Trovy správneho procesu
22. 8. 2022
Pri výkone úkonov v správnom konaní vznikajú náklady správneho konania, ktoré je potrebné uhradiť. Ide pritom o trovy správneho procesu, ktoré vznikajú jednak účastníkom správneho konania, zúčastneným osobám, svedkom, znalcom a taktiež aj správnemu orgánu.
Trovy správneho konania hradia podľa správneho poriadku subjekty, medzi ktoré patrí správny orgán, účastník správneho konania, zúčastnená osoba, svedok, znalec, pokiaľ trovy vznikli v danom prípade.
Správnym orgánom je štátny orgán, orgán územnej samosprávy, orgán záujmovej samosprávy, fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorej zákon zveril rozhodovanie o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb v oblasti verejnej správy.
Trovy správneho konania hradia aj účastníci správneho konania.
V správnom konaní sa teda procesná spôsobilosť účastníka správneho konania spája s jeho spôsobilosťou na právne úkony. Preto musí správny orgán v úvode správneho konania zodpovedne skúmať, na ktoré procesné úkony v správnom konaní má účastník správneho konania procesnú spôsobilosť, prípadne či nemá obmedzenú spôsobilosť na právne úkony. Pokiaľ by totiž takýto účastník správneho konania urobil voči správnemu orgánu určitý procesný úkon, napríklad predložil listinu ako dôkaz, išlo by o neplatný procesný úkon a pokiaľ by na ňom bolo položené rozhodnutie správneho orgánu, mohlo by byť spochybnené významnou mierou. Pritom vo vzťahu správneho orgánu a účastníka správneho konania je potrebné zohľadňovať určité základné pravidlá, a to napríklad, že správne orgány postupujú v konaní v súlade so zákonmi a inými právnymi predpismi. Sú povinné chrániť záujmy štátu a spoločnosti, práva a záujmy fyzických osôb a právnických osôb a dôsledne vyžadovať plnenie ich povinností.
Správne orgány sú povinné postupovať v konaní v úzkej súčinnosti s účastníkmi konania, zúčastnenými osobami a inými osobami, ktorých sa konanie týka, a dať im vždy príležitosť, aby mohli svoje práva a záujmy účinne obhajovať, najmä sa vyjadriť k podkladu rozhodnutia, a uplatniť svoje návrhy. Účastníkom konania, zúčastneným osobám a iným osobám, ktorých sa konanie týka, musia správne orgány poskytovať pomoc a poučenia, aby pre neznalosť právnych predpisov neutrpeli v konaní ujmu. Správne orgány sú povinné svedomite a zodpovedne sa zaoberať každou vecou, ktorá je predmetom konania, vybaviť ju včas a bez zbytočných prieťahov a použiť najvhodnejšie prostriedky, ktoré vedú k správnemu vybaveniu veci. Ak to povaha veci pripúšťa, má sa správny orgán vždy pokúsiť o jej zmierne vybavenie. Správne orgány dbajú na to, aby konanie prebiehalo hospodárne a bez zbytočného zaťažovania účastníkov konania a iných osôb. Účastníci konania spolupracujú so správnymi orgánmi v priebehu celého konania. Všetci účastníci majú v konaní rovnaké procesné práva a povinnosti. Ten, komu osobitný zákon priznáva postavenie účastníka konania len na časť konania, má v konaní procesné práva a povinnosti len v tej časti konania, pre ktorú má priznané postavenie účastníka konania. Rozhodnutie správnych orgánov musí vychádzať zo spoľahlivo zisteného stavu veci. Správne orgány dbajú o to, aby v rozhodovaní o skutkovo zhodných alebo podobných prípadoch nevznikali neodôvodnené rozdiely.
K
Vojna vlády a komerčných bánk
19. 6. 2009
Slovenský premiér označil stanovisko komerčných bánk, ktoré si za maximálnu hranicu pre podporu vládou pripravovaných mladomanželských pôžičiek stanovili 1,5 %, za nemilé prekvapenie.
Toto
stanovisko komerčných bánk považuje vo vzťahu k mladomanželským pôžičkám za
nekorektné. Podľa premiéra ide o sumu, ktorú by banky zo svojich ziskov
na tento dôležitý sociálny produkt mohli poskytnúť bez problémov.
