Trovy správneho procesu
22. 8. 2022
Pri výkone úkonov v správnom konaní vznikajú náklady správneho konania, ktoré je potrebné uhradiť. Ide pritom o trovy správneho procesu, ktoré vznikajú jednak účastníkom správneho konania, zúčastneným osobám, svedkom, znalcom a taktiež aj správnemu orgánu.
Trovy správneho konania hradia podľa správneho poriadku subjekty, medzi ktoré patrí správny orgán, účastník správneho konania, zúčastnená osoba, svedok, znalec, pokiaľ trovy vznikli v danom prípade.
Správnym orgánom je štátny orgán, orgán územnej samosprávy, orgán záujmovej samosprávy, fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorej zákon zveril rozhodovanie o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb v oblasti verejnej správy.
Trovy správneho konania hradia aj účastníci správneho konania.
V správnom konaní sa teda procesná spôsobilosť účastníka správneho konania spája s jeho spôsobilosťou na právne úkony. Preto musí správny orgán v úvode správneho konania zodpovedne skúmať, na ktoré procesné úkony v správnom konaní má účastník správneho konania procesnú spôsobilosť, prípadne či nemá obmedzenú spôsobilosť na právne úkony. Pokiaľ by totiž takýto účastník správneho konania urobil voči správnemu orgánu určitý procesný úkon, napríklad predložil listinu ako dôkaz, išlo by o neplatný procesný úkon a pokiaľ by na ňom bolo položené rozhodnutie správneho orgánu, mohlo by byť spochybnené významnou mierou. Pritom vo vzťahu správneho orgánu a účastníka správneho konania je potrebné zohľadňovať určité základné pravidlá, a to napríklad, že správne orgány postupujú v konaní v súlade so zákonmi a inými právnymi predpismi. Sú povinné chrániť záujmy štátu a spoločnosti, práva a záujmy fyzických osôb a právnických osôb a dôsledne vyžadovať plnenie ich povinností.
Správne orgány sú povinné postupovať v konaní v úzkej súčinnosti s účastníkmi konania, zúčastnenými osobami a inými osobami, ktorých sa konanie týka, a dať im vždy príležitosť, aby mohli svoje práva a záujmy účinne obhajovať, najmä sa vyjadriť k podkladu rozhodnutia, a uplatniť svoje návrhy. Účastníkom konania, zúčastneným osobám a iným osobám, ktorých sa konanie týka, musia správne orgány poskytovať pomoc a poučenia, aby pre neznalosť právnych predpisov neutrpeli v konaní ujmu. Správne orgány sú povinné svedomite a zodpovedne sa zaoberať každou vecou, ktorá je predmetom konania, vybaviť ju včas a bez zbytočných prieťahov a použiť najvhodnejšie prostriedky, ktoré vedú k správnemu vybaveniu veci. Ak to povaha veci pripúšťa, má sa správny orgán vždy pokúsiť o jej zmierne vybavenie. Správne orgány dbajú na to, aby konanie prebiehalo hospodárne a bez zbytočného zaťažovania účastníkov konania a iných osôb. Účastníci konania spolupracujú so správnymi orgánmi v priebehu celého konania. Všetci účastníci majú v konaní rovnaké procesné práva a povinnosti. Ten, komu osobitný zákon priznáva postavenie účastníka konania len na časť konania, má v konaní procesné práva a povinnosti len v tej časti konania, pre ktorú má priznané postavenie účastníka konania. Rozhodnutie správnych orgánov musí vychádzať zo spoľahlivo zisteného stavu veci. Správne orgány dbajú o to, aby v rozhodovaní o skutkovo zhodných alebo podobných prípadoch nevznikali neodôvodnené rozdiely.
K
Turistov na Slovensko priláka úsmev a ochota personálu
25. 6. 2009
Náš cestovný ruch poškodzuje nielen silný kurz eura, ale najmä neochota zlepšovať služby a prispôsobiť ich úrovni ceny. Zamestnanci sa nechcú usmievať pre nízke mzdy.
V dôsledku toho stráca Slovensko u zahraničných dovolenkárov povesť atraktívnej krajiny. Chronickým neduhom, ktorý
sa nám doma nedarí odstrániť, je, že ceny služieb stále nezodpovedajú ich
úrovni. Pre kvalitu služieb je dôležitý aj úsmev personálu.
Výsledkom vyššie uvedeného je, že v cestovnom
ruchu Slovensko negatívne dosahy hospodárskej krízy nedokázalo eliminovať. V
mnohých hoteloch by mali podstatne intenzívnejšie školiť svoj personál a učiť
ho, aby bol voči klientom úslužnejší. Samozrejme, že ak personál nie je dobre
platený, nebude sa usmievať.
