Trovy správneho procesu
22. 8. 2022
Pri výkone úkonov v správnom konaní vznikajú náklady správneho konania, ktoré je potrebné uhradiť. Ide pritom o trovy správneho procesu, ktoré vznikajú jednak účastníkom správneho konania, zúčastneným osobám, svedkom, znalcom a taktiež aj správnemu orgánu.
Trovy správneho konania hradia podľa správneho poriadku subjekty, medzi ktoré patrí správny orgán, účastník správneho konania, zúčastnená osoba, svedok, znalec, pokiaľ trovy vznikli v danom prípade.
Správnym orgánom je štátny orgán, orgán územnej samosprávy, orgán záujmovej samosprávy, fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorej zákon zveril rozhodovanie o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb v oblasti verejnej správy.
Trovy správneho konania hradia aj účastníci správneho konania.
V správnom konaní sa teda procesná spôsobilosť účastníka správneho konania spája s jeho spôsobilosťou na právne úkony. Preto musí správny orgán v úvode správneho konania zodpovedne skúmať, na ktoré procesné úkony v správnom konaní má účastník správneho konania procesnú spôsobilosť, prípadne či nemá obmedzenú spôsobilosť na právne úkony. Pokiaľ by totiž takýto účastník správneho konania urobil voči správnemu orgánu určitý procesný úkon, napríklad predložil listinu ako dôkaz, išlo by o neplatný procesný úkon a pokiaľ by na ňom bolo položené rozhodnutie správneho orgánu, mohlo by byť spochybnené významnou mierou. Pritom vo vzťahu správneho orgánu a účastníka správneho konania je potrebné zohľadňovať určité základné pravidlá, a to napríklad, že správne orgány postupujú v konaní v súlade so zákonmi a inými právnymi predpismi. Sú povinné chrániť záujmy štátu a spoločnosti, práva a záujmy fyzických osôb a právnických osôb a dôsledne vyžadovať plnenie ich povinností.
Správne orgány sú povinné postupovať v konaní v úzkej súčinnosti s účastníkmi konania, zúčastnenými osobami a inými osobami, ktorých sa konanie týka, a dať im vždy príležitosť, aby mohli svoje práva a záujmy účinne obhajovať, najmä sa vyjadriť k podkladu rozhodnutia, a uplatniť svoje návrhy. Účastníkom konania, zúčastneným osobám a iným osobám, ktorých sa konanie týka, musia správne orgány poskytovať pomoc a poučenia, aby pre neznalosť právnych predpisov neutrpeli v konaní ujmu. Správne orgány sú povinné svedomite a zodpovedne sa zaoberať každou vecou, ktorá je predmetom konania, vybaviť ju včas a bez zbytočných prieťahov a použiť najvhodnejšie prostriedky, ktoré vedú k správnemu vybaveniu veci. Ak to povaha veci pripúšťa, má sa správny orgán vždy pokúsiť o jej zmierne vybavenie. Správne orgány dbajú na to, aby konanie prebiehalo hospodárne a bez zbytočného zaťažovania účastníkov konania a iných osôb. Účastníci konania spolupracujú so správnymi orgánmi v priebehu celého konania. Všetci účastníci majú v konaní rovnaké procesné práva a povinnosti. Ten, komu osobitný zákon priznáva postavenie účastníka konania len na časť konania, má v konaní procesné práva a povinnosti len v tej časti konania, pre ktorú má priznané postavenie účastníka konania. Rozhodnutie správnych orgánov musí vychádzať zo spoľahlivo zisteného stavu veci. Správne orgány dbajú o to, aby v rozhodovaní o skutkovo zhodných alebo podobných prípadoch nevznikali neodôvodnené rozdiely.
K
Zotavenie z koronakrízy nebude také rýchle, ako očakával Heger
2. 12. 2020
Slovenská ekonomika v roku 2020 klesne o 6,3 percenta. Na budúci rok však ožije a vzrastie približne o 2,7 percenta, v roku 2022 sa tempo jej rastu zrýchli na 4,3 percenta. Uviedla to vo svojej najnovšej decembrovej prognóze Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) so sídlom v Paríži.
Slovensko tak čaká pomalšie zotavenie v porovnaní s tým, čo predpovedá ministerstvo financií. To síce na základe septembrovej prognózy očakáva, že slovenská ekonomika sa prepadne v tomto roku o 6,7 percenta. To je o 0,4 percentuálneho bodu viac ako podľa OECD.
Zásadný rozdiel je však v budúcom roku. Tam je rezort Eduarda Hegera podstatne optimistickejší, keď prognózuje rast HDP na úrovni 5,5 percenta. Podľa OECD sa budeme zotavovať o 1,8 percentuálneho bodu pomalším tempom.
V
O prácu mali prísť takmer všetci. Decodom sa napokon podarilo zachrániť
2. 12. 2020
Slovenský výrobca nábytku Decodom v marci ohlásil masívne prepúšťanie. O prácu malo prísť 903 zo 1 170 ľudí. Počas prvej vlny koronavírusu mal výrobca svoje predajne zatvorené sedem týždňov a po ich znovuotvorení zaznamenal prepad návštevnosti o 20 percent. Zdá sa však, že reorganizácia, štátna pomoc a vyšší online predaj situáciu zachránili. Firme sa tak podarilo udržať 800 pracovných miest.
