Trovy správneho procesu
22. 8. 2022
Pri výkone úkonov v správnom konaní vznikajú náklady správneho konania, ktoré je potrebné uhradiť. Ide pritom o trovy správneho procesu, ktoré vznikajú jednak účastníkom správneho konania, zúčastneným osobám, svedkom, znalcom a taktiež aj správnemu orgánu.
Trovy správneho konania hradia podľa správneho poriadku subjekty, medzi ktoré patrí správny orgán, účastník správneho konania, zúčastnená osoba, svedok, znalec, pokiaľ trovy vznikli v danom prípade.
Správnym orgánom je štátny orgán, orgán územnej samosprávy, orgán záujmovej samosprávy, fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorej zákon zveril rozhodovanie o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb v oblasti verejnej správy.
Trovy správneho konania hradia aj účastníci správneho konania.
V správnom konaní sa teda procesná spôsobilosť účastníka správneho konania spája s jeho spôsobilosťou na právne úkony. Preto musí správny orgán v úvode správneho konania zodpovedne skúmať, na ktoré procesné úkony v správnom konaní má účastník správneho konania procesnú spôsobilosť, prípadne či nemá obmedzenú spôsobilosť na právne úkony. Pokiaľ by totiž takýto účastník správneho konania urobil voči správnemu orgánu určitý procesný úkon, napríklad predložil listinu ako dôkaz, išlo by o neplatný procesný úkon a pokiaľ by na ňom bolo položené rozhodnutie správneho orgánu, mohlo by byť spochybnené významnou mierou. Pritom vo vzťahu správneho orgánu a účastníka správneho konania je potrebné zohľadňovať určité základné pravidlá, a to napríklad, že správne orgány postupujú v konaní v súlade so zákonmi a inými právnymi predpismi. Sú povinné chrániť záujmy štátu a spoločnosti, práva a záujmy fyzických osôb a právnických osôb a dôsledne vyžadovať plnenie ich povinností.
Správne orgány sú povinné postupovať v konaní v úzkej súčinnosti s účastníkmi konania, zúčastnenými osobami a inými osobami, ktorých sa konanie týka, a dať im vždy príležitosť, aby mohli svoje práva a záujmy účinne obhajovať, najmä sa vyjadriť k podkladu rozhodnutia, a uplatniť svoje návrhy. Účastníkom konania, zúčastneným osobám a iným osobám, ktorých sa konanie týka, musia správne orgány poskytovať pomoc a poučenia, aby pre neznalosť právnych predpisov neutrpeli v konaní ujmu. Správne orgány sú povinné svedomite a zodpovedne sa zaoberať každou vecou, ktorá je predmetom konania, vybaviť ju včas a bez zbytočných prieťahov a použiť najvhodnejšie prostriedky, ktoré vedú k správnemu vybaveniu veci. Ak to povaha veci pripúšťa, má sa správny orgán vždy pokúsiť o jej zmierne vybavenie. Správne orgány dbajú na to, aby konanie prebiehalo hospodárne a bez zbytočného zaťažovania účastníkov konania a iných osôb. Účastníci konania spolupracujú so správnymi orgánmi v priebehu celého konania. Všetci účastníci majú v konaní rovnaké procesné práva a povinnosti. Ten, komu osobitný zákon priznáva postavenie účastníka konania len na časť konania, má v konaní procesné práva a povinnosti len v tej časti konania, pre ktorú má priznané postavenie účastníka konania. Rozhodnutie správnych orgánov musí vychádzať zo spoľahlivo zisteného stavu veci. Správne orgány dbajú o to, aby v rozhodovaní o skutkovo zhodných alebo podobných prípadoch nevznikali neodôvodnené rozdiely.
K
Cena elektriny pre domácnosti zásadne klesne
13. 11. 2020
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví ukončil cenové konania na dodávku elektriny pre domácnosti a malé podniky na rok 2021. Pre domácnosti to znamená zásadný pokles tejto časti koncovej ceny elektriny, a to až do deväť percent. Vo štvrtok o tom informoval hovorca spoločnosti Radoslav Igaz. Úrad podľa hovorcu v ukončených cenových konaniach reagoval na vývoj ceny elektriny na svetových burzách.
Predseda ÚRSO Andrej Juris zdôraznil, že sa úradu podarilo v maximálne možnej miere premietnuť úsporu zo zníženia komoditnej ceny elektriny na svetových burzách do zníženia ceny elektriny pre slovenských spotrebiteľov.
Viac ako o deväť percent klesne cena elektriny v tarife D1 a D2, v dvojtarifnej sadzbe D3, D4 a D5 bude pokles o 8,39 percenta.
Malé podniky budú podľa tarify platiť za elektrinu menej o 4,5 až 5,9 percenta.
Zníženie sa však netýka koncovej ceny elektriny, ale iba časti za jej dodávku.
V
Hromadné prepúšťanie v Bardejove
11. 11. 2020
Spoločnosť Trim Leader, ktorá prevádzkuje závody na výrobu poťahov do automobilov v Bardejove a v Košťanoch nad Turcom v okrese Martin, prepustí celkovo 426 ľudí. V Bardejove ide o 356 zamestnancov a v Košťanoch nad Turcom príde o prácu približne 70 ľudí z celkového počtu 557. Potvrdila to Annika Wiertz zo skupiny Adient, do ktorej spoločnosť Trim Leader v rámci divízie Automotive Experience patrí.
Oba závody sú podľa jej slov v súčasnosti málo využívané a nie sú dostatočne konkurencieschopné z hľadiska nákladov. Chcú mať preto jeden fungujúci závod a nie dva čiastočne využívané.