Hoteliéri z
toho, že nevedia personál dobre zaplatiť, čiastočne vinia aj štát. Nízke
mzdy sú podľa nich dôsledkom vysokého
daňového a odvodového zaťaženia. Vláda však dane a odvody zatiaľ meniť nechce.
Zväz hotelov by uvítal podporu domáceho
turizmu zavedením rekreačných poukážok.
Slovenská agentúra pre cestovný ruch
upozorňuje na to, že mnohým našim sprístupneným pamiatkam chýbajú viacjazyčné
propagačné materiály.
Novela zákona o verejnom obstarávaní
24. 6. 2009
Do zákona o verejnom obstarávaní by mala pribudnúť lehota, po ktorej už nebude možné z akéhokoľvek dôvodu napadnúť koncesnú zmluvu alebo dodatok k nej návrhom na určenie jej neplatnosti súdom.
Novelu dnes na návrh rezortu dopravy schválila
vláda. Podľa ministerstva ide o právnu úpravu, ktorá je bežná v krajinách Európskej
únie.
Vláda súčasne schválila návrh, aby sa
predloženou novelou zákona parlament zaoberal v skrátenom legislatívnom konaní.
Novela by mala nadobudnúť účinnosť dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov SR.
Ministerstvo dopravy uvádza, že pri koncesných zmluvách, ktoré sú právnym
nástrojom realizácie PPP projektov, výstavbu financuje súkromný partner, resp.
komerčné banky. Z hľadiska oprávnených
záujmov financujúcich bánk nie je toto financovanie možné uvoľniť skôr, ako uplynie lehota na určenie neplatnosti
zmluvy, ktorá je momentálne určená na jeden rok. V prípade koncesných zmlúv je preto potrebné túto lehotu skrátiť tak, aby nebola ohrozená
efektívna realizácia koncesných zmlúv, resp. PPP projektov.
Úrad pre verejné obstarávanie, uchádzač,
záujemca alebo osoba so záujmom o získanie koncesie môže podľa novely
podať návrh na určenie neplatnosti
koncesnej zmluvy súdom do 30 dní odo dňa uverejnenia oznámenia o výsledku
verejného obstarávania v Úradnom vestníku Európskej únie.
Zrýchlenie zápisu vlastníctva v katastri a zvýšenie zodpovednosti notárov a advokátov za údaje
24. 6. 2009
Zmena by mala priniesť väčšiu ochranu ľudí pred realitnými podvodmi a zjednodušiť celý proces. Po novom by sa mal čas zápisu vlastníckych práv do katastra nehnuteľností zrýchliť v prípade, že sa zmluva podpíše u notára alebo advokáta.
Tento proces t.č. trvá 30 dní, v prípade
priplatenia a požiadania o zrýchlené konania sa lehota skráti na polovicu.
Spísanie zmluvy advokátom či notárom nebude však ani podľa novely povinné.
Notár či advokát, u ktorých sa bude zmluva o predaji nehnuteľnosti
podpisovať, budú musieť preveriť, či predávajúci nehnuteľnosť naozaj vlastní a
teda či ide o skutočného majiteľa predávaného domu alebo bytu. Notári či
advokáti tak ponesú zodpovednosť za to, ak predávajúci predložia falošné
doklady a predajú dom či byt, ktorí im nepatrí.
Nový dodávateľ elektriny na Slovensku
24. 6. 2009
Medzi veľké distribučné spoločnosti, ako je Západoslovenská, Stredoslovenská a Východoslovenská energetika, ale aj česká energetická spoločnosť ČEZ, v týchto dňoch pribudli Slovenské elektrárne, ktoré koncovým užívateľom - firmám, budú elektrickú energiu aj dodávať. Firmám tak môžu poklesnúť ceny elektriny.
Spoločnosť Slovenské elektrárne už rokuje o dodávkach
elektriny na rok 2010 s viacerými veľkými odberateľmi a s desiatkami väčších a
stredných firiem.
Vstupom Slovenských elektrární (SE) na trh s
elektrinou sa tlak na zlacňovanie elektriny na Slovensku stáva realitou.
Spôsobuje to aj snaha ČEZ-u o obchodovanie "vo veľkom štýle". Trh s
elektrickou energiou je na Slovensku už značne liberalizovaný.
SE zatiaľ neuvažujú dodávať elektrinu domácnostiam.
Pre domácnosti určuje ceny elektriny Úrad pre reguláciu sieťových odvetví.