Online predaj sa po opätovnom rozbehnutí prevádzok dokonca zdvojnásobil. V rámci tejto stratégie výrobca od novembra spustil aj predaj kuchýň na mieru cez internet.
"Na začiatku sme sa sústredili na najdôležitejšie, aby sme novú situáciu zvládli. Všetkým pracovníkom sme načas vyplatili mzdy, na základe dobrých vzťahov s dodávateľmi sme si dohodli dlhšiu dobu splatnosti, s bankami a štátom sme nastavili splátkové kalendáre a zároveň nám niektorí zahraniční odberatelia poslali úhrady v predstihu. To bol pre Decodom veľmi dobrý signál," povedal Jozef Tanzer, nový generálny riaditeľ Decodomu, ktorý do spoločnosti nastúpil ako krízový manažér.
"Následne sme pristúpili ku kompletnej reorganizácii fungovania spoločnosti na všetkých úrovniach – od manažmentu, cez výrobu až po predaj a klientský servis,“ dodal Tanzer.
„V posledných dňoch sme sfinalizovali aj dohody s viacerými financujúcimi bankami. Ozdravný proces spoločnosti je náročný a finančne nákladný, aj preto si vyžaduje špeciálny prístup, vysokú profesionalitu a flexibilitu bankových inštitúcií,“ uviedol.
V
Nový zákon o teste proporcionality v oblasti regulácie povolaní
30. 11. 2020
Zákon všeobecne upravuje jednotlivé kritériá, podľa ktorých sa majú posudzovať budúce nové regulácie povolaní, ako aj zmeny v rozsahu a obsahu regulácie doteraz regulovaných povolaní.
Hoci uvádzané kritériá posudzovania existujú aj teraz a čiastkovo sú upravené v iných právne záväzných dokumentoch, ide o prvú ucelenú právnu úpravu venovanú len zásade proporcionality. Zákon s komplexným obsahom posudzovania proporcionality v slovenskom právnom poriadku doteraz nebol. Ustanovenie podmienok upravujúcich prístup na trh, reguláciu prístupu k povolaniam a výkonu povolaní, napríklad architektov, reštaurátorov, daňových poradcov, farmaceutov, lekárov, kominárov, stavebných inžinierov, veterinárnych lekárov, sestier a ďalších povolaní (napríklad živností), je uvedené v príslušných právnych predpisoch. Zásada proporcionality je jednou zo všeobecných zásad práva Európskej únie, ktorá sa musí uplatňovať pri každom vnútroštátnom regulačnom opatrení, ktorého následkom je obmedzenie voľného výkonu povolania, voľného pohybu pracovníkov, slobody usadiť sa a slobody poskytovať služby na vnútornom trhu Európskej únie. Požiadavka na povinný test proporcionality má za cieľ odstrániť existujúce neodôvodnené alebo neprimerané prekážky pri uplatňovaní základných práv a slobôd v členských štátoch.
Regulácia povolaní v Slovenskej republike sa týka všetkých štátnych orgánov príslušných na vydávanie vnútroštátnych regulačných opatrení pre jednotlivé povolania a vnútorných predpisov právnickej osoby, v ktorej registrácia alebo členstvo je podmienkou na výkon regulovaného povolania. V rámci prípravy novej regulácie a pri posudzovaní zmien v existujúcej regulácii povolania musí každý príslušný štátny orgán zabezpečiť riadne fungovanie trhu, zaručiť transparentnosť a vysokú úroveň ochrany spotrebiteľov.
K
Uznávanie dokladov o vzdelaní a o uznávanie odborných kvalifikácií
30. 11. 2020
Zákon č. 422/2015 Z. z. o uznávaní dokladov o vzdelaní a o uznávaní odborných kvalifikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov vytvoril v Slovenskej republike ucelený a prehľadný spoločný legislatívny rámec pre problematiku uznávania dokladov o vzdelaní a uznávanie odborných kvalifikácií.
Novela zákona reaguje na výzvu Európskej komisie na odstránenie niektorých nedostatkov. Ide najmä o odstránenie nesúladu, ktorý vyplynul z nesprávneho prekladu niektorých častí článkov smernice v slovenskom jazyku a iných úradných jazykoch EU, v časti týkajúcich sa nadobudnutých práv pre občanov EU pre výkon zdravotníckeho regulovaného povolania lekár, zubný lekár, sestra, farmaceut, pôrodná asistentka ako aj pre regulované povolanie architekt, v spresnení pravidiel voľného poskytovania služieb a možnosti preskúmať odbornú kvalifikáciu na účely poskytovania služieb. Slovenská republika pristúpila k spresneniu dotknutých transpozičných ustanovení v samotnom zákone ako aj v zákone č. 138/1992 Zb. o autorizovaných architektoch a autorizovaných stavebných inžinieroch v znení neskorších predpisov.
K