len v prípade, ak časť vlastných akcií alebo všetky vlastné akcie prevedie na inú osobu, alebo ak zníži základné imanie, alebo ak zníži základné imanie vzatím časti vlastných akcií, alebo všetkých vlastných akcií z obehu.
V spoločnosti s r. o. upravuje tvorbu rezervného fondu Obchodný zákonník v § 67 a § 124. Spoločnosť môže vytvoriť rezervný fond pri svojom vzniku.
Tento fond je spoločnosť povinná každoročne dopĺňať o sumu určenú v stanovách, najmenej však vo výške 5 % z čistého zisku vyčísleného v riadnej účtovnej závierke až do dosiahnutia výšky rezervného fondu určenej v spoločenskej zmluve, najmenej však do výšky 10 % základného imania.
Spoločnosť môže vytvárať rezervný fond aj nad rámec povinného prídelu zo zisku na základe stanov, prípadne na základe rozhodnutia valného zhromaždenia, a to ďalším prídelom zo zisku alebo prevodom zo štatutárnych fondov prípadne z ostatných fondov.
O použití rezervného fondu rozhoduje predstavenstvo akciovej spoločnosti (v s.r.o. konateľ), ak nie je v stanovách alebo spoločenskej zmluve spoločnosti určené inak.
K
Tempo poklesu priemyselnej aktivity v krajinách eurozóny sa v marci zmiernilo
1. 4. 2009
Prispeli k tomu náznaky stabilizácie vo Francúzsku a Nemecku. Index nákupných manažérov (PMI) v priemysle eurozóny, ktorý zverejnila agentúra Markit v stredu, sa v marci zvýšil na 33,9 bodu v porovnaní s februárovými 33,5 bodu.
Nárast indexu naznačuje, že v druhom kvartáli sa tempo
poklesu aktivity v priemysle krajín eurozóny môže ďalej zmierňovať. Kľúčové údaje okolo 3 000 výrobcov však v
prieskume zostávajú naďalej pod hranicou 50 bodov, ktorá oddeľuje pokles od
rastu.
Korektúry v ďalšom šrotovnom
31. 3. 2009
Štát dá do šrotovného ďalší balík peňazí. Po dnešnom rokovaní Rady pre hospodársku krízu to oznámil predseda vlády. Dodal, že väčšina členov rady ohodnotila toto opatrenie ako významné a odporučila v ňom pokračovať.
K určitým korektúram, ktoré sa môžu týkať ceny
kupovaného nového vozidla, alebo veku starého vozidla, pri ktorého zošrotovaní
bude možné o podporu požiadať, však dôjde. O konkrétnych podmienkach nového
balíka šrotovného, aj o celkovej sume, ktorú štát poskytne, budú ešte rokovať
experti a ministri financií a hospodárstva. Podľa premiéra by druhý balík mal
byť zároveň posledným. Šrotovné podľa nových podmienok by sa mohlo začať
vyplácať už na budúci týždeň.
Prostriedky na zatepľovanie domov a bytov
31. 3. 2009
Rada pre hospodársku krízu sa venovala aj problematike zatepľovania. Členovia rady sa dohodli, že o vyčlenení konkrétnej výšky prostriedkov na zatepľovanie sa rozhodne na ďalšom rokovaní.
Premiér oznámil, že rada je pripravená rozhodnúť o zvýšení
objemu finančných prostriedkov, ktoré sú v Štátnom fonde rozvoja bývania. Vyčlenené prostriedky by mali uspokojiť
všetky požiadavky, ktoré na fond v súčasnosti sú. Premiér zároveň oznámil, že
rada v ďalšom období nebude prijímať
opatrenia, ktoré by zvyšovali deficit štátneho rozpočtu.
Správca ciest zodpovedá za jamy na ceste i za škodu na aute
30. 3. 2009
Nabehli ste autom na výtlk a poškodili ste si pnemumatiku alebo podvozok? Určite nie ste tento rok ani prvý ani posledný. Najmä počas prvých jarných týždňov si treba dávať pozor.
Ak sa
jame predsa len nevyhnete, za škodu, ktorá sa vám stala, je zodpovedný
správca cesty. Pri cestách druhej a tretej
triedy je ním krajská samospráva, pri cestách prvej triedy Slovenská správa
ciest, v prípade diaľnic Národná diaľničná spoločnosť a obec, ak sa vám to
stane za jej označením.
K peniazom sa ľahšie dostanete v prípade,
že máte uzavretú havarijnú poistku.
Poisťovňu by ste mali volať kvôli obhliadke.
Poisťovňa škodu nahradí a následne ju
bude vymáhať od správcu. Ak nemáte havarijnú poistku, o odškodnenie žiadajte
sami. Výsledok by mal byť taký istý. Poškodený, aj keď má uzatvorené iba povinné zmluvné poistenie, má
nárok na odškodnenie vo výške škody, aká mu bola spôsobená a danie motorového
vozidla do pôvodného stavu.
V oboch prípadoch by mal poškodený dostať
náhradu v plnej výške. Poškodený je však povinný dostatočne preukázať príčinu
vzniku škody, ako aj jej výšku. Pre tento účel je nevyhnutné škodu, ktorá
vznikla, zdokumentovať.
Ak pri vymáhaní peňazí budú chýbať dôkazy,
škodu vám nikto nepreplatí. Správca komunikácie sa zodpovednosti zbaví v
prípade, ak preukáže, že nebolo v medziach jeho možností tieto chyby odstrániť,
ani na ne predpísaným spôsobom upozorniť.