"Závod v Bardejove bude zatvorený a dotkne sa to všetkých 356 zamestnancov. Počet zamestnancov v Košťanoch nad Turcom sa zníži približne o 70, v súčasnosti tam pracuje 557 ľudí. Je nám ľúto, že musíme pristúpiť k týmto reštrukturalizačným opatreniam. Pred ich prijatím sme dôsledne vyhodnotili alternatívne možnosti. Musíme však proaktívne riešiť súčasnú situáciu čo najrýchlejšie, znížiť náklady a obnoviť konkurencieschopnosť vo všetkých oblastiach nášho podnikania," povedala Wiertz s tým, že toto rozhodnutie nesúvisí s výkonnosťou zamestnancov.
Okres Bardejov tým príde o jedného z najväčších zamestnávateľov v regióne.
Medzi hlavné dôvody sťahovania výroby má podľa našich informácií patriť pokles tržieb v automobilovom priemysle či nárast minimálnej mzdy na Slovensku v roku 2021.
Ako uviedla Mária Hrehová z Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny, hromadné prepúšťanie z oblasti týkajúcej sa výroby ostatných motorových dielov bolo nahlásené v októbri na Úrade práce, sociálnych vecí a rodiny v Martine.
"Počet ohrozených zamestnancov je 450. Plánovaný začiatok hromadného prepúšťania je 21. novembra 2020 a plánované ukončenie 1. mája 2021," povedala Hrehová.
V
Rast zamestnanosti sa mierne zlepšil
11. 11. 2020
Zamestnanosť takmer vo všetkých odvetviach bola aj v septembri v medziročnom poklese, jeho tempo sa však u väčšiny z nich zmiernilo. Jediným odvetvím, v ktorom sa zamestnanosť v septembri zvýšila, boli informácie a komunikácia, avšak aj tu sa tempo rastu spomalilo, medziročne vzrástla len o 0,5 percenta. Informoval o tom Štatistický úrad. Najväčší pokles pretrvával v ubytovaní o 16,7 percenta a v činnostiach reštaurácií a pohostinstiev o 9,1 percenta.
Pokles bol aj v stavebníctve o 8,3 percenta, priemysle o 6,1 percenta, veľkoobchode o 4,8 percenta, maloobchode o 3,8 percenta, predaji a oprave motorových vozidiel o 2,9 percenta, doprave a skladovaní o 1,6 percenta a vo vybraných trhových službách o 0,4 percenta.
Rovnako aj v priemere za deväť mesiacov roku 2020 v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2019 vzrástla zamestnanosť len v informačných a komunikačných činnostiach, medziročne o 3,8 percenta.
Znížila sa v ubytovaní o 10,8 percenta, činnostiach reštaurácií a pohostinstiev o 7,2 percenta, priemysle o 5,4 percenta, stavebníctve o 5,3 percenta, maloobchode o 3,9 percenta, veľkoobchode o 3,4 percenta, predaji a oprave motorových vozidiel o 2,3 percenta, vybraných trhových službách o 1,5 percenta a v doprave a skladovaní o 0,6 percenta.
V
Kontrola home Office zamestnávateľom
8. 11. 2020
Home office, teda prácu z domu, od prvej vlny pandémie mnohí zamestnávatelia rozhodli zaviesť na dlhší čas, a to aj počas druhej vlny pandémie. Práca z domu bude pokračovať aj v roku 2021.
Prácou z domu firmy znižujú kapacitu kancelárskych priestorov. Počas home office je zamestnanec povinný rešpektovať všetky nariadenia zamestnávateľa, a to v prípade, ak ho zamestnávateľ nariadi z obzvlášť závažnej situácie, akou je napríklad pandémia. Podmienky vykonávania práce z domu by mali byť dohodnuté v pracovnej zmluve. Rovnako je možné dohodnúť aj to, akým spôsobom a ako často bude prebiehať kontrola práce napríklad prostredníctvom písomných, telefonických reportov alebo cez aplikáciu. Kontrola vždy závisí to od charakteru práce.
Zamestnávateľ je oprávnený zamestnanca monitorovať a kontrolovať, ale nesmie zasahovať do súkromia zamestnanca. Musí sa sústrediť iba na pracovné záležitosti a na výkon práce zamestnanca.
Zamestnávateľ nesmie bez vážnych dôvodov narúšať súkromie zamestnanca, či už na pracovisku alebo doma, napríklad tým, že ho monitoruje bez toho, aby ho na to vopred upozornil. Ak zamestnávateľ zavádza kontrolný mechanizmus, mal by ho najprv prerokovať so zástupcami zamestnancov.
V prípade, že zamestnanec napriek tomu, že bol upovedomený, nesúhlasil s monitorovaním, išlo by o porušenie pracovnej disciplíny. Zamestnávateľ ale nesmie monitorovať nad primeranú mieru, to znamená, že smie monitorovať iba priamo zamestnanca a jeho činnosť, nie to, kto sa pohybuje v jeho domácnosti a podobne.
Pri prípadnej kontrole musí zamestnávateľ obhájiť nielen dôvod a vážnosť spracúvania osobných údajov, ale aj to, prečo nie je možné využiť iný, jednoduchší a menej rizikovejší spôsob ich spracúvania ako cez webkameru.
Počas home office sa konajú priebežne mítingy online, počas ktorých zamestnanci referujú, čo všetko za daný týždeň urobili, a manažéri si to takto môžu odkontrolovať.
K