Premiér nevylúčil, že z komerčných bánk stiahne všetky peniaze, ktoré do nich dáva
štát a štátne inštitúcie a tieto peniaze dostane Slovenská záručná a rozvojová
banka.
Na tom, že banky sú stále zamrznuté a budú sa
musieť rýchlo rozhodnúť, aký postoj zaujmú ku kríze, ktorú sami spôsobili a nie
na nej ešte profitovať, sa zhodli aj európski lídri na summite.
Novela Obchodného zákonníka
18. 6. 2009
Do druhého čítania poslanci posunuli novelu Obchodného zákonníka, podľa ktorej má súd pred vydaním rozhodnutia o zrušení spoločnosti zverejniť oznámenie v Obchodnom vestníku o tom, že vedie konanie o zrušení firmy bez likvidácie.
Pri schvaľovaní
novely sa objavila požiadavka, aby
rozhodnutie o zrušení spoločnosti bez likvidácie mohol súd vydať až po uplynutí
troch mesiacov od zverejnenia oznámenia v Obchodnom vestníku. Novela má byť
účinná od 1. októbra. Novelu dnes podporilo 132 zo 137 hlasujúcich
zákonodarcov.
Podania voči nebankovým spoločnostiam poskytujúcim tzv. rýchle pôžičky
18. 6. 2009
Komisia na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách, ktorá pôsobí pri Ministerstve spravodlivosti SR, odporučila združeniam na ochranu spotrebiteľov podať na súdy a na živnostenské úrady podania voči niektorým nebankovým spoločnostiam poskytujúcim takzvané rýchle pôžičky.
K podnetu komisiu viedli neprimerané spotrebiteľské
podmienky pri zabezpečovacom prevode vlastníckeho práva k bytom a rodinným
domom. Ďalším dôvodom sú neprimerané úroky z omeškania a zmluvné pokuty zo
strany spoločností.
U niektorých nebankových spoločností sú
vážne podozrenia z porušovania práv spotrebiteľov, lebo sankcie, ktoré
spoločnosti dohodli, boli neprimerane vysoké. Štát takéto podnikanie na úkor
porušovania ľudských práv občanov nemôže tolerovať.
Na zasadnutí Komisie sa zúčastnili okrem zástupcov niektorých nebankových spoločností
aj predstaviteľ rezortu vnútra pre živnostenské úrady a zástupca Slovenskej
obchodnej inšpekcie. Komisia sa zaoberala ôsmimi nebankovými spoločnosťami na
základe podnetov od občanov.
Bližšie informácie o podnetoch sú na webovej stránke ministerstva
spravodlivosti.
Novela zákona o Štátnom fonde rozvoja bývania a stavebného zákona
16. 6. 2009
Už na budúci týždeň sa v skrátenom legislatívnom konaní začne rokovať o návrhu novely zákona o Štátnom fonde rozvoja bývania (ŠFRB) a stavebného zákona. Novela by mala umožniť používanie nových zdrojov na zatepľovanie.
Na program zatepľovania bytových a rodinných domov má ísť zo štátneho rozpočtu 71 mil. €.
Keďže zákon o ŠFRB v súčasnej podobe
neumožňuje poveriť fond výkonom činností spojených s poskytovaním podpory podľa
programu zatepľovania, rýchla novela zákona je potrebná.
Novela upravuje tiež pôsobnosť fondu pre
činnosti týkajúce sa realizácie zatepľovacieho programu. Vykonávateľom programu zatepľovania bude
ŠFRB kvôli jeho rýchlejšiemu zavedeniu
do života v súčinnosti s mestskými úradmi, ktoré v oblasti bývania vykonávajú
prenesený výkon štátnej správy. Podľa
ministerstva výstavby zmena stavebného zákona
primerane upraví aj pôsobnosť výkonu štátnej správy preneseného na
mestské úrady v sídle okresu.
V prípade, že novelu zákona o ŠFRB poslanci
schvália, účinnosť má nadobudnúť 1.
júla tohto roka. Žiadosti o bezúročný úver na zateplenie záujemcovia
potom budú môcť začať predkladať na príslušné mestské úrady v